FARSKÝ Karel 26.7.1880-12.6.1927: Porovnání verzí

Z Personal
(FARSKÝ_Karel_26.7.1880-12.6.1927)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 26.7.1880
 
| datum narození = 26.7.1880
| místo narození = Škodějov, o. Semily
+
| místo narození = Škodějov (č. o. Příkrý, u Semil)
 
| datum úmrtí = 12.6.1927
 
| datum úmrtí = 12.6.1927
 
| místo úmrtí = Praha
 
| místo úmrtí = Praha
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karel FARSKÝ
+
}}
 +
 
 +
'''FARSKÝ, Karel,''' ''* 26. 7. 1880 Škodějov (č. o. Příkrý, u Semil), † 12. 6. 1927 Praha, římskokatolický kněz, teolog,
 +
spoluzakladatel Církve československé husitské''
 +
 
 +
Narodil se jako třetí z pěti dětí Františka a Johanny, roz. Bochové.
 +
Otec zemřel 1892 a zanechal rodinu v nelehké sociální
 +
situaci. Díky podpoře strýce Josefa, sídelního kanovníka vyšehradského,
 +
absolvoval F. 1892–1900 pražské Akademické
 +
gymnázium, 1900–04 studoval na české Teologické fakultě
 +
Karlo-Ferdinandovy univerzity. Na kněze byl vysvěcen 1904
 +
v pražském kapitulním chrámu sv. Petra a Pavla na Vyšehradě.
 +
1904–06 působil jako kaplan v duchovních správách v Ostrově
 +
a Perninku na Karlovarsku.
 +
 
 +
Touha věnovat se vědecké práci i pomoc strýce F. 1906 přivedly
 +
jako adjunkta zpět na fakultu. Po obhajobě novozákonní
 +
práce ''De Divinatione et Magia in Sancta Scriptura'' [O věštění
 +
a magii v Písmu svatém] byl 1909 promován doktorem
 +
teologie. F. postupně zaujal věroučnou pozici radikálního
 +
katolického modernismu. Ovlivnily ho i myšlenky českých
 +
osvícenců, žáků B. Bolzana, ale i historiků F. Palackého, V. V.
 +
Tomka ad. Historii F. chápal jako boží mocí formovaný sled
 +
událostí ovlivňujících přítomnost. Promýšlel tradice českých dějin: cyrilometodějskou, svatováclavskou, svatovojtěšskou,
 +
husitsko-bratrskou, pobělohorskou, osvícenskou i obrozeneckou.
 +
 
 +
Po střetu s arcibiskupem Lvem Skrbenským o metody výuky
 +
bohosloveckého dorostu opustil fakultu. 1910–14 působil
 +
jako suplující profesor náboženství na dvou reálných gymnáziích
 +
na Královských Vinohradech, 1914–19 profesor na
 +
reálném gymnáziu v Plzni, kde 1918/19 vyučoval mravouku
 +
i na obchodní akademii. V té době se pravidelně stýkal
 +
se starším bratrem Josefem F. (1878–1951), ten mu později
 +
věnoval své vzpomínky. Během první světové války promýšlel
 +
a publikoval své reformní i nacionalistické názory. V Plzni
 +
přispíval do ''Českého denníku'' a ''Českého západu'', v Praze do
 +
''Národních listů''. Pokračovaly jeho konflikty s nadřízenými,
 +
především s arcibiskupem Pavlem Huynem. Koncem války
 +
se F. politicky orientoval na českou státoprávní demokracii,
 +
pozdější československou národní demokracii, úzké vztahy ho
 +
poutaly s jejím předsedou K. Kramářem.
 +
 
