GABRIEL Josef 2.6.1902-16.9.1970: Porovnání verzí
(GABRIEL_Josef_2.6.1902-16.9.1970) |
|||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''GABRIEL, Josef,''' ''* 2. 6. 1902 Praha, † 16. 9. 1970 Praha, scénograf, kostýmní výtvarník, malíř'' | ||
+ | |||
+ | Malbu studoval 1924–27 u prof. S. Maka v Praze v Ukrajinském | ||
+ | studiu výtvarných umění se svým bratrancem, malířem | ||
+ | a grafikem Karlem G. (1891–1963). Studijně pobýval | ||
+ | na Balkáně, v Řecku a Itálii. Záhy se profiloval jako výrazný | ||
+ | figuralista fauvistického směru, autor scén z městské periferie, | ||
+ | divadelních, maškarních a cirkusových výjevů. Fauvistická lineárnost | ||
+ | charakterizovala jak jeho rané znakově abstrahující | ||
+ | malby, tak pokusy o vlastní verzi sociálního realismu. Na konci | ||
+ | života se k malbě vrátil a tvořil převážně koloristicky zajímavá | ||
+ | zátiší. Vystavoval s Uměleckou besedou, Spolkem výtvarných | ||
+ | umělců moravských, Spolkem olomouckých výtvarníků. | ||
+ | |||
+ | Scénografem Intimního divadla v Praze se stal 1930, v následujícím | ||
+ | roce ho angažoval ředitel tehdejšího Českého divadla | ||
+ | v Olomouci S. Langer jako šéfa výpravy. Zejména jeho spolupráce | ||
+ | s režisérem O. Stiborem, ovlivněná sovětskou konstruktivistickou | ||
+ | avantgardou, a zvláště Tairovovým myšlením | ||
+ | o divadle, se projevovala v činoherní i operní dramaturgii; byla | ||
+ | mimořádně úspěšná a trvala až do jejich zatčení 1940. V té době | ||
+ | se G. zabýval i teoretickými úvahami. Do 1940 uvedli G. a Stibor | ||
+ | řadu premiér (např. J. Zeyer: ''Stará historie''; J. W. Goethe: | ||
+ | ''Faust''; V. P. Katajev: ''Kvadratura kruhu''; V. V. Višněvskij: ''Optimistická tragédie'', dále hry W. Shakespeara, E. O’Neilla, L. Stroupežnického, | ||
+ | P. Calderóna, opery B. Smetany, A. Dvořáka, | ||
+ | W. A. Mozarta, D. Šostakoviče). Většinu z nich scénograf doprovodil | ||
+ | formálně i barevně adekvátními kostýmními návrhy. | ||
+ | Spolu se Stiborem a řadou dalších členů divadla byl G. zatčen | ||
+ | a vězněn v káznici, pro nedostatek důkazů však propuštěn. Během | ||
+ | zatčení byla většina jeho jevištních a kostýmních návrhů | ||
+ | zničena. Od 1942 působil jako šéf výpravy pražského divadla | ||
+ | Uranie, kde zejména s režisérem A. Podhorským dále rozvíjel | ||
+ | svoji jevištní poetiku až do září 1944, kdy byla po vyhlášení | ||
+ | všeobecné pracovní povinnosti zavřena divadla. 1943/44 | ||
+ | externě spolupracoval s divadlem v Plzni. | ||
+ | |||
+ | Po osvobození přešel do Divadla 5. května spolu s režisérem | ||
+ | A. Kuršem (mj. J. Anouilh: ''Antigona''), kde spolupracoval s vedoucím | ||
+ | výpravy J. Svobodou a s F. Trösterem. Začal využívat | ||
+ | barvy, obrazové objekty, drapérie. 1947 se stal výtvarníkem | ||
+ | státního filmu, od 1950 šéfem výpravy v Divadle na Vinohradech. | ||
+ | Dospěl k jednoduché monumentalitě, vrcholu dosáhl | ||
+ | ve spolupráci s režiséry J. Škodou a J. Strejčkem v klasických | ||
+ | inscenacích (Sofokles, W. Shakespeare, F. Schiller, L. N. Tolstoj, | ||
+ | E. Rostand, A. Dvořák), které nepostrádaly konstruktivní | ||
+ | cítění a básnivost. 1951–53 inscenoval též repertoár v Hudebním | ||
+ | divadle Karlín. V inscenování sovětské a soudobé české | ||
+ | dramatiky se nevyhnul schematické popisnosti. Jeho pokus | ||
+ | o umělecké srozumění s režisérem L. Pistoriem nepřinesl očekávaný | ||
+ | výsledek. 1963 G. odešel do důchodu. Dosáhl i mezinárodního | ||
+ | uznání: ceny ze scénografických výstav ve Vídni | ||
+ | (1936), Paříži (1937), Miláně (1937), Velká cena na II. bienále | ||
+ | v São Paulo (1959). Pracoval pro divadla v NDR a Polsku. | ||
+ | Samostatně vystavoval jevištní a kostýmní návrhy v Olomouci | ||
+ | (1939), Praze (1940, 1953, 1962), v Montevideu, Buenos | ||
+ | Aires, Ciudadu de México a Caracasu. 1952 obdržel státní | ||
+ | cenu, 1962 byl jmenován zasloužilým umělcem. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Toman 1, s. 249; Tomeš 1, s. 355; SČSVU 2, s. 317–318; A. Uher, České | ||
+ | divadlo v Olomouci (katalog), 1941; V. Jindra, J. G. Divadlo, scéna, kostým | ||
+ | (katalog), 1962; Sto let českého divadla v Plzni, 1865–1965, 1965, s. 92, | ||
+ | 124, 142, 152, 190, 195, 199; V. Ptáčková, Česká scénografie XX. století, | ||
+ | 1982, s. 130; V. Jindra, Současná scénografie, 1982, s. 26–27; A. Schulzová, | ||
+ | Olomoucké působení J. G., in: Historia artium (Acta Universitatis Palackianae | ||
+ | Olomucensis, Facultas philosophica, Philosophica–Aesthetica) 1, | ||
+ | 1993, s. 43–53; Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, 2000, | ||
+ | rejstřík a literatura; http://abart-full.artarchiv.cz (se soupisem výstav a další | ||
+ | literaturou, stav k 1. 4. 2015). | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Divadelní ústav Praha, dokumentace; S. Langer, Stručná historie divadla | ||
+ | v Olomouci, strojopis sign. 72 1MB (1961), nestr. | ||
+ | |||
+ | Martin Kučera | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] |
Verze z 29. 3. 2018, 19:16
Josef GABRIEL | |
Narození | 2.6.1902 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 16.9.1970 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik 82- Dramaturg, režisér nebo choreograf |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46345 |
GABRIEL, Josef, * 2. 6. 1902 Praha, † 16. 9. 1970 Praha, scénograf, kostýmní výtvarník, malíř
Malbu studoval 1924–27 u prof. S. Maka v Praze v Ukrajinském studiu výtvarných umění se svým bratrancem, malířem a grafikem Karlem G. (1891–1963). Studijně pobýval na Balkáně, v Řecku a Itálii. Záhy se profiloval jako výrazný figuralista fauvistického směru, autor scén z městské periferie, divadelních, maškarních a cirkusových výjevů. Fauvistická lineárnost charakterizovala jak jeho rané znakově abstrahující malby, tak pokusy o vlastní verzi sociálního realismu. Na konci života se k malbě vrátil a tvořil převážně koloristicky zajímavá zátiší. Vystavoval s Uměleckou besedou, Spolkem výtvarných umělců moravských, Spolkem olomouckých výtvarníků.
