GALIMBERTI-PROVÁZKOVÁ Marie 13.2.1880-4.8.1951: Porovnání verzí
(GALIMBERTI-Provázková_Marie_13.2.1880-4.8.1951) |
|||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = Marie GALIMBERTI- | + | | jméno = Marie GALIMBERTI-PROVÁZKOVÁ |
− | | obrázek = | + | | obrázek = Galimberti-Provazkova Marie portret.jpg |
| datum narození = 13.2.1880 | | datum narození = 13.2.1880 | ||
| místo narození = Jindřichův Hradec | | místo narození = Jindřichův Hradec | ||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 547 |
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''GALIMBERTI-PROVÁZKOVÁ, Marie,''' ''* 13. 2. 1880 Jindřichův Hradec, † 4. 8. 1951 Litoměřice, malířka'' | ||
+ | |||
+ | Dcera česky smýšlejícího rakouského plukovníka Josefa | ||
+ | Prowazka z Lanova (1842–1922) a Marie, roz. Koppové | ||
+ | (1851–1930), sestra bakteriologa Stanislava Prowazka | ||
+ | (1875–1915). Dětství prožívala v místech otcových posádek | ||
+ | v Komárně, Šumperku a Plzni. Po pravděpodobných gymnazijních | ||
+ | studiích se 1899–1901 výtvarně vzdělávala v soukromé | ||
+ | malířské škole H. Strehblowa ve Vídni. 1901 přešla do soukromé | ||
+ | malířské školy maďarského malíře S. Hollósyho v Mnichově. | ||
+ | Díky učiteli pronikla do maďarské modernistické malířské | ||
+ | kