FRÝBOVÁ Zdena 30.8.1934-22.2.2010: Porovnání verzí
(FRÝBOVÁ_Zdena_30.8.1934-22.2.2010) |
|||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 18, Praha 2015, s. 463-464 |
+ | }} | ||
+ | '''FRÝBOVÁ, Zdena''', ''* 30. 8. 1934 Praha, † 22. 2. 2010 Praha, spisovatelka, publicistka'' | ||
− | + | Pocházela z rodiny úředníka. Po absolvování reálného gymnázia | |
+ | v Praze 1953 se odstěhovala do Mariánských Lázní, kde pracovala | ||
+ | jako úřednice nejprve v závodním zdravotním středisku | ||
+ | a poté v dřevařských závodech. Od návratu do Prahy 1968 se | ||
+ | věnovala výhradně literatuře a publicistice. 1992 založila nadaci | ||
+ | Robin, jejímž cílem je pomáhat bezprizorním a týraným | ||
+ | zvířatům. Publikovala též pod pseudonymem Zdenka Redlová. | ||
+ | Debutovala 1955 v deníku ''Práce''. V šedesátých letech uveřejňovala | ||
+ | reportáže, rozhovory a povídky v ''Literárních novinách'', | ||
+ | ''Studentu'' a ''Zítřku''. Za normalizační éry přispívala do periodik | ||
+ | ''Československý voják'', ''Děti a my'', ''Obrana lidu'', ''Práce'', ''Pravda'' | ||
+ | (Bratislava), ''Rudé právo'', ''Svět práce'', ''Svobodné slovo'', ''Zdravotnické'' | ||
+ | ''noviny'', ''Život'' (Bratislava), kde vedle povídek publikovala | ||
+ | rozhovory s osobnostmi uměleckého a vědeckého života | ||
+ | a reportáže z oblasti výzkumu zdravotnictví, psychologie a sociologie. | ||
+ | Do konce osmdesátých let patřila k autorům, kteří | ||
+ | se problémům s cenzurou vyhýbali nekonfliktními, naprosto | ||
+ | apolitickými tématy. Do literatury pod jménem Redlová | ||
+ | vstoupila retrospektivním příběhem o mladém zootechnikovi | ||
+ | ''Rok na haciendě'' (1963), mísícím postupy reportážní, psychologické | ||
+ | a kriminalistické prózy. Následující práce o partnerských | ||
+ | konfliktech, manželských krizích poukazovaly na morální úpadek | ||
+ | společnosti. Zobrazovaly povrchní jedince, jejichž pojetí | ||
+ | života jako nezávazné hry vede ke střetu s okolím, případně | ||
+ | až ke zločinu. Pohybovaly se na hranici novinářského přístupu | ||
+ | a literárních stereotypů. Autorka v nich využila možnost | ||
+ | beletrizace poznatků získaných ve spolupráci s odborníkem | ||
+ | na danou oblast. Posuzování morálky jednotlivce i národa se | ||
+ | stalo východiskem rozsáhlých románů ''Připravte operační sál'' | ||
+ | (1979) a ''Z neznámých důvodů'' (1988), které byly inspirovány | ||
+ | profesními romány A. Haileyho a těžily z líčení atraktivního | ||
+ | prostředí (špičkové kardiochirurgické pracoviště, vědecký ústav | ||
+ | organické chemie a biochemie), doplňovaného senzačními | ||
+ | motivy a dramatickým dějem. | ||
+ | |||
+ | Po změně společenských poměrů po listopadu 1989 začala | ||
+ | F. ve svých dílech i v rozhovorech pro média otevřeně akcentovat | ||
+ | politická témata. Neskrývala levicové názory, které kombinovala | ||
+ | s velmi tvrdou kritikou korupce a organizovaného | ||
+ | zločinu porevolučních let. Odsuzovala opožděný antikomunismus | ||
+ | některých intelektuálů, církevní restituce, názory V. Havla | ||
+ | na odsun sudetských Němců aj. Ještě před listopadem 1989 | ||
+ | dokončila román ''Mafie po česku'', v němž ostře pranýřovala | ||
+ | poměry normalizačního Československa zejména v souvislosti | ||
+ | s chováním politických a ekonomických prominentů režimu. | ||
+ | V dalších prózách vyjadřovala své zklamání nad tím, že zločiny | ||
+ | komunistické éry zůstaly nepotrestány a že mnozí prominenti | ||
+ | tehdejšího režimu se často zorientovali v nových poměrech | ||
+ | a pokračovali ještě úspěšněji ve své kariéře. | ||
+ | |||
+ | Zcela odlišnou linii autorčiny tvorby představovaly rodinné | ||
+ | humoristické romány, v nichž klíčovým motivem bylo soužití člověka | ||
+ | a psa (''Robin'', 1983). K humoristické literatuře patřila | ||
+ | i autobiografická kniha ''Dvě dámy v tísni'' (2004), líčící svérázné | ||
+ | putování dvou přítelkyň po Francii. V doslovech k novým knihám | ||
+ | i reedicím starších děl s ironií, až sarkasmem objasňovala | ||
+ | zrod svých knih a vyjadřovala se ke společenským problémům. | ||
+ | Podle její stejnojmenné prózy byla vytvořena televizní inscenace | ||
+ | ''Uzavřený pavilon'', věnovaná tématu zneužívání psychiatrie | ||