 +
Po konstituování ČSR se stal členem obnovené Jednoty katolického
 +
duchovenstva, vstoupil i do volného kněžského,
 +
radikálně modernistického sdružení Ohnisko, místo něhož
 +
byl 1919 založen Klub reformních kněží Jednoty katolického
 +
duchovenstva, jehož předsedou byl zvolen. 1920 pracoval
 +
jako úředník v církevním oddělení Ministerstva školství.
 +
Současně se věnoval řízení klubu, v němž prosadil taktiku radikálních
 +
reforem římskokatolické církve především v oblasti
 +
bohoslužby v národním jazyce a kněžských sňatků. 1919
 +
přeložil a připravil k vydání první dva sešity ''Českého misálu''
 +
(z textu Missale Romanum), podle něhož byly na mnoha
 +
místech 1919/20 slouženy vánoční a novoroční bohoslužby
 +
v češtině. 1920 sehrál F. významnou roli na sjezdu Klubu
 +
reformních kněží v Národním domě na Smíchově, na němž
 +
byla založena Církev československá (od 1971 s přívlastkem
 +
husitská, dále CČSH), která v září získala státní uznání.
 +
Jako správce západočeské diecéze CČSH patřil v dalších
 +
třech letech k nejvýznamnějším osobnostem této církve. Ve
 +
snaze o její hlubší ukotvení se podstatně podílel na zahájení
 +
jednání se srbskou pravoslavnou církví, které vyvrcholilo
 +
na prvním sjezdu duchovních i laiků CČSH v červnu 1920.
 +
Tam již bylo zřejmé, že je církev rozdělena na dva myšlenkové
 +
proudy. F. se stal mluvčím prvního, radikálního. Usiloval
 +
o vybudování církve, jež by v českých zemích zaplnila
 +
původní římskokatolický prostor. Srbské pravoslaví mělo
 +
CČSH pouze světit biskupy a umožnit vzdělání části jejího
 +
duchovenstva. V čele druhého, srbským pravoslavím podstatně
 +
více formovaného proudu, stanul zprvu B. Zahradník-
 +
-Brodský, později M. Pavlík.
 +
 
 +
Pro střety obou proudů byly významné druhý sjezd delegátů
 +
náboženských obcí a biskupské svěcení M. Pavlíka (Gorazda)
 +
1921, dále vydání ''Československého katechismu'' (s F. Kalousem).
 +
Ten přispěl k vystupňování ideového zápasu v církvi.
 +
Střety ukončil 1924 odchod M. Pavlíka se stoupenci z CČSH.
 +
Představitelé radikálního proudu v čele s F. na to reagovali
 +
v srpnu 1924 svoláním církevního sněmu, který vytvořil podmínky
 +
k jejímu věroučnému, liturgickému i organizačnímu
 +
sjednocení. F. byl 1924 zvolen a 1925 zřízen biskupem západočeské
 +
diecéze (se sídlem v Praze) a patriarchou. Biskupy se
 +
stali i G. A. Procházka, F. Stibor a po návratu z ciziny R. J.
 +
Stejskal. 1925 navštívili F., Procházka a Stejskal světovou ekumenickou
 +
konferenci Hnutí pro praktické křesťanství (Life
 +
and Work) ve Stockholmu. Nová církev se postupně konsolidovala,
 +
narůstal jí počet věřících, náboženských obcí i duchovních.
 +
Na sklonku 1925 F. odcestoval do USA, kde mezi
 +
krajany vzniklo několik náboženských obcí CČSH. Po návratu
 +
1926 se jeho zdravotní stav začal rychle zhoršovat, vážně
 +
onemocněl a zemřel.
 +
 
 +
F. vymezil další vývoj věrouky, sociální orientace i církevních
 +
řádů CČSH. Některé cíle domysleli a realizovali jeho spolupracovníci,
 +
zejména F. Kovář a A. Hartl, kteří dokázali, že
 +
nová církev nevznikla jen jako projev krize římského katolicismu
 +
v době první světové války, ale byla výrazem snah o reformu
 +
církve a křesťanské formování poválečné společnosti.
 +
 
