FRÖSCHL Daniel 1573-15.10.1613: Porovnání verzí
(FRÖSCHL_Daniel_7.5.1563-16.10.1613) |
|||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
| jméno = Daniel FRÖSCHL | | jméno = Daniel FRÖSCHL | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = | + | | datum narození = 1573 |
− | | místo narození = | + | | místo narození = Augsburg (Německo) |
− | | datum úmrtí = | + | | datum úmrtí = 15.10.1613 |
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 18, Praha 2015, s. 459 |
+ | }} | ||
+ | '''FRÖSCHL, Daniel''' ''(též FRÖSCHEL, FRÖSCHLEIN, FRESCHEL, FROSSLEY, FLOSCHE), * 1573 Augsburg (Německo), † 15. 10. 1613 Praha, malíř'' | ||
+ | |||
+ | Syn augsburgského advokáta Hieronyma F. (1527–1602). Základní | ||
+ | školení získal v rodišti, poté se do 1599 učil u Jacopa | ||
+ | Ligozziho a pracoval ve službách Medicejů ve Florencii a Pise. | ||
+ | Pobyt v Praze mu zprostředkoval 1601 dvorní malíř císaře Rudolfa | ||
+ | II. Hans von Aachen, u něhož F. v té době pobýval. Císař | ||
+ | jeho práce ocenil a nabídl mu místo ve svých službách, F. se | ||
+ | však ještě vrátil do Florencie, kde se v medicejských ateliérech | ||
+ | věnoval botanickým a zoologickým ilustracím a pracoval | ||
+ | na miniaturních kopiích slavných obrazů (Correggio, | ||
+ | Michelangelo, Aachen). Do Prahy se vrátil 1604 jako dvorní | ||
+ | malíř a 1611 se zde oženil s Kateřinou, roz. Haudenovou. | ||
+ | Na císařovo přání převáděl do miniatur předlohy A. Dürera | ||
+ | (nahradil tak svého předchůdce, kopistu H. Hoffmanna), | ||
+ | B. Sprangera i dalších umělců. Po 1607 F. na vlastní uměleckou | ||
+ | aktivitu postupně rezignoval zřejmě proto, že byl jmenován | ||
+ | správcem rudolfínských sbírek – podobně jako jeho předchůdci | ||
+ | Jacopo Strada a poté asi i jeho syn Ottavio – a věnoval | ||
+ | se jejich inventarizaci. Mezi 1607–11 sestavil soupis předmětů | ||
+ | v Rudolfově kunstkomoře. Jedná se o nejstarší a jediný dodnes | ||
+ | dochovaný inventář z doby císařova života. Tento úkol vyžadoval | ||
+ | nejen F. hluboké odborné znalosti, ale vzhledem k obrovskému | ||
+ | rozsahu sbírek musel být i časově nesmírně náročný. | ||
+ | Po císařově smrti 1612 byl F. spolu s dalšími obžalován ze | ||
+ | zpronevěry části sbírek, záhy však zemřel. | ||
+ | |||
+ | Jeho díla jsou dnes uchována především ve sbírkách ve Vídni | ||
+ | a Praze. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' výběr: Satyr, bakchantka a stařec (podle neznámé flámské předlohy), NG, | ||
+ | Praha; Madona s Ježíškem (podle A. Dürera), Loretánský poklad, Praha; | ||
+ | Madona s portrétem mladého Dürera (podle Dürera), Albertina, Vídeň; | ||
+ | Adam a Eva, tamtéž. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Thieme-Becker 12, s. 516; DČVU 2, rejstřík; R. Bauer – H. Haupt, | ||
+ | Das Kunstkammerinventar Kaiser Rudolfs II., 1607–1611, in: Jahrbuch | ||
+ | der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien 72, 1976; E. Fučíková, The | ||
+ | Collection of Rudolf II at Prague: Cabinet of Curiosities or Scientific | ||
+ | Museum?, O. Impey – A. MacGregor (eds.), Oxford 1985, s. 47–53; táž, | ||
+ | Die Malerei am Hofe Rudolfs II., in: Prag um 1600 (katalog výstavy), | ||
+ | Lucca 1988, s. 177–192; E. Fučíková – B. Bukovinská – I. Muchka, Umění | ||
+ | na dvoře Rudolfa II., 1988, rejstřík a zvl. s. 111–112 a 244–245; Rudolf II. | ||
+ | a Praha. Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní | ||
