Verze z 9. 2. 2020, 12:07, kterou vytvořil Holoubková (diskuse | příspěvky)

(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

DVOŘÁK Bohuslav 30.12.1867-16.2.1951

Z Personal
Bohuslav DVOŘÁK
Narození 30.12.1867
Místo narození Praha
Úmrtí 16.2.1951
Místo úmrtí Levínská Olešnice u Staré Paky
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Citace Biografický slovník českých zemí 15, Praha 2012, s. 473
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46074

DVOŘÁK, Bohuslav, * 30. 12. 1867 Praha, † 16. 2. 1951 Levínská Olešnice u Staré Paky, malíř

V literatuře někdy nesprávně uváděn jako Bohumil, sám se nazýval Baťka D. 1889–97 byl žákem krajinářské speciálky J. Mařáka na pražské AVU. 1897 patřil k zakládajícím členům SVU Mánes. Pro svého profesora, který přijal zakázku na nástěnné malby v Národním muzeu, vypracoval v plenéru studie památných míst v Čechách a z devíti provedl 1898 pod Mařákovým osobním dohledem obrazové verze. Se spolužáky J. Panuškou a B. Plaškem maloval 1893 poprvé v Podkrkonoší, s F. Kavánem a J. Holubem jel 1895 malovat do Železných hor, kde vznikly jeho realistické krajinomalby (Pohled z lesa na Doubravce, Na potoce, Topoly u ovčince, Duby na hrázi). 1903 tvořil s A. Slavíčkem a A. Hudečkem ve Smilkově na Voticku (Cesta polem), 1903–06 jezdil se Slavíčkem do Stříteže a Kameniček na Českomoravské vysočině (Kvetoucí kaštan, Při silnici v Kameničkách). Od 1907 žil na výzvu F. Kavána v Levínské Olešnici, později v nedalekém Studenci, krátce v Lukavci u Hořic a ve Veselí nad Lužnicí. Celoživotně se soustředil na plenérovou krajinomalbu. Vyšel z konturového realismu ovlivněného J. Mařákem a A. Chittussim. Na přelomu 19. a 20. století se stal předním reprezentantem subjektivismu symbolistního směru (Volákův kopec, Samota), který vyvrcholil ve studiích parků, zahrad a skupin stromů, podnícených společným ateliérem s A. Slavíčkem. Impresionismus ovšem nepřijal, po seznámení s tvorbou německých malířů z Worpswede a ruských peredvižniků se přiklonil k secesnímu dekorativismu (Rozkvetlá mez, Tání, Břízy, Západ). Jeho tvorba se před první světovou válkou ustálila na ornamentálním realistickém kolorismu, jemuž už zůstal věrný. Byl malířem podhůří, především Podkrkonoší. Proslul rovněž jako malíř hub, jeho vědecké kresby a malby byly reprodukovány v časopise Mykologie a získaly mezinárodní uznání. 1941 obdržel národní cenu.

L: OSND 2/1, s. 313; Toman 1, s. 186–187; V. Šuman, J. Mařák a jeho škola, 1929, passim; M. Kodl – M. Zachař, Mařákova škola, 2007, s. 36 až 38; NEČVU 1, s. 153; SČSVU 2, s. 152.

Martin Kučera