ETGENS Jan Jiří 6.4.1691-21.1.1757: Porovnání verzí

Z Personal
(ETGENS_Jan_Jiří_6.4.1691-21.1.1757)
 
Řádka 2: Řádka 2:
 
| jméno = Jan Jiří ETGENS
 
| jméno = Jan Jiří ETGENS
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 6.4.1691
+
| datum narození = 6.4.1691 (datum křtu)
| místo narození =  
+
| místo narození = Brno
 
| datum úmrtí = 21.1.1757
 
| datum úmrtí = 21.1.1757
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Brno
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jan Jiří ETGENS
+
}}
 +
 
 +
'''ETGENS, Jan Jiří''' ''(též EDTGENS, Johannes Georg), * 6. 4. (datum křtu) 1691 Brno, † 21. 1. 1757 Brno, malíř, freskař''
 +
 
 +
Byl synem jircháře Friedricha E. a Marie. O jeho mládí a životě
 +
se dochovalo málo písemných zpráv. První malířské
 +
vzdělání získal v rodišti pravděpodobně u freskaře Františka
 +
Řehoře Ignáce Ecksteina, jednoho z představitelů pozzovského
 +
iluzionismu v českých zemích. 1719–24 podnikl studijní
 +
cestu do Itálie: v Římě se učil u Sebastiana Concy a studoval
 +
dílo dalších mistrů, např. A. Pozza, jehož vyznavačem se později
 +
stal, C. Marattiho, F. Solimeny a G. B. Gaulliho. Italští
 +
klasicizující freskaři přispěli k vytvoření E. vlastní manýry.
 +
Vrátil se do Brna, zřejmě zhotovil mistrovský kus a byl přijat
 +
do bratrstva sv. Lukáše malířů a sochařů, 1733 získal měšťanské
 +
právo. Prosadil se jako vyhledávaný umělec. 1725–56 se
 +
věnoval četným zakázkám, velkým nástěnným malbám a závěsným
 +
oltářním obrazům od církevních objednavatelů (mj.
 +
cisterciáci, benediktini, premonstráti, minorité, augustiniáni,
 +
jezuité, pauláni, piaristé).
 +
 
 +
Patřil k významným představitelům barokního malířství na
 +
Moravě, avšak předním českým a rakouským umělcům své
 +
doby se nevyrovnal. Byl konzervativní ve výtvarném vyjádření,
 +
nechyboval v malířském projevu a pracoval za nepřemrštěnou
 +
cenu. V působivých freskových výmalbách zvládal
 +
přísnou a jasně členěnou kompozici velkých formátů, jež
 +
zaplňoval značným množstvím figur a neopouštěl sytý kompaktní
 +
kolorit. Architektonickou složku redukoval a po 1735
 +
nahrazoval malovaným dekorativním rámcem, vyhýbal se
 +
krajinným scenériím a typizaci jednotlivých postav. Některé
 +
nedostatky obrazů mohly způsobit pozdější zásahy a přemalby.
 +
1738–40 byl spolu s Ecksteinem představeným bratrstva
 +
sv. Lukáše. 1739 podal návrh na zřízení umělecké akademie,
 +
který úředníci magistrátu zamítli. Mezi jeho žáky patřil mj.
 +
sochař Ondřej Schweigl. 1729 koupil otcovský dům se zahradou
 +
v Koželužské ulici (dnes Skořepka) v Praze, 1738 vinice
 +
v Černých Polích (Brno) a 1744 dům v Minoritské ulici
 +
(tamtéž). Byl ženatý s Annou. 1745 poslal prvorozeného syna
 +
Frantze na vídeňskou akademii. Většinu majetku odkázal synovi
 +
a dcerám Marii Anně a Johanně. Byl pohřben v kapli
 +
sv. Mořice v kostele sv. Jakuba v Brně.
 +
 
