FARSKÝ Karel 26.7.1880-12.6.1927: Porovnání verzí
(FARSKÝ_Karel_26.7.1880-12.6.1927) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 26.7.1880 | | datum narození = 26.7.1880 | ||
− | | místo narození = Škodějov | + | | místo narození = Škodějov (č. o. Příkrý, u Semil) |
| datum úmrtí = 12.6.1927 | | datum úmrtí = 12.6.1927 | ||
| místo úmrtí = Praha | | místo úmrtí = Praha | ||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''FARSKÝ, Karel,''' ''* 26. 7. 1880 Škodějov (č. o. Příkrý, u Semil), † 12. 6. 1927 Praha, římskokatolický kněz, teolog, | ||
+ | spoluzakladatel Církve československé husitské'' | ||
+ | |||
+ | Narodil se jako třetí z pěti dětí Františka a Johanny, roz. Bochové. | ||
+ | Otec zemřel 1892 a zanechal rodinu v nelehké sociální | ||
+ | situaci. Díky podpoře strýce Josefa, sídelního kanovníka vyšehradského, | ||
+ | absolvoval F. 1892–1900 pražské Akademické | ||
+ | gymnázium, 1900–04 studoval na české Teologické fakultě | ||
+ | Karlo-Ferdinandovy univerzity. Na kněze byl vysvěcen 1904 | ||
+ | v pražském kapitulním chrámu sv. Petra a Pavla na Vyšehradě. | ||
+ | 1904–06 působil jako kaplan v duchovních správách v Ostrově | ||
+ | a Perninku na Karlovarsku. | ||
+ | |||
+ | Touha věnovat se vědecké práci i pomoc strýce F. 1906 přivedly | ||
+ | jako adjunkta zpět na fakultu. Po obhajobě novozákonní | ||
+ | práce ''De Divinatione et Magia in Sancta Scriptura'' [O věštění | ||
+ | a magii v Písmu svatém] byl 1909 promován doktorem | ||
+ | teologie. F. postupně zaujal věroučnou pozici radikálního | ||
+ | katolického modernismu. Ovlivnily ho i myšlenky českých | ||
+ | osvícenců, žáků B. Bolzana, ale i historiků F. Palackého, V. V. | ||
+ | Tomka ad. Historii F. chápal jako boží mocí formovaný sled | ||
+ | událostí ovlivňujících přítomnost. Promýšlel tradice českých dějin: cyrilometodějskou, svatováclavskou, svatovojtěšskou, | ||
+ | husitsko-bratrskou, pobělohorskou, osvícenskou i obrozeneckou. | ||
+ | |||
+ | Po střetu s arcibiskupem Lvem Skrbenským o metody výuky | ||
+ | bohosloveckého dorostu opustil fakultu. 1910–14 působil | ||
+ | jako suplující profesor náboženství na dvou reálných gymnáziích | ||
+ | na Královských Vinohradech, 1914–19 profesor na | ||
+ | reálném gymnáziu v Plzni, kde 1918/19 vyučoval mravouku | ||
+ | i na obchodní akademii. V té době se pravidelně stýkal | ||
+ | se starším bratrem Josefem F. (1878–1951), ten mu později | ||
+ | věnoval své vzpomínky. Během první světové války promýšlel | ||
+ | a publikoval své reformní i nacionalistické názory. V Plzni | ||
+ | přispíval do ''Českého denníku'' a ''Českého západu'', v Praze do | ||
+ | ''Národních listů''. Pokračovaly jeho konflikty s nadřízenými, | ||
+ | především s arcibiskupem Pavlem Huynem. Koncem války | ||
+ | se F. politicky orientoval na českou státoprávní demokracii, | ||
+ | pozdější československou národní demokracii, úzké vztahy ho | ||
+ | poutaly s jejím předsedou K. Kramářem. | ||
+ | |||
+ | Po konstituování ČSR se stal členem obnovené Jednoty katolického | ||
+ | duchovenstva, vstoupil i do volného kněžského, | ||
+ | radikálně modernistického sdružení Ohnisko, místo něhož | ||
+ | byl 1919 založen Klub reformních kněží Jednoty katolického | ||
+ | duchovenstva, jehož předsedou byl zvolen. 1920 pracoval | ||
+ | jako úředník v církevním oddělení Ministerstva školství. | ||
+ | Současně se věnoval řízení klubu, v němž prosadil taktiku radikálních | ||
