FLÖGL Arnold 10.7.1885-20.11.1950: Porovnání verzí
(FLÖGL_Arnold_10.7.1885-20.11.1950) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 10.7.1885 | | datum narození = 10.7.1885 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Kroměříž |
| datum úmrtí = 20.11.1950 | | datum úmrtí = 20.11.1950 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Bratislava (Slovensko) |
| povolání = 78- Hudební interpret | | povolání = 78- Hudební interpret | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''FLÖGL, Arnold,''' ''* 10. 7. 1885 Kroměříž, † 20. 11. 1950 Bratislava (Slovensko), operní zpěvák, režisér, pedagog'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel z rodiny zahradníka. Po studiích byl 1906–12 zaměstnán | ||
+ | v Martině jako zubní technik, kde se také oženil se slovenskou | ||
+ | ochotnickou herečkou a cimbalistkou Annou Ivankovou. | ||
+ | Civilní povolání ho však neuspokojovalo, jako talentovaný zpěvák | ||
+ | disponující zvučným hlasem začal vystupovat v tamním zpěváckém spolku | ||
+ | a 1912 zaujal rolí Kašpara v opeře C. M. Webera ''Čarostřelec''. | ||
+ | 1912/13 hostoval v pražském Národním divadle (Beneš, | ||
+ | B. Smetana: ''Dalibor'') a začal se pěvecky školit u Emila | ||
+ | Buriana. 1913–19 působil ve stálém angažmá v Národním divadle. | ||
+ | 1919 přestoupil do Královské opery v Záhřebu, kde do | ||
+ | 1924 zpíval a režíroval jihoslovanskou premiéru Janáčkovy ''Její pastorkyně'' (hudební nastudování M. Sachs). Po několika pohostinských | ||
+ | vystoupeních v Praze se neúspěšně pokusil vrátit do | ||
+ | Národního divadla, 1924–30 však získal angažmá v Národním | ||
+ | divadle v Brně. Tato a později zejména bratislavská léta patřila | ||
+ | k vrcholům jeho kariéry. Na brněnské scéně mj. ztvárnil 1924 | ||
+ | postavu Revírníka ve světové premiéře opery L. Janáčka ''Příhody lišky Bystroušky''. 1930 pohostinsky vystoupil v Praze se souborem | ||
+ | Slovenského národního divadla v roli Pimena (M. P. Musorgskij, | ||
+ | ''Boris Godunov'') po boku F. I. Šaljapina, který F. výkon | ||
+ | ocenil a navrhl mu, aby s ním alternoval v Paříži. F. poté natrvalo | ||
+ | zakotvil v Bratislavě (1930–50), kde se stal respektovaným sólistou | ||
+ | Slovenského národního divadla. 1935–45 vyučoval na bratislavské | ||
+ | Hudební a dramatické akademii, respektive na pražské | ||
+ | konzervatoři. K jeho žákům patřili např. J. Hadraba, O. Hanáková, | ||
+ | G. Veclová. F. se zařadil k výrazným osobnostem, které ve | ||
+ | třicátých a čtyřicátých letech profilovaly vývoj slovenského | ||
+ | operního divadla. Jeho plný, zvučný bas a současně dramatický | ||
+ | i komický talent mu zaručily role v českém, slovenském i světovém repertoáru. Vynikal zejména v operách A. Dvořáka (Lucifer, | ||
+ | ''Čert a Káča''; Vodník, ''Rusalka''), B. Smetany (Kecal, ''Prodaná nevěsta''; Paloucký, ''Hubička''; Chrudoš, ''Libuše''). V opeře V. Nováka | ||
+ | na námět J. Vrchlického hry ''Karlštejn'' zpíval roli Arnošta | ||
+ | z Pardubic, pro titulní roli Gildase (J. Jeremiáš: ''Starý král'') si ho | ||
+ | vyžádal sám autor. Ve slovenských operách byl nezapomenutelným | ||
