FIALOVÁ Vlasta 20.1.1928-13.1.1998: Porovnání verzí

Z Personal
(FIALOVÁ_Vlasta_20.1.1928-13.1.1998)
 
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Vlasta FIALOVÁ
+
}}
 +
 
 +
'''FIALOVÁ, Vlasta,''' ''* 20. 1. 1928 Brno, † 13. 1. 1998 Brno, herečka''
 +
 
 +
Pocházela z divadelní rodiny, oba rodiče byli členy operního sboru,
 +
a tak záhy poznala jeviště. Vedle prvních nahodilých hereckých
 +
pokusů navštěvovala baletní školu I. Váni Psoty a pěveckou
 +
přípravku v dětském sboru divadla. 1943 opustila gymnázium
 +
a přestoupila na brněnskou konzervatoř, kde ji do 1947 vzdělávali
 +
herci Z. Gräfová, R. a M. Walterovi či altistka M. Řezníčková. Za
 +
studií účinkovala v brněnských divadlech, v Národním, Komorních
 +
her radosti a po 1945 ve Svobodném divadle (mj. H. Ibsen,
 +
''Nora'', 1946; O. Scheinpflugová, ''Hra na schovávanou'', 1946;
 +
V. Dyk, ''Ondřej a drak'', 1947).Do krátkého angažmá ve Slezském
 +
divadle v Opavě (1947/48) ji přijal ředitel O. Linhart (V. Štech:
 +
''Třetí zvonění''; R. Friml: ''Rose Mary''; J. Vrchlický, ''Soud lásky''). Současně
 +
také 1948/49 debutovala ve filmu. Režisér V. Čech ji obsadil
 +
do titulní role úspěšného filmu ''Divá Bára'', který přesvědčil
 +
o talentu půvabné herečky. Nabídku angažmá v Divadle státního
 +
filmu odmítla a zůstala do konce života věrna divadlu. Z Opavy
 +
přešla do Divadla Oldřicha Stibora v Olomouci, kde 1948–50
 +
ztvárnila na patnáct rolí (mj. J. Mahen, ''Jánošík''; W. Shakespeare,
 +
''Večer tříkrálový'', obojí 1949). Posledním angažmá F. se od 1950
 +
stala činohra Mahenova divadla v Brně, kde její umělecká tvorba
 +
vyvrcholila. Vynikala v postavách klasického repertoáru (mj.
 +
W. Shakespeare, ''Othello'', ''Zkrocení zlé ženy'', obojí 1956) i žijících
 +
autorů (mj. P. Karvaš, ''Pacient 113'', 1956; N. Hikmet, ''Stanice'',
 +
1958). Spolupracovala s režiséry A. Pohorským, E. Sokolovským,
 +
M. Hynštem ad. F. usilovala o osobitost vlastního přístupu při
 +
ztvárnění jednotlivých rolí. Vynikala v podání brechtovské poetiky
 +
(''Kavkazský křídový kruh'', 1961; ''Kulatolebí a špičatolebí'', 1963),
 +
a zejména v titulní roli v dramatu ''Matka Kuráž a její děti'' (1964),
 +
za niž byla oceněna titulem zasloužilé umělkyně. Umělecky vyzrála
 +
i v dalších hrách: N. F. Pogodin: ''Aristokrati'', 1961; L. Kundera:
 +
''Totální kuropění'', 1961; G. B. Shaw: ''Pygmalion'', 1961;
 +
V. Dyk: ''Zmoudření dona Quijota'', 1962; ''Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista'', 1965. Zazářila
 +
v Drdových ''Hrátkách s čertem'' (1968), v Calábkově zpracování
 +
hry o ''Zavraždění svaté Celestýny'' (1969) nebo v Dürrenmattově
 +
úpravě Strindbergovy hry ''Tanec smrti'', kde se v roli Alice
 +
vracela k brechtovskému herectví. Vyrovnala se s úlohami Serafíny
 +
ve Williamsově ''Vytetované růži'' (1970), Elvíry v Moličrově
 +
''Tartuffovi'' (1970), chůvy v Shakespearově Romeovi a Julii (1971),
 +
Alžběty Anglické v Brucknerově stejnojmenné hře (1972) a v ''Morálce paní Dulské'' od G. Zapolské (1973). Přijala role starších venkovanek
 +
(Drkotnica, G. Preissová: ''Gazdina roba'', 1980; Strouhalka,
 +
A. a V. Mrštíkové: ''Maryša'', 1983). K jejím posledním
 +
postavám patřily Gizela v ''Kočičí hře'' I. Örkénye a babička Evženie
 +
v Casonově hře ''Stromy umírají vstoje''.
 +
 