+ | reforem římskokatolické církve především v oblasti | ||
+ | bohoslužby v národním jazyce a kněžských sňatků. 1919 | ||
+ | přeložil a připravil k vydání první dva sešity ''Českého misálu'' | ||
+ | (z textu Missale Romanum), podle něhož byly na mnoha | ||
+ | místech 1919/20 slouženy vánoční a novoroční bohoslužby | ||
+ | v češtině. 1920 sehrál F. významnou roli na sjezdu Klubu | ||
+ | reformních kněží v Národním domě na Smíchově, na němž | ||
+ | byla založena Církev československá (od 1971 s přívlastkem | ||
+ | husitská, dále CČSH), která v září získala státní uznání. | ||
+ | Jako správce západočeské diecéze CČSH patřil v dalších | ||
+ | třech letech k nejvýznamnějším osobnostem této církve. Ve | ||
+ | snaze o její hlubší ukotvení se podstatně podílel na zahájení | ||
+ | jednání se srbskou pravoslavnou církví, které vyvrcholilo | ||
+ | na prvním sjezdu duchovních i laiků CČSH v červnu 1920. | ||
+ | Tam již bylo zřejmé, že je církev rozdělena na dva myšlenkové | ||
+ | proudy. F. se stal mluvčím prvního, radikálního. Usiloval | ||
+ | o vybudování církve, jež by v českých zemích zaplnila | ||
+ | původní římskokatolický prostor. Srbské pravoslaví mělo | ||
+ | CČSH pouze světit biskupy a umožnit vzdělání části jejího | ||
+ | duchovenstva. V čele druhého, srbským pravoslavím podstatně | ||
+ | více formovaného proudu, stanul zprvu B. Zahradník- | ||
+ | -Brodský, později M. Pavlík. | ||
+ | |||
+ | Pro střety obou proudů byly významné druhý sjezd delegátů | ||
+ | náboženských obcí a biskupské svěcení M. Pavlíka (Gorazda) | ||
+ | 1921, dále vydání ''Československého katechismu'' (s F. Kalousem). | ||
+ | Ten přispěl k vystupňování ideového zápasu v církvi. | ||
+ | Střety ukončil 1924 odchod M. Pavlíka se stoupenci z CČSH. | ||
+ | Představitelé radikálního proudu v čele s F. na to reagovali | ||
+ | v srpnu 1924 svoláním církevního sněmu, který vytvořil podmínky | ||
+ | k jejímu věroučnému, liturgickému i organizačnímu | ||
+ | sjednocení. F. byl 1924 zvolen a 1925 zřízen biskupem západočeské | ||
+ | diecéze (se sídlem v Praze) a patriarchou. Biskupy se | ||
+ | stali i G. A. Procházka, F. Stibor a po návratu z ciziny R. J. | ||
+ | Stejskal. 1925 navštívili F., Procházka a Stejskal světovou ekumenickou | ||
+ | konferenci Hnutí pro praktické křesťanství (Life | ||
+ | and Work) ve Stockholmu. Nová církev se postupně konsolidovala, | ||
+ | narůstal jí počet věřících, náboženských obcí i duchovních. | ||
+ | Na sklonku 1925 F. odcestoval do USA, kde mezi | ||
+ | krajany vzniklo několik náboženských obcí CČSH. Po návratu | ||
+ | 1926 se jeho zdravotní stav začal rychle zhoršovat, vážně | ||
+ | onemocněl a zemřel. | ||
+ | |||
+ | F. vymezil další vývoj věrouky, sociální orientace i církevních | ||
+ | řádů CČSH. Některé cíle domysleli a realizovali jeho spolupracovníci, | ||
+ | zejména F. Kovář a A. Hartl, kteří dokázali, že | ||
+ | nová církev nevznikla jen jako projev krize římského katolicismu | ||
+ | v době první světové války, ale byla výrazem snah o reformu | ||
+ | církve a křesťanské formování poválečné společnosti. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' Český problém církevní, 1919; Český Misál – Vánoce 1919, 1919; Papežství | ||
+ | a národ český (pod pseud. Pavel Nemo), 1919; Stvoření. Výklad k biblickému | ||
+ | líčení vzniku světa v duchu církve čsl., 1920; Zápas o svobodu ducha | ||
