FILS Anton 22.9.1733-14.3.1760: Porovnání verzí

Z Personal
(FILS_Anton_22.9.1733-14.3.1760)
 
Řádka 2: Řádka 2:
 
| jméno = Anton FILS
 
| jméno = Anton FILS
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 22.9.1733
+
| datum narození = 22.9.1733 (datum křtu)
| místo narození =  
+
| místo narození = Eichstätt (Německo)
| datum úmrtí = 14.3.1760
+
| datum úmrtí = 14.3.1760 (datum pohřbu)
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Mannheim (Německo)
 
| povolání = 77- Hudební skladatel
 
| povolání = 77- Hudební skladatel
 
78- Hudební interpret
 
78- Hudební interpret
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Anton FILS
+
}}
 +
 
 +
'''FILS, Anton''' ''(též FILTZ, FILZ, FIELTZ, Johann), * 22. 9. 1733 (datum křtu) Eichstätt (Německo), † 14. 3. 1760 (datum pohřbu) Mannheim (Německo), hudební skladatel, violoncellista''
 +
 
 +
Syn Johanna Georga F., dvorního hudebníka a violoncellisty na
 +
knížecím a biskupském dvoře v bavorském Eichstättu. Na základě
 +
doložených kusých údajů z doby F. dětství byl označen za
 +
skladatele českého původu. Dle záznamů v katalogu studentů
 +
patrně vystudoval v Eichstättu gymnázium. Podle dokladu
 +
z roku 1753 navštěvoval univerzitu v Ingolstadtu, kde se věnoval
 +
teologii a právům. Hře na violoncello se patrně učil u otce.
 +
1754 se stal členem proslulé mannheimské dvorní kapely, a to
 +
již jako vyspělý violoncellista a skladatel. V Mannheimu se 1757
 +
oženil s Elisabethou Rangeovou. V kapele působil až do předčasné
 +
smrti spolu s hudebníky zvučných jmen původem z Čech.
 +
Dosud nebyly doloženy žádné písemné dokumenty opatřené
 +
F. podpisem, a proto zůstala badatelsky nepotvrzena i hypotéza,
 +
že v Darmstadtu uložená partitura ''Mše Es dur'' je jeho autografem.
 +
F. nezvykle bohaté kompoziční dílo, které vznikalo během přibližně
 +
deseti let, bylo typické pro mannheimskou hudební školu.
 +
Sám autor se nestaral o jeho rozšíření tisky nebo opisy. Ke
 +
svým skladbám se choval velmi nešetrně, některé po uvedení
 +
zničil. Mnohé opusy zveřejnilo po jeho smrti francouzské vydavatelství Louis-Balthazar de la Chevardičres, které získalo privilegium
 +
pro tisk. Velké množství dobových opisů uložených ve
 +
významných evropských hudebních sbírkách včetně sbírek českých
 +
svědčí o oblibě a rozšíření F. hudby. Řada skladeb se mu
 +
také připisovala, i když jejich autorství je sporné. (Úplný tematický
 +
katalog F. děl dosud neexistuje.) F. vynikal v symfonické
 +
tvorbě (kolem čtyřiceti sedmi dochovaných skladeb), a to i díky
 +
svému působení v mannheimské kapele, kde tato forma doznala
 +
nebývalého rozvoje. V kompozicích využíval momentu zvukového
 +
kontrastu, melodičnosti mnohdy označované za „českou“
 +
a lehkosti skladebné techniky. Ovlivnila ho tvorba J. V. Stamice,
 +
u něhož se patrně kompozici učil. Vedle symfonických psal i díla
 +
koncertantní, určená pro dechové i smyčcové nástroje. Komponoval
 +
smyčcové kvartety, triové sonáty, klavírní i smyčcové, tria
 +
a klavírní sonáty. Složil více než čtyřicet sinfonií a koncertů. Vokální
 +
skladby byly určeny pro chrámovou hudbu s doprovodem
 +
varhan: ''Mše in Es''; ''Mše in D''; ''Mše in c''; ''Cantata pastoralis ex G'';
 +
''Veni Sancte Spiritus ex D''; ''Litaniae Lauretanae''. Jeho předklasický
 +
sloh předznamenal styl Haydnův i Mozartův. Orientaci po
 +
F. rozsáhlém díle umožňují soupisy a tematické katalogy, i když
 +
existuje zřejmě daleko více jeho kompozic, které dosud nebyly
 +
katalogově podchyceny.
 +
 
 +
'''L:''' Pazdírek, s. 264; Grove 8, s. 816–817; MGG (2001) 6, sl. 1161–1166;
 +
HS 1, s. 322–323; H. Riemann, Sinfonien der pfalzbayerischen Schule
 +
[Mannheimer Symphoniker], Leipzig 1902 (Denkmäler der Tonkunst in
 +
Bayern [DTB] III, 1), 1906 (DTB VII, 2); týž, Mannheimer Kammermusik
 +
des 18. Jahrhunderts. 2. Teil. Trios und Duos…, Leipzig 1915 (DTB XVI);
 +
P. Vít, A. F. 1733–1760: Příspěvek k dějinám mannheimské sinfonie, disertační
 +
práce FF MU, Brno 1972 (s tematickým katalogem sinfonií); týž,
 +
Kompositionsprinzipen der Sinfonien des A. F., in: SPFFBU H 7, 1972,
 +
s. 43–52; E. Schmitt, Kirchenmusik der Mannheimer Schule, Wiesbaden
 +
1982 (DTB Neue Folge, Bd. 2); H. Holzbauer (ed.), Johann A. F.
 +
(1733–1760). Ein Eichstätter Komponist derMannheimer Klassik, Tutzing
 +
1983 (se soupisem děl); H. Unverricht, Johann A. F. (1733–1760), der angebliche
 +
Böhme aus Eichstätt…, in: Musik des Ostens 10, 1986, s. 57–67.
 +
 
