FERBASOVÁ Věra 21.9.1913-4.8.1976: Porovnání verzí
(FERBASOVÁ_Věra_21.9.1913-4.8.1976) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 21.9.1913 | | datum narození = 21.9.1913 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Sukorady (u Hořic) |
| datum úmrtí = 4.8.1976 | | datum úmrtí = 4.8.1976 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec | | povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
− | + | '''FERBASOVÁ, Věra''' ''(provd. Pálková), * 21. 9. 1913 Sukorady (u Hořic), † 4. 8. 1976 Praha, herečka'' | |
+ | |||
+ | Dcera jičínského středoškolského profesora. Rodina se ve dvacátých | ||
+ | letech přestěhovala do Plzně. F. nedokončila gymnázium, | ||
+ | absolvovala dvouletou obchodní školu a nastoupila jako | ||
+ | sekretářka do pražského Divadla Vlasty Buriana. Zájem o divadlo | ||
+ | u F., která do té doby zcela postrádala herecké ambice, | ||
+ | vzbudila náhoda, kdy na jevišti pohotově zastoupila nemocnou | ||
+ | herečku v představení ''Mušketýři z katakomb''. Započala tak | ||
+ | její kariéra hvězdy filmového plátna druhé poloviny třicátých | ||
+ | let. Jako nástupkyně A. Ondrákové si získala velkou diváckou | ||
+ | popularitu živým temperamentem a smyslem pro komediální | ||
+ | nadsázku. Začínala jako ženský klaun, zpočátku jí byly svěřovány | ||
+ | role naivních, temperamentních a rozpustilých děvčat | ||
+ | v divácky úspěšných, ale umělecky nepříliš závažných filmech. | ||
+ | Objevila se v různých převlecích, které byly pro ni charakteristické, | ||
+ | ve více než čtyřiceti komediích, ale režiséři ji obsazovali | ||
+ | do stereotypně se opakujících rolí, a to jak menších, tak později | ||
+ | i do hlavních, které byly psány přímo pro ni. Její komický | ||
+ | projev podtržený i karikovanou dikcí využil ve dvacítce filmů | ||
+ | především režisér V. Slavínský, ale F. zaměstnávali i další, např. | ||
+ | V. Binovec, M. Cikán, K. Lamač, J. Sviták a S. Innemann. | ||
+ | Poprvé se před kamerou objevila 1933 v epizodce O. Kantůrka | ||
+ | ''V tom domečku pod Emauzy''. Podobné úlohy ztvárnila | ||
+ | i ve Slavínského snímcích ''Uličnice'' (1936), ''Falešná kočička'' (1937), ''Děvčátko z venkova'' (1937) a ''Žabec'' (1939) nebo | ||
+ | ''Sextánka'' (1936, režie S. Innemann), ''Andula vyhrála'' (1938, | ||
+ | režie M. Cikán), ''Slávko, nedej se!'' (1939, režie K. Lamač) ad. | ||
+ | Hrála i chlapecké role: v komediích ''Pozor, straší!'' (1938, režie | ||
+ | K. Lamač), ''Slečna matinka'' (1938, režie V. Slavínský) nebo ''Venoušek a Stázička'' (1939, režie Č. Šlégl). | ||
+ | M. Frič jí před válkou | ||
+ | dal příležitost ve dvou filmech: ''Švadlenka'' (1936) a v komedii | ||
+ | ''Mravnost nade vše'' (1937), kde ztvárnila roli nemanželské dcery | ||
+ | a byla partnerkou H. Haase. Kariéru přerušila po sňatku | ||
+ | s architektem Josefem Pálkou na začátku německé okupace | ||
+ | a během války se vyhýbala účinkování v německých filmech. | ||
+ | Naposledy hrála ve Slavínského snímku ''Zlaté dno'' (1942). | ||
+ | Znárodněné kinematografii po válce už její typ nevyhovoval, | ||
+ | a tak se až do 1957 odmlčela. Žila ve vile v Kamenici-Ládví | ||
+ | nedaleko Prahy. Poté vystupovala jen zřídka v nevelkých | ||
+ | úlohách starých komických žen (''Poslušně hlásím'', 1957, režie | ||
+ | K. Steklý; ''Dnes naposled'', 1958, režie M. Frič; ''Dařbuján a Pandrhola'', | ||
+ | 1959, režie M. Frič; ''Čintamani a podvodník'', 1964, režie J. Krejčík). J. Menzel ji 1969 obsadil do filmu | ||
+ | ''Skřivánci na niti'' do role tzv. kopečkářky (říkalo se tak vězenkyním, které se | ||
+ | pokusily o útěk za hranice); režisér P. Juráček pak do alegorie | ||
+ | ''Případ pro začínajícího kata'' (1969). Až v polovině šedesátých | ||
+ | let dostala novou příležitost v divadle, hrála v pražském Činoherním | ||
+ | klubu v komedii S. O’ Caseyho, která se objevila | ||
+ | na televizních obrazovkách a byla také zfilmována ''Pension pro svobodné pány'' (1967, režie J. Krejčík). Uměleckou kariéru | ||
+ | uzavřela rolí zvídavé tetičky v komedii O. Lipského ''Jáchyme, hoď ho do stroje!'' (1974). Příležitostně spolupracovala i s rozhlasem | ||
+ | a televizí. Pohřbena byla v Jičíně. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Český hraný film 2–7, 1998 – 2007, rejstřík (soupis filmových rolí); FPH | ||
