FINGESTEN Michel 18.4.1884-8.10.1943: Porovnání verzí
(FINGESTEN_Michel_18.4.1884-8.10.1943) |
|||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 18.4.1884 | | datum narození = 18.4.1884 | ||
− | | místo narození = Bučkovice u | + | | místo narození = Bučkovice (u Bielska-Białé, dnes Buczkowice, Polsko) |
| datum úmrtí = 8.10.1943 | | datum úmrtí = 8.10.1943 | ||
− | | místo úmrtí = Cosenza | + | | místo úmrtí = Cosenza (Itálie) |
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 17, Praha 2014, s. 204 |
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''FINGESTEN, Michel''' ''(vl. jm. Finkelstein, Michl), * 18. 4. 1884 Bučkovice (u Bielska-Białé, dnes Buczkowice, Polsko), † 8. 10. 1943 Cosenza (Itálie), grafik, malíř'' | ||
+ | |||
+ | Narodil se jako nejstarší ze šesti dětí v německojazyčné židovské | ||
+ | rodině tkalce. 1900–02 studoval malířství na Akademii výtvarných | ||
+ | umění ve Vídni v ateliérech profesorů Griepenkerla | ||
+ | a Strehblowa, přispíval karikaturami do humoristických časopisů. | ||
+ | 1902 se dal v Hamburku najmout na loď do Ameriky. | ||
+ | 1902–06 žil v USA, vydělával si příležitostnou prací, kresbou | ||
+ | pro časopisy, malbou vedut ve Filadelfii, New Yorku a San Francisku. | ||
+ | Po velkém zemětřesení z dubna 1906 odplul do Austrálie, | ||
+ | kde těžce onemocněl, po vyléčení se vrátil do Evropy. 1907–08 | ||
+ | studoval malbu v Mnichově u F. von Stucka, 1908–12 byl námořníkem | ||
+ | v Hongkongu, 1912–13 pobýval v Paříži, kde se rozhodl | ||
+ | pro profesionální výtvarnou dráhu. Od 1913 žil v Berlíně, | ||
+ | 1914–29 byl ženat s Biancou Schickovou (1889–1941), s níž | ||
+ | měl dceru Ruth a syna Petera, pozdějšího sochaře. Od 1913 se | ||
+ | F. téměř výhradně věnoval grafice jako nejvlastnější doméně svého | ||
+ | mimořádného nadání. V knižně vydávaných albech leptů, | ||
+ | suchých jehel, litografií a řezeb využíval jak secesního dekorativismu, | ||
+ | tak expresivní erotické symboliky, stal se členem spolku | ||
+ | Neue Sezession, čelným spolupracovníkem umělecké revue | ||
+ | ''Marsyas'' a vyhledávaným ilustrátorem i portrétistou. 1918 uspořádal | ||
+ | první soubornou výstavu, která se setkala s velkým úspěchem | ||
+ | u kritiků i veřejnosti. Pronikl mezi špičku německých poválečných | ||
+ | expresionistů, pro něž byl charakteristický sociálně | ||
+ | kritický akcent. 1927–29 spolupracoval s pokrokovou revue | ||
+ | ''Künstler-Selbsthilfe'' (od 2. ročníku ''Kunst der Zeit''), určenou | ||
+ | k podpoře začínajících umělců. 1927–28 studijně navštívil Španělsko, | ||
+ | kde se vrátil k olejomalbě a kvaši v poetických krajinných | ||
+ | záběrech, jež se na výstavě 1928 dočkaly význačného úspěchu. | ||
+ | Od konce dvacátých let se F. soustředil na tvorbu exlibris | ||
+ | a novoročenek a na návrhy oznámení a plakátů pro galerii Neue | ||
+ | Kunsthandlung. Exlibris povýšil na subjektivní grafický žánr | ||
+ | s vysokou mírou výpovědní hodnoty, kde nezávisle řešil ryze | ||
+ | výtvarné otázky. 1930–35 pracoval jako umělecký poradce | ||
+ | v Umělecké tiskárně Sebastiana Malze. Grafické techniky rozšířil | ||
+ | experimentálně o algrafii. Po nástupu nacismu tvořil drobnou | ||
+ | grafiku hlavně pro soukromé sběratele, přestal publikovat, | ||
+ | naposledy vystavoval 1934. Se synem emigroval v lednu 1936 | ||
+ | do Itálie. V exilu dosáhlo jeho mistrovství vrcholu. V Miláně založil | ||
+ | Skupinu sběratelů exlibris, 1937 uspořádal výstavu. V grafických | ||
+ | listech komentoval politické události a jeho bytostný | ||
+ | poetismus přijal prvky imaginativního surrealismu. Proti nové | ||
+ | světové válce rozhodně protestoval, dokonce ve dvou rozměrných | ||
+ | grafických cyklech, kde se prolnula novosymbolická, expresionistická | ||
+ | a surrealistická poetika. V květnu 1939 odeslal | ||
+ | syna za matkou a sestrou do USA, sám neměl finanční prostředky | ||
+ | k cestě přes oceán. 1940 byl zatčen a internován v táboře | ||
+ | Civitella del Tronto. 1941 se tam uzavřelo F. grafické dílo krásnými | ||
+ | dřevořezy tištěnými pomocí olejových barev. Do tábora | ||
+ | Ferramonti-Tarsia v Kalábrii byl přeložen 1943, onemocněl tam | ||
+ | malárií, dočkal se sice osvobození tábora, ale podlehl sepsi po | ||
+ | operaci nohy. Pohřben byl na nedalekém hřbitově v Cerisanu. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Vollmer 2, s. 106–107; P. Friedrich, M. F., Berlin 1920; G. Mantero, | ||
+ | M. F., Frederikshavn 1977; N. Nechwatal, M. F. Das graphischeWerk, [b.m.] | ||