 +
'''D:''' Český problém církevní, 1919; Český Misál – Vánoce 1919, 1919; Papežství
 +
a národ český (pod pseud. Pavel Nemo), 1919; Stvoření. Výklad k biblickému
 +
líčení vzniku světa v duchu církve čsl., 1920; Zápas o svobodu ducha
 +
v církvi československé, 1920; Z pode jha, 1920; Přelom. Vzpomínkové fejetony
 +
k dějinám církve čsl. z r. 1918–20, 1921; Československý katechismus.
 +
Učebnice pro mládež a věřící církve československé (s F. Kalousem),
 +
1922; Zpěvník písní duchovních doporučitelných bratřím a sestrám církve
 +
československé. S přídavkem modliteb soukromých i obřadních a mešní liturgie,
 +
1923; Náboženství v národě československém, 1924; Stát a církev.
 +
Poměr státu českého k církvi římské od prvopočátku až do roku 1924, 1924;
 +
Svěcení a zřizování duchovních v CČS, in: Zpráva o I. řádném sněmu církve
 +
československé konaném ve dnech 29. a 30. srpna 1924 v Praze-Smíchově,
 +
1924, s. 153–190; Biblická čítanka I. – Starý zákon, 1925; Naše postyla.
 +
Sbírka prostých výkladů a úvah k evanděliu Jéžišovu, řada I., 1925; Stručné
 +
informace o náboženských názorech, úkolech a organisaci církve československé,
 +
1925; Postily, M. Kaňák a kol. (eds.), 1952.
 +
 
 +
'''L:''' Sborník Dra K. F. Kniha vzpomínek, dojmů a úryvků z díla a života zakladatele
 +
církve československé, F. Pokorný (ed.), 1928; M. Kaňák, Dr. K. F.
 +
O životě a díle prvního patriarchy církve československé, 1951; V. Kadeřávek
 +
– Z. Trtík, Život a víra ThDr. K. F., 1982; R. Urban, Die Tschechoslovakische
 +
hussitische Kirche, Marburg an der Lahn 1973; U. Daske, Die
 +
Tschechoslowakische Hussitische Kirche in der deutschen theologischen
 +
Literatur und in Selbstzeugnissen, Frankfurt am Main 1987; P. Marek, Setkání.
 +
Osobnost v politickém a veřejném životě na přelomu 19. a 20. století,
 +
2010, rejstřík; Kolář Elity, s. 53; Tomeš 1, s. 301; J. Kobrlová, K. F.,
 +
první patriarcha Církve československé (husitské), in: Časopis Společnosti
 +
přátel starožitností 118, 2010, č. 3, s. 151–164; http://cs.wikipedia.org/wiki/
 +
Karel_Farsk%C3%BD.
 +
 
 +
Jaroslav Hrdlička
  
== Literatura ==
 
PSN 1, 705; BLGBL 1, 329; ISN 7, 163; ČBS, 137; Churáň, 107; 1. odboj, 39; Kalendárium  ZČ 97, 39; Kolář 53; Churáň II/1, 139; Putna 348; 
 
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
 
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
  
 
[[Kategorie:1880]]
 
[[Kategorie:1880]]
[[Kategorie:Škodějov]]
+
[[Kategorie:Příkrý]]
 
[[Kategorie:1927]]
 
[[Kategorie:1927]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 7. 11. 2017, 17:03

Karel FARSKÝ
Narození 26.7.1880
Místo narození Škodějov (č. o. Příkrý, u Semil)
Úmrtí 12.6.1927
Místo úmrtí Praha
Povolání 49- Náboženský nebo církevní činitel
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=54804

FARSKÝ, Karel, * 26. 7. 1880 Škodějov (č. o. Příkrý, u Semil), † 12. 6. 1927 Praha, římskokatolický kněz, teolog, spoluzakladatel Církve československé husitské

Narodil se jako třetí z pěti dětí Františka a Johanny, roz. Bochové. Otec zemřel 1892 a zanechal rodinu v nelehké sociální situaci. Díky podpoře strýce Josefa, sídelního kanovníka vyšehradského, absolvoval F. 1892–1900 pražské Akademické gymnázium, 1900–04 studoval na české Teologické fakultě Karlo-Ferdinandovy univerzity. Na kněze byl vysvěcen 1904 v pražském kapitulním chrámu sv. Petra a Pavla na Vyšehradě. 1904–06 působil jako kaplan v duchovních správách v Ostrově a Perninku na Karlovarsku.

