FRAUKNECHT Karel 24.7.1925-23.3.1994: Porovnání verzí

Z Personal
(FRAUKNECHT_Karel_24.7.1925-21.3.1994)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 4: Řádka 4:
 
| datum narození = 24.7.1925
 
| datum narození = 24.7.1925
 
| místo narození = Plzeň
 
| místo narození = Plzeň
| datum úmrtí = 21.3.1994
+
| datum úmrtí = 23.3.1994
 
| místo úmrtí = Plzeň
 
| místo úmrtí = Plzeň
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karel FRAUKNECHT
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 18, Praha 2015, s. 368
 +
}}
 +
'''FRAUKNECHT, Karel''', ''* 24. 7. 1925 Plzeň, † 23. 3. 1994 Plzeň, malíř''
 +
 
 +
Narodil se jako jediné dítě v rodině zahradníka Karla a Ludmily
 +
F. Od 1937 studoval na reálném gymnáziu v rodišti, profesor
 +
F. Koliha v něm probudil výtvarný zájem, soukromě
 +
navštěvoval malíře V. V. Modrého. Před maturitou byl 1943
 +
totálně nasazen v záchranných protileteckých oddílech (Luftschutz).
 +
Po neúspěšných přijímacích zkouškách na AVU studoval
 +
1945–49 výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě UK
 +
v Praze u profesorů M. Salcmana, C. Boudy, K. Lidického
 +
a M. Míčka. 1951 se oženil s Drahomírou, roz. Šumavskou,
 +
a měl s ní tři děti. 1951–59 učil postupně na základních
 +
a středních školách ve Stříbře, Plzni, Jezné a Nepomuku,
 +
od 1959 na Pedagogickém institutu v Plzni. 1959 poprvé vystavoval
 +
se Skupinou mladých, která se 1960 rozešla. 1962
 +
spoluzakládal plzeňskou tvůrčí skupinu Kontakt. 1965 přešel
 +
na Pedagogický institut v Ústí nad Labem, vstoupil do aspirantury
 +
k prof. J. Uždilovi, připravoval se k habilitačnímu řízení,
 +
absolvoval stáž v Toruni. 1969 vystavoval ve švýcarském Bernu,
 +
z P. Kleea teoreticky čerpal podněty o znakovém ekvivalentu
 +
reality. Od 1970 měl zákaz vyučovat a vystavovat. Studoval
 +
filozofii, stýkal se s básníkem J. Hrubým a výtvarníky J. Paterou
 +
a M. Tázlerem, plně se soustředil na volnou malířskou
 +
tvorbu. 1976–83 z existenčních důvodů obeslal řadu dobových úkolových akcí, kde vynikal naprosto svobodným výtvarným přístupem k zadaným angažovaným tématům. Od 1983 se
 +
opět octl v politické nepřízni. Pod vlivem ruského teoretika
 +
L. F. Žegina řešil od 1984 problém konstrukce eliptického
 +
obrazového prostoru. 1990 založil skupinu P 89 a v rámci
 +
rehabilitace získal docenturu na Pedagogické fakultě Západočeské
 +
univerzity. V malířském díle se od dočasného přijetí
 +
realistických východisek složitě vyrovnával s podněty výtvarné
 +
moderny, aniž by přijal za své abstraktní malířství, pop-art
 +
či novou figuraci. Od konce šedesátých let vyzrávalo jeho
 +
osobité pojetí v dynamické expresivní malbě abstrahovaných
 +
a geometricky stylizovaných krajin, figurálních motivů, záběrů
 +
pracovního prostředí, životních situací. V sedmdesátých letech
 +
se osobitě vyrovnával s pracovní tematikou, obrazy zaplňoval
 +
znaky a prvky, v nichž anticipoval nadvládu informačních systémů
 +
nad člověkem a ztvárňoval traumata doby (cykly ''Rozhovory'',
 +
''Bílý stůl''). Po 1980 vstoupily do jeho malby vzpomínky
 +
na rodiče a vytvořil ojedinělý cyklus ''Koruny stromů'', patřící
 +
k nejsilnějším v jeho díle. V cyklech obrazů a kreseb zobrazujících
 +
soudobou Plzeň konstruoval eliptický prostor mimo
 +
vžitá perspektivní pravidla. V této intenci vytvořil 1982 rovněž
 +
monumentální obrazy ''Opera'', ''Drama'', ''Pantomima'' a ''Balet''.
 +
V polovině devadesátých let vyvrcholilo F. dílo v imaginativních
 +
obrazech evokujících atmosféru dětství.
 +
 
