EMLER František 26.7.1912-24.5.1992: Porovnání verzí
(EMLER_František_26.7.1912-6.8.1992) |
|||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 26.7.1912 | | datum narození = 26.7.1912 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Přelouč |
− | | datum úmrtí = | + | | datum úmrtí = 24.5.1992 |
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 15, Praha 2012, s. 587 |
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''EMLER, František,''' ''* 26. 7. 1912 Přelouč, † 24. 5. 1992 Praha, malíř, grafik'' | ||
+ | |||
+ | Po maturitě na reálném gymnáziu v Pardubicích, kde byl jeho | ||
+ | profesorem kreslení V. Sedláček, studoval 1932–38 na pražské | ||
+ | AVU v krajinářské škole O. Nejedlého. 1938/39 byl posluchačem | ||
+ | Accademia di belle arti v Římě jako vítěz v soutěži o stipendium | ||
+ | italské vlády – Římskou cenu. Za války žil střídavě | ||
+ | v Praze a Přelouči. 1946/47 absolvoval čestný rok na grafické | ||
+ | speciálce AVU u V. Pukla. 1947 dostal roční stipendium francouzské | ||
+ | vlády, zapsal se na pařížskou École nationale supérieur | ||
+ | des Beaux-arts a maloval rovněž v ateliéru André Lhota. V Praze | ||
+ | vyvíjel intenzivní estetickovýchovnou činnost mezi mládeží | ||
+ | i dospělými, vydal dvě příručky o grafických technikách | ||
+ | a o metodice kreslení. Vytvořil grafickou techniku tisku z koláže, | ||
+ | která vyhovovala jeho snaze o experimentování a poskytovala | ||
+ | mu nejlepší možnost uměleckého sebevyjádření. Jako | ||
+ | malíř používal temperu, později i olejové barvy a akvarel. Absolvoval | ||
+ | četné studijní cesty po evropských zemích. K nejoblíbenějším | ||
+ | motivům jeho malby a grafiky patřily Praha, Bretaň | ||
+ | nebo cirkusy. Trvale si oblíbil Českomoravskou vysočinu, zejména okolí vesnice Kuklíku, kam se každoročně vracel, a vesnické chalupy, lidské postavy a zvířata se staly neodmyslitelnou | ||
+ | součástí jeho obrazů. E. vyšel z reálných podnětů, bohatá fantazie | ||
+ | ho však dovedla nejen k hledání nových forem, ale i k hlubokému, | ||
+ | citlivému ztvárnění lidí, přírody a života. Stejně jako | ||
+ | si oblíbil městská tržiště a pouliční ruch, s oblibou ztvárňoval | ||
+ | i vesnické poutě, veselice a lidové zvyky. Uplatnil se také jako | ||
+ | knižní ilustrátor. Spolupracoval s pražským Národním divadlem | ||
+ | na scénické výpravě Pirandellova ''Lazara'' (1943/44) a navrhoval | ||
+ | i pro Horácké divadlo v Jihlavě. Po druhé světové válce | ||
+ | uspořádal na čtyřicet samostatných výstav v Praze, Pardubicích, | ||
+ | Brně, Žďáru nad Sázavou, Bystřici nad Pernštejnem, Novém | ||
+ | Městě na Moravě, Jindřichově Hradci, Skutči, Adamově, Holicích, | ||
+ | Hodoníně, Paříži, Halle an der Saale, Lyngby a Sofii | ||
+ | a účastnil se mnoha výstav kolektivních. Je zastoupen ve sbírkách | ||
+ | Národní galerie v Praze, Galerie hl. m. Prahy, četných regionálních | ||
+ | galeriích a ve veřejných i soukromých sbírkách | ||
+ | mno ha zemí. Z jeho podnětu vznikla 1985 Galerie Zemědělského | ||
+ | družstva ve Sněžném, jíž daroval větší počet svých obrazů | ||
+ | a grafických listů, později umístěných v samostatné Síni F. E. | ||
+ | Malování se věnují rovněž syn MUDr. Ivan E. (* 1945) | ||
+ | a vnuk, herec a režisér Filip Menzel (* 1970). | ||
+ | |||
+ | '''D:''' obrazy, výběr: Periferie, 1946; Pařížské metro, 1948; Zátiší s kočkou, | ||
+ | 1950; Masopust na Vysočině, 1968; Pohřeb na Vysočině, 1969; Chalupy | ||
+ | na Kuklíku, 1974; Zima na Kuklíku, 1976; Večer v Bretani, 1980; ilustrace: | ||
+ | G. Preissová, Kytice ze Slovácka, 1951; M. Bureš, Špalíček z jasanu, | ||
+ | 1965; A. Mrštík, Moravské obrázky, 1977; S. Lenz, Tak hezky bylo | ||
+ | v Šulákově, 1982; samostatné výstavy (výběr): Přelouč 1940; Plzeň 1941; | ||
+ | Praha, Topičův salon 1942, 1943. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Toman 1, s. 200; SČSVU, s. 189–190 (chybné datum úmrtí); www.archiv. | ||
