De HERDT Jan ?1620-1684?: Porovnání verzí

Z Personal
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = Jan HERDT de
+
| jméno = Jan de HERDT
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = asi 1620
+
| datum narození = 1620
| místo narození =  
+
| místo narození = Antverpy (Belgie)
| datum úmrtí = asi 1684
+
| datum úmrtí = mezi 1684–1690
 
| místo úmrtí =  
 
| místo úmrtí =  
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
 
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jan HERDT de
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 508-509
 +
}}
 +
'''de HERDT, Jan''' ''(též HART, HERDE, HIERT, zv. Il Fiammingo), * 1620 Antverpy (Belgie), † mezi 1684–1690, malíř, kreslíř, grafik''
 +
 
 +
Informace o H. životě a díle jsou jen útržkovité. Předpokládá
 +
se, že studoval v rodišti (vzhledem k jeho znalosti protagonistů
 +
antverpské školy: P. P. Rubens, A. van Dyck, a zejména J. Jordaens). Tam byl 1646–47 přijat jako mistr do malířského cechu
 +
sv. Lukáše. 1657 byl zaznamenán v severoitalském Lovere, kde
 +
namaloval oltářní obraz pro místní kostel, stejně jako v Bergamu, kde působil o rok později. 1658–62 pracoval v Brescii,
 +
kde byl uváděn H. první doložený žák – Angello Everardi,
 +
zv. Il Fiammenghino (Vlámeček).
 +
 
 +
H., výrazný představitel skupiny vlámských umělců působících v druhé polovině 17. století v Itálii a ve střední Evropě,
 +
kteří ve své tvorbě kombinovali rubensovské vlivy s prvky italského malířství, přesídlil 1661 nebo 1662 do Vídně k bratrovi
 +
Franzovi, dvornímu zlatníkovi císaře Ferdinanda III. Tam pracoval pro dvůr a šlechtu a byl v kontaktu s pobočkou antverpského obchodu s  uměním Alexandra Forchoudta. 1666–69
 +
byl činný v  Brně, kde na objednávku městské rady vytvořil
 +
dnes nezvěstné obrazy pro kostel sv. Jakuba a  pro radnici.
 +
Neznámý objednavatel zadal sérii obrazů inspirovaných příběhy ''Osvobozeného Jeruzaléma'' Torquata Tassa, z nichž některé
 +
se dnes nacházejí v augustiniánském klášteře na Starém Brně
 +
a v Uměleckohistorickém muzeu ve Vídni. Dva z nich, dříve
 +
ve sbírce hraběte Hugo Salma, později Ernsta Hawlika, jsou
 +
dnes nezvěstné. Na konci šedesátých let, kdy patrně působil
 +
také v Olomouci, spolupracoval na publikaci Galeazza Gualda
 +
Priorata ''Historia di Leopoldo Cesare'' (1–3, 1670–74), která popisovala politické a vojenské úspěchy císaře Leopolda I. v období 1656–70. Přispěl nejméně šesti předlohami pro grafické
 +
listy (portréty Jerzyho Sebastiana Lubomirského, Ferdinanda
 +
z Dietrichštejnu, Jeana-Louise Raduita de Souches, Raimunda
 +
Montecuccoliho, Johanna Rottala a Miklose Zrinského, dnes
 +
v majetku Moravské galerie v Brně). Další informace o H. pocházejí ze sedmdesátých let 17. století, kdy pracoval pro Jana
 +
Antonína z Questenberka v Jaroměřicích nad Rokytnou, pro
 +
znojemské dominikány a  pro hraběte Františka Augustina
 +
z  Valdštejna v  Třebíči. Poslední písemný záznam o  H.  byl objeven v deníku člena řádu křižovníků s červenou hvězdou
 +
Jiřího Ignáce Pospíchala, kterého 1680 portrétoval v  Praze.
 +
1684 H. vytvořil poslední signované a  datované obrazy pro
 +
pražského arcibiskupa Jana Bedřicha z Valdštejna.
 +
 
