GÄRTNEROVÁ Marie Antonie 16.10.1877-22.2.1965: Porovnání verzí

Z Personal
(GÄRTNEROVÁ_Marie_1877-22.2.1965)
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = Marie GÄRTNEROVÁ
+
| jméno = Marie Antonie GÄRTNEROVÁ
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1877
+
| datum narození = 16.10.1877
| místo narození = Zdice, o. Beroun
+
| místo narození = Zdice
 
| datum úmrtí = 22.2.1965
 
| datum úmrtí = 22.2.1965
| místo úmrtí = Kařez, o. Rokycany
+
| místo úmrtí = Kařez (u Rokycan)
 
| povolání = 78- Hudební interpret
 
| povolání = 78- Hudební interpret
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Marie GÄRTNEROVÁ
+
}}
 +
 
 +
'''GÄRTNEROVÁ, Marie Antonie,''' ''* 16. 10. 1877 Zdice, † 22. 2. 1965 Kařez (u Rokycan), pěvkyně''
 +
 
 +
Dcera strojvůdce, později úředníka státní dráhy Emanuela
 +
Gärtnera. Rodina se stýkala se S. Čechem. G. studovala klavír
 +
u K. Slavkovského, hudební teorii u V. Nováka, zpěv v pěvecké
 +
škole F. Pivody. Po závěrečném veřejném vystoupení jeho
 +
školy v červnu 1900 jí bylo nabídnuto angažmá v Lublani, kde
 +
debutovala 1901 jako Carmen v Bizetově opeře pod jménem
 +
Romanová; strávila tam šest měsíců. V sezoně 1902/03 byla
 +
krátce členkou souboru V. Budila v Plzni. Začala se zdokonalovat
 +
v herectví v pražské dramatické škola režiséra J. Šmahy
 +
a vystoupila v Národním divadle v představení jeho elévů
 +
(1902/03). Zpěv studovala 1902–06 u bývalé členky pražského
 +
německého divadla B. Frankové, která její mezzosoprán
 +
přeškolila na dramatický soprán a nastudovala s ní rozsáhlý
 +
repertoár Wagnerových děl. 1905 hostovala G. v pražském
 +
německém divadle a získala první zkušenost na velkém jevišti
 +
(G. Bizet: ''Carmen'', dirigoval L. Blech). Kritika (in: ''Prager Tagblatt'' 10. 9. 1905) si v pozitivním smyslu povšimla jejích
 +
expresivních mimických projevů a objemného hlasu, schopného
 +
dalšího vývoje; českým tiskem prošla nepravdivá zpráva
 +
o jejím angažmá (in: ''Dalibor'' 27, 1905, s. 7). Na sezonu
 +
1906/07 nastoupila G. v městském divadle v alsaském Colmaru
 +
a na podzim 1907 přijala angažmá v nově zrekonstruovaném
 +
(1905) městském divadle v Barmen (Wuppertal). Tam
 +
dostávala první role, rozšířila svůj repertoár o italská operní
 +
díla a poprvé zpívala Salome (1908) a Elektru (1909) ve stejnojmenných
 +
operách R. Strausse, jež jí později získaly u kritiky
 +
zvláštní respekt. Zajížděla do německých a nizozemských měst
 +
a vystupovala i v českých zemích: 1908 hostovala v německém
 +
divadle v Olomouci (mj. Brünnhilde, R. Wagner: ''Siegfried''),
 +
1909 a 1910 ve čtyřech představeních pražského Národního
 +
divadla (G. Bizet: ''Carmen''; Ortruda, R. Wagner: ''Lohengrin'';
 +
Leonora, L. van Beethoven: ''Fidelio''). 1910–19 byla členkou
 +
městského divadla ve Štrasburku, odkud hostovala v Lipsku
 +
a Drážďanech, zejména ve Straussových operách. 1920 ukončila
 +
divadelní dráhu, usadila se v Plzni, vyučovala na tamních
 +
hudebních školách a vystupovala koncertně. 1951–54 byla
 +
poradkyní operní scény v Prešově. Patřila k nevelkému počtu
 +
českých zpěváků, kteří se viditelně uplatnili v zahraničí.
 +
 
 +
'''L:''' Dalibor 22, 1900, s. 244 (zkouška Pivodovy třídy); 29, 1905, s. 300
 +
(debut v pražském německém divadle); 31, 1909, s. 171; Národní listy
 +
15. 5. 1910, s. 2; Neuer Theater-Almanach auf das Jahr 1908, s. 236; 1909,
 +
s. 260; 1910, s. 260; 1911, s. 655; 1913, s. 631; 1919, s. 546; Pazdírek, s. 303;
 +
HS 1, s. 361; J. Němeček, Opera Národního divadla v období Karla
 +
Kovařovice 1, 1969, s. 214; V. Horák, F. Pivoda, 1970, s. 136; http://archiv.
 +
narodni-divadlo.cz (vystoupení 1902/03, 1909 a 1910).
 +
 