+ | narodni-divadlo.cz. | ||
+ | |||
+ | '''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/56747 Bibliografie dějin Českých zemí] | ||
+ | |||
+ | Jiří Vacek | ||
+ | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1912]] | [[Kategorie:1912]] | ||
+ | [[Kategorie:Přelouč]] | ||
[[Kategorie:1992]] | [[Kategorie:1992]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Aktuální verze z 31. 10. 2019, 14:48
František EMLER | |
Narození | 26.7.1912 |
---|---|
Místo narození | Přelouč |
Úmrtí | 24.5.1992 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Citace | Biografický slovník českých zemí 15, Praha 2012, s. 587 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46252 |
EMLER, František, * 26. 7. 1912 Přelouč, † 24. 5. 1992 Praha, malíř, grafik
Po maturitě na reálném gymnáziu v Pardubicích, kde byl jeho profesorem kreslení V. Sedláček, studoval 1932–38 na pražské AVU v krajinářské škole O. Nejedlého. 1938/39 byl posluchačem Accademia di belle arti v Římě jako vítěz v soutěži o stipendium italské vlády – Římskou cenu. Za války žil střídavě v Praze a Přelouči. 1946/47 absolvoval čestný rok na grafické speciálce AVU u V. Pukla. 1947 dostal roční stipendium francouzské vlády, zapsal se na pařížskou École nationale supérieur des Beaux-arts a maloval rovněž v ateliéru André Lhota. V Praze vyvíjel intenzivní estetickovýchovnou činnost mezi mládeží i dospělými, vydal dvě příručky o grafických technikách a o metodice kreslení. Vytvořil grafickou techniku tisku z koláže, která vyhovovala jeho snaze o experimentování a poskytovala mu nejlepší možnost uměleckého sebevyjádření. Jako malíř používal temperu, později i olejové barvy a akvarel. Absolvoval četné studijní cesty po evropských zemích. K nejoblíbenějším motivům jeho malby a grafiky patřily Praha, Bretaň nebo cirkusy. Trvale si oblíbil Českomoravskou vysočinu, zejména okolí vesnice Kuklíku, kam se každoročně vracel, a vesnické chalupy, lidské postavy a zvířata se staly neodmyslitelnou součástí jeho obrazů. E. vyšel z reálných podnětů, bohatá fantazie ho však dovedla nejen k hledání nových forem, ale i k hlubokému, citlivému ztvárnění lidí, přírody a života. Stejně jako si oblíbil městská tržiště a pouliční ruch, s oblibou ztvárňoval i vesnické poutě, veselice a lidové zvyky. Uplatnil se také jako knižní ilustrátor. Spolupracoval s pražským Národním divadlem na scénické výpravě Pirandellova Lazara (1943/44) a navrhoval i pro Horácké divadlo v Jihlavě. Po druhé světové válce uspořádal na čtyřicet samostatných výstav v Praze, Pardubicích, Brně, Žďáru nad Sázavou, Bystřici nad Pernštejnem, Novém Městě na Moravě, Jindřichově Hradci, Skutči, Adamově, Holicích, Hodoníně, Paříži, Halle an der Saale, Lyngby a Sofii a účastnil se mnoha výstav kolektivních. Je zastoupen ve sbírkách Národní galerie v Praze, Galerie hl. m. Prahy, četných regionálních galeriích a ve veřejných i soukromých sbírkách mno ha zemí. Z jeho podnětu vznikla 1985 Galerie Zemědělského družstva ve Sněžném, jíž daroval větší počet svých obrazů a grafických listů, později umístěných v samostatné Síni F. E. Malování se věnují rovněž syn MUDr. Ivan E. (* 1945) a vnuk, herec a režisér Filip Menzel (* 1970).
D: obrazy, výběr: Periferie, 1946; Pařížské metro, 1948; Zátiší s kočkou, 1950; Masopust na Vysočině, 1968; Pohřeb na Vysočině, 1969; Chalupy na Kuklíku, 1974; Zima na Kuklíku, 1976; Večer v Bretani, 1980; ilustrace: G. Preissová, Kytice ze Slovácka, 1951; M. Bureš, Špalíček z jasanu, 1965; A. Mrštík, Moravské obrázky, 1977; S. Lenz, Tak hezky bylo v Šulákově, 1982; samostatné výstavy (výběr): Přelouč 1940; Plzeň 1941; Praha, Topičův salon 1942, 1943.
L: Toman 1, s. 200; SČSVU, s. 189–190 (chybné datum úmrtí); www.archiv. narodni-divadlo.cz.
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Jiří Vacek