 +
'''D:''' výběr: Starožitník, 1663; portrét hraběte Františka Augustina z Valdštejna; portrét šlechtičny, oba 1. pol. 70. let 17. stol. (dnes Muzeum Vysočiny, Třebíč); portrét Marie Kateřiny z Questenberka jako sv. Kateřiny Alexandrijské, zámek Jaroměřice nad Rokytnou, 1673; Obraz Adorace obrazu P. Marie Staroboleslavské, dominikánský klášter, Znojmo, 1673 (dnes Deblínská
 +
kaple Znojemského hradu); portrét hraběte Františka Augustina z Valdštejna
 +
v brnění; portrét hraběte Františka Augustina z Valdštejna s městskou vedutou v pozadí, oba 2. pol. 70. let 17. stol. (dnes Muzeum Vysočiny, Třebíč);
 +
hlavní oltářní obraz dominikánského klášterního kostela Nalezení sv. Kříže;
 +
Sv. Tomáš Akvinský dostává pás cudnosti, oba dominikánský klášterní kostel
 +
Nalezení sv. Kříže, Znojmo, 1677; portrét neznámého muže jako Merkura,
 +
zámek Jaroměřice nad Rokytnou, 80. léta 17. stol.; portrét Jiřího Ignáce Pospíchala, kapitulní síň konventu křižovníků s červenou hvězdou, Praha – Staré
 +
Město, asi 1680; Křest Krista, 1681 (dnes Muzeum Vysočiny, Třebíč); Sv. Jan
 +
Evangelista na ostrově Patmu; Sv. Jan Křtitel, oba kaple Sv. Jana Křtitele, Arcibiskupský palác, Praha 1684.
 +
 
 +
'''L:''' Thieme–Becker 16, s. 459; Toman 1, s. 322; O. Kasajová, J. de H., Jeho
 +
dielo na Morave v 2. polovici 17. storočia, 1981 (diplomová práce, FF UJEP,
 +
Brno); DČVU 2/1, s. 362; NEČVU, s. 256; I. Krsek – Z. Kudělka – M. Stehlík – J. Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, 1996, s. 117–118, 452;
 +
M. Kindl, J. de H. – Nizozemí, Itálie, střední Evropa, 2009 (magisterská diplomová práce, FF UP, Olomouc); týž, Portrétní tvorba J. de H. v Čechách
 +
a na Moravě, in: Karel Škréta (1610–1674). Dílo a doba. Studie, dokumenty,
 +
prameny, L. Stolárová (ed.), 2013, s. 303–328.
 +
 
 +
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/4520e54a-6412-4b44-bc10-72ce2c0ee336 Bibliografie dějin Českých zemí]
 +
 
 +
Lenka Kudělková
 +
 
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
  
 
[[Kategorie:1620]]
 
[[Kategorie:1620]]
 +
[[Kategorie:Antverpy]]
 +
[[Kategorie:1684]]

Verze z 27. 2. 2023, 22:19

Jan de HERDT
Narození 1620
Místo narození Antverpy (Belgie)
Úmrtí mezi 1684–1690
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Citace Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 508-509
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=76716

de HERDT, Jan (též HART, HERDE, HIERT, zv. Il Fiammingo), * 1620 Antverpy (Belgie), † mezi 1684–1690, malíř, kreslíř, grafik

Informace o H. životě a díle jsou jen útržkovité. Předpokládá se, že studoval v rodišti (vzhledem k jeho znalosti protagonistů antverpské školy: P. P. Rubens, A. van Dyck, a zejména J. Jordaens). Tam byl 1646–47 přijat jako mistr do malířského cechu sv. Lukáše. 1657 byl zaznamenán v severoitalském Lovere, kde namaloval oltářní obraz pro místní kostel, stejně jako v Bergamu, kde působil o rok později. 1658–62 pracoval v Brescii, kde byl uváděn H. první doložený žák – Angello Everardi, zv. Il Fiammenghino (Vlámeček).