+ | v církvi československé, 1920; Z pode jha, 1920; Přelom. Vzpomínkové fejetony | ||
+ | k dějinám církve čsl. z r. 1918–20, 1921; Československý katechismus. | ||
+ | Učebnice pro mládež a věřící církve československé (s F. Kalousem), | ||
+ | 1922; Zpěvník písní duchovních doporučitelných bratřím a sestrám církve | ||
+ | československé. S přídavkem modliteb soukromých i obřadních a mešní liturgie, | ||
+ | 1923; Náboženství v národě československém, 1924; Stát a církev. | ||
+ | Poměr státu českého k církvi římské od prvopočátku až do roku 1924, 1924; | ||
+ | Svěcení a zřizování duchovních v CČS, in: Zpráva o I. řádném sněmu církve | ||
+ | československé konaném ve dnech 29. a 30. srpna 1924 v Praze-Smíchově, | ||
+ | 1924, s. 153–190; Biblická čítanka I. – Starý zákon, 1925; Naše postyla. | ||
+ | Sbírka prostých výkladů a úvah k evanděliu Jéžišovu, řada I., 1925; Stručné | ||
+ | informace o náboženských názorech, úkolech a organisaci církve československé, | ||
+ | 1925; Postily, M. Kaňák a kol. (eds.), 1952. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Sborník Dra K. F. Kniha vzpomínek, dojmů a úryvků z díla a života zakladatele | ||
+ | církve československé, F. Pokorný (ed.), 1928; M. Kaňák, Dr. K. F. | ||
+ | O životě a díle prvního patriarchy církve československé, 1951; V. Kadeřávek | ||
+ | – Z. Trtík, Život a víra ThDr. K. F., 1982; R. Urban, Die Tschechoslovakische | ||
+ | hussitische Kirche, Marburg an der Lahn 1973; U. Daske, Die | ||
+ | Tschechoslowakische Hussitische Kirche in der deutschen theologischen | ||
+ | Literatur und in Selbstzeugnissen, Frankfurt am Main 1987; P. Marek, Setkání. | ||
+ | Osobnost v politickém a veřejném životě na přelomu 19. a 20. století, | ||
+ | 2010, rejstřík; Kolář Elity, s. 53; Tomeš 1, s. 301; J. Kobrlová, K. F., | ||
+ | první patriarcha Církve československé (husitské), in: Časopis Společnosti | ||
+ | přátel starožitností 118, 2010, č. 3, s. 151–164; http://cs.wikipedia.org/wiki/ | ||
+ | Karel_Farsk%C3%BD. | ||
+ | |||
+ | Jaroslav Hrdlička | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:B]] | [[Kategorie:B]] | ||
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | [[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | ||
[[Kategorie:1880]] | [[Kategorie:1880]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Příkrý]] |
[[Kategorie:1927]] | [[Kategorie:1927]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 7. 11. 2017, 17:03
Karel FARSKÝ | |
Narození | 26.7.1880 |
---|---|
Místo narození | Škodějov (č. o. Příkrý, u Semil) |
Úmrtí | 12.6.1927 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 49- Náboženský nebo církevní činitel |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=54804 |
FARSKÝ, Karel, * 26. 7. 1880 Škodějov (č. o. Příkrý, u Semil), † 12. 6. 1927 Praha, římskokatolický kněz, teolog, spoluzakladatel Církve československé husitské
Narodil se jako třetí z pěti dětí Františka a Johanny, roz. Bochové. Otec zemřel 1892 a zanechal rodinu v nelehké sociální situaci. Díky podpoře strýce Josefa, sídelního kanovníka vyšehradského, absolvoval F. 1892–1900 pražské Akademické gymnázium, 1900–04 studoval na české Teologické fakultě Karlo-Ferdinandovy univerzity. Na kněze byl vysvěcen 1904 v pražském kapitulním chrámu sv. Petra a Pavla na Vyšehradě. 1904–06 působil jako kaplan v duchovních správách v Ostrově a Perninku na Karlovarsku.