 +
'''D:''' výběr: fresky v klášterních a poutních kostelech: Velehrad, bazilika Nanebevzetí
 +
P. Marie a sv. Cyrila a Metoděje, boční kaple, 1725–33; Rajhrad
 +
u Brna, opatský chrám sv. Petra a Pavla, čtyři kupole, freska v presbytáři (nahrazena
 +
jinou od J. Winterhaldera), knihovně (opravena týmž), 1726–29,
 +
1735; Olomouc/Hradisko, letní sál a dva přijímací pokoje i přilehlý kostel
 +
sv. Štěpána, 1732; Brno, minoritský chrám sv. Janů, hlavní loď, 1733; Brno,
 +
Zvěstování P. Marie a sv. Tomáše, kaple mrtvých a opatská, 1736; Vranov
 +
u Brna, Narození P. Marie, hlavní loď, kostelní průčelí (zničeno při přestavbě),
 +
stropy refektáře, přijímacího pokoje a knihovny (zničeno), 1737–38,
 +
1745; Křtiny u Brna, chrám Jména P. Marie, hlavní loď, 1745–47; Brno-Zábrdovice, Nanebevzetí P. Marie, kaple P. Marie Čenstochovské, 1755–56;
 +
fresky v dalších kostelech a palácích: Brno, strop a sakristie radniční kaple
 +
sv. Martina, 1729 (zničena); Konice, letní premonstrátská rezidence, jídelna,
 +
před 1733; Luleč, kostel sv. Isidora, 1741; Kroměříž, piaristický kostel
 +
sv. Jana Křtitele (dokončil J. Stern), biskupský kostel sv. Mořice, Schrattenbachova
 +
Bolestná kaple včetně kaple emeritního domu, 1750; kostelní oltářní
 +
obrazy: Velehrad, dva kusy pro tzv. královskou kapli, 1725–33; Rajhrad, šest
 +
kusů, 1726–29; Brno, sv. Janů, pět blíže neurčených kusů, 1733? (nezvěstné);
 +
Vranov u Brna, jeden kus, 1737–38; Luleč, tři kusy, 1741; Jihlava, minoritský
 +
kostel Nanebevzetí P. Marie, hlavní oltářní obraz, 1745; Křtiny, jeden
 +
kus, před 1750; jiné práce: autoportrét, 1739? (uložen v MZM Brno).
 +
 
 +
'''L:''' J. Smejkalová, J. J. E. a freska „Stolování sv. Rodiny“ v hlavním sále bývalé
 +
premonstrátské rezidence v Konici, 2005 (bakalářská diplomová práce,
 +
FF MU, Brno); M. Trlíková, Malířská a sochařská výzdoba kaple Panny Marie
 +
Čenstochovské v Brně-Zábrdovicích, 2008 (bakalářská diplomová práce,
 +
FF MU, Brno); M. Cigánková, J. J. E. Malířská výzdoba kaple sv. Jana Nepomuckého
 +
v emeritním domě v Kroměříži, 2010 (bakalářská diplomová práce,
 +
FF MU, Brno); K. Filipiová, „Regina sanctorum omnium“. Malířská výzdoba
 +
poutního chrámu Jména Panny Marie ve Křtinách, 2007 (magisterská diplomová
 +
práce, FF MU, Brno); F. Komárek, Vznik a vývoj malířského bratrstva
 +
sv. Lukáše v Brně v 1. polovině 18. století, 2007 (magisterská diplomová práce,
 +
FF MU, Brno); A. Tkadlecová, Nástěnná malířská výzdoba klášterního
 +
kostela na Velehradě, 2008 (magisterská diplomová práce, FF MU, Brno);
 +
J. Antošová, J. J. E. – kostel sv. Janů v Brně, Vranov u Brna, Čenstochovská
 +
kaple v Brně-Zábrdovicích. Brněnská díla v umělcově tvorbě, 2009 (magisterská
 +
diplomová práce, FF MU, Brno, se soupisy díla, pramenů a literatury);
 +
výběr: Toman 1, s. 252; BL 1, s. 320; NEČVU, s. 167; J. Muk – E. Šimánková,
 +
ABC kulturních památek Československa, 1985, passim; DČVU 2/2,
 +
s. 618–621 a passim; Z. Fišer – J. Kroupa, Kroměříž. Průvodce městem,
 +
1991, s. 57–61; B. Samek, Umělecké památky Moravy a Slezska 1, 1994,
 +
s. 175–183, 244; 2, 1999, s. 95, 161, 232 a passim; I. Krsek a kol., Umění
 +
baroka na Moravě a ve Slezsku, 1996, s. 126, 309–311, 477, 482 a passim.
 +
 