+ | k likvidaci politických odpůrců (scénář 1968 J. Dietl a J. Matějovský, | ||
+ | realizace 1991 v režii A. Procházkové). | ||
+ | |||
+ | '''D:''' Příběh z lékárny (pod pseud. Zdenka Redlová), 1964; K lásce připraven | ||
+ | (s M. Plzákem), 1979; K manželství připraven (s týmž), 1980; Do nepohody | ||
+ | připraven (s týmž), 1981; Falešní hráči (odborná spolupráce týž), 1982; | ||
+ | Robin, 1983; Den jako stvořený pro vážnou známost (odborná spolupráce | ||
+ | K. Fanta), 1989; Mafie po česku aneb Jeden den Bohuslava Panenky (odborná | ||
+ | spolupráce J. Kalista), 1990; Hrůzy lásky a nenávisti (odborná spolupráce | ||
+ | K. Fanta a J. Teryngel), 1991; Mafie po listopadu aneb Ryba páchne od hlavy | ||
+ | (odborná spolupráce J. Teryngel), 1992; Malinkatý kretén aneb „Od šoku | ||
+ | k šoku na věčné časy a nikdy jinak“, 1993 (2., přeprac. vyd. 1997); Polda, | ||
+ | 1995; Polda a jeho soudce, 1996; Noc jako stvořená pro nevěru!, 1997; | ||
+ | Robin Druhý a jeho rodina, 1999; Otcem i matkou proti své vůli, 2000; | ||
+ | Neděle jako stvořená pro vraždu, 2002; Milosti prezidenta, 2007. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Tomeš 1, s. 347; SČL, s. 93; SČS 1, s. 184–185; http://www.slovnikceskeliteratury.cz (stav k 11. 11. 2014); N. Klevisová, Tvorba 1984, č. 36, příloha Kmen; J. Alan, Hrůzy a sebelásky a nenávisti, in: J. Alan – | ||
+ | M. Petrusek, Sociologie, literatura a politika, 1996; I. Kolářová, Žena | ||
+ | při setkání s nezákonným jednáním v románech Z. F., in: Žena v české | ||
+ | a slovenské literatuře, J. J. K. Nebeský – L. Pavera (eds.), 2006; Tvorba, | ||
+ | 1989, č. 9, s. 14–15; Práce 16. 2. 1991; Rudé právo 26. 3. 1992; tamtéž | ||
+ | 18. 2. 1995, příloha Magazín; Právo 20. 3. 1999; tamtéž 12. 6. 2004. | ||
+ | |||
+ | Zdeněk Doskočil | ||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] |
Verze z 17. 11. 2019, 19:01
Zdena FRÝBOVÁ | |
Narození | 30.8.1934 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 22.2.2010 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 63- Spisovatel |
Citace | Biografický slovník českých zemí 18, Praha 2015, s. 463-464 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42045 |
FRÝBOVÁ, Zdena, * 30. 8. 1934 Praha, † 22. 2. 2010 Praha, spisovatelka, publicistka
Pocházela z rodiny úředníka. Po absolvování reálného gymnázia v Praze 1953 se odstěhovala do Mariánských Lázní, kde pracovala jako úřednice nejprve v závodním zdravotním středisku a poté v dřevařských závodech. Od návratu do Prahy 1968 se věnovala výhradně literatuře a publicistice. 1992 založila nadaci Robin, jejímž cílem je pomáhat bezprizorním a týraným zvířatům. Publikovala též pod pseudonymem Zdenka Redlová. Debutovala 1955 v deníku Práce. V šedesátých letech uveřejňovala reportáže, rozhovory a povídky v Literárních novinách, Studentu a Zítřku. Za normalizační éry přispívala do periodik Československý voják, Děti a my, Obrana lidu, Práce, Pravda (Bratislava), Rudé právo, Svět práce, Svobodné slovo, Zdravotnické noviny, Život (Bratislava), kde vedle povídek publikovala rozhovory s osobnostmi uměleckého a vědeckého života a reportáže z oblasti výzkumu zdravotnictví, psychologie a sociologie. Do konce osmdesátých let patřila k autorům, kteří se problémům s cenzurou vyhýbali nekonfliktními, naprosto apolitickými tématy. Do literatury pod jménem Redlová vstoupila retrospektivním příběhem o mladém zootechnikovi Rok na haciendě (1963), mísícím postupy reportážní, psychologické a kriminalistické prózy. Následující práce o partnerských konfliktech, manželských krizích poukazovaly na morální úpadek společnosti. Zobrazovaly povrchní jedince, jejichž pojetí života jako nezávazné hry vede ke střetu s okolím, případně až ke zločinu. Pohybovaly se na hranici novinářského přístupu a literárních stereotypů. Autorka v nich využila možnost beletrizace poznatků získaných ve spolupráci s odborníkem na danou oblast. Posuzování morálky jednotlivce i národa se stalo východiskem rozsáhlých románů Připravte operační sál (1979) a Z neznámých důvodů (1988), které byly inspirovány profesními romány A. Haileyho a těžily z líčení atraktivního prostředí (špičkové kardiochirurgické pracoviště, vědecký ústav organické chemie a biochemie), doplňovaného senzačními motivy a dramatickým dějem.
