DUBČANSKÝ ze Zdenína Jan ?-1543: Porovnání verzí

Z Personal
(DUBČANSKÝ_Jan_1490-1543)
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = Jan DUBČANSKÝ
+
| jméno = Jan DUBČANSKÝ ze Zdenína
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1490
+
| datum narození =
 
| místo narození =  
 
| místo narození =  
 
| datum úmrtí = 1543
 
| datum úmrtí = 1543
Řádka 10: Řádka 10:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jan DUBČANSKÝ
+
}}
 +
'''DUBČANSKÝ ze Zdenína, Jan''' ''(též Habrovanský, Habrovský), * ?, † 1543, náboženský myslitel, zakladatel jednoty habrovanské''
 +
 
 +
Drobný moravský šlechtic, původem z jihočeského rytířského
 +
rodu, po 1513 získal sňatkem Habrovany na Vyškovsku, o deset
 +
let později koupil Luleč (Lileč) a Nemojany. Jako aktivní,
 +
novým myšlenkám otevřený utrakvista vedl 1519 z pověření
 +
Jana z Pernštejna jednání v Třebíči mezi podobojími a zástupcem
 +
jednoty bratrské Vavřincem Krasonickým ohledně
 +
sjednocení, 1526 rokoval ve Slavkově s jihomoravskými kazateli,
 +
kteří se později pod vlivem Baltasara Hubmeiera přidali
 +
k novokřtěncům. Společnou řeč našel s jinými hledači lepšího
 +
uspořádání církve – s bývalým řádovým bratrem Janem
 +
Čížkem (též Johann Ziesing), s bývalým rektorem kláštera ve
 +
Vilémově Václavem z Lulče a s kazatelem Matějem Poustevníkem. 1528 D. založil na setkání v Routce vlastní náboženskou
 +
obec, nazvanou Jednota bratří a starších z Hory Lilecké,
 +
známou též jako jednota habrovanská. V následujících letech
 +
bezúspěšně usiloval o spojení s některým z domácích náboženských
 +
seskupení. 1527 jednal s bratřími sboru mladoboleslavského, o rok později se setkal v Olešnici na Kunštátsku
 +
s hlavou Malé stránky Janem Kalencem. V následujících letech
 +
se obrátil opět na jednotu bratrskou, kde se po smrti bratra
 +
Lukáše ujal vedení bratr Martin Škoda. 1531 zakázala vrchnost
 +
(Jan z Pernštejna) jeho disputaci s moravskými bratrskými
 +
kazateli v Prostějově. Posledním pokusem o spojenectví se
 +
stalo jednání v Kyjově 1535, na němž habrovanské zastupoval
 +
D. a jednotu bratři Michalec a Mach. Ani tam se však neshodli.
 +
 
 +
1527 byla v Prostějově vytištěna první česká kniha na Moravě
 +
''Listové pana Jana Dubčanského Bratřím boleslavským''. Její
 +
tiskař, Kašpar Aorgus (zv. též Neděle), byl spojen i s dalšími
 +
tisky pro jednotu habrovanskou. Tyto převážně apologetické
 +
spisy a kancionály se tiskly nejen v tiskárně, kterou D. zřídil
 +
kolem 1530 v Lulči, ale patrně i v Náměšti nad Oslavou.
 +
 
