ECKERT Otto 4.3.1910-1.1.1995: Porovnání verzí

Z Personal
(ECKERT_Otto_4.10.1910-1.1.1995)
 
Řádka 2: Řádka 2:
 
| jméno = Otto ECKERT
 
| jméno = Otto ECKERT
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 4.10.1910
+
| datum narození = 4.3.1910
| místo narození = Kralovice
+
| místo narození = Kralovice u Plzně
 
| datum úmrtí = 1.1.1995
 
| datum úmrtí = 1.1.1995
 
| místo úmrtí = Praha
 
| místo úmrtí = Praha
Řádka 10: Řádka 10:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Otto ECKERT
+
}}
 +
 
 +
'''ECKERT, Otto,''' ''* 4. 3. 1910 Kralovice u Plzně, † 1. 1. 1995 Praha, keramik, sochař''
 +
 
 +
Narodil se v rodině berního úředníka a modistky. 1924–26
 +
studoval na hořické sochařské a kamenické škole, 1926–33
 +
pražskou Uměleckoprůmyslovou školu u K. Štipla. Už za studií
 +
začal tvořit keramické plastiky v opožděné odezvě sociálního
 +
umění 20. let (''Horník'', ''Žebrák'', ''Milenci'', ''Rybář''). Vynikají
 +
novoklasickou tvarovou idealizací a hladkým povrchem. Zajímal
 +
se rovněž o barevnou zvířecí plastiku (''Kočky'', ''Pardál'').
 +
I v návrzích plaket a odznaků se projevil jako dekoratér, který
 +
sledoval vztah barvy, dekoru a prostoru. 1929 absolvoval stipendijní
 +
pobyt Svazu československého díla v keramické továrně
 +
v Bechyni a 1933–34 v továrně Epiag v Březové, trvale
 +
se zaměřil na keramiku. 1934–39 pracoval jako návrhář
 +
v Ťoupalově keramické továrně v Praze-Břevnově, kde zahájil
 +
výzkum možností keramického dekoru a glazur v závislosti na
 +
tvarovém vyjádření objektu a jeho funkci. Od 1937 byl členem
 +
Svazu československého díla, 1939–40 spoluvlastníkem
 +
sdružení Pražská kamenina, které zaniklo po zatčení E. partnera
 +
J. Škorpila nacisty. Užitné vlastnosti předmětů denní potřeby
 +
náročně spojoval s vlastnostmi estetickými, např. v řadách
 +
váz a mis, jež vyráběl 1940–46 ve vlastní keramické dílně
 +
v Kralovicích. Externě byl výtvarníkem Moserovy porcelánky
 +
v Karlových Varech, založil výrobu hraček ve Zlíně, jako asistent
 +
se podílel na výuce v keramické škole v Bechyni a v ateliéru
 +
K. Štipla. Pro E. keramické objekty byla příznačná tvarová
 +
jednoduchost, elegance, rafinovanost dekoru, nezvyklá
 +
barevnost a kvalita různých typů glazur i ohled na účel nádob.
 +
Inspiroval se lidovými keramiky, estetikou Artělu, rondokubismem
 +
P. Janáka, funkcionalismem a požadavky Družstevní
 +
práce. V složitých, náročně provedených strukturách stylizoval
 +
chvění stébel, větví, listů, peří, chmýří, jehličí. Z novotvarů,
 +
dosud v keramice nebývalých, rozvedl série rozmanitých barevných
 +
variant. Zařadil se do lyrického proudu českého umění.
 +
Po 1945 se podílel na organizaci keramické výroby jako
 +
předseda výtvarné rady Karlovarského porcelánu a spoluzakladatel uměleckořemeslných ústředen, do keramické výroby
 +
v ČSR prosazoval umělecká kritéria. Jeho tvorba získala ohlas
 +
i v zahraničí. V 50. letech hledal vhodné tvary a dekory pro
 +
maso''vou výrobu, po úspěchu monumentální plastiky ''Keramický''
 +
''vlys pro Světovou výstavu v Bruselu (1958) se plně soustředil
 +
na individuální umění. Spojil keramiku a sochařství
 +
v novátorském typu keramické sochy s mělkým reliéfem či výdutí
 +
symbolického námětu a stále abstrahovanějšího tvaru.
 +
K dalšímu vrcholu jako keramik dospěl v 70. letech, kdy mistrovsky využil krystalických glazur, jež objevil, na vázách monumentálního
 +
rozměru. Tyto vázy pak převáděl v abstraktní
 +
keramické objekty, např. koule. Kromě toho tvořil pro vybavení
 +
interiérů i originální štíhlé vertikální vázy na jednu květinu,
 +
bachraté horizontální vázy na plovoucí květiny či závěsné
 +
mísy a talíře různých velikostí a barevnosti. Zvláštní postavení
 +
náleželo jednak objektům bez glazury, určeným většinou do
 +
zahrad a parků, jednak designu keramického nádobí. Do konce
 +
života zdokonaloval zejména tvarosloví váz, soklu a nohy.
 +
Významná byla E. činnost pedagogická, 1946–90 byl profesorem,
 +
1960–66 rektorem Vysoké školy uměleckoprůmyslové
 +
v Praze. Od 1956 byl členem a 1967–87 viceprezidentem
 +
Mezinárodní keramické akademie v Ženevě. Patřil k nejvýznamnějším
 +
českým keramikům. V keramické výrobě pokračuje
 +
v Kralovicích jeho syn Jan E. (* 1949).
 +
 