 +
Pravidelně spolupracovala s filmem, v němž ztvárnila více než
 +
dvě desítky rolí, s rozhlasem a s pražským i brněnským televizním
 +
studiem. V šedesátých letech učila recitaci na JAMU a vystupovala
 +
také jako zpěvačka a šansoniérka. Její hlas byl zachycen
 +
na gramofonových deskách.
 +
 
 +
Za studií sportovala, věnovala se skokům do vody. Byla manželkou
 +
herce Zdeňka Kampfa (1920–1987). Od poloviny sedmdesátých
 +
let měla vážné zdravotní potíže a ustoupila do pozadí, od
 +
počátku let devadesátých již jen hostovala. Získala Cenu Josefa
 +
Skřivana (1963), čestný diplom od ústředního ředitele Československého
 +
státního filmu (1981) a Křišťálovou růži (1995).
 +
Byla pohřbena na brněnském Ústředním hřbitově.
 +
 
 +
'''D:''' filmy, výběr: Botostroj, 1954; Z mého života, 1955; Legenda o lásce,
 +
1956; Občan Brych, 1958; Policejní hodina, 1960; Génius, 1969; Touha
 +
Sherlocka Holmese, 1971. Televizní inscenace, seriály, pohádky: Vdova Kapetová,
 +
1964; Věc Makropulos, 1966; Lucerna, 1967; Šťastný Jim, 1969; Legenda
 +
o živých a mrtvých, 1971; Ctná paní Lucie, 1972; Racek, 1976;
 +
O chudém královstvíčku, 1979; Konec dětských lásek, 1980; O vodě, lásce
 +
a štěstí, 1981; O zakletém hadovi, 1983; Třetí sudička, 1986; O buchtách
 +
a milování, 1986; My, holky z městečka, 1986; Největší z pierotů, 1990; Na
 +
krásné vyhlídce, 1993; Stromy umírají vstoje, 1998.
 +
 
 +
'''L:''' Postavy brněnského jeviště 1, s. 813–819 (se soupisem rolí a literatury);
 +
M. Weimann, F. V. (http://www.ndbrno.cz/o-divadle/fialova-vlasta/); J. Lopour,
 +
F. V., Česko-slovenská filmová databáze (http://www.csfd.cz, se soupisy
 +
divadelních, filmových a televizních rolí); Tomeš 1, s. 309–310; Slezsko 5 (17),
 +
s. 29–30; J. K. Grumlík, V. F. vypráví v herecké šatně o své práci a životě,
 +
1996; Fikejz 1, s. 266–268.
 +
 
 +
Jiřina Telcová, Gustav Novotný
  
== Literatura ==
 
  Churáň II/1, 143; OB 1, 53;
 
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]

Verze z 7. 12. 2017, 20:14

Vlasta FIALOVÁ
Narození 20.1.1928
Místo narození Brno
Úmrtí 13.1.1998
Místo úmrtí Brno
Povolání 83- Divadelní interpret nebo herec
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=69159