Touha věnovat se vědecké práci i pomoc strýce F. 1906 přivedly jako adjunkta zpět na fakultu. Po obhajobě novozákonní práce De Divinatione et Magia in Sancta Scriptura [O věštění a magii v Písmu svatém] byl 1909 promován doktorem teologie. F. postupně zaujal věroučnou pozici radikálního katolického modernismu. Ovlivnily ho i myšlenky českých osvícenců, žáků B. Bolzana, ale i historiků F. Palackého, V. V. Tomka ad. Historii F. chápal jako boží mocí formovaný sled událostí ovlivňujících přítomnost. Promýšlel tradice českých dějin: cyrilometodějskou, svatováclavskou, svatovojtěšskou, husitsko-bratrskou, pobělohorskou, osvícenskou i obrozeneckou.
Po střetu s arcibiskupem Lvem Skrbenským o metody výuky bohosloveckého dorostu opustil fakultu. 1910–14 působil jako suplující profesor náboženství na dvou reálných gymnáziích na Královských Vinohradech, 1914–19 profesor na reálném gymnáziu v Plzni, kde 1918/19 vyučoval mravouku i na obchodní akademii. V té době se pravidelně stýkal se starším bratrem Josefem F. (1878–1951), ten mu později věnoval své vzpomínky. Během první světové války promýšlel a publikoval své reformní i nacionalistické názory. V Plzni přispíval do Českého denníku a Českého západu, v Praze do Národních listů. Pokračovaly jeho konflikty s nadřízenými, především s arcibiskupem Pavlem Huynem. Koncem války se F. politicky orientoval na českou státoprávní demokracii, pozdější československou národní demokracii, úzké vztahy ho poutaly s jejím předsedou K. Kramářem.
Po konstituování ČSR se stal členem obnovené Jednoty katolického duchovenstva, vstoupil i do volného kněžského, radikálně modernistického sdružení Ohnisko, místo něhož byl 1919 založen Klub reformních kněží Jednoty katolického duchovenstva, jehož předsedou byl zvolen. 1920 pracoval jako úředník v církevním oddělení Ministerstva školství. Současně se věnoval řízení klubu, v němž prosadil taktiku radikálních reforem římskokatolické církve především v oblasti bohoslužby v národním jazyce a kněžských sňatků. 1919 přeložil a připravil k vydání první dva sešity Českého misálu (z textu Missale Romanum), podle něhož byly na mnoha místech 1919/20 slouženy vánoční a novoroční bohoslužby v češtině. 1920 sehrál F. významnou roli na sjezdu Klubu reformních kněží v Národním domě na Smíchově, na němž byla založena Církev československá (od 1971 s přívlastkem husitská, dále CČSH), která v září získala státní uznání. Jako správce západočeské diecéze CČSH patřil v dalších třech letech k nejvýznamnějším osobnostem této církve. Ve snaze o její hlubší ukotvení se podstatně podílel na zahájení jednání se srbskou pravoslavnou církví, které vyvrcholilo na prvním sjezdu duchovních i laiků CČSH v červnu 1920. Tam již bylo zřejmé, že je církev rozdělena na dva myšlenkové proudy. F. se stal mluvčím prvního, radikálního. Usiloval o vybudování církve, jež by v českých zemích zaplnila původní římskokatolický prostor. Srbské pravoslaví mělo CČSH pouze světit biskupy a umožnit vzdělání části jejího duchovenstva. V čele druhého, srbským pravoslavím podstatně více formovaného proudu, stanul zprvu B. Zahradník- -Brodský, později M. Pavlík.
