FISCHER Carl Wilhelm ?1802-10.9.1873

Z Personal
Carl Wilhelm FISCHER
Narození kolem 1802
Místo narození asi Vídeň (Rakousko)
Úmrtí 10.9.1873
Místo úmrtí Litoměřice
Povolání

83- Divadelní interpret nebo herec 78- Hudební interpret

82- Dramaturg, režisér nebo choreograf
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=55310

FISCHER, Carl Wilhelm (též Karl), * kolem 1802 asi Vídeň (Rakousko), † 10. 9. 1873 Litoměřice, herec, režisér

Podle literatury byl synem profesora z Brém, informaci nelze potvrdit. Objevil se 1829 jako herec ve Vídni v Theater in der Josefstadt a upozornil na sebe zvláště 1834 v roli Flottwella v prvním představení kouzelné frašky F. Raimunda Der Verschwender (Marnotratník). Pro pražské Stavovské divadlo ho angažoval ředitel Johann August Stöger, který od Velikonoc 1834 divadlo přejímal do nájmu. F. poprvé vystoupil počátkem května 1834. Sezonu 1835/36 strávil u ředitele Heinricha Schmidta v brněnském Německém divadle (byl přijat pro hrdinské a charakterní role), ale již na jaře 1836 se vrátil do Prahy do Stögerova souboru. Jako jeden z velmi dobře placených herců tam působil do 1865, v sezoně 1854/55 také jako režisér. Patrně od 1867 žil mimo Prahu a věnoval se amatérsky malování. F. patřil k hereckým výjimkám, které pražskému německému divadlu se silně fluktujícím souborem věnovaly téměř celý život. Jeho význam pro Prahu spočíval nejen ve vynikajících výkonech v německých představeních, ale také v účasti na českém provozu. V době, kdy české divadlo mělo ještě málo profesionálních herců, vystupoval ve velkých rolích i pro české publikum (poprvé jako Jaromír v Grillparzerově tragédii Pramáti /Die Ahnfrau/, 1837), zejména pak v Novém divadle v Růžové ulici, které vedl ředitel Stöger jako svou soukromou scénu (1842–44). F. čeština byla velmi průměrná, učil se role dlouho, a proto vystupoval zřídka, ale české obecenstvo, které ho dobře znalo z německé scény, ho mělo v oblibě a vážilo si ho. V mladším věku ztělesňoval vedle hrdinů také salonní typy a milovníky v dobových německých a francouzských sentimentálních a konverzačních hrách, později se soustředil na klasické a romantické hrdiny, pro které měl dobré dispozice i ve svém mohutném zjevu; od šedesátých let hrával převážně hrdinské otce. Ve Stavovském divadle vytvořil více než sto padesát německy mluvených rolí (W. Shakespeare: titulní role: Richard III.; Othello; Král Lear; Merkutio, Romeo und Julie, česky 1853; Nathan, G. E. Lessing: Nathan der Weise; Talbot, Die Jungfrau von Orleans, česky 1842), z nichž některé si podržel po dvě desetiletí (Karl Moor, F. Schiller: Die Räuber, česky 1842). Byl vynikajícím představitelem Valdštejna v Schillerově trilogii; roli převzal od jejího dlouholetého držitele Franze Rudolfa Bayera a vytvořil zcela jiný typ. Při slavnostních příležitostech přednášel prology a příležitostné deklamace. Pro komedie podle dobových svědectví neměl smysl.

L: O. Teuber, Geschichte des Prager Theaters. Von den Anfängen des Schauspielwesens bis auf die neueste Zeit 3, 1888, s. 206, 222–224 a passim; J. Vondráček, Dějiny českého divadla. Doba předbřeznová 1824–1846, 1957, rejstřík; ODS, s. 847 (uvedeno rodiště Vídeň); L. Eisenberg, Großes Biographisches Lexikon der Deutschen Bühne im XIX. Jahrhundert, Leipzig 1903, s. 260 (uvedeno rodiště Vídeň, chybné datum úmrtí); ND a jeho předchůdci, s. 101 (chybná data); Kosch, s. 453 (chybná data); nekrology in: Bohemia 12. 9. a 13. 9. 1873; Leitmeritzer Zeitung 13. 9. 1873.

P: NA, Praha, Pražské policejní ředitelství I, konskripce, karton 122, obr. 730 (podle konskripce se narodil 1802 v Brémách, nelze potvrdit).

Jitka Ludvová