 +
'''P:''' SOA, Praha, matrika nar. řkt. f. ú. Zdice, sign. 13, pag. 144; NA, Praha,
 +
Policejní ředitelství I, konskripce, karton 139, obr. 513; Divadelní ústav,
 +
Praha, dokumentace, bibliografie časopisu Dalibor; NM, Praha – Divadelní
 +
oddělení, písemná pozůstalost.
 +
 
 +
Jitka Ludvová
  
== Literatura ==
 
ČBS, 164; HS 1, 361; Cironis, 12; Kalendárium ZČ 97, 62; Tomeš I, 360;
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]

Verze z 17. 4. 2018, 19:39

Marie Antonie GÄRTNEROVÁ
Narození 16.10.1877
Místo narození Zdice
Úmrtí 22.2.1965
Místo úmrtí Kařez (u Rokycan)
Povolání 78- Hudební interpret
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=48113

GÄRTNEROVÁ, Marie Antonie, * 16. 10. 1877 Zdice, † 22. 2. 1965 Kařez (u Rokycan), pěvkyně

Dcera strojvůdce, později úředníka státní dráhy Emanuela Gärtnera. Rodina se stýkala se S. Čechem. G. studovala klavír u K. Slavkovského, hudební teorii u V. Nováka, zpěv v pěvecké škole F. Pivody. Po závěrečném veřejném vystoupení jeho školy v červnu 1900 jí bylo nabídnuto angažmá v Lublani, kde debutovala 1901 jako Carmen v Bizetově opeře pod jménem Romanová; strávila tam šest měsíců. V sezoně 1902/03 byla krátce členkou souboru V. Budila v Plzni. Začala se zdokonalovat v herectví v pražské dramatické škola režiséra J. Šmahy a vystoupila v Národním divadle v představení jeho elévů (1902/03). Zpěv studovala 1902–06 u bývalé členky pražského německého divadla B. Frankové, která její mezzosoprán přeškolila na dramatický soprán a nastudovala s ní rozsáhlý repertoár Wagnerových děl. 1905 hostovala G. v pražském německém divadle a získala první zkušenost na velkém jevišti (G. Bizet: Carmen, dirigoval L. Blech). Kritika (in: Prager Tagblatt 10. 9. 1905) si v pozitivním smyslu povšimla jejích expresivních mimických projevů a objemného hlasu, schopného dalšího vývoje; českým tiskem prošla nepravdivá zpráva o jejím angažmá (in: Dalibor 27, 1905, s. 7). Na sezonu 1906/07 nastoupila G. v městském divadle v alsaském Colmaru a na podzim 1907 přijala angažmá v nově zrekonstruovaném (1905) městském divadle v Barmen (Wuppertal). Tam dostávala první role, rozšířila svůj repertoár o italská operní díla a poprvé zpívala Salome (1908) a Elektru (1909) ve stejnojmenných operách R. Strausse, jež jí později získaly u kritiky zvláštní respekt. Zajížděla do německých a nizozemských měst a vystupovala i v českých zemích: 1908 hostovala v německém divadle v Olomouci (mj. Brünnhilde, R. Wagner: Siegfried), 1909 a 1910 ve čtyřech představeních pražského Národního divadla (G. Bizet: Carmen; Ortruda, R. Wagner: Lohengrin; Leonora, L. van Beethoven: Fidelio). 1910–19 byla členkou městského divadla ve Štrasburku, odkud hostovala v Lipsku a Drážďanech, zejména ve Straussových operách. 1920 ukončila divadelní dráhu, usadila se v Plzni, vyučovala na tamních hudebních školách a vystupovala koncertně. 1951–54 byla poradkyní operní scény v Prešově. Patřila k nevelkému počtu českých zpěváků, kteří se viditelně uplatnili v zahraničí.

L: Dalibor 22, 1900, s. 244 (zkouška Pivodovy třídy); 29, 1905, s. 300 (debut v pražském německém divadle); 31, 1909, s. 171; Národní listy 15. 5. 1910, s. 2; Neuer Theater-Almanach auf das Jahr 1908, s. 236; 1909, s. 260; 1910, s. 260; 1911, s. 655; 1913, s. 631; 1919, s. 546; Pazdírek, s. 303; HS 1, s. 361; J. Němeček, Opera Národního divadla v období Karla Kovařovice 1, 1969, s. 214; V. Horák, F. Pivoda, 1970, s. 136; http://archiv. narodni-divadlo.cz (vystoupení 1902/03, 1909 a 1910).

P: SOA, Praha, matrika nar. řkt. f. ú. Zdice, sign. 13, pag. 144; NA, Praha, Policejní ředitelství I, konskripce, karton 139, obr. 513; Divadelní ústav, Praha, dokumentace, bibliografie časopisu Dalibor; NM, Praha – Divadelní oddělení, písemná pozůstalost.

Jitka Ludvová