DRAŽIC Jan IV. z ?1250-5.1.1343: Porovnání verzí
(DRAŽIC_z_Jan_IV._1250-5.1.1343) |
|||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = Jan IV. | + | | jméno = Jan IV. z DRAŽIC |
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = 1250 | + | | datum narození = kolem 1250 |
| místo narození = | | místo narození = | ||
| datum úmrtí = 5.1.1343 | | datum úmrtí = 5.1.1343 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel | | povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''z DRAŽIC, Jan IV.''', ''* kolem 1250 ?, † 5. 1. 1343 Praha, biskup, diplomat'' | ||
+ | |||
+ | Narozen v rodě drobnější středočeské šlechty s tradicí přímé | ||
+ | služby církvi a králi. Otec Řehoř (Řehník) byl jedním z úředníků | ||
+ | dvora Přemysla Otakara II. a podkomoří královny, matka | ||
+ | Anna pocházela z vladyckého rodu ze Skyšic. Oba známí otcovi | ||
+ | bratři, Abel a Trojan, byli kanovníky (u sv. Jiří a v pražské | ||
+ | kapitule), děd Budivoj (Budislav) byl, zřejmě po ovdovění, | ||
+ | uváděn 1264 rovněž jako pražský kanovník, pak probošt mělnický | ||
+ | a 1296–98 jako děkan pražské kapituly. Prastrýcem D. | ||
+ | byl pražský biskup Jan II. (v úřadě 1227–36), s rodem byl | ||
+ | spřízněn i biskup Jan III. (1258–78). Jako kanovníci nebo | ||
+ | arci jáhni je známo i osm D. synovců. Rod vymřel ve druhé | ||
+ | polovině 14. století. | ||
+ | |||
+ | D. byl prvně zmíněn 1274 jako držitel farního beneficia v Žatci | ||
+ | a současně pražský a vyšehradský kanovník. 1301 byl Václavem II. vybrán a kapitulou zvolen pražským biskupem, králem | ||
+ | investován a vysvěcen na biskupa Petrem z Aspeltu, tehdy | ||
+ | basilejským biskupem a kancléřem Václava II. 1304 založil | ||
+ | v katedrále bohatě nadaný rodový oltář sv. Silvestra. Bojů | ||
+ | o trůn po vymření Přemyslovců se příliš neúčastnil, ke králům | ||
+ | Rudolfovi Habsburskému i Jindřichu Korutanskému si zachoval odstup, podmíněný i konfiskací kostelního pokladu | ||
+ | Rudolfem. Vojenskou spoluúčastí biskupských sborů podpořil | ||
+ | až Jana Lucemburského: při dobývání Kutné Hory a Prahy, | ||
+ | při tažení na Moravu 1311, na Slovensko a 1315 při dobývání | ||
+ | východočeských měst. 1313 doprovázel krále Jana na říšský | ||
+ | sněm v Norimberku, 1315 se stal na několik měsíců zemským | ||
+ | správcem. V následujících letech vrcholících panských bojů se | ||
+ | stáhl do ústraní. | ||
+ | |||
+ | Již 1306–08 prosadil důsledné respektování biskupské pravomoci | ||
+ | nad farnostmi. 1308 konal diecézní synodu, jejíž statut | ||
+ | se jako první v pražské diecézi dochoval. Shrnul v něm základní normy církevního práva. D. vizitace benediktinských klášterů následujících let souvisela s metropolitovou vizitací diecéze a obojí výsledky sloužily biskupově informaci před účastí | ||
+ | na viennském koncilu (1311–13). Po návratu z Vienne konal | ||
+ | na podzim 1312 další synodu. Zlomkovitě dochovanými | ||
+ | statuty byly doloženy rovněž synody z 1329–32, 1333, 1334, | ||
+ | 1336 a před 1341. | ||
+ | |||
+ | V období 1313–15 probíhala v Čechách první kacířská vyšetřování valdenských, kteří sem uprchli z rakouských zemí, | ||
+ | a současně vyšetřování pravověrnosti filozoficko-lékařského | ||
+ | spisu mistra Richardina z Pavie, zřejmě učitele na pražské kapitulní | ||