Scénografem Intimního divadla v Praze se stal 1930, v následujícím roce ho angažoval ředitel tehdejšího Českého divadla v Olomouci S. Langer jako šéfa výpravy. Zejména jeho spolupráce s režisérem O. Stiborem, ovlivněná sovětskou konstruktivistickou avantgardou, a zvláště Tairovovým myšlením o divadle, se projevovala v činoherní i operní dramaturgii; byla mimořádně úspěšná a trvala až do jejich zatčení 1940. V té době se G. zabýval i teoretickými úvahami. Do 1940 uvedli G. a Stibor řadu premiér (např. J. Zeyer: Stará historie; J. W. Goethe: Faust; V. P. Katajev: Kvadratura kruhu; V. V. Višněvskij: Optimistická tragédie, dále hry W. Shakespeara, E. O’Neilla, L. Stroupežnického, P. Calderóna, opery B. Smetany, A. Dvořáka, W. A. Mozarta, D. Šostakoviče). Většinu z nich scénograf doprovodil formálně i barevně adekvátními kostýmními návrhy. Spolu se Stiborem a řadou dalších členů divadla byl G. zatčen a vězněn v káznici, pro nedostatek důkazů však propuštěn. Během zatčení byla většina jeho jevištních a kostýmních návrhů zničena. Od 1942 působil jako šéf výpravy pražského divadla Uranie, kde zejména s režisérem A. Podhorským dále rozvíjel svoji jevištní poetiku až do září 1944, kdy byla po vyhlášení všeobecné pracovní povinnosti zavřena divadla. 1943/44 externě spolupracoval s divadlem v Plzni.
Po osvobození přešel do Divadla 5. května spolu s režisérem A. Kuršem (mj. J. Anouilh: Antigona), kde spolupracoval s vedoucím výpravy J. Svobodou a s F. Trösterem. Začal využívat barvy, obrazové objekty, drapérie. 1947 se stal výtvarníkem státního filmu, od 1950 šéfem výpravy v Divadle na Vinohradech. Dospěl k jednoduché monumentalitě, vrcholu dosáhl ve spolupráci s režiséry J. Škodou a J. Strejčkem v klasických inscenacích (Sofokles, W. Shakespeare, F. Schiller, L. N. Tolstoj, E. Rostand, A. Dvořák), které nepostrádaly konstruktivní cítění a básnivost. 1951–53 inscenoval též repertoár v Hudebním divadle Karlín. V inscenování sovětské a soudobé české dramatiky se nevyhnul schematické popisnosti. Jeho pokus o umělecké srozumění s režisérem L. Pistoriem nepřinesl očekávaný výsledek. 1963 G. odešel do důchodu. Dosáhl i mezinárodního uznání: ceny ze scénografických výstav ve Vídni (1936), Paříži (1937), Miláně (1937), Velká cena na II. bienále v São Paulo (1959). Pracoval pro divadla v NDR a Polsku. Samostatně vystavoval jevištní a kostýmní návrhy v Olomouci (1939), Praze (1940, 1953, 1962), v Montevideu, Buenos Aires, Ciudadu de México a Caracasu. 1952 obdržel státní cenu, 1962 byl jmenován zasloužilým umělcem.
L: Toman 1, s. 249; Tomeš 1, s. 355; SČSVU 2, s. 317–318; A. Uher, České divadlo v Olomouci (katalog), 1941; V. Jindra, J. G. Divadlo, scéna, kostým (katalog), 1962; Sto let českého divadla v Plzni, 1865–1965, 1965, s. 92, 124, 142, 152, 190, 195, 199; V. Ptáčková, Česká scénografie XX. století, 1982, s. 130; V. Jindra, Současná scénografie, 1982, s. 26–27; A. Schulzová, Olomoucké působení J. G., in: Historia artium (Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas philosophica, Philosophica–Aesthetica) 1, 1993, s. 43–53; Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, 2000, rejstřík a literatura; http://abart-full.artarchiv.cz (se soupisem výstav a další literaturou, stav k 1. 4. 2015).
P: Divadelní ústav Praha, dokumentace; S. Langer, Stručná historie divadla v Olomouci, strojopis sign. 72 1MB (1961), nestr.
Martin Kučera