+ | 1, s. 99–100; ČBS, s. 139; Tomeš 1, s. 106; Fikejz 1, s. 255–257; R. Mihola, | ||
+ | V. F.: nejen o smutném konci nejveselejší herečky, 2003; O. Suchý, Tajemství | ||
+ | filmových hvězd, 2004; http://www.csfd.cz (soupis filmových rolí). | ||
+ | |||
+ | Marie Makariusová | ||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
Řádka 17: | Řádka 73: | ||
[[Kategorie:1913]] | [[Kategorie:1913]] | ||
+ | [[Kategorie:Sukorady]] | ||
[[Kategorie:1976]] | [[Kategorie:1976]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 26. 11. 2017, 11:50
Věra FERBASOVÁ | |
Narození | 21.9.1913 |
---|---|
Místo narození | Sukorady (u Hořic) |
Úmrtí | 4.8.1976 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 83- Divadelní interpret nebo herec |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=54927 |
FERBASOVÁ, Věra (provd. Pálková), * 21. 9. 1913 Sukorady (u Hořic), † 4. 8. 1976 Praha, herečka
Dcera jičínského středoškolského profesora. Rodina se ve dvacátých letech přestěhovala do Plzně. F. nedokončila gymnázium, absolvovala dvouletou obchodní školu a nastoupila jako sekretářka do pražského Divadla Vlasty Buriana. Zájem o divadlo u F., která do té doby zcela postrádala herecké ambice, vzbudila náhoda, kdy na jevišti pohotově zastoupila nemocnou herečku v představení Mušketýři z katakomb. Započala tak její kariéra hvězdy filmového plátna druhé poloviny třicátých let. Jako nástupkyně A. Ondrákové si získala velkou diváckou popularitu živým temperamentem a smyslem pro komediální nadsázku. Začínala jako ženský klaun, zpočátku jí byly svěřovány role naivních, temperamentních a rozpustilých děvčat v divácky úspěšných, ale umělecky nepříliš závažných filmech. Objevila se v různých převlecích, které byly pro ni charakteristické, ve více než čtyřiceti komediích, ale režiséři ji obsazovali do stereotypně se opakujících rolí, a to jak menších, tak později i do hlavních, které byly psány přímo pro ni. Její komický projev podtržený i karikovanou dikcí využil ve dvacítce filmů především režisér V. Slavínský, ale F. zaměstnávali i další, např. V. Binovec, M. Cikán, K. Lamač, J. Sviták a S. Innemann. Poprvé se před kamerou objevila 1933 v epizodce O. Kantůrka V tom domečku pod Emauzy. Podobné úlohy ztvárnila i ve Slavínského snímcích Uličnice (1936), Falešná kočička (1937), Děvčátko z venkova (1937) a Žabec (1939) nebo Sextánka (1936, režie S. Innemann), Andula vyhrála (1938, režie M. Cikán), Slávko, nedej se! (1939, režie K. Lamač) ad. Hrála i chlapecké role: v komediích Pozor, straší! (1938, režie K. Lamač), Slečna matinka (1938, režie V. Slavínský) nebo Venoušek a Stázička (1939, režie Č. Šlégl). M. Frič jí před válkou dal příležitost ve dvou filmech: Švadlenka (1936) a v komedii Mravnost nade vše (1937), kde ztvárnila roli nemanželské dcery a byla partnerkou H. Haase. Kariéru přerušila po sňatku s architektem Josefem Pálkou na začátku německé okupace a během války se vyhýbala účinkování v německých filmech. Naposledy hrála ve Slavínského snímku Zlaté dno (1942). Znárodněné kinematografii po válce už její typ nevyhovoval, a tak se až do 1957 odmlčela. Žila ve vile v Kamenici-Ládví nedaleko Prahy. Poté vystupovala jen zřídka v nevelkých úlohách starých komických žen (Poslušně hlásím, 1957, režie K. Steklý; Dnes naposled, 1958, režie M. Frič; Dařbuján a Pandrhola, 1959, režie M. Frič; Čintamani a podvodník, 1964, režie J. Krejčík). J. Menzel ji 1969 obsadil do filmu Skřivánci na niti do role tzv. kopečkářky (říkalo se tak vězenkyním, které se pokusily o útěk za hranice); režisér P. Juráček pak do alegorie Případ pro začínajícího kata (1969). Až v polovině šedesátých let dostala novou příležitost v divadle, hrála v pražském Činoherním klubu v komedii S. O’ Caseyho, která se objevila na televizních obrazovkách a byla také zfilmována Pension pro svobodné pány (1967, režie J. Krejčík). Uměleckou kariéru uzavřela rolí zvídavé tetičky v komedii O. Lipského Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974). Příležitostně spolupracovala i s rozhlasem a televizí. Pohřbena byla v Jičíně.
L: Český hraný film 2–7, 1998 – 2007, rejstřík (soupis filmových rolí); FPH 1, s. 99–100; ČBS, s. 139; Tomeš 1, s. 106; Fikejz 1, s. 255–257; R. Mihola, V. F.: nejen o smutném konci nejveselejší herečky, 2003; O. Suchý, Tajemství filmových hvězd, 2004; http://www.csfd.cz (soupis filmových rolí).
Marie Makariusová