+ | centrum střední Evropy 1–2, E. Fučíková (ed.), 1997, rejstřík; http://www.stadtlexikon-augsburg.de (stav k 30. 9. 2014); http://abart-full.artarchiv.cz (stav k 30. 9. 2014); http://documenta.rudolphina.org (stav k 30. 9. 2014). | ||
+ | |||
+ | Marie Makariusová | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:1573]] |
+ | [[Kategorie:Augsburg]] | ||
[[Kategorie:1613]] | [[Kategorie:1613]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] | ||
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Froschl Daniel Panna Maria.jpg|Panna Maria s dítětem, po 1604 (Uměleckohistorické muzeum ve Vídni) | ||
+ | </gallery> |
Aktuální verze z 14. 12. 2020, 12:17
Daniel FRÖSCHL | |
Narození | 1573 |
---|---|
Místo narození | Augsburg (Německo) |
Úmrtí | 15.10.1613 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Citace | Biografický slovník českých zemí 18, Praha 2015, s. 459 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46357 |
FRÖSCHL, Daniel (též FRÖSCHEL, FRÖSCHLEIN, FRESCHEL, FROSSLEY, FLOSCHE), * 1573 Augsburg (Německo), † 15. 10. 1613 Praha, malíř
Syn augsburgského advokáta Hieronyma F. (1527–1602). Základní školení získal v rodišti, poté se do 1599 učil u Jacopa Ligozziho a pracoval ve službách Medicejů ve Florencii a Pise. Pobyt v Praze mu zprostředkoval 1601 dvorní malíř císaře Rudolfa II. Hans von Aachen, u něhož F. v té době pobýval. Císař jeho práce ocenil a nabídl mu místo ve svých službách, F. se však ještě vrátil do Florencie, kde se v medicejských ateliérech věnoval botanickým a zoologickým ilustracím a pracoval na miniaturních kopiích slavných obrazů (Correggio, Michelangelo, Aachen). Do Prahy se vrátil 1604 jako dvorní malíř a 1611 se zde oženil s Kateřinou, roz. Haudenovou. Na císařovo přání převáděl do miniatur předlohy A. Dürera (nahradil tak svého předchůdce, kopistu H. Hoffmanna), B. Sprangera i dalších umělců. Po 1607 F. na vlastní uměleckou aktivitu postupně rezignoval zřejmě proto, že byl jmenován správcem rudolfínských sbírek – podobně jako jeho předchůdci Jacopo Strada a poté asi i jeho syn Ottavio – a věnoval se jejich inventarizaci. Mezi 1607–11 sestavil soupis předmětů v Rudolfově kunstkomoře. Jedná se o nejstarší a jediný dodnes dochovaný inventář z doby císařova života. Tento úkol vyžadoval nejen F. hluboké odborné znalosti, ale vzhledem k obrovskému rozsahu sbírek musel být i časově nesmírně náročný. Po císařově smrti 1612 byl F. spolu s dalšími obžalován ze zpronevěry části sbírek, záhy však zemřel.
Jeho díla jsou dnes uchována především ve sbírkách ve Vídni a Praze.
D: výběr: Satyr, bakchantka a stařec (podle neznámé flámské předlohy), NG, Praha; Madona s Ježíškem (podle A. Dürera), Loretánský poklad, Praha; Madona s portrétem mladého Dürera (podle Dürera), Albertina, Vídeň; Adam a Eva, tamtéž.
L: Thieme-Becker 12, s. 516; DČVU 2, rejstřík; R. Bauer – H. Haupt, Das Kunstkammerinventar Kaiser Rudolfs II., 1607–1611, in: Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien 72, 1976; E. Fučíková, The Collection of Rudolf II at Prague: Cabinet of Curiosities or Scientific Museum?, O. Impey – A. MacGregor (eds.), Oxford 1985, s. 47–53; táž, Die Malerei am Hofe Rudolfs II., in: Prag um 1600 (katalog výstavy), Lucca 1988, s. 177–192; E. Fučíková – B. Bukovinská – I. Muchka, Umění na dvoře Rudolfa II., 1988, rejstřík a zvl. s. 111–112 a 244–245; Rudolf II. a Praha. Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy 1–2, E. Fučíková (ed.), 1997, rejstřík; http://www.stadtlexikon-augsburg.de (stav k 30. 9. 2014); http://abart-full.artarchiv.cz (stav k 30. 9. 2014); http://documenta.rudolphina.org (stav k 30. 9. 2014).
Marie Makariusová