FIALOVÁ, Vlasta, * 20. 1. 1928 Brno, † 13. 1. 1998 Brno, herečka

Pocházela z divadelní rodiny, oba rodiče byli členy operního sboru, a tak záhy poznala jeviště. Vedle prvních nahodilých hereckých pokusů navštěvovala baletní školu I. Váni Psoty a pěveckou přípravku v dětském sboru divadla. 1943 opustila gymnázium a přestoupila na brněnskou konzervatoř, kde ji do 1947 vzdělávali herci Z. Gräfová, R. a M. Walterovi či altistka M. Řezníčková. Za studií účinkovala v brněnských divadlech, v Národním, Komorních her radosti a po 1945 ve Svobodném divadle (mj. H. Ibsen, Nora, 1946; O. Scheinpflugová, Hra na schovávanou, 1946; V. Dyk, Ondřej a drak, 1947).Do krátkého angažmá ve Slezském divadle v Opavě (1947/48) ji přijal ředitel O. Linhart (V. Štech: Třetí zvonění; R. Friml: Rose Mary; J. Vrchlický, Soud lásky). Současně také 1948/49 debutovala ve filmu. Režisér V. Čech ji obsadil do titulní role úspěšného filmu Divá Bára, který přesvědčil o talentu půvabné herečky. Nabídku angažmá v Divadle státního filmu odmítla a zůstala do konce života věrna divadlu. Z Opavy přešla do Divadla Oldřicha Stibora v Olomouci, kde 1948–50 ztvárnila na patnáct rolí (mj. J. Mahen, Jánošík; W. Shakespeare, Večer tříkrálový, obojí 1949). Posledním angažmá F. se od 1950 stala činohra Mahenova divadla v Brně, kde její umělecká tvorba vyvrcholila. Vynikala v postavách klasického repertoáru (mj. W. Shakespeare, Othello, Zkrocení zlé ženy, obojí 1956) i žijících autorů (mj. P. Karvaš, Pacient 113, 1956; N. Hikmet, Stanice, 1958). Spolupracovala s režiséry A. Pohorským, E. Sokolovským, M. Hynštem ad. F. usilovala o osobitost vlastního přístupu při ztvárnění jednotlivých rolí. Vynikala v podání brechtovské poetiky (Kavkazský křídový kruh, 1961; Kulatolebí a špičatolebí, 1963), a zejména v titulní roli v dramatu Matka Kuráž a její děti (1964), za niž byla oceněna titulem zasloužilé umělkyně. Umělecky vyzrála i v dalších hrách: N. F. Pogodin: Aristokrati, 1961; L. Kundera: Totální kuropění, 1961; G. B. Shaw: Pygmalion, 1961; V. Dyk: Zmoudření dona Quijota, 1962; Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista, 1965. Zazářila v Drdových Hrátkách s čertem (1968), v Calábkově zpracování hry o Zavraždění svaté Celestýny (1969) nebo v Dürrenmattově úpravě Strindbergovy hry Tanec smrti, kde se v roli Alice vracela k brechtovskému herectví. Vyrovnala se s úlohami Serafíny ve Williamsově Vytetované růži (1970), Elvíry v Moličrově Tartuffovi (1970), chůvy v Shakespearově Romeovi a Julii (1971), Alžběty Anglické v Brucknerově stejnojmenné hře (1972) a v Morálce paní Dulské od G. Zapolské (1973). Přijala role starších venkovanek (Drkotnica, G. Preissová: Gazdina roba, 1980; Strouhalka, A. a V. Mrštíkové: Maryša, 1983). K jejím posledním postavám patřily Gizela v Kočičí hře I. Örkénye a babička Evženie v Casonově hře Stromy umírají vstoje.

Pravidelně spolupracovala s filmem, v němž ztvárnila více než dvě desítky rolí, s rozhlasem a s pražským i brněnským televizním studiem. V šedesátých letech učila recitaci na JAMU a vystupovala také jako zpěvačka a šansoniérka. Její hlas byl zachycen na gramofonových deskách.

Za studií sportovala, věnovala se skokům do vody. Byla manželkou herce Zdeňka Kampfa (1920–1987). Od poloviny sedmdesátých let měla vážné zdravotní potíže a ustoupila do pozadí, od počátku let devadesátých již jen hostovala. Získala Cenu Josefa Skřivana (1963), čestný diplom od ústředního ředitele Československého státního filmu (1981) a Křišťálovou růži (1995). Byla pohřbena na brněnském Ústředním hřbitově.

D: filmy, výběr: Botostroj, 1954; Z mého života, 1955; Legenda o lásce, 1956; Občan Brych, 1958; Policejní hodina, 1960; Génius, 1969; Touha Sherlocka Holmese, 1971. Televizní inscenace, seriály, pohádky: Vdova Kapetová, 1964; Věc Makropulos, 1966; Lucerna, 1967; Šťastný Jim, 1969; Legenda o živých a mrtvých, 1971; Ctná paní Lucie, 1972; Racek, 1976; O chudém královstvíčku, 1979; Konec dětských lásek, 1980; O vodě, lásce a štěstí, 1981; O zakletém hadovi, 1983; Třetí sudička, 1986; O buchtách a milování, 1986; My, holky z městečka, 1986; Největší z pierotů, 1990; Na krásné vyhlídce, 1993; Stromy umírají vstoje, 1998.

L: Postavy brněnského jeviště 1, s. 813–819 (se soupisem rolí a literatury); M. Weimann, F. V. (http://www.ndbrno.cz/o-divadle/fialova-vlasta/); J. Lopour, F. V., Česko-slovenská filmová databáze (http://www.csfd.cz, se soupisy divadelních, filmových a televizních rolí); Tomeš 1, s. 309–310; Slezsko 5 (17), s. 29–30; J. K. Grumlík, V. F. vypráví v herecké šatně o své práci a životě, 1996; Fikejz 1, s. 266–268.

Jiřina Telcová, Gustav Novotný