Pro střety obou proudů byly významné druhý sjezd delegátů náboženských obcí a biskupské svěcení M. Pavlíka (Gorazda) 1921, dále vydání Československého katechismu (s F. Kalousem). Ten přispěl k vystupňování ideového zápasu v církvi. Střety ukončil 1924 odchod M. Pavlíka se stoupenci z CČSH. Představitelé radikálního proudu v čele s F. na to reagovali v srpnu 1924 svoláním církevního sněmu, který vytvořil podmínky k jejímu věroučnému, liturgickému i organizačnímu sjednocení. F. byl 1924 zvolen a 1925 zřízen biskupem západočeské diecéze (se sídlem v Praze) a patriarchou. Biskupy se stali i G. A. Procházka, F. Stibor a po návratu z ciziny R. J. Stejskal. 1925 navštívili F., Procházka a Stejskal světovou ekumenickou konferenci Hnutí pro praktické křesťanství (Life and Work) ve Stockholmu. Nová církev se postupně konsolidovala, narůstal jí počet věřících, náboženských obcí i duchovních. Na sklonku 1925 F. odcestoval do USA, kde mezi krajany vzniklo několik náboženských obcí CČSH. Po návratu 1926 se jeho zdravotní stav začal rychle zhoršovat, vážně onemocněl a zemřel.
F. vymezil další vývoj věrouky, sociální orientace i církevních řádů CČSH. Některé cíle domysleli a realizovali jeho spolupracovníci, zejména F. Kovář a A. Hartl, kteří dokázali, že nová církev nevznikla jen jako projev krize římského katolicismu v době první světové války, ale byla výrazem snah o reformu církve a křesťanské formování poválečné společnosti.
D: Český problém církevní, 1919; Český Misál – Vánoce 1919, 1919; Papežství a národ český (pod pseud. Pavel Nemo), 1919; Stvoření. Výklad k biblickému líčení vzniku světa v duchu církve čsl., 1920; Zápas o svobodu ducha v církvi československé, 1920; Z pode jha, 1920; Přelom. Vzpomínkové fejetony k dějinám církve čsl. z r. 1918–20, 1921; Československý katechismus. Učebnice pro mládež a věřící církve československé (s F. Kalousem), 1922; Zpěvník písní duchovních doporučitelných bratřím a sestrám církve československé. S přídavkem modliteb soukromých i obřadních a mešní liturgie, 1923; Náboženství v národě československém, 1924; Stát a církev. Poměr státu českého k církvi římské od prvopočátku až do roku 1924, 1924; Svěcení a zřizování duchovních v CČS, in: Zpráva o I. řádném sněmu církve československé konaném ve dnech 29. a 30. srpna 1924 v Praze-Smíchově, 1924, s. 153–190; Biblická čítanka I. – Starý zákon, 1925; Naše postyla. Sbírka prostých výkladů a úvah k evanděliu Jéžišovu, řada I., 1925; Stručné informace o náboženských názorech, úkolech a organisaci církve československé, 1925; Postily, M. Kaňák a kol. (eds.), 1952.
L: Sborník Dra K. F. Kniha vzpomínek, dojmů a úryvků z díla a života zakladatele církve československé, F. Pokorný (ed.), 1928; M. Kaňák, Dr. K. F. O životě a díle prvního patriarchy církve československé, 1951; V. Kadeřávek – Z. Trtík, Život a víra ThDr. K. F., 1982; R. Urban, Die Tschechoslovakische hussitische Kirche, Marburg an der Lahn 1973; U. Daske, Die Tschechoslowakische Hussitische Kirche in der deutschen theologischen Literatur und in Selbstzeugnissen, Frankfurt am Main 1987; P. Marek, Setkání. Osobnost v politickém a veřejném životě na přelomu 19. a 20. století, 2010, rejstřík; Kolář Elity, s. 53; Tomeš 1, s. 301; J. Kobrlová, K. F., první patriarcha Církve československé (husitské), in: Časopis Společnosti přátel starožitností 118, 2010, č. 3, s. 151–164; http://cs.wikipedia.org/wiki/ Karel_Farsk%C3%BD.
Jaroslav Hrdlička