+ | Neidingem (J. L. Bella: ''Kovář Wieland'') nebo bačou Mrnčem | ||
+ | (V. Figuš-Bystrý: ''Detvan''). Ze světového repertoáru výrazně | ||
+ | ztvárnil např. role: Gremin (P. I. Čajkovskij: ''Evžen Oněgin''), | ||
+ | Pimen i Boris Godunov (M. P. Musorgskij: ''Boris Godunov''), | ||
+ | Basilio (G. Rossini: ''Lazebník sevillský''),Don Pasquale (G.Donizetti: | ||
+ | ''Don Pasquale''), Mefistofeles (Ch. Gounod: ''Faust''), Heřman | ||
+ | (R. Wagner: ''Tannhäuser''), Don Quijote (J. Massenet: ''Don Quijote'') ad. Vystupoval i v klasických operetách: Zaremba | ||
+ | (O. Nedbal: ''Polská krev''), Kálmán Zsupán (J. Strauss ml.: ''Cikánský baron''). V Bratislavě se uplatnil také jako operní režisér, překladatel | ||
+ | libret a propagátor lidové písně. | ||
+ | |||
+ | Zajímavou kapitolu ve F. kariéře představoval v závěru života | ||
+ | film. Jeho sošné postavy výrazných rysů obličeje i zvučného hlasu | ||
+ | využil český a slovenský film: Mrnčo (''Varúj!'', 1946); Starosta | ||
+ | Volové Lehoty (''Čapkovy povídky'', 1947), Herec Balada (''Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář'', 1949, vše režie M. Frič), | ||
+ | Dřevorubec Huco (''Vlčie diery'', 1948, režie P. Bielik). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' OSND 2/1, s. 595; HS 1, s. 330; Opera Národního divadla v období Karla | ||
+ | Kovařovice 2, 1969, rejstřík; ESL 2, s. 101–102; Ilustrovaný encyklopedický | ||
+ | slovník 1, 1980, s. 660; ČBS, s. 148; J. Blaho, Pri storočnici A. F., in: | ||
+ | Hudobný život 17, 1985, č. 14, s. 5; M. G., Trojjubileum speváka, in: Život | ||
+ | 35, 1985, č. 28, s. 58;NDa jeho předchůdci, s. 103 (se soupisem rolí); Encyklopédia | ||
+ | dramatických umení Slovenska 1, Bratislava 1989, s. 388; BLS 2, | ||
+ | s. 596; KRL 2, s. 1161; Encyclopaedia Beliana 4, Bratislava 2005, s. 467; | ||
+ | http://archiv.narodni-divadlo.cz/ (se soupisem rolí). | ||
+ | |||
+ | Anna Šourková | ||
+ | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
[[Kategorie:1885]] | [[Kategorie:1885]] | ||
+ | [[Kategorie:Kroměříž]] | ||
[[Kategorie:1950]] | [[Kategorie:1950]] | ||
+ | [[Kategorie:Bratislava]] |
Verze z 5. 2. 2018, 17:55
Arnold FLÖGL | |
Narození | 10.7.1885 |
---|---|
Místo narození | Kroměříž |
Úmrtí | 20.11.1950 |
Místo úmrtí | Bratislava (Slovensko) |
Povolání | 78- Hudební interpret |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=55427 |
FLÖGL, Arnold, * 10. 7. 1885 Kroměříž, † 20. 11. 1950 Bratislava (Slovensko), operní zpěvák, režisér, pedagog
Pocházel z rodiny zahradníka. Po studiích byl 1906–12 zaměstnán v Martině jako zubní technik, kde se také oženil se slovenskou ochotnickou herečkou a cimbalistkou Annou Ivankovou. Civilní povolání ho však neuspokojovalo, jako talentovaný zpěvák disponující zvučným hlasem začal vystupovat v tamním zpěváckém spolku a 1912 zaujal rolí Kašpara v opeře C. M. Webera Čarostřelec. 1912/13 hostoval v pražském Národním divadle (Beneš, B. Smetana: Dalibor) a začal se pěvecky školit u Emila Buriana. 1913–19 působil ve stálém angažmá v Národním divadle. 