+ | škole a biskupova chráněnce. Spis byl odsouzen | ||
+ | a Richardin vypovězen z Prahy. V následujících letech se D. | ||
+ | dostal do řady sporů se šlechtici nebo městy; ze sporů se stal | ||
+ | biskupovi osudným konflikt s litoměřickým proboštem Jindřichem ze Šumburka, kterého po návratu z Vienne sesadil. | ||
+ | Jindřich sestavil na biskupa obsáhlý žalobní spis, v němž ho | ||
+ | mj. představil jako ochránce kacířů. Žalobu předal v zimě | ||
+ | 1316 papeži Janu XXII. V Čechách po kulminaci domácích | ||
+ | bojů vypukl na jaře 1317 hlad. Tehdy D. sepsal a dal do oběhu list vyzývající k obecnému smíru. Sám ostře vystupoval | ||
+ | proti rušitelům veřejného pokoje a církevními tresty stíhal | ||
+ | i nejmocnější šlechtice. Před uzavřením dohod mezi spornými | ||
+ | stranami na sněmu v Domažlicích však obdržel list Jana XXII., | ||
+ | který reagoval na Šumburkovu žalobu, biskupa suspendoval | ||
+ | a předvolal ke kurii k vyšetřování. D. odcházel do Avignonu | ||
+ | 1318 a navrátil se až po jedenácti letech, 1329. | ||
+ | |||
+ | Z průběhu biskupova sporu u kurie se nedochovaly žádné záznamy. Jisté je jen to, že postup procesu závisel na vnitropolitické | ||
+ | a církevněpolitické situaci Čech, takže ke změně od biskupovi | ||
+ | krajně nepříznivého stavu vyšetřování k situaci jemu | ||
+ | příznivé došlo na přelomu let 1324/25. V dalších letech už D. | ||
+ | mohl nepřímo ovlivňovat situaci ve své diecézi využitím papežských provizí na důležitá správní beneficia, především arcijáhnů; systém se tehdy v Čechách prvně soustavněji uplatnil. | ||
+ | Proto po biskupově návratu proběhla celkem rychle restituce | ||
+ | biskupských statků i obnova diecézní správy. Po návratu za vedl | ||
+ | funkci biskupského inkvizitora (vedle inkvizitora papežského | ||
+ | působícího od 1318). Během jeho nepřítomnosti se změnil oficialát | ||
+ | v trvale působící úřad, když do čela vedle něho působící | ||
+ | biskupovy kanceláře nastoupil kancléř. Od D. nepřítomnosti | ||
+ | působil v pražské diecézi také světící biskup a zřejmě v té době | ||
+ | vznikl znak pražského biskupství (zlaté břevno v černém poli). | ||
+ | Pravidelně fungující administrace diecéze umožnila biskupovi | ||
+ | věnovat se záležitostem širšího politického a kulturního dosahu, | ||
+ | k nimž vesměs získal podněty na jihu Francie. Po kulminaci | ||
+ | sporů mezi farním klérem a mendikanty prosadil 1334 | ||
+ | uplatnění zásad buly Bonifáce VIII. ''Super cathedram'', která je | ||
+ | normovala. Současně jmenoval zvláštního stálého kazatele | ||
+ | v katedrále a nahradil jím kazatelské působení mendikantů. | ||
+ | Při pražské kapitule založil tři nové prebendy, v katedrále fundoval | ||
+ | další dva oltáře (sv. Vavřince a Anny a sv. Marty, ten | ||
+ | spolu se synovcem), vybudoval náhrobek sv. Vojtěcha a připravil | ||
+ | vlastní hrobku s pozlaceným reliéfním obrazem (zanikly | ||
+ | při gotické přestavbě katedrály). Ještě v prvém desetiletí | ||
+ | 14. století goticky přestavěl staroměstský kapitulní kostel sv. | ||
+ | Jiljí a vybudoval kamennou věž a hospodářské budovy biskupského | ||
+ | dvora na Malé Straně. Po návratu z Avignonu vyzdobil | ||
+ | freskami kapli a palác dvora. Soustavnou pozornost věnoval | ||