 +
'''P:''' RISM A/I, A/II (Répertoire International des Sources Musicales,
 +
http://www.rism.info); NK, Praha, Souborný hudební katalog (SHK).
 +
 
 +
Zuzana Petrášková
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]]
 
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]]
Řádka 16: Řádka 79:
  
 
[[Kategorie:1733]]
 
[[Kategorie:1733]]
 +
[[Kategorie:Eichstätt]]
 
[[Kategorie:1760]]
 
[[Kategorie:1760]]
 +
[[Kategorie:Mannheim]]

Verze z 6. 1. 2018, 19:18

Anton FILS
Narození 22.9.1733 (datum křtu)
Místo narození Eichstätt (Německo)
Úmrtí 14.3.1760 (datum pohřbu)
Místo úmrtí Mannheim (Německo)
Povolání

77- Hudební skladatel

78- Hudební interpret
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=55204

FILS, Anton (též FILTZ, FILZ, FIELTZ, Johann), * 22. 9. 1733 (datum křtu) Eichstätt (Německo), † 14. 3. 1760 (datum pohřbu) Mannheim (Německo), hudební skladatel, violoncellista

Syn Johanna Georga F., dvorního hudebníka a violoncellisty na knížecím a biskupském dvoře v bavorském Eichstättu. Na základě doložených kusých údajů z doby F. dětství byl označen za skladatele českého původu. Dle záznamů v katalogu studentů patrně vystudoval v Eichstättu gymnázium. Podle dokladu z roku 1753 navštěvoval univerzitu v Ingolstadtu, kde se věnoval teologii a právům. Hře na violoncello se patrně učil u otce. 1754 se stal členem proslulé mannheimské dvorní kapely, a to již jako vyspělý violoncellista a skladatel. V Mannheimu se 1757 oženil s Elisabethou Rangeovou. V kapele působil až do předčasné smrti spolu s hudebníky zvučných jmen původem z Čech. Dosud nebyly doloženy žádné písemné dokumenty opatřené F. podpisem, a proto zůstala badatelsky nepotvrzena i hypotéza, že v Darmstadtu uložená partitura Mše Es dur je jeho autografem. F. nezvykle bohaté kompoziční dílo, které vznikalo během přibližně deseti let, bylo typické pro mannheimskou hudební školu. Sám autor se nestaral o jeho rozšíření tisky nebo opisy. Ke svým skladbám se choval velmi nešetrně, některé po uvedení zničil. Mnohé opusy zveřejnilo po jeho smrti francouzské vydavatelství Louis-Balthazar de la Chevardičres, které získalo privilegium pro tisk. Velké množství dobových opisů uložených ve významných evropských hudebních sbírkách včetně sbírek českých svědčí o oblibě a rozšíření F. hudby. Řada skladeb se mu také připisovala, i když jejich autorství je sporné. (Úplný tematický katalog F. děl dosud neexistuje.) F. vynikal v symfonické tvorbě (kolem čtyřiceti sedmi dochovaných skladeb), a to i díky svému působení v mannheimské kapele, kde tato forma doznala nebývalého rozvoje. V kompozicích využíval momentu zvukového kontrastu, melodičnosti mnohdy označované za „českou“ a lehkosti skladebné techniky. Ovlivnila ho tvorba J. V. Stamice, u něhož se patrně kompozici učil. Vedle symfonických psal i díla koncertantní, určená pro dechové i smyčcové nástroje. Komponoval smyčcové kvartety, triové sonáty, klavírní i smyčcové, tria a klavírní sonáty. Složil více než čtyřicet sinfonií a koncertů. Vokální skladby byly určeny pro chrámovou hudbu s doprovodem varhan: Mše in Es; Mše in D; Mše in c; Cantata pastoralis ex G; Veni Sancte Spiritus ex D; Litaniae Lauretanae. Jeho předklasický sloh předznamenal styl Haydnův i Mozartův. Orientaci po F. rozsáhlém díle umožňují soupisy a tematické katalogy, i když existuje zřejmě daleko více jeho kompozic, které dosud nebyly katalogově podchyceny.

L: Pazdírek, s. 264; Grove 8, s. 816–817; MGG (2001) 6, sl. 1161–1166; HS 1, s. 322–323; H. Riemann, Sinfonien der pfalzbayerischen Schule [Mannheimer Symphoniker], Leipzig 1902 (Denkmäler der Tonkunst in Bayern [DTB] III, 1), 1906 (DTB VII, 2); týž, Mannheimer Kammermusik des 18. Jahrhunderts. 2. Teil. Trios und Duos…, Leipzig 1915 (DTB XVI); P. Vít, A. F. 1733–1760: Příspěvek k dějinám mannheimské sinfonie, disertační práce FF MU, Brno 1972 (s tematickým katalogem sinfonií); týž, Kompositionsprinzipen der Sinfonien des A. F., in: SPFFBU H 7, 1972, s. 43–52; E. Schmitt, Kirchenmusik der Mannheimer Schule, Wiesbaden 1982 (DTB Neue Folge, Bd. 2); H. Holzbauer (ed.), Johann A. F. (1733–1760). Ein Eichstätter Komponist derMannheimer Klassik, Tutzing 1983 (se soupisem děl); H. Unverricht, Johann A. F. (1733–1760), der angebliche Böhme aus Eichstätt…, in: Musik des Ostens 10, 1986, s. 57–67.

P: RISM A/I, A/II (Répertoire International des Sources Musicales, http://www.rism.info); NK, Praha, Souborný hudební katalog (SHK).

Zuzana Petrášková