 +
'''L:''' SČSVU 2, s. 293; NEČVUD, s. 213; Malá encyklopedie výtvarných
 +
umělců západních Čech, 1990, s. 34; K. F., 2005; http://www.artotekaplzen.cz/index.php?list=detail_autor&id=1783381958459cb1c73eb15
 +
(s chybným dnem úmrtí; stav k 20. 5. 2014); http://abart-full.artarchiv.cz/
 +
(stav k 20. 5. 2014).
 +
 
 +
Martin Kučera
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]

Verze z 16. 11. 2019, 18:52

Karel FRAUKNECHT
Narození 24.7.1925
Místo narození Plzeň
Úmrtí 23.3.1994
Místo úmrtí Plzeň
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Citace Biografický slovník českých zemí 18, Praha 2015, s. 368
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=137159

FRAUKNECHT, Karel, * 24. 7. 1925 Plzeň, † 23. 3. 1994 Plzeň, malíř

Narodil se jako jediné dítě v rodině zahradníka Karla a Ludmily F. Od 1937 studoval na reálném gymnáziu v rodišti, profesor F. Koliha v něm probudil výtvarný zájem, soukromě navštěvoval malíře V. V. Modrého. Před maturitou byl 1943 totálně nasazen v záchranných protileteckých oddílech (Luftschutz). Po neúspěšných přijímacích zkouškách na AVU studoval 1945–49 výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě UK v Praze u profesorů M. Salcmana, C. Boudy, K. Lidického a M. Míčka. 1951 se oženil s Drahomírou, roz. Šumavskou, a měl s ní tři děti. 1951–59 učil postupně na základních a středních školách ve Stříbře, Plzni, Jezné a Nepomuku, od 1959 na Pedagogickém institutu v Plzni. 1959 poprvé vystavoval se Skupinou mladých, která se 1960 rozešla. 1962 spoluzakládal plzeňskou tvůrčí skupinu Kontakt. 1965 přešel na Pedagogický institut v Ústí nad Labem, vstoupil do aspirantury k prof. J. Uždilovi, připravoval se k habilitačnímu řízení, absolvoval stáž v Toruni. 1969 vystavoval ve švýcarském Bernu, z P. Kleea teoreticky čerpal podněty o znakovém ekvivalentu reality. Od 1970 měl zákaz vyučovat a vystavovat. Studoval filozofii, stýkal se s básníkem J. Hrubým a výtvarníky J. Paterou a M. Tázlerem, plně se soustředil na volnou malířskou tvorbu. 1976–83 z existenčních důvodů obeslal řadu dobových úkolových akcí, kde vynikal naprosto svobodným výtvarným přístupem k zadaným angažovaným tématům. Od 1983 se opět octl v politické nepřízni. Pod vlivem ruského teoretika L. F. Žegina řešil od 1984 problém konstrukce eliptického obrazového prostoru. 1990 založil skupinu P 89 a v rámci rehabilitace získal docenturu na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity. V malířském díle se od dočasného přijetí realistických východisek složitě vyrovnával s podněty výtvarné moderny, aniž by přijal za své abstraktní malířství, pop-art či novou figuraci. Od konce šedesátých let vyzrávalo jeho osobité pojetí v dynamické expresivní malbě abstrahovaných a geometricky stylizovaných krajin, figurálních motivů, záběrů pracovního prostředí, životních situací. V sedmdesátých letech se osobitě vyrovnával s pracovní tematikou, obrazy zaplňoval znaky a prvky, v nichž anticipoval nadvládu informačních systémů nad člověkem a ztvárňoval traumata doby (cykly Rozhovory, Bílý stůl). Po 1980 vstoupily do jeho malby vzpomínky na rodiče a vytvořil ojedinělý cyklus Koruny stromů, patřící k nejsilnějším v jeho díle. V cyklech obrazů a kreseb zobrazujících soudobou Plzeň konstruoval eliptický prostor mimo vžitá perspektivní pravidla. V této intenci vytvořil 1982 rovněž monumentální obrazy Opera, Drama, Pantomima a Balet. V polovině devadesátých let vyvrcholilo F. dílo v imaginativních obrazech evokujících atmosféru dětství.

L: SČSVU 2, s. 293; NEČVUD, s. 213; Malá encyklopedie výtvarných umělců západních Čech, 1990, s. 34; K. F., 2005; http://www.artotekaplzen.cz/index.php?list=detail_autor&id=1783381958459cb1c73eb15 (s chybným dnem úmrtí; stav k 20. 5. 2014); http://abart-full.artarchiv.cz/ (stav k 20. 5. 2014).

Martin Kučera