1919 přestoupil do Královské opery v Záhřebu, kde do 1924 zpíval a režíroval jihoslovanskou premiéru Janáčkovy Její pastorkyně (hudební nastudování M. Sachs). Po několika pohostinských vystoupeních v Praze se neúspěšně pokusil vrátit do Národního divadla, 1924–30 však získal angažmá v Národním divadle v Brně. Tato a později zejména bratislavská léta patřila k vrcholům jeho kariéry. Na brněnské scéně mj. ztvárnil 1924 postavu Revírníka ve světové premiéře opery L. Janáčka Příhody lišky Bystroušky. 1930 pohostinsky vystoupil v Praze se souborem Slovenského národního divadla v roli Pimena (M. P. Musorgskij, Boris Godunov) po boku F. I. Šaljapina, který F. výkon ocenil a navrhl mu, aby s ním alternoval v Paříži. F. poté natrvalo zakotvil v Bratislavě (1930–50), kde se stal respektovaným sólistou Slovenského národního divadla. 1935–45 vyučoval na bratislavské Hudební a dramatické akademii, respektive na pražské konzervatoři. K jeho žákům patřili např. J. Hadraba, O. Hanáková, G. Veclová. F. se zařadil k výrazným osobnostem, které ve třicátých a čtyřicátých letech profilovaly vývoj slovenského operního divadla. Jeho plný, zvučný bas a současně dramatický i komický talent mu zaručily role v českém, slovenském i světovém repertoáru. Vynikal zejména v operách A. Dvořáka (Lucifer, Čert a Káča; Vodník, Rusalka), B. Smetany (Kecal, Prodaná nevěsta; Paloucký, Hubička; Chrudoš, Libuše). V opeře V. Nováka na námět J. Vrchlického hry Karlštejn zpíval roli Arnošta z Pardubic, pro titulní roli Gildase (J. Jeremiáš: Starý král) si ho vyžádal sám autor. Ve slovenských operách byl nezapomenutelným Neidingem (J. L. Bella: Kovář Wieland) nebo bačou Mrnčem (V. Figuš-Bystrý: Detvan). Ze světového repertoáru výrazně ztvárnil např. role: Gremin (P. I. Čajkovskij: Evžen Oněgin), Pimen i Boris Godunov (M. P. Musorgskij: Boris Godunov), Basilio (G. Rossini: Lazebník sevillský),Don Pasquale (G.Donizetti: Don Pasquale), Mefistofeles (Ch. Gounod: Faust), Heřman (R. Wagner: Tannhäuser), Don Quijote (J. Massenet: Don Quijote) ad. Vystupoval i v klasických operetách: Zaremba (O. Nedbal: Polská krev), Kálmán Zsupán (J. Strauss ml.: Cikánský baron). V Bratislavě se uplatnil také jako operní režisér, překladatel libret a propagátor lidové písně.
Zajímavou kapitolu ve F. kariéře představoval v závěru života film. Jeho sošné postavy výrazných rysů obličeje i zvučného hlasu využil český a slovenský film: Mrnčo (Varúj!, 1946); Starosta Volové Lehoty (Čapkovy povídky, 1947), Herec Balada (Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář, 1949, vše režie M. Frič), Dřevorubec Huco (Vlčie diery, 1948, režie P. Bielik).
L: OSND 2/1, s. 595; HS 1, s. 330; Opera Národního divadla v období Karla Kovařovice 2, 1969, rejstřík; ESL 2, s. 101–102; Ilustrovaný encyklopedický slovník 1, 1980, s. 660; ČBS, s. 148; J. Blaho, Pri storočnici A. F., in: Hudobný život 17, 1985, č. 14, s. 5; M. G., Trojjubileum speváka, in: Život 35, 1985, č. 28, s. 58;NDa jeho předchůdci, s. 103 (se soupisem rolí); Encyklopédia dramatických umení Slovenska 1, Bratislava 1989, s. 388; BLS 2, s. 596; KRL 2, s. 1161; Encyclopaedia Beliana 4, Bratislava 2005, s. 467; http://archiv.narodni-divadlo.cz/ (se soupisem rolí).
Anna Šourková