FLORJANSKÝ Vladislav 4.5.1854-11.4.1911: Porovnání verzí

Z Personal
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
 +
| citace = Biografický slovník českých zemí 17, Praha 2014, s. 275
 
}}
 
}}
  
Řádka 16: Řádka 17:
 
soukromě, pokračoval u Slovince F. Gerbiče a italské pěvkyně
 
soukromě, pokračoval u Slovince F. Gerbiče a italské pěvkyně
 
A. Paschalis-Souvestreové. Od 1884 vystupoval ve lvovském
 
A. Paschalis-Souvestreové. Od 1884 vystupoval ve lvovském
polském divadle, kde debutoval v Millöckerově operetě Žebravý
+
polském divadle, kde debutoval v Millöckerově operetě ''Žebravý student''. Do Prahy ho doporučila polská zpěvačka Tereza Arklová
student. Do Prahy ho doporučila polská zpěvačka Tereza Arklová
+
 
(Teresa Arklowa), která 1885–89 hostovala v Národním divadle.
 
(Teresa Arklowa), která 1885–89 hostovala v Národním divadle.
Na jeho jevišti F. debutoval 1886 jako Jontek v opeře Halka
+
Na jeho jevišti F. debutoval 1886 jako Jontek v opeře ''Halka''
 
S. Moniuszka a na základě dalšího hostování v téže roli 1887
 
S. Moniuszka a na základě dalšího hostování v téže roli 1887
 
byl angažován. Po odchodu C. Raverty a A. Vávry se stal hlavním
 
byl angažován. Po odchodu C. Raverty a A. Vávry se stal hlavním
 
interpretem tenorového oboru. Přestože mu byla vytýkána
 
interpretem tenorového oboru. Přestože mu byla vytýkána
 
nedokonalá česká výslovnost, stal se miláčkem pražského publika.
 
nedokonalá česká výslovnost, stal se miláčkem pražského publika.
Zpíval stěžejní partie Radama (G. Verdi: Aida), Dona José
+
Zpíval stěžejní partie Radama (G. Verdi: ''Aida''), Dona José
(G. Bizet: Carmen), Edgara (G. Donizetti: Lucie z Lammermooru),
+
(G. Bizet: ''Carmen''), Edgara (G. Donizetti: ''Lucie z Lammermooru''),
Cania (R. Leoncavallo: Komedianti), Turiddua (P. Mascagni:
+
Cania (R. Leoncavallo: ''Komedianti''), Turiddua (P. Mascagni:
Sedlák kavalír), Raoula (G.Meyerbeer: Hugenoti), ale také titulní
+
''Sedlák kavalír''), Raoula (G.Meyerbeer: ''Hugenoti''), ale také titulní
roli Wagnerova Tannhäusera, zvláště ceněn byl jeho Eleazar
+
roli Wagnerova ''Tannhäusera'', zvláště ceněn byl jeho Eleazar
v Halévyho Židovce. Vynikající příležitost dostal 1888 v české
+
v Halévyho ''Židovce''. Vynikající příležitost dostal 1888 v české
premiéře Verdiho Othella, téhož roku sklidil uznání skladatele
+
premiéře Verdiho ''Othella'', téhož roku sklidil uznání skladatele
při české premiéře Čajkovského Evžena Oněgina, v němž ztělesnil
+
při české premiéře Čajkovského ''Evžena Oněgina'', v němž ztělesnil
 
Lenského, úspěch měl i 1892 jako Heřman v české premiéře
 
Lenského, úspěch měl i 1892 jako Heřman v české premiéře
Čajkovského Pikové dámy. Spolu s Bertou Foersterovou v roli
+
Čajkovského ''Pikové dámy''. Spolu s Bertou Foersterovou v roli
 
Nefty se postaral o senzaci sezony 1889/90 v titulní roli opery
 
Nefty se postaral o senzaci sezony 1889/90 v titulní roli opery
Asrael Alberta Franchettiho (premiéra 1890, do 1900 celkem
+
''Asrael'' Alberta Franchettiho (premiéra 1890, do 1900 celkem
 