+ | 1984; E. Deeken, Exlibris von M. F. Versuch einer vorläufigen Werkliste, | ||
+ | Wiesbaden 2000; J. Placák, Zapomenutý malíř, Roš chodeš 69, 2007, č. 11, | ||
+ | s. 16; A. Pařík, M. F., 2008. | ||
+ | |||
+ | Martin Kučera | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
[[Kategorie:1884]] | [[Kategorie:1884]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Bučkovice]] |
[[Kategorie:1943]] | [[Kategorie:1943]] | ||
[[Kategorie:Cosenza]] | [[Kategorie:Cosenza]] |
Verze z 20. 11. 2019, 19:29
Michel FINGESTEN | |
Narození | 18.4.1884 |
---|---|
Místo narození | Bučkovice (u Bielska-Białé, dnes Buczkowice, Polsko) |
Úmrtí | 8.10.1943 |
Místo úmrtí | Cosenza (Itálie) |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Citace | Biografický slovník českých zemí 17, Praha 2014, s. 204 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=137101 |
FINGESTEN, Michel (vl. jm. Finkelstein, Michl), * 18. 4. 1884 Bučkovice (u Bielska-Białé, dnes Buczkowice, Polsko), † 8. 10. 1943 Cosenza (Itálie), grafik, malíř
Narodil se jako nejstarší ze šesti dětí v německojazyčné židovské rodině tkalce. 1900–02 studoval malířství na Akademii výtvarných umění ve Vídni v ateliérech profesorů Griepenkerla a Strehblowa, přispíval karikaturami do humoristických časopisů. 1902 se dal v Hamburku najmout na loď do Ameriky. 1902–06 žil v USA, vydělával si příležitostnou prací, kresbou pro časopisy, malbou vedut ve Filadelfii, New Yorku a San Francisku. Po velkém zemětřesení z dubna 1906 odplul do Austrálie, kde těžce onemocněl, po vyléčení se vrátil do Evropy. 1907–08 studoval malbu v Mnichově u F. von Stucka, 1908–12 byl námořníkem v Hongkongu, 1912–13 pobýval v Paříži, kde se rozhodl pro profesionální výtvarnou dráhu. Od 1913 žil v Berlíně, 1914–29 byl ženat s Biancou Schickovou (1889–1941), s níž měl dceru Ruth a syna Petera, pozdějšího sochaře. Od 1913 se F. téměř výhradně věnoval grafice jako nejvlastnější doméně svého mimořádného nadání. V knižně vydávaných albech leptů, suchých jehel, litografií a řezeb využíval jak secesního dekorativismu, tak expresivní erotické symboliky, stal se členem spolku Neue Sezession, čelným spolupracovníkem umělecké revue Marsyas a vyhledávaným ilustrátorem i portrétistou. 1918 uspořádal první soubornou výstavu, která se setkala s velkým úspěchem u kritiků i veřejnosti. Pronikl mezi špičku německých poválečných expresionistů, pro něž byl charakteristický sociálně kritický akcent. 1927–29 spolupracoval s pokrokovou revue Künstler-Selbsthilfe (od 2. ročníku Kunst der Zeit), určenou k podpoře začínajících umělců. 1927–28 studijně navštívil Španělsko, kde se vrátil k olejomalbě a kvaši v poetických krajinných záběrech, jež se na výstavě 1928 dočkaly význačného úspěchu. Od konce dvacátých let se F. soustředil na tvorbu exlibris a novoročenek a na návrhy oznámení a plakátů pro galerii Neue Kunsthandlung. Exlibris povýšil na subjektivní grafický žánr s vysokou mírou výpovědní hodnoty, kde nezávisle řešil ryze výtvarné otázky. 1930–35 pracoval jako umělecký poradce v Umělecké tiskárně Sebastiana Malze. Grafické techniky rozšířil experimentálně o algrafii. Po nástupu nacismu tvořil drobnou grafiku hlavně pro soukromé sběratele, přestal publikovat, naposledy vystavoval 1934. Se synem emigroval v lednu 1936 do Itálie. V exilu dosáhlo jeho mistrovství vrcholu. V Miláně založil Skupinu sběratelů exlibris, 1937 uspořádal výstavu. V grafických listech komentoval politické události a jeho bytostný poetismus přijal prvky imaginativního surrealismu. Proti nové světové válce rozhodně protestoval, dokonce ve dvou rozměrných grafických cyklech, kde se prolnula novosymbolická, expresionistická a surrealistická poetika. V květnu 1939 odeslal syna za matkou a sestrou do USA, sám neměl finanční prostředky k cestě přes oceán. 1940 byl zatčen a internován v táboře Civitella del Tronto. 1941 se tam uzavřelo F. grafické dílo krásnými dřevořezy tištěnými pomocí olejových barev. Do tábora Ferramonti-Tarsia v Kalábrii byl přeložen 1943, onemocněl tam malárií, dočkal se sice osvobození tábora, ale podlehl sepsi po operaci nohy. Pohřben byl na nedalekém hřbitově v Cerisanu.
L: Vollmer 2, s. 106–107; P. Friedrich, M. F., Berlin 1920; G. Mantero, M. F., Frederikshavn 1977; N. Nechwatal, M. F. Das graphischeWerk, [b.m.] 1984; E. Deeken, Exlibris von M. F. Versuch einer vorläufigen Werkliste, Wiesbaden 2000; J. Placák, Zapomenutý malíř, Roš chodeš 69, 2007, č. 11, s. 16; A. Pařík, M. F., 2008.
Martin Kučera