Touha věnovat se vědecké práci i pomoc strýce F. 1906 přivedly jako adjunkta zpět na fakultu. Po obhajobě novozákonní práce De Divinatione et Magia in Sancta Scriptura [O věštění a magii v Písmu svatém] byl 1909 promován doktorem teologie. F. postupně zaujal věroučnou pozici radikálního katolického modernismu. Ovlivnily ho i myšlenky českých osvícenců, žáků B. Bolzana, ale i historiků F. Palackého, V. V. Tomka ad. Historii F. chápal jako boží mocí formovaný sled událostí ovlivňujících přítomnost. Promýšlel tradice českých dějin: cyrilometodějskou, svatováclavskou, svatovojtěšskou, husitsko-bratrskou, pobělohorskou, osvícenskou i obrozeneckou.

Po střetu s arcibiskupem Lvem Skrbenským o metody výuky bohosloveckého dorostu opustil fakultu. 1910–14 působil jako suplující profesor náboženství na dvou reálných gymnáziích na Královských Vinohradech, 1914–19 profesor na reálném gymnáziu v Plzni, kde 1918/19 vyučoval mravouku i na obchodní akademii. V té době se pravidelně stýkal se starším bratrem Josefem F. (1878–1951), ten mu později věnoval své vzpomínky. Během první světové války promýšlel a publikoval své reformní i nacionalistické názory. V Plzni přispíval do Českého denníku a Českého západu, v Praze do Národních listů. Pokračovaly jeho konflikty s nadřízenými, především s arcibiskupem Pavlem Huynem. Koncem války se F. politicky orientoval na českou státoprávní demokracii, pozdější československou národní demokracii, úzké vztahy ho poutaly s jejím předsedou K. Kramářem.

Po konstituování ČSR se stal členem obnovené Jednoty katolického duchovenstva, vstoupil i do volného kněžského, radikálně modernistického sdružení Ohnisko, místo něhož byl 1919 založen Klub reformních kněží Jednoty katolického duchovenstva, jehož předsedou byl zvolen. 1920 pracoval jako úředník v církevním oddělení Ministerstva školství. Současně se věnoval řízení klubu, v němž prosadil taktiku radikálních reforem římskokatolické církve především v oblasti bohoslužby v národním jazyce a kněžských sňatků. 1919 přeložil a připravil k vydání první dva sešity Českého misálu (z textu Missale Romanum), podle něhož byly na mnoha místech 1919/20 slouženy vánoční a novoroční bohoslužby v češtině. 1920 sehrál F. významnou roli na sjezdu Klubu reformních kněží v Národním domě na Smíchově, na němž byla založena Církev československá (od 1971 s přívlastkem husitská, dále CČSH), která v září získala státní uznání. Jako správce západočeské diecéze CČSH patřil v dalších třech letech k nejvýznamnějším osobnostem této církve. Ve snaze o její hlubší ukotvení se podstatně podílel na zahájení jednání se srbskou pravoslavnou církví, které vyvrcholilo na prvním sjezdu duchovních i laiků CČSH v červnu 1920. Tam již bylo zřejmé, že je církev rozdělena na dva myšlenkové proudy. F. se stal mluvčím prvního, radikálního. Usiloval o vybudování církve, jež by v českých zemích zaplnila původní římskokatolický prostor. Srbské pravoslaví mělo CČSH pouze světit biskupy a umožnit vzdělání části jejího duchovenstva. V čele druhého, srbským pravoslavím podstatně více formovaného proudu, stanul zprvu B. Zahradník- -Brodský, později M. Pavlík.