+ | založení kláštera augustiniánských kanovníků. Tento řád, | ||
+ | v Čechách 14. století mimořádně významný, uvedl z jihu | ||
+ | Francie do Čech. Když Staré Město pražské znemožnilo vybudování | ||
+ | kanonie na svém území, založil ji biskup 1333 v biskupském městě Roudnici. Záhy nato dal avignonským stavitelem postavit kamenný most přes Labe a založil špitál. | ||
+ | Kanonii věnoval i rukopisy, které si pořídil v Avignonu a poté | ||
+ | v Čechách. Inicioval vznik kroniky Františka Pražského a svodu | ||
+ | dějepisných spisů o historii Čech počínaje legendami do | ||
+ | jeho současnosti (rukopis G5 Pražské kapitulní knihovny), | ||
+ | jenž souvisel s výrazným, křesťansky motivovaným národním | ||
+ | cítěním biskupovým. | ||
+ | |||
+ | V době episkopátu D. se ustálily všechny hlavní formy církevní správy a 1341 byla pražská diecéze definitivně vyňata z pravomoci | ||
+ | mohučského metropolity. Kulturními iniciativami | ||
+ | vytvořil Jan IV. spojnici mezi králi Václavem II. a Karlem IV. | ||
+ | Pohřben byl v pražské katedrále. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' RSN 4, s. 281; OSN 7, s. 948–949; OSND 2/1, s. 245; MSN 2, s. 384; | ||
+ | MČE 2, s. 182; BL 2, s. 55; V. Chaloupecký, J. IV. z D., poslední biskup | ||
+ | pražský, 1908; J. Kettner, Dějiny pražské arcidiecéze v datech, 1993, | ||
+ | s. 153–154; M. M. Buben, Encyklopedie českých a moravských sídelních | ||
+ | biskupů, 2000, s. 68–72; Z. Hledíková, Biskup J. IV. z D. (1301–1343), | ||
+ | 1991 (s bibliografií); táž, J. IV. z D. a Avignon, in: Svět české středověké | ||
+ | církve, 2010, s. 451–460. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' J. Zachová (ed.), Kronika Františka Pražského, in: FRB, series nova 1, | ||
+ | 1997; listiny in: Regesta Bohemiae et Moraviae II–IV, J. Emler (ed.), | ||
+ | 1882–1892; formulář v regestech, in: Z. Hledíková, Cancellaria Johannis | ||
+ | de D., in: AUC – Philosophica et historica 2 (Z pomocných věd historických | ||
+ | IX), 1991, s. 29–59. | ||
+ | |||
+ | Zdeňka Hledíková | ||
+ | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | [[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | ||
Řádka 15: | Řádka 132: | ||
[[Kategorie:1250]] | [[Kategorie:1250]] | ||
[[Kategorie:1343]] | [[Kategorie:1343]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 14. 2. 2017, 19:20
Jan IV. z DRAŽIC | |
Narození | kolem 1250 |
---|---|
Úmrtí | 5.1.1343 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 49- Náboženský nebo církevní činitel |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46942 |
z DRAŽIC, Jan IV., * kolem 1250 ?, † 5. 1. 1343 Praha, biskup, diplomat
Narozen v rodě drobnější středočeské šlechty s tradicí přímé služby církvi a králi. Otec Řehoř (Řehník) byl jedním z úředníků dvora Přemysla Otakara II. a podkomoří královny, matka Anna pocházela z vladyckého rodu ze Skyšic. Oba známí otcovi bratři, Abel a Trojan, byli kanovníky (u sv. Jiří a v pražské kapitule), děd Budivoj (Budislav) byl, zřejmě po ovdovění, uváděn 1264 rovněž jako pražský kanovník, pak probošt mělnický a 1296–98 jako děkan pražské kapituly. Prastrýcem D. byl pražský biskup Jan II. (v úřadě 1227–36), s rodem byl spřízněn i biskup Jan III. (1258–78). Jako kanovníci nebo arci jáhni je známo i osm D. synovců. Rod vymřel ve druhé polovině 14. století.