 +
'''L:''' J. Spurný, O. E., 1961; D. Šindelář, O. E., 1979; D. Tučná, O. E.
 +
keramické dílo, 1980; Toman 1, s. 194; Tomeš 1, s. 285; EČVU, s. 103;
 +
NEČVU 1, s. 157–158; SČSVU 2, s. 178–179.
 +
 
 +
Martin Kučera
  
== Literatura ==
 
  MČsE 6 DO 914; MČE I, 257; PSN I, 633; MČE II, 257; KK I, 175; ČBS, 130; Churáň, 99; NEU 1, 157-158; A NTM; Toman I, 194; V roce 1995 zemřeli, 5; Churáň II/1, 129;
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]]
 
[[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]]
 
[[Kategorie:88- Umělecký řemeslník]]
 
[[Kategorie:88- Umělecký řemeslník]]
 
 
[[Kategorie:1910]]
 
[[Kategorie:1910]]
 
[[Kategorie:Kralovice]]
 
[[Kategorie:Kralovice]]
 
[[Kategorie:1995]]
 
[[Kategorie:1995]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 12. 4. 2017, 20:18

Otto ECKERT
Narození 4.3.1910
Místo narození Kralovice u Plzně
Úmrtí 1.1.1995
Místo úmrtí Praha
Povolání

75- Sochař nebo medailér

88- Umělecký řemeslník
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46169

ECKERT, Otto, * 4. 3. 1910 Kralovice u Plzně, † 1. 1. 1995 Praha, keramik, sochař

Narodil se v rodině berního úředníka a modistky. 1924–26 studoval na hořické sochařské a kamenické škole, 1926–33 pražskou Uměleckoprůmyslovou školu u K. Štipla. Už za studií začal tvořit keramické plastiky v opožděné odezvě sociálního umění 20. let (Horník, Žebrák, Milenci, Rybář). Vynikají novoklasickou tvarovou idealizací a hladkým povrchem. Zajímal se rovněž o barevnou zvířecí plastiku (Kočky, Pardál). I v návrzích plaket a odznaků se projevil jako dekoratér, který sledoval vztah barvy, dekoru a prostoru. 1929 absolvoval stipendijní pobyt Svazu československého díla v keramické továrně v Bechyni a 1933–34 v továrně Epiag v Březové, trvale se zaměřil na keramiku. 1934–39 pracoval jako návrhář v Ťoupalově keramické továrně v Praze-Břevnově, kde zahájil výzkum možností keramického dekoru a glazur v závislosti na tvarovém vyjádření objektu a jeho funkci. Od 1937 byl členem Svazu československého díla, 1939–40 spoluvlastníkem sdružení Pražská kamenina, které zaniklo po zatčení E. partnera J. Škorpila nacisty. Užitné vlastnosti předmětů denní potřeby náročně spojoval s vlastnostmi estetickými, např. v řadách váz a mis, jež vyráběl 1940–46 ve vlastní keramické dílně v Kralovicích. Externě byl výtvarníkem Moserovy porcelánky v Karlových Varech, založil výrobu hraček ve Zlíně, jako asistent se podílel na výuce v keramické škole v Bechyni a v ateliéru K. Štipla. Pro E. keramické objekty byla příznačná tvarová jednoduchost, elegance, rafinovanost dekoru, nezvyklá barevnost a kvalita různých typů glazur i ohled na účel nádob. Inspiroval se lidovými keramiky, estetikou Artělu, rondokubismem P. Janáka, funkcionalismem a požadavky Družstevní práce. V složitých, náročně provedených strukturách stylizoval chvění stébel, větví, listů, peří, chmýří, jehličí. Z novotvarů, dosud v keramice nebývalých, rozvedl série rozmanitých barevných variant. Zařadil se do lyrického proudu českého umění. Po 1945 se podílel na organizaci keramické výroby jako předseda výtvarné rady Karlovarského porcelánu a spoluzakladatel uměleckořemeslných ústředen, do keramické výroby v ČSR prosazoval umělecká kritéria. Jeho tvorba získala ohlas i v zahraničí. V 50. letech hledal vhodné tvary a dekory pro masovou výrobu, po úspěchu monumentální plastiky Keramický vlys pro Světovou výstavu v Bruselu (1958) se plně soustředil na individuální umění. Spojil keramiku a sochařství v novátorském typu keramické sochy s mělkým reliéfem či výdutí symbolického námětu a stále abstrahovanějšího tvaru. K dalšímu vrcholu jako keramik dospěl v 70. letech, kdy mistrovsky využil krystalických glazur, jež objevil, na vázách monumentálního rozměru. Tyto vázy pak převáděl v abstraktní keramické objekty, např. koule. Kromě toho tvořil pro vybavení interiérů i originální štíhlé vertikální vázy na jednu květinu, bachraté horizontální vázy na plovoucí květiny či závěsné mísy a talíře různých velikostí a barevnosti. Zvláštní postavení náleželo jednak objektům bez glazury, určeným většinou do zahrad a parků, jednak designu keramického nádobí. Do konce života zdokonaloval zejména tvarosloví váz, soklu a nohy. Významná byla E. činnost pedagogická, 1946–90 byl profesorem, 1960–66 rektorem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Od 1956 byl členem a 1967–87 viceprezidentem Mezinárodní keramické akademie v Ženevě. Patřil k nejvýznamnějším českým keramikům. V keramické výrobě pokračuje v Kralovicích jeho syn Jan E. (* 1949).

L: J. Spurný, O. E., 1961; D. Šindelář, O. E., 1979; D. Tučná, O. E. keramické dílo, 1980; Toman 1, s. 194; Tomeš 1, s. 285; EČVU, s. 103; NEČVU 1, s. 157–158; SČSVU 2, s. 178–179.

Martin Kučera