61 repríz). V devadesátých letech patřil F. k nejlépe placeným
 
61 repríz). V devadesátých letech patřil F. k nejlépe placeným
 
sólistům Národního divadla. Vystupoval také koncertně. 1892
 
sólistům Národního divadla. Vystupoval také koncertně. 1892
 
se zúčastnil zájezdu souboru Národního divadla na Mezinárodní
 
se zúčastnil zájezdu souboru Národního divadla na Mezinárodní
 
divadelní a hudební výstavu ve Vídni, kde účinkoval v titulních
 
divadelní a hudební výstavu ve Vídni, kde účinkoval v titulních
rolích Smetanova Dalibora a Dvořákova Dimitrije. Z českých
+
rolích Smetanova ''Dalibora'' a Dvořákova ''Dimitrije''. Z českých
oper zpíval dále Vítka ve Smetanově Tajemství, Jíru
+
oper zpíval dále Vítka ve Smetanově ''Tajemství'', Jíru
v Braniborech v Čechách, Otu v opeře Dítě Tábora K. Bendla, Jaroslava
+
v ''Braniborech v Čechách'', Otu v opeře ''Dítě Tábora'' K. Bendla, Jaroslava
v Šeborově Nevěstě husitské. Ke své benefici u příležitosti
+
v Šeborově ''Nevěstě husitské''. Ke své benefici u příležitosti
desetiletí činnosti v Národním divadle 1897 zvolil Jeníka z Prodané
+
desetiletí činnosti v Národním divadle 1897 zvolil Jeníka z ''Prodané nevěsty''. Jako člen pražského ND zpíval v rodném Lvově
nevěsty. Jako člen pražského ND zpíval v rodném Lvově
+
 
(1888, 1895, 1897), v Krakově (1889, 1892, 1898) a 1895
 
(1888, 1895, 1897), v Krakově (1889, 1892, 1898) a 1895
 
v Mariinském divadle v Petrohradě.
 
v Mariinském divadle v Petrohradě.
 +
 
Silnou konkurenci pro něho 1899 znamenal příchod Karla Buriana
 
Silnou konkurenci pro něho 1899 znamenal příchod Karla Buriana
 
do Národního divadla. V té době byla z kritik náhle cítit
 
do Národního divadla. V té době byla z kritik náhle cítit
Řádka 58: Řádka 58:
 
tomu či onomu. F. hostoval v Národním divadle 1902, 1904
 
tomu či onomu. F. hostoval v Národním divadle 1902, 1904
 
a 1905, současně také v Brně, Plzni aj. S Národním divadlem se
 
a 1905, současně také v Brně, Plzni aj. S Národním divadlem se
rozloučil titulní rolí ve Smetanově Daliborovi. Za dobu svého
+
rozloučil titulní rolí ve Smetanově ''Daliborovi''. Za dobu svého
 
působení tam vystoupil ve čtyřiasedmdesáti inscenacích. Poté
 
působení tam vystoupil ve čtyřiasedmdesáti inscenacích. Poté
 
účinkoval ve Velkém divadle ve Varšavě, od 1902 i jako režisér.
 
účinkoval ve Velkém divadle ve Varšavě, od 1902 i jako režisér.

Verze z 21. 11. 2019, 17:36

Vladislav FLORJANSKÝ
Narození 4.5.1854
Místo narození Lvov (Ukrajina)
Úmrtí 11.4.1911
Místo úmrtí Lvov (Ukrajina)
Povolání 78- Hudební interpret
Citace Biografický slovník českých zemí 17, Praha 2014, s. 275
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=55433

FLORJANSKÝ, Vladislav (vl. jm. Florian Kohman, Koman, též FLORIANSKI; FLORJANSKI; FLORYANSKI, Władysław), * 4. 5. 1854 Lvov (Ukrajina), † 11. 4. 1911 Lvov (Ukrajina), zpěvák

