FREIBAUER Ladislav 12.5.1914-15.6.1993: Porovnání verzí
(FREIBAUER_Ladislav_12.5.1914-15.6.1993) |
|||
Řádka 5: | Řádka 5: | ||
| místo narození = Jihlava | | místo narození = Jihlava | ||
| datum úmrtí = 15.6.1993 | | datum úmrtí = 15.6.1993 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Jihlava |
− | | povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik | + | | povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik<br />61- Pedagog |
− | 61- Pedagog | + | |
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''FREIBAUER, Ladislav''', ''* 12. 5. 1914 Jihlava, † 15. 6. 1993 Jihlava, technik, konstruktér kolejových vozidel'' | ||
− | + | Po absolvování ČVUT (Ing. 1937) nastoupil do vagonky Ringhoffer | |
+ | v Praze na Smíchově; po 1945 byl podnik přejmenován | ||
+ | na Tatra Smíchov, F. v něm působil jako konstruktér do 1958. | ||
+ | Pak byl jmenován ředitelem Výzkumného ústavu kolejových | ||
+ | vozidel Praha (1958–64), nakonec profesorem Vysoké školy | ||
+ | dopravy a spojů v Žilině (1965–79). | ||
+ | |||
+ | Zabýval se kolejovými vozidly, byl autorem řešení bezkolébkového | ||
+ | podvozku se šroubovitými pružinami orientovanými | ||
+ | v tzv. uspořádání flexi-coil, které jsou schopné přenášet osové | ||
+ | i příčné zatížení (1949), autorem a spoluautorem řady vynálezů, | ||
+ | patentů a původních vědeckých prací z oboru kolejových | ||
+ | vozidel. Zasloužil se o výstavbu zkušebního okruhu u Velimi, | ||
+ | který slouží k praktickému ověřování technických parametrů | ||
+ | a jízdních vlastností železničních kolejových vozidel přímo | ||
+ | na trati a patří k nejmodernějším v Evropě. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' výběr: Kolejové vozy 1, Pojezd (s J. Dostálem), Bratislava 1974; Teorie | ||
+ | vozidel (s J. Čápem a V. Hlavňou), tamtéž 1985; Dynamika kolejových | ||
+ | vozidel (s L. Rusem a J. Zahrádkou) 1991; Vypružení skříně železničního | ||
+ | vozidla, patentový spis 81473, 1951; Železniční rozbíratelný čtyřkolový | ||
+ | podvozek (se Z. Reinhardtem a D. Kosem), patentový spis 87038, 1958. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' ČBS 1, s. 153; Tomeš 1, s. 338; Kdo je kdo v Československu 1, 1969, | ||
+ | s. 202. | ||
+ | |||
+ | Ivo Kraus | ||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
Řádka 21: | Řádka 47: | ||
[[Kategorie:Jihlava]] | [[Kategorie:Jihlava]] | ||
[[Kategorie:1993]] | [[Kategorie:1993]] | ||
+ | [[Kategorie:Jihlava]] |
Verze z 21. 11. 2017, 20:13
Ladislav FREIBAUER | |
Narození | 12.5.1914 |
---|---|
Místo narození | Jihlava |
Úmrtí | 15.6.1993 |
Místo úmrtí | Jihlava |
Povolání |
28- Strojař nebo elektrotechnik 61- Pedagog |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=69261 |
FREIBAUER, Ladislav, * 12. 5. 1914 Jihlava, † 15. 6. 1993 Jihlava, technik, konstruktér kolejových vozidel
Po absolvování ČVUT (Ing. 1937) nastoupil do vagonky Ringhoffer v Praze na Smíchově; po 1945 byl podnik přejmenován na Tatra Smíchov, F. v něm působil jako konstruktér do 1958. Pak byl jmenován ředitelem Výzkumného ústavu kolejových vozidel Praha (1958–64), nakonec profesorem Vysoké školy dopravy a spojů v Žilině (1965–79).
Zabýval se kolejovými vozidly, byl autorem řešení bezkolébkového podvozku se šroubovitými pružinami orientovanými v tzv. uspořádání flexi-coil, které jsou schopné přenášet osové i příčné zatížení (1949), autorem a spoluautorem řady vynálezů, patentů a původních vědeckých prací z oboru kolejových vozidel. Zasloužil se o výstavbu zkušebního okruhu u Velimi, který slouží k praktickému ověřování technických parametrů a jízdních vlastností železničních kolejových vozidel přímo na trati a patří k nejmodernějším v Evropě.
D: výběr: Kolejové vozy 1, Pojezd (s J. Dostálem), Bratislava 1974; Teorie vozidel (s J. Čápem a V. Hlavňou), tamtéž 1985; Dynamika kolejových vozidel (s L. Rusem a J. Zahrádkou) 1991; Vypružení skříně železničního vozidla, patentový spis 81473, 1951; Železniční rozbíratelný čtyřkolový podvozek (se Z. Reinhardtem a D. Kosem), patentový spis 87038, 1958.
L: ČBS 1, s. 153; Tomeš 1, s. 338; Kdo je kdo v Československu 1, 1969, s. 202.
Ivo Kraus