 +
'''P:''' MZA, Brno, fond E 67 sbírka matrik, kniha č. 16 860, řkt. f. ú. Brno –
 +
sv. Jakub, matrika nar. X (1689–1704), kniha 141.
 +
 
 +
Miroslava Kyselá, Gustav Novotný
 +
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
  
 
[[Kategorie:1691]]
 
[[Kategorie:1691]]
 +
[[Kategorie:Brno]]
 
[[Kategorie:1757]]
 
[[Kategorie:1757]]
 +
[[Kategorie:Brno]]

Verze z 8. 10. 2017, 16:45

Jan Jiří ETGENS
Narození 6.4.1691 (datum křtu)
Místo narození Brno
Úmrtí 21.1.1757
Místo úmrtí Brno
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46327

ETGENS, Jan Jiří (též EDTGENS, Johannes Georg), * 6. 4. (datum křtu) 1691 Brno, † 21. 1. 1757 Brno, malíř, freskař

Byl synem jircháře Friedricha E. a Marie. O jeho mládí a životě se dochovalo málo písemných zpráv. První malířské vzdělání získal v rodišti pravděpodobně u freskaře Františka Řehoře Ignáce Ecksteina, jednoho z představitelů pozzovského iluzionismu v českých zemích. 1719–24 podnikl studijní cestu do Itálie: v Římě se učil u Sebastiana Concy a studoval dílo dalších mistrů, např. A. Pozza, jehož vyznavačem se později stal, C. Marattiho, F. Solimeny a G. B. Gaulliho. Italští klasicizující freskaři přispěli k vytvoření E. vlastní manýry. Vrátil se do Brna, zřejmě zhotovil mistrovský kus a byl přijat do bratrstva sv. Lukáše malířů a sochařů, 1733 získal měšťanské právo. Prosadil se jako vyhledávaný umělec. 1725–56 se věnoval četným zakázkám, velkým nástěnným malbám a závěsným oltářním obrazům od církevních objednavatelů (mj. cisterciáci, benediktini, premonstráti, minorité, augustiniáni, jezuité, pauláni, piaristé).

Patřil k významným představitelům barokního malířství na Moravě, avšak předním českým a rakouským umělcům své doby se nevyrovnal. Byl konzervativní ve výtvarném vyjádření, nechyboval v malířském projevu a pracoval za nepřemrštěnou cenu. V působivých freskových výmalbách zvládal přísnou a jasně členěnou kompozici velkých formátů, jež zaplňoval značným množstvím figur a neopouštěl sytý kompaktní kolorit. Architektonickou složku redukoval a po 1735 nahrazoval malovaným dekorativním rámcem, vyhýbal se krajinným scenériím a typizaci jednotlivých postav. Některé nedostatky obrazů mohly způsobit pozdější zásahy a přemalby. 1738–40 byl spolu s Ecksteinem představeným bratrstva sv. Lukáše. 1739 podal návrh na zřízení umělecké akademie, který úředníci magistrátu zamítli. Mezi jeho žáky patřil mj. sochař Ondřej Schweigl. 1729 koupil otcovský dům se zahradou v Koželužské ulici (dnes Skořepka) v Praze, 1738 vinice v Černých Polích (Brno) a 1744 dům v Minoritské ulici (tamtéž). Byl ženatý s Annou. 1745 poslal prvorozeného syna Frantze na vídeňskou akademii. Většinu majetku odkázal synovi a dcerám Marii Anně a Johanně. Byl pohřben v kapli sv. Mořice v kostele sv. Jakuba v Brně.

