FOLTÝN František 9.6.1891-8.6.1976: Porovnání verzí

Z Personal
(FOLTÝN_František_9.6.1891-1976)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 9.6.1891
 
| datum narození = 9.6.1891
| místo narození = Stachy, o. Sušice
+
| místo narození = Stachy (u Kašperských Hor)
| datum úmrtí = 1976
+
| datum úmrtí = 8.6.1976
 
| místo úmrtí = Brno
 
| místo úmrtí = Brno
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>František FOLTÝN
+
}}
 +
'''FOLTÝN, František''', ''* 9. 6. 1891 Stachy (u Kašperských Hor), † 8. 6. 1976 Brno, malíř''
 +
 
 +
Narodil se jako starší ze dvou dětí zednického mistra Františka
 +
F. a Marie, roz. Salpetterové. Ve dvanácti letech osiřel,
 +
vychovávala ho babička. Po čtyřech ročnících plzeňského reálného
 +
gymnázia se učil malířem porcelánu na učňovské večerní
 +
škole pro umělecká řemesla u Augustina Němejce. 1913–14
 +
studoval Uměleckoprůmyslovou školu v Praze u profesorů
 +
E. Dítěte a A. Hofbauera. Do války narukoval 1915 a prožil
 +
ji na ruské a albánské frontě, na jaře 1918 byl zraněn a léčil se
 +
v Praze a Prachaticích. 1918–21 žil v Bratislavě, maloval veduty
 +
slovenských měst. Na výzvu ředitele Východoslovenského
 +
muzea J. Poláka odešel do Košic, kde navázal spolupráci s převážně
 +
maďarskou avantgardou (K. Bauer, E. Krón, L. Kassák,
 +
G. Schiller aj.), s níž několikrát vystavoval. Maloval portréty, zátiší,
 +
figurální a krajinářské kompozice. 1923 vstoupil do KSČ.
 +
Ovlivněn reprezentativní pražskou výstavou francouzského
 +
soudobého umění odjel 1924 do Paříže, kde studoval do 1928
 +
na Académie Julian a Académie de la Grande Chaumière;
 +
1924–26 navštěvoval přednášky F. Kupky. Zprvu spolupracoval
 +
s levicovými časopisy (zejména s ''L’Humanité'') a s ''Diffusion''
 +
''de publicité'', do nichž pod pseudonymem François sans crayon
 +
dodával karikatury. Zanedlouho se stal přední osobností francouzské
 +
nefigurativní malby, stýkal se s představiteli pařížské
 +
avantgardy a účastnil se mnoha výstav. 1928 přijal členství
 +
v mezinárodním sdružení PORZA, 1930 v antisurrealistické
 +
skupině Cercle et Carré, 1931 ve významné skupině Abstraction-Création. 1932 se v Paříži oženil s Valérií Horodeckou, rodačkou z estonského Tallinnu. 1934 mu policejní prefektura
 +
nepovolila další pobyt ve Francii, F. se vrátil do ČSR, žil střídavě
 +
v Praze, Táboře a Brně. Jeho abstraktní dílo se doma setkalo
 +
buď se zápornou reakcí, nebo s rozpačitým mlčením. 1937 se
 +
trvale usadil v Brně, vstoupil do tamní Skupiny výtvarných
 +
umělců. Na počátku protektorátu se z pocitu rezignace a znechucení
 +
i z obavy před nařčením ze zvrhlého umění obrátil
 +
k realistické krajinomalbě, zajížděl hlavně na Českomoravskou
 +
vysočinu. Od 1945 byl členem Bloku moravskoslezských výtvarných
 +
umělců a místopředsedou Spolku výtvarných umělců
 +
Aleš. Od 1948 byl členem Svazu československých výtvarných
 +
umělců. Jedním z posledních modernistických motivů, kombinujících
 +
nepopisný realismus se znakovostí, doprovodil bibliofilské
 +
vydání básní S. Renaudové ''Chvála oběti'' (1948). Byl
 +
vyznamenán tituly zasloužilý (1961) a národní umělec (1972).
 +
V počátcích tvorby F. záhy přešel od expresivního realismu
 +
ke kubizujícímu tvarosloví v krajinných i figurálních námětech
 +
ze Slovenska a Podkarpatské Rusi, kam rád zajížděl. Zhruba
 +
od 1922 se přiklonil k sociálnímu civilismu osobitého
 +
lyricko-expresivního výrazu. V jeho intenci vypracoval i scénické
 +
návrhy pro košickou činohru. Alegorická kompozice
 +
''Imperialismus'', započatá ještě v Košicích a dokončená 1925
 +
v Paříži, stojí na rozcestí mezi kubismem, konstruktivismem
 +
a abstrakcí. Z prvotního okouzlení mašinismem F. Légera se už
 +
1925 uchýlil k abstraktnímu projevu. F. abstrakce, zpočátku
 +
geometrická, brzy dospěla k autonomizaci formy, představuje
 +
vrchol jeho díla a je evropsky ceněná. Měla výrazné lyrické
 +
složky a zpočátku se blížila českému artificialismu J. Štyrského
 +
a Toyen. Jedinečnost F. malby spočívala v obměnách biomorfních
 +
tvarů, primárně malíř pracoval s opticky vnímatelnou
 +
barvou, nikoli s linií. Velkým zklamáním pro něj byl nezájem
 +
české veřejnosti o pražské Sdružení výtvarníků (J. Jelínek,
 +
Z. Dvořák, B. S. Urban, A. Hošek aj.), jemuž dělal patrona
 +
a které se k němu hlásilo s obdivnou úctou. Před německou
 +
okupací se F. pokoušel s J. Jelínkem, V. Tittelbachem a J. Králem
 +
o rozvíjení abstraktní estetiky, podložené i jeho teoretickými
 +
statěmi a přednáškami, ale pod vlivem vnějších faktorů
 +
se obrátil k realistické krajinomalbě. Jeho rozsáhlé krajinářské
 +
dílo temných melancholických barev obsahuje lyrické akcenty,
 +
poučení neoklasicismem a českým krajinářstvím 19. století.
 +
Přestože se po osvobození vrátil k abstraktním tématům, blízkým
 +
expresionistické abstrakci pařížské skupiny Cobra, realistickou
 +
krajinu (tentokrát z okolí Brna) neopustil. Po 1948 se
 +
F. pokusil o kompromis se socialistickým realismem zvýrazněním
 +
obsahovosti (např. ''Husitská krajina I'' a ''II''), aniž by se
 +
podřídil ideologické popisné malbě podle sovětského vzoru.
 +
Dramatické, detailně propracované lyrizované krajiny byly
 +
v padesátých letech jeho únikovým tématem. Od 1965 se potřetí
 +
vrátil k abstraktnímu malířství. Postupně převládl návrat
 +
ke geometričnosti obrazu, složeného z prostupujících se hrotitých
 +
ploch. Poslední dokončený abstraktní obraz je datován
 +
1973.
 +
 