D. byl prvně zmíněn 1274 jako držitel farního beneficia v Žatci a současně pražský a vyšehradský kanovník. 1301 byl Václavem II. vybrán a kapitulou zvolen pražským biskupem, králem investován a vysvěcen na biskupa Petrem z Aspeltu, tehdy basilejským biskupem a kancléřem Václava II. 1304 založil v katedrále bohatě nadaný rodový oltář sv. Silvestra. Bojů o trůn po vymření Přemyslovců se příliš neúčastnil, ke králům Rudolfovi Habsburskému i Jindřichu Korutanskému si zachoval odstup, podmíněný i konfiskací kostelního pokladu Rudolfem. Vojenskou spoluúčastí biskupských sborů podpořil až Jana Lucemburského: při dobývání Kutné Hory a Prahy, při tažení na Moravu 1311, na Slovensko a 1315 při dobývání východočeských měst. 1313 doprovázel krále Jana na říšský sněm v Norimberku, 1315 se stal na několik měsíců zemským správcem. V následujících letech vrcholících panských bojů se stáhl do ústraní.
Již 1306–08 prosadil důsledné respektování biskupské pravomoci nad farnostmi. 1308 konal diecézní synodu, jejíž statut se jako první v pražské diecézi dochoval. Shrnul v něm základní normy církevního práva. D. vizitace benediktinských klášterů následujících let souvisela s metropolitovou vizitací diecéze a obojí výsledky sloužily biskupově informaci před účastí na viennském koncilu (1311–13). Po návratu z Vienne konal na podzim 1312 další synodu. Zlomkovitě dochovanými statuty byly doloženy rovněž synody z 1329–32, 1333, 1334, 1336 a před 1341.
V období 1313–15 probíhala v Čechách první kacířská vyšetřování valdenských, kteří sem uprchli z rakouských zemí, a současně vyšetřování pravověrnosti filozoficko-lékařského spisu mistra Richardina z Pavie, zřejmě učitele na pražské kapitulní škole a biskupova chráněnce. Spis byl odsouzen a Richardin vypovězen z Prahy. V následujících letech se D. dostal do řady sporů se šlechtici nebo městy; ze sporů se stal biskupovi osudným konflikt s litoměřickým proboštem Jindřichem ze Šumburka, kterého po návratu z Vienne sesadil. Jindřich sestavil na biskupa obsáhlý žalobní spis, v němž ho mj. představil jako ochránce kacířů. Žalobu předal v zimě 1316 papeži Janu XXII. V Čechách po kulminaci domácích bojů vypukl na jaře 1317 hlad. Tehdy D. sepsal a dal do oběhu list vyzývající k obecnému smíru. Sám ostře vystupoval proti rušitelům veřejného pokoje a církevními tresty stíhal i nejmocnější šlechtice. Před uzavřením dohod mezi spornými stranami na sněmu v Domažlicích však obdržel list Jana XXII., který reagoval na Šumburkovu žalobu, biskupa suspendoval a předvolal ke kurii k vyšetřování. D. odcházel do Avignonu 1318 a navrátil se až po jedenácti letech, 1329.