D: výběr: fresky v klášterních a poutních kostelech: Velehrad, bazilika Nanebevzetí P. Marie a sv. Cyrila a Metoděje, boční kaple, 1725–33; Rajhrad u Brna, opatský chrám sv. Petra a Pavla, čtyři kupole, freska v presbytáři (nahrazena jinou od J. Winterhaldera), knihovně (opravena týmž), 1726–29, 1735; Olomouc/Hradisko, letní sál a dva přijímací pokoje i přilehlý kostel sv. Štěpána, 1732; Brno, minoritský chrám sv. Janů, hlavní loď, 1733; Brno, Zvěstování P. Marie a sv. Tomáše, kaple mrtvých a opatská, 1736; Vranov u Brna, Narození P. Marie, hlavní loď, kostelní průčelí (zničeno při přestavbě), stropy refektáře, přijímacího pokoje a knihovny (zničeno), 1737–38, 1745; Křtiny u Brna, chrám Jména P. Marie, hlavní loď, 1745–47; Brno-Zábrdovice, Nanebevzetí P. Marie, kaple P. Marie Čenstochovské, 1755–56; fresky v dalších kostelech a palácích: Brno, strop a sakristie radniční kaple sv. Martina, 1729 (zničena); Konice, letní premonstrátská rezidence, jídelna, před 1733; Luleč, kostel sv. Isidora, 1741; Kroměříž, piaristický kostel sv. Jana Křtitele (dokončil J. Stern), biskupský kostel sv. Mořice, Schrattenbachova Bolestná kaple včetně kaple emeritního domu, 1750; kostelní oltářní obrazy: Velehrad, dva kusy pro tzv. královskou kapli, 1725–33; Rajhrad, šest kusů, 1726–29; Brno, sv. Janů, pět blíže neurčených kusů, 1733? (nezvěstné); Vranov u Brna, jeden kus, 1737–38; Luleč, tři kusy, 1741; Jihlava, minoritský kostel Nanebevzetí P. Marie, hlavní oltářní obraz, 1745; Křtiny, jeden kus, před 1750; jiné práce: autoportrét, 1739? (uložen v MZM Brno).

L: J. Smejkalová, J. J. E. a freska „Stolování sv. Rodiny“ v hlavním sále bývalé premonstrátské rezidence v Konici, 2005 (bakalářská diplomová práce, FF MU, Brno); M. Trlíková, Malířská a sochařská výzdoba kaple Panny Marie Čenstochovské v Brně-Zábrdovicích, 2008 (bakalářská diplomová práce, FF MU, Brno); M. Cigánková, J. J. E. Malířská výzdoba kaple sv. Jana Nepomuckého v emeritním domě v Kroměříži, 2010 (bakalářská diplomová práce, FF MU, Brno); K. Filipiová, „Regina sanctorum omnium“. Malířská výzdoba poutního chrámu Jména Panny Marie ve Křtinách, 2007 (magisterská diplomová práce, FF MU, Brno); F. Komárek, Vznik a vývoj malířského bratrstva sv. Lukáše v Brně v 1. polovině 18. století, 2007 (magisterská diplomová práce, FF MU, Brno); A. Tkadlecová, Nástěnná malířská výzdoba klášterního kostela na Velehradě, 2008 (magisterská diplomová práce, FF MU, Brno); J. Antošová, J. J. E. – kostel sv. Janů v Brně, Vranov u Brna, Čenstochovská kaple v Brně-Zábrdovicích. Brněnská díla v umělcově tvorbě, 2009 (magisterská diplomová práce, FF MU, Brno, se soupisy díla, pramenů a literatury); výběr: Toman 1, s. 252; BL 1, s. 320; NEČVU, s. 167; J. Muk – E. Šimánková, ABC kulturních památek Československa, 1985, passim; DČVU 2/2, s. 618–621 a passim; Z. Fišer – J. Kroupa, Kroměříž. Průvodce městem, 1991, s. 57–61; B. Samek, Umělecké památky Moravy a Slezska 1, 1994, s. 175–183, 244; 2, 1999, s. 95, 161, 232 a passim; I. Krsek a kol., Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, 1996, s. 126, 309–311, 477, 482 a passim.

P: MZA, Brno, fond E 67 sbírka matrik, kniha č. 16 860, řkt. f. ú. Brno – sv. Jakub, matrika nar. X (1689–1704), kniha 141.

Miroslava Kyselá, Gustav Novotný