 +
'''L:''' Toman 1, s. 229; OSND 2/1, s. 608; BLS 2, s. 608–609; NEČVUD 1,
 +
s. 184 (s chybným místem narození); SČSVU 2, s. 276; Tomeš 1, s. 329;
 +
V. Zykmund, F. F., 1957; J. Hlušička, F. F., 1982; H. Rousová a kol., Linie,
 +
barva, tvar, 1988, s. 12–17; J. Hlušička, F. F., 2006; H. Rousová a kol., F. F.
 +
1891–1976, Košice–Paříž–Brno 2007.
 +
 
 +
'''P:''' SOA, Třeboň, matrika nar. řkt. f. ú. Stachy 6, 1883–1897, fol. 179.
 +
 
 +
Martin Kučera
  
== Literatura ==
 
  Flodrová, 34; ČBS, 150; MSN 2, 792-793; MČE 2, 47; SBS 2, 105; ESL 2, 107; NEU 1, 184; KK 1, 198; SČSVU II, 276; OB 1, 57;
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]

Verze z 11. 11. 2017, 18:10

František FOLTÝN
Narození 9.6.1891
Místo narození Stachy (u Kašperských Hor)
Úmrtí 8.6.1976
Místo úmrtí Brno
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=55487

FOLTÝN, František, * 9. 6. 1891 Stachy (u Kašperských Hor), † 8. 6. 1976 Brno, malíř