Původním povoláním byl poštovní úředník. Zpěv začal studovat soukromě, pokračoval u Slovince F. Gerbiče a italské pěvkyně A. Paschalis-Souvestreové. Od 1884 vystupoval ve lvovském polském divadle, kde debutoval v Millöckerově operetě Žebravý student. Do Prahy ho doporučila polská zpěvačka Tereza Arklová (Teresa Arklowa), která 1885–89 hostovala v Národním divadle. Na jeho jevišti F. debutoval 1886 jako Jontek v opeře Halka S. Moniuszka a na základě dalšího hostování v téže roli 1887 byl angažován. Po odchodu C. Raverty a A. Vávry se stal hlavním interpretem tenorového oboru. Přestože mu byla vytýkána nedokonalá česká výslovnost, stal se miláčkem pražského publika. Zpíval stěžejní partie Radama (G. Verdi: Aida), Dona José (G. Bizet: Carmen), Edgara (G. Donizetti: Lucie z Lammermooru), Cania (R. Leoncavallo: Komedianti), Turiddua (P. Mascagni: Sedlák kavalír), Raoula (G.Meyerbeer: Hugenoti), ale také titulní roli Wagnerova Tannhäusera, zvláště ceněn byl jeho Eleazar v Halévyho Židovce. Vynikající příležitost dostal 1888 v české premiéře Verdiho Othella, téhož roku sklidil uznání skladatele při české premiéře Čajkovského Evžena Oněgina, v němž ztělesnil Lenského, úspěch měl i 1892 jako Heřman v české premiéře Čajkovského Pikové dámy. Spolu s Bertou Foersterovou v roli Nefty se postaral o senzaci sezony 1889/90 v titulní roli opery Asrael Alberta Franchettiho (premiéra 1890, do 1900 celkem 61 repríz). V devadesátých letech patřil F. k nejlépe placeným sólistům Národního divadla. Vystupoval také koncertně. 1892 se zúčastnil zájezdu souboru Národního divadla na Mezinárodní divadelní a hudební výstavu ve Vídni, kde účinkoval v titulních rolích Smetanova Dalibora a Dvořákova Dimitrije. Z českých oper zpíval dále Vítka ve Smetanově Tajemství, Jíru v Braniborech v Čechách, Otu v opeře Dítě Tábora K. Bendla, Jaroslava v Šeborově Nevěstě husitské. Ke své benefici u příležitosti desetiletí činnosti v Národním divadle 1897 zvolil Jeníka z Prodané nevěsty. Jako člen pražského ND zpíval v rodném Lvově (1888, 1895, 1897), v Krakově (1889, 1892, 1898) a 1895 v Mariinském divadle v Petrohradě.

Silnou konkurenci pro něho 1899 znamenal příchod Karla Buriana do Národního divadla. V té době byla z kritik náhle cítit nespokojenost s projevem F., spoléhajícího údajně pouze na sličný zjev. Jeho smlouva skončila 1900, a přestože Burian opět z divadla odešel, nové vedení divadla, poté co se šéfem opery stal Karel Kovařovic, smlouvu s F. neobnovilo. Srovnávání výkonů obou umělců přetrvávalo i v dalších letech u příležitostí jejich hostování, v posudcích kritiků se však zřetelně odráželo stranění tomu či onomu. F. hostoval v Národním divadle 1902, 1904 a 1905, současně také v Brně, Plzni aj. S Národním divadlem se rozloučil titulní rolí ve Smetanově Daliborovi. Za dobu svého působení tam vystoupil ve čtyřiasedmdesáti inscenacích. Poté účinkoval ve Velkém divadle ve Varšavě, od 1902 i jako režisér. 1906–07 podnikl uměleckou cestu do USA (New York, Detroit, Washington), hostoval také ve Vilniusu, Kyjevě a Lvově, kam se 1906 vrátil natrvalo.

D: http://archiv.narodni-divadlo.cz (soupis rolí).

L: OSN 9, s. 320; OSND 2/1, s. 597; ODS, s. 856; Pazdírek, s. 272; HS 1, s. 330; Słownik muzyków polskich 1 (jako Kohman), Kraków 1964, s. 282; ND a jeho předchůdci (s chybným datem narození), s. 103; Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965,Warszawa 1973 (ověřené datum narození), s. 170–171; KRL 2, s. 1163 (s chybným datem narození), J. Ludvová (ed.), Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, 2006, s. 157–159 (s bibliografií drobných zpráv časopisech); www.ceskyhudebnislovnik.cz; Smetana 1, 1911, s. 218–220 (nekrolog);Hudební revue 4, 1911, s. 263–264; F. A. Šubert, Moje vzpomínky, 1902, passim; týž: Dějiny Národního divadla v Praze, 1908, zvl. s. 159, 187–188; J. B. Foerster, Paměti 2, 1932, s. 134–135; týž, Poutník, 1942; Z. Nejedlý, Opera ND do roku 1900, 1935, passim; P. Pražák, Smetanovy zpěvohry 1–4, 1948, rejstřík; V. Štěpánek, Pražské návštěvy P. I. Čajkovského, 1952, passim; A. Grulichová, Příspěvek k dějinám brněnské opery v letech 1894–1904, diplomová práce FF MU, Brno, 1958; J. Němeček, Opera Národního divadla v období Karla Kovařovice 3, 1968, 1969, rejstřík ve 2. sv.

Vlasta Reittererová