 +
Literární a nakladatelská činnost habrovanských, D. veřejné
 +
vystupování, zwingliánské názorové zabarvení i ochota komunikovat
 +
s nekonformními osobnostmi včetně novokřtěnců
 +
vyvolaly nelibost olomouckého biskupa i krále Ferdinanda I.
 +
V souvislosti s opatřeními znojemského sněmu proti novokřtěncům byl D. 1535 obeslán ke královskému dvoru a bylo
 +
mu zakázáno šířit nové učení. V následujícím roce však vydal
 +
pod názvem ''Apologia'' soubornou konfesi habrovanského hnutí
 +
a byl opět předvolán na Pražský hrad. Tam se dostavil až 1537.
 +
Mezitím vídeňský biskup Johannes Faber vypracoval na ''Apologii''
 +
posudek, a když se D. přiznal k naukám ve spise uvedeným, byl spolu se svými druhy uvězněn. Propuštění se dočkal
 +
v dubnu 1538, poté co Jan z Pernštejna a pan ze Švamberka
 +
za něho složili záruku (rukojemství) 18 000 kop českých grošů. D. musel slíbit, že se své sekty zřekne a přestoupí buď k víře
 +
katolické, či podobojí. Protože však král neměl právo obesílat
 +
moravského landfrýdníka ze země pro náboženské záležitosti
 +
ani ho z těchto důvodů zatěžovat nějakým závazkem, postavila
 +
se moravská šlechta za D., neboť nehodlala připustit panovníkovy
 +
zásahy do svých práv v náboženských záležitostech. Zápas
 +
moravských stavů s Ferdinandem I. trval poměrně dlouho.
 +
Případ byl posléze vyčleněn k samostatnému řešení a rozhodnutí
 +
v něm padlo 1539. D. se sice musel vzdát šíření habrovanských nauk, ale unikl povinnosti přestoupit k některé
 +
z církví, které panovník uznával. V následujících letech se
 +
věnoval spíše politické činnosti. Byl znám jako dobrý řečník
 +
na soudech a posléze zastával i veřejné úřady. Brzy po jeho
 +
smrti se jednota habrovanská rozpadla.
 +
 
 +
'''L:''' J. D. Listové pana J. D. Bratřím boleslavským, 1527; V. Šturm, Krátké
 +
ozvání… proti kratičkému ohlášení Jednoty Valdenské neb Boleslavské,
 +
1584, s. 193; J. Hanák, Bratří a starší Hory lilecké, in: ČMM 52, 1928,
 +
s. 39–124 a 277–348; O. Odložilík, Jednota bratří Habrovanských, in:
 +
ČČH 29, 1923, s. 1–70 a 301 až 357; V. Procházka, Tiskárna bratří
 +
Habrovanských v Lulči u Vyškova, 1933, reprint 1940; M. Rothkegel,
 +
Mährische Sakramentierer des zweiten Viertels des 16. Jahrhunderts: Matěj
 +
Poustevník, Beneš Optát, Johann Ziesing (Jan Čížek), J. D. ze Zdenína
 +
und die Habrovaner (Lulčer) Brüder, Baden-Baden 2005; P. Zemek, Martin
 +
Rothkegel, Mährische Sakramentierer (recenze), in: Acta Comeniana
 +
20–21 (XLIV–XLV), 2007, s. 266–269.
 +
 
 +
Jana Hubková
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:50- Náboženský publicista]]
 
[[Kategorie:50- Náboženský publicista]]
 
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
 
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
  
[[Kategorie:1490]]
 
 
[[Kategorie:1543]]
 
[[Kategorie:1543]]

Verze z 26. 2. 2017, 18:34

Jan DUBČANSKÝ ze Zdenína
Úmrtí 1543
Povolání

50- Náboženský publicista

63- Spisovatel
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45922

DUBČANSKÝ ze Zdenína, Jan (též Habrovanský, Habrovský), * ?, † 1543, náboženský myslitel, zakladatel jednoty habrovanské

Drobný moravský šlechtic, původem z jihočeského rytířského rodu, po 1513 získal sňatkem Habrovany na Vyškovsku, o deset let později koupil Luleč (Lileč) a Nemojany. Jako aktivní, novým myšlenkám otevřený utrakvista vedl 1519 z pověření Jana z Pernštejna jednání v Třebíči mezi podobojími a zástupcem jednoty bratrské Vavřincem Krasonickým ohledně sjednocení, 1526 rokoval ve Slavkově s jihomoravskými kazateli, kteří se později pod vlivem Baltasara Hubmeiera přidali k novokřtěncům. Společnou řeč našel s jinými hledači lepšího uspořádání církve – s bývalým řádovým bratrem Janem Čížkem (též Johann Ziesing), s bývalým rektorem kláštera ve Vilémově Václavem z Lulče a s kazatelem Matějem Poustevníkem. 1528 D. založil na setkání v Routce vlastní náboženskou obec, nazvanou Jednota bratří a starších z Hory Lilecké, známou též jako jednota habrovanská. V následujících letech bezúspěšně usiloval o spojení s některým z domácích náboženských seskupení. 1527 jednal s bratřími sboru mladoboleslavského, o rok později se setkal v Olešnici na Kunštátsku s hlavou Malé stránky Janem Kalencem. V následujících letech se obrátil opět na jednotu bratrskou, kde se po smrti bratra Lukáše ujal vedení bratr Martin Škoda. 1531 zakázala vrchnost (Jan z Pernštejna) jeho disputaci s moravskými bratrskými kazateli v Prostějově. Posledním pokusem o spojenectví se stalo jednání v Kyjově 1535, na němž habrovanské zastupoval D. a jednotu bratři Michalec a Mach. Ani tam se však neshodli.