Pro střety obou proudů byly významné druhý sjezd delegátů náboženských obcí a biskupské svěcení M. Pavlíka (Gorazda) 1921, dále vydání Československého katechismu (s F. Kalousem). Ten přispěl k vystupňování ideového zápasu v církvi. Střety ukončil 1924 odchod M. Pavlíka se stoupenci z CČSH. Představitelé radikálního proudu v čele s F. na to reagovali v srpnu 1924 svoláním církevního sněmu, který vytvořil podmínky k jejímu věroučnému, liturgickému i organizačnímu sjednocení. F. byl 1924 zvolen a 1925 zřízen biskupem západočeské diecéze (se sídlem v Praze) a patriarchou. Biskupy se stali i G. A. Procházka, F. Stibor a po návratu z ciziny R. J. Stejskal. 1925 navštívili F., Procházka a Stejskal světovou ekumenickou konferenci Hnutí pro praktické křesťanství (Life and Work) ve Stockholmu. Nová církev se postupně konsolidovala, narůstal jí počet věřících, náboženských obcí i duchovních. Na sklonku 1925 F. odcestoval do USA, kde mezi krajany vzniklo několik náboženských obcí CČSH. Po návratu 1926 se jeho zdravotní stav začal rychle zhoršovat, vážně onemocněl a zemřel.

F. vymezil další vývoj věrouky, sociální orientace i církevních řádů CČSH. Některé cíle domysleli a realizovali jeho spolupracovníci, zejména F. Kovář a A. Hartl, kteří dokázali, že nová církev nevznikla jen jako projev krize římského katolicismu v době první světové války, ale byla výrazem snah o reformu církve a křesťanské formování poválečné společnosti.

D: Český problém církevní, 1919; Český Misál – Vánoce 1919, 1919; Papežství a národ český (pod pseud. Pavel Nemo), 1919; Stvoření. Výklad k biblickému líčení vzniku světa v duchu církve čsl., 1920; Zápas o svobodu ducha v církvi československé, 1920; Z pode jha, 1920; Přelom. Vzpomínkové fejetony k dějinám církve čsl. z r. 1918–20, 1921; Československý katechismus. Učebnice pro mládež a věřící církve československé (s F. Kalousem), 1922; Zpěvník písní duchovních doporučitelných bratřím a sestrám církve československé. S přídavkem modliteb soukromých i obřadních a mešní liturgie, 1923; Náboženství v národě československém, 1924; Stát a církev. Poměr státu českého k církvi římské od prvopočátku až do roku 1924, 1924; Svěcení a zřizování duchovních v CČS, in: Zpráva o I. řádném sněmu církve československé konaném ve dnech 29. a 30. srpna 1924 v Praze-Smíchově, 1924, s. 153–190; Biblická čítanka I. – Starý zákon, 1925; Naše postyla. Sbírka prostých výkladů a úvah k evanděliu Jéžišovu, řada I., 1925; Stručné informace o náboženských názorech, úkolech a organisaci církve československé, 1925; Postily, M. Kaňák a kol. (eds.), 1952.

L: Sborník Dra K. F. Kniha vzpomínek, dojmů a úryvků z díla a života zakladatele církve československé, F. Pokorný (ed.), 1928; M. Kaňák, Dr. K. F. O životě a díle prvního patriarchy církve československé, 1951; V. Kadeřávek – Z. Trtík, Život a víra ThDr. K. F., 1982; R. Urban, Die Tschechoslovakische hussitische Kirche, Marburg an der Lahn 1973; U. Daske, Die Tschechoslowakische Hussitische Kirche in der deutschen theologischen Literatur und in Selbstzeugnissen, Frankfurt am Main 1987; P. Marek, Setkání. Osobnost v politickém a veřejném životě na přelomu 19. a 20. století, 2010, rejstřík; Kolář Elity, s. 53; Tomeš 1, s. 301; J. Kobrlová, K. F., první patriarcha Církve československé (husitské), in: Časopis Společnosti přátel starožitností 118, 2010, č. 3, s. 151–164; http://cs.wikipedia.org/wiki/ Karel_Farsk%C3%BD.

Jaroslav Hrdlička