H., výrazný představitel skupiny vlámských umělců působících v druhé polovině 17. století v Itálii a ve střední Evropě, kteří ve své tvorbě kombinovali rubensovské vlivy s prvky italského malířství, přesídlil 1661 nebo 1662 do Vídně k bratrovi Franzovi, dvornímu zlatníkovi císaře Ferdinanda III. Tam pracoval pro dvůr a šlechtu a byl v kontaktu s pobočkou antverpského obchodu s uměním Alexandra Forchoudta. 1666–69 byl činný v Brně, kde na objednávku městské rady vytvořil dnes nezvěstné obrazy pro kostel sv. Jakuba a pro radnici. Neznámý objednavatel zadal sérii obrazů inspirovaných příběhy Osvobozeného Jeruzaléma Torquata Tassa, z nichž některé se dnes nacházejí v augustiniánském klášteře na Starém Brně a v Uměleckohistorickém muzeu ve Vídni. Dva z nich, dříve ve sbírce hraběte Hugo Salma, později Ernsta Hawlika, jsou dnes nezvěstné. Na konci šedesátých let, kdy patrně působil také v Olomouci, spolupracoval na publikaci Galeazza Gualda Priorata Historia di Leopoldo Cesare (1–3, 1670–74), která popisovala politické a vojenské úspěchy císaře Leopolda I. v období 1656–70. Přispěl nejméně šesti předlohami pro grafické listy (portréty Jerzyho Sebastiana Lubomirského, Ferdinanda z Dietrichštejnu, Jeana-Louise Raduita de Souches, Raimunda Montecuccoliho, Johanna Rottala a Miklose Zrinského, dnes v majetku Moravské galerie v Brně). Další informace o H. pocházejí ze sedmdesátých let 17. století, kdy pracoval pro Jana Antonína z Questenberka v Jaroměřicích nad Rokytnou, pro znojemské dominikány a pro hraběte Františka Augustina z Valdštejna v Třebíči. Poslední písemný záznam o H. byl objeven v deníku člena řádu křižovníků s červenou hvězdou Jiřího Ignáce Pospíchala, kterého 1680 portrétoval v Praze. 1684 H. vytvořil poslední signované a datované obrazy pro pražského arcibiskupa Jana Bedřicha z Valdštejna.

D: výběr: Starožitník, 1663; portrét hraběte Františka Augustina z Valdštejna; portrét šlechtičny, oba 1. pol. 70. let 17. stol. (dnes Muzeum Vysočiny, Třebíč); portrét Marie Kateřiny z Questenberka jako sv. Kateřiny Alexandrijské, zámek Jaroměřice nad Rokytnou, 1673; Obraz Adorace obrazu P. Marie Staroboleslavské, dominikánský klášter, Znojmo, 1673 (dnes Deblínská kaple Znojemského hradu); portrét hraběte Františka Augustina z Valdštejna v brnění; portrét hraběte Františka Augustina z Valdštejna s městskou vedutou v pozadí, oba 2. pol. 70. let 17. stol. (dnes Muzeum Vysočiny, Třebíč); hlavní oltářní obraz dominikánského klášterního kostela Nalezení sv. Kříže; Sv. Tomáš Akvinský dostává pás cudnosti, oba dominikánský klášterní kostel Nalezení sv. Kříže, Znojmo, 1677; portrét neznámého muže jako Merkura, zámek Jaroměřice nad Rokytnou, 80. léta 17. stol.; portrét Jiřího Ignáce Pospíchala, kapitulní síň konventu křižovníků s červenou hvězdou, Praha – Staré Město, asi 1680; Křest Krista, 1681 (dnes Muzeum Vysočiny, Třebíč); Sv. Jan Evangelista na ostrově Patmu; Sv. Jan Křtitel, oba kaple Sv. Jana Křtitele, Arcibiskupský palác, Praha 1684.

L: Thieme–Becker 16, s. 459; Toman 1, s. 322; O. Kasajová, J. de H., Jeho dielo na Morave v 2. polovici 17. storočia, 1981 (diplomová práce, FF UJEP, Brno); DČVU 2/1, s. 362; NEČVU, s. 256; I. Krsek – Z. Kudělka – M. Stehlík – J. Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, 1996, s. 117–118, 452; M. Kindl, J. de H. – Nizozemí, Itálie, střední Evropa, 2009 (magisterská diplomová práce, FF UP, Olomouc); týž, Portrétní tvorba J. de H. v Čechách a na Moravě, in: Karel Škréta (1610–1674). Dílo a doba. Studie, dokumenty, prameny, L. Stolárová (ed.), 2013, s. 303–328.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Lenka Kudělková