1527 byla v Prostějově vytištěna první česká kniha na Moravě Listové pana Jana Dubčanského Bratřím boleslavským. Její tiskař, Kašpar Aorgus (zv. též Neděle), byl spojen i s dalšími tisky pro jednotu habrovanskou. Tyto převážně apologetické spisy a kancionály se tiskly nejen v tiskárně, kterou D. zřídil kolem 1530 v Lulči, ale patrně i v Náměšti nad Oslavou.

Literární a nakladatelská činnost habrovanských, D. veřejné vystupování, zwingliánské názorové zabarvení i ochota komunikovat s nekonformními osobnostmi včetně novokřtěnců vyvolaly nelibost olomouckého biskupa i krále Ferdinanda I. V souvislosti s opatřeními znojemského sněmu proti novokřtěncům byl D. 1535 obeslán ke královskému dvoru a bylo mu zakázáno šířit nové učení. V následujícím roce však vydal pod názvem Apologia soubornou konfesi habrovanského hnutí a byl opět předvolán na Pražský hrad. Tam se dostavil až 1537. Mezitím vídeňský biskup Johannes Faber vypracoval na Apologii posudek, a když se D. přiznal k naukám ve spise uvedeným, byl spolu se svými druhy uvězněn. Propuštění se dočkal v dubnu 1538, poté co Jan z Pernštejna a pan ze Švamberka za něho složili záruku (rukojemství) 18 000 kop českých grošů. D. musel slíbit, že se své sekty zřekne a přestoupí buď k víře katolické, či podobojí. Protože však král neměl právo obesílat moravského landfrýdníka ze země pro náboženské záležitosti ani ho z těchto důvodů zatěžovat nějakým závazkem, postavila se moravská šlechta za D., neboť nehodlala připustit panovníkovy zásahy do svých práv v náboženských záležitostech. Zápas moravských stavů s Ferdinandem I. trval poměrně dlouho. Případ byl posléze vyčleněn k samostatnému řešení a rozhodnutí v něm padlo 1539. D. se sice musel vzdát šíření habrovanských nauk, ale unikl povinnosti přestoupit k některé z církví, které panovník uznával. V následujících letech se věnoval spíše politické činnosti. Byl znám jako dobrý řečník na soudech a posléze zastával i veřejné úřady. Brzy po jeho smrti se jednota habrovanská rozpadla.

L: J. D. Listové pana J. D. Bratřím boleslavským, 1527; V. Šturm, Krátké ozvání… proti kratičkému ohlášení Jednoty Valdenské neb Boleslavské, 1584, s. 193; J. Hanák, Bratří a starší Hory lilecké, in: ČMM 52, 1928, s. 39–124 a 277–348; O. Odložilík, Jednota bratří Habrovanských, in: ČČH 29, 1923, s. 1–70 a 301 až 357; V. Procházka, Tiskárna bratří Habrovanských v Lulči u Vyškova, 1933, reprint 1940; M. Rothkegel, Mährische Sakramentierer des zweiten Viertels des 16. Jahrhunderts: Matěj Poustevník, Beneš Optát, Johann Ziesing (Jan Čížek), J. D. ze Zdenína und die Habrovaner (Lulčer) Brüder, Baden-Baden 2005; P. Zemek, Martin Rothkegel, Mährische Sakramentierer (recenze), in: Acta Comeniana 20–21 (XLIV–XLV), 2007, s. 266–269.

Jana Hubková