Z průběhu biskupova sporu u kurie se nedochovaly žádné záznamy. Jisté je jen to, že postup procesu závisel na vnitropolitické a církevněpolitické situaci Čech, takže ke změně od biskupovi krajně nepříznivého stavu vyšetřování k situaci jemu příznivé došlo na přelomu let 1324/25. V dalších letech už D. mohl nepřímo ovlivňovat situaci ve své diecézi využitím papežských provizí na důležitá správní beneficia, především arcijáhnů; systém se tehdy v Čechách prvně soustavněji uplatnil. Proto po biskupově návratu proběhla celkem rychle restituce biskupských statků i obnova diecézní správy. Po návratu za vedl funkci biskupského inkvizitora (vedle inkvizitora papežského působícího od 1318). Během jeho nepřítomnosti se změnil oficialát v trvale působící úřad, když do čela vedle něho působící biskupovy kanceláře nastoupil kancléř. Od D. nepřítomnosti působil v pražské diecézi také světící biskup a zřejmě v té době vznikl znak pražského biskupství (zlaté břevno v černém poli). Pravidelně fungující administrace diecéze umožnila biskupovi věnovat se záležitostem širšího politického a kulturního dosahu, k nimž vesměs získal podněty na jihu Francie. Po kulminaci sporů mezi farním klérem a mendikanty prosadil 1334 uplatnění zásad buly Bonifáce VIII. Super cathedram, která je normovala. Současně jmenoval zvláštního stálého kazatele v katedrále a nahradil jím kazatelské působení mendikantů. Při pražské kapitule založil tři nové prebendy, v katedrále fundoval další dva oltáře (sv. Vavřince a Anny a sv. Marty, ten spolu se synovcem), vybudoval náhrobek sv. Vojtěcha a připravil vlastní hrobku s pozlaceným reliéfním obrazem (zanikly při gotické přestavbě katedrály). Ještě v prvém desetiletí 14. století goticky přestavěl staroměstský kapitulní kostel sv. Jiljí a vybudoval kamennou věž a hospodářské budovy biskupského dvora na Malé Straně. Po návratu z Avignonu vyzdobil freskami kapli a palác dvora. Soustavnou pozornost věnoval založení kláštera augustiniánských kanovníků. Tento řád, v Čechách 14. století mimořádně významný, uvedl z jihu Francie do Čech. Když Staré Město pražské znemožnilo vybudování kanonie na svém území, založil ji biskup 1333 v biskupském městě Roudnici. Záhy nato dal avignonským stavitelem postavit kamenný most přes Labe a založil špitál. Kanonii věnoval i rukopisy, které si pořídil v Avignonu a poté v Čechách. Inicioval vznik kroniky Františka Pražského a svodu dějepisných spisů o historii Čech počínaje legendami do jeho současnosti (rukopis G5 Pražské kapitulní knihovny), jenž souvisel s výrazným, křesťansky motivovaným národním cítěním biskupovým.
V době episkopátu D. se ustálily všechny hlavní formy církevní správy a 1341 byla pražská diecéze definitivně vyňata z pravomoci mohučského metropolity. Kulturními iniciativami vytvořil Jan IV. spojnici mezi králi Václavem II. a Karlem IV. Pohřben byl v pražské katedrále.
L: RSN 4, s. 281; OSN 7, s. 948–949; OSND 2/1, s. 245; MSN 2, s. 384; MČE 2, s. 182; BL 2, s. 55; V. Chaloupecký, J. IV. z D., poslední biskup pražský, 1908; J. Kettner, Dějiny pražské arcidiecéze v datech, 1993, s. 153–154; M. M. Buben, Encyklopedie českých a moravských sídelních biskupů, 2000, s. 68–72; Z. Hledíková, Biskup J. IV. z D. (1301–1343), 1991 (s bibliografií); táž, J. IV. z D. a Avignon, in: Svět české středověké církve, 2010, s. 451–460.
P: J. Zachová (ed.), Kronika Františka Pražského, in: FRB, series nova 1, 1997; listiny in: Regesta Bohemiae et Moraviae II–IV, J. Emler (ed.), 1882–1892; formulář v regestech, in: Z. Hledíková, Cancellaria Johannis de D., in: AUC – Philosophica et historica 2 (Z pomocných věd historických IX), 1991, s. 29–59.
Zdeňka Hledíková