DROZENOVÁ Marie 18.2.1884-6.8.1964: Porovnání verzí
(DROZENOVÁ_Marie_18.2.1884-6.8.1964) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 18.2.1884 | | datum narození = 18.2.1884 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Slapy |
| datum úmrtí = 6.8.1964 | | datum úmrtí = 6.8.1964 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 78- Hudební interpret | | povolání = 78- Hudební interpret | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''DROZENOVÁ, Marie''' ''(provd. Ročáková), * 18. 2. 1884 Slapy, † 6. 8. 1964 Praha, zpěvačka'' | ||
+ | |||
+ | Jejími učiteli byli pěvci a herci Národního divadla O. Paršová-Zikešová, M. Sittová-Petzoldová, A. Krössing, J. Šmaha. | ||
+ | Před první světovou válkou se doškolovala u bývalé členky | ||
+ | pražského německého divadla B. Frank-Rückertové. Brzy byla | ||
+ | opakovaně zvána k hostování v Národním divadle v koloraturních | ||
+ | a mladodramatických rolích (1902, Gemmy, G. Rossini: | ||
+ | ''Vilém Tell''; Žofie, J. Massenet: ''Werther''; 1904, Rosina, | ||
+ | G. Rossini: ''Lazebník sevillský'', Camilla, G. Charpentier: ''Louisa''; | ||
+ | 1905, Madeleina, A. Ch. Adam: ''Postilión z Lonjumeau''), | ||
+ | nepokusila se však jednat o angažmá. Doškolovala se v Paříži | ||
+ | a 1907 se stala členkou operního a operetního souboru Městského | ||
+ | divadla Královských Vinohrad. Soubor vedl někdejší ředitel | ||
+ | Národního divadla F. A. Šubert. D. patřila k předním | ||
+ | a všestranným silám. Vystupovala v klasických operetách, ale | ||
+ | zvládla i roli Dorabelly v Mozartově opeře ''Così fan tutte'' | ||
+ | (1908) a další náročné romantické sopránové partie (1911, | ||
+ | Olympie, J. Offenbach: ''Hoffmannovy povídky''; 1910, Zerlina, | ||
+ | D. Auber: ''Fra Diavolo''; Violetta, G. Verdi: ''La Traviata'') či dětské | ||
+ | komediální typy (1913, Mařenka, E. Humperdinck: ''Perníková'' | ||
+ | ''chaloupka [Hänsel und Gretel]''). Jejím nejvýznamnějším úkolem byla Čo-Čo-San v prvním pražském nastudování | ||
+ | Pucciniho opery ''Madame Butterfly'' (1908). Kritika chválila její | ||
+ | koloraturní schopnosti a srozumitelné herectví. Přes prokazatelné | ||
+ | pěvecké i herecké dispozice se ale v souboru nijak viditelně | ||
+ | neprosadila a podle mínění současníků o přední pozici ani | ||
+ | neusilovala. Ukončila kariéru předčasně (1916) a po sňatku | ||
+ | se zcela ztratila z uměleckých kruhů. Příležitostně vyučovala. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Dalibor 24, 1902, s. 223 (debut v ND); 26, 1904, s. 282 (Lazebník | ||
+ | sevillský); Národní listy 30. 9. 1904 (Lazebník sevillský); Divadlo 6, 1908, | ||
+ | s. 343 (Madame Butterfly); Hudební revue 6, 1912/13, s. 329 (Darovaná | ||
+ | paní); Čtvrtstoletí Městského divadla na Královských Vinohradech, 1932, | ||
+ | s. 118; K. Nedbal, Půl století s českou operou, 1959, rejstřík; J. Němeček, | ||
+ | Opera Národního divadla v období Karla Kovařovice 1, 1969, s. 121, 126, | ||
+ | 153; Divadlo na Vinohradech 1907–1997, 1997, s. 235 (Butterfly); | ||
+ | OSND 2/1, s. 257; HS 1, s. 266. | ||
+ | |||
+ | Jitka Ludvová | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
[[Kategorie:1884]] | [[Kategorie:1884]] | ||
+ | [[Kategorie:Slapy]] | ||
[[Kategorie:1964]] | [[Kategorie:1964]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 19. 2. 2017, 10:26
Marie DROZENOVÁ | |
Narození | 18.2.1884 |
---|---|
Místo narození | Slapy |
Úmrtí | 6.8.1964 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 78- Hudební interpret |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45895 |
DROZENOVÁ, Marie (provd. Ročáková), * 18. 2. 1884 Slapy, † 6. 8. 1964 Praha, zpěvačka
Jejími učiteli byli pěvci a herci Národního divadla O. Paršová-Zikešová, M. Sittová-Petzoldová, A. Krössing, J. Šmaha. Před první světovou válkou se doškolovala u bývalé členky pražského německého divadla B. Frank-Rückertové. Brzy byla opakovaně zvána k hostování v Národním divadle v koloraturních a mladodramatických rolích (1902, Gemmy, G. Rossini: Vilém Tell; Žofie, J. Massenet: Werther; 1904, Rosina, G. Rossini: Lazebník sevillský, Camilla, G. Charpentier: Louisa; 1905, Madeleina, A. Ch. Adam: Postilión z Lonjumeau), nepokusila se však jednat o angažmá. Doškolovala se v Paříži a 1907 se stala členkou operního a operetního souboru Městského divadla Královských Vinohrad. Soubor vedl někdejší ředitel Národního divadla F. A. Šubert. D. patřila k předním a všestranným silám. Vystupovala v klasických operetách, ale zvládla i roli Dorabelly v Mozartově opeře Così fan tutte (1908) a další náročné romantické sopránové partie (1911, Olympie, J. Offenbach: Hoffmannovy povídky; 1910, Zerlina, D. Auber: Fra Diavolo; Violetta, G. Verdi: La Traviata) či dětské komediální typy (1913, Mařenka, E. Humperdinck: Perníková chaloupka [Hänsel und Gretel]). Jejím nejvýznamnějším úkolem byla Čo-Čo-San v prvním pražském nastudování Pucciniho opery Madame Butterfly (1908). Kritika chválila její koloraturní schopnosti a srozumitelné herectví. Přes prokazatelné pěvecké i herecké dispozice se ale v souboru nijak viditelně neprosadila a podle mínění současníků o přední pozici ani neusilovala. Ukončila kariéru předčasně (1916) a po sňatku se zcela ztratila z uměleckých kruhů. Příležitostně vyučovala.
L: Dalibor 24, 1902, s. 223 (debut v ND); 26, 1904, s. 282 (Lazebník sevillský); Národní listy 30. 9. 1904 (Lazebník sevillský); Divadlo 6, 1908, s. 343 (Madame Butterfly); Hudební revue 6, 1912/13, s. 329 (Darovaná paní); Čtvrtstoletí Městského divadla na Královských Vinohradech, 1932, s. 118; K. Nedbal, Půl století s českou operou, 1959, rejstřík; J. Němeček, Opera Národního divadla v období Karla Kovařovice 1, 1969, s. 121, 126, 153; Divadlo na Vinohradech 1907–1997, 1997, s. 235 (Butterfly); OSND 2/1, s. 257; HS 1, s. 266.
Jitka Ludvová