Narodil se jako starší ze dvou dětí zednického mistra Františka F. a Marie, roz. Salpetterové. Ve dvanácti letech osiřel, vychovávala ho babička. Po čtyřech ročnících plzeňského reálného gymnázia se učil malířem porcelánu na učňovské večerní škole pro umělecká řemesla u Augustina Němejce. 1913–14 studoval Uměleckoprůmyslovou školu v Praze u profesorů E. Dítěte a A. Hofbauera. Do války narukoval 1915 a prožil ji na ruské a albánské frontě, na jaře 1918 byl zraněn a léčil se v Praze a Prachaticích. 1918–21 žil v Bratislavě, maloval veduty slovenských měst. Na výzvu ředitele Východoslovenského muzea J. Poláka odešel do Košic, kde navázal spolupráci s převážně maďarskou avantgardou (K. Bauer, E. Krón, L. Kassák, G. Schiller aj.), s níž několikrát vystavoval. Maloval portréty, zátiší, figurální a krajinářské kompozice. 1923 vstoupil do KSČ. Ovlivněn reprezentativní pražskou výstavou francouzského soudobého umění odjel 1924 do Paříže, kde studoval do 1928 na Académie Julian a Académie de la Grande Chaumière; 1924–26 navštěvoval přednášky F. Kupky. Zprvu spolupracoval s levicovými časopisy (zejména s L’Humanité) a s Diffusion de publicité, do nichž pod pseudonymem François sans crayon dodával karikatury. Zanedlouho se stal přední osobností francouzské nefigurativní malby, stýkal se s představiteli pařížské avantgardy a účastnil se mnoha výstav. 1928 přijal členství v mezinárodním sdružení PORZA, 1930 v antisurrealistické skupině Cercle et Carré, 1931 ve významné skupině Abstraction-Création. 1932 se v Paříži oženil s Valérií Horodeckou, rodačkou z estonského Tallinnu. 1934 mu policejní prefektura nepovolila další pobyt ve Francii, F. se vrátil do ČSR, žil střídavě v Praze, Táboře a Brně. Jeho abstraktní dílo se doma setkalo buď se zápornou reakcí, nebo s rozpačitým mlčením. 1937 se trvale usadil v Brně, vstoupil do tamní Skupiny výtvarných umělců. Na počátku protektorátu se z pocitu rezignace a znechucení i z obavy před nařčením ze zvrhlého umění obrátil k realistické krajinomalbě, zajížděl hlavně na Českomoravskou vysočinu. Od 1945 byl členem Bloku moravskoslezských výtvarných umělců a místopředsedou Spolku výtvarných umělců Aleš. Od 1948 byl členem Svazu československých výtvarných umělců. Jedním z posledních modernistických motivů, kombinujících nepopisný realismus se znakovostí, doprovodil bibliofilské vydání básní S. Renaudové Chvála oběti (1948). Byl vyznamenán tituly zasloužilý (1961) a národní umělec (1972). V počátcích tvorby F. záhy přešel od expresivního realismu ke kubizujícímu tvarosloví v krajinných i figurálních námětech ze Slovenska a Podkarpatské Rusi, kam rád zajížděl. Zhruba od 1922 se přiklonil k sociálnímu civilismu osobitého lyricko-expresivního výrazu. V jeho intenci vypracoval i scénické návrhy pro košickou činohru. Alegorická kompozice Imperialismus, započatá ještě v Košicích a dokončená 1925 v Paříži, stojí na rozcestí mezi kubismem, konstruktivismem a abstrakcí. Z prvotního okouzlení mašinismem F. Légera se už 1925 uchýlil k abstraktnímu projevu. F. abstrakce, zpočátku geometrická, brzy dospěla k autonomizaci formy, představuje vrchol jeho díla a je evropsky ceněná. Měla výrazné lyrické složky a zpočátku se blížila českému artificialismu J. Štyrského a Toyen. Jedinečnost F. malby spočívala v obměnách biomorfních tvarů, primárně malíř pracoval s opticky vnímatelnou barvou, nikoli s linií. Velkým zklamáním pro něj byl nezájem české veřejnosti o pražské Sdružení výtvarníků (J. Jelínek, Z. Dvořák, B. S. Urban, A. Hošek aj.), jemuž dělal patrona a které se k němu hlásilo s obdivnou úctou. Před německou okupací se F. pokoušel s J. Jelínkem, V. Tittelbachem a J. Králem o rozvíjení abstraktní estetiky, podložené i jeho teoretickými statěmi a přednáškami, ale pod vlivem vnějších faktorů se obrátil k realistické krajinomalbě. Jeho rozsáhlé krajinářské dílo temných melancholických barev obsahuje lyrické akcenty, poučení neoklasicismem a českým krajinářstvím 19. století. Přestože se po osvobození vrátil k abstraktním tématům, blízkým expresionistické abstrakci pařížské skupiny Cobra, realistickou krajinu (tentokrát z okolí Brna) neopustil. Po 1948 se F. pokusil o kompromis se socialistickým realismem zvýrazněním obsahovosti (např. Husitská krajina I a II), aniž by se podřídil ideologické popisné malbě podle sovětského vzoru. Dramatické, detailně propracované lyrizované krajiny byly v padesátých letech jeho únikovým tématem. Od 1965 se potřetí vrátil k abstraktnímu malířství. Postupně převládl návrat ke geometričnosti obrazu, složeného z prostupujících se hrotitých ploch. Poslední dokončený abstraktní obraz je datován 1973.

L: Toman 1, s. 229; OSND 2/1, s. 608; BLS 2, s. 608–609; NEČVUD 1, s. 184 (s chybným místem narození); SČSVU 2, s. 276; Tomeš 1, s. 329; V. Zykmund, F. F., 1957; J. Hlušička, F. F., 1982; H. Rousová a kol., Linie, barva, tvar, 1988, s. 12–17; J. Hlušička, F. F., 2006; H. Rousová a kol., F. F. 1891–1976, Košice–Paříž–Brno 2007.

P: SOA, Třeboň, matrika nar. řkt. f. ú. Stachy 6, 1883–1897, fol. 179.

Martin Kučera