Po změně společenských poměrů po listopadu 1989 začala F. ve svých dílech i v rozhovorech pro média otevřeně akcentovat politická témata. Neskrývala levicové názory, které kombinovala s velmi tvrdou kritikou korupce a organizovaného zločinu porevolučních let. Odsuzovala opožděný antikomunismus některých intelektuálů, církevní restituce, názory V. Havla na odsun sudetských Němců aj. Ještě před listopadem 1989 dokončila román Mafie po česku, v němž ostře pranýřovala poměry normalizačního Československa zejména v souvislosti s chováním politických a ekonomických prominentů režimu. V dalších prózách vyjadřovala své zklamání nad tím, že zločiny komunistické éry zůstaly nepotrestány a že mnozí prominenti tehdejšího režimu se často zorientovali v nových poměrech a pokračovali ještě úspěšněji ve své kariéře.
Zcela odlišnou linii autorčiny tvorby představovaly rodinné humoristické romány, v nichž klíčovým motivem bylo soužití člověka a psa (Robin, 1983). K humoristické literatuře patřila i autobiografická kniha Dvě dámy v tísni (2004), líčící svérázné putování dvou přítelkyň po Francii. V doslovech k novým knihám i reedicím starších děl s ironií, až sarkasmem objasňovala zrod svých knih a vyjadřovala se ke společenským problémům. Podle její stejnojmenné prózy byla vytvořena televizní inscenace Uzavřený pavilon, věnovaná tématu zneužívání psychiatrie k likvidaci politických odpůrců (scénář 1968 J. Dietl a J. Matějovský, realizace 1991 v režii A. Procházkové).
D: Příběh z lékárny (pod pseud. Zdenka Redlová), 1964; K lásce připraven (s M. Plzákem), 1979; K manželství připraven (s týmž), 1980; Do nepohody připraven (s týmž), 1981; Falešní hráči (odborná spolupráce týž), 1982; Robin, 1983; Den jako stvořený pro vážnou známost (odborná spolupráce K. Fanta), 1989; Mafie po česku aneb Jeden den Bohuslava Panenky (odborná spolupráce J. Kalista), 1990; Hrůzy lásky a nenávisti (odborná spolupráce K. Fanta a J. Teryngel), 1991; Mafie po listopadu aneb Ryba páchne od hlavy (odborná spolupráce J. Teryngel), 1992; Malinkatý kretén aneb „Od šoku k šoku na věčné časy a nikdy jinak“, 1993 (2., přeprac. vyd. 1997); Polda, 1995; Polda a jeho soudce, 1996; Noc jako stvořená pro nevěru!, 1997; Robin Druhý a jeho rodina, 1999; Otcem i matkou proti své vůli, 2000; Neděle jako stvořená pro vraždu, 2002; Milosti prezidenta, 2007.
L: Tomeš 1, s. 347; SČL, s. 93; SČS 1, s. 184–185; http://www.slovnikceskeliteratury.cz (stav k 11. 11. 2014); N. Klevisová, Tvorba 1984, č. 36, příloha Kmen; J. Alan, Hrůzy a sebelásky a nenávisti, in: J. Alan – M. Petrusek, Sociologie, literatura a politika, 1996; I. Kolářová, Žena při setkání s nezákonným jednáním v románech Z. F., in: Žena v české a slovenské literatuře, J. J. K. Nebeský – L. Pavera (eds.), 2006; Tvorba, 1989, č. 9, s. 14–15; Práce 16. 2. 1991; Rudé právo 26. 3. 1992; tamtéž 18. 2. 1995, příloha Magazín; Právo 20. 3. 1999; tamtéž 12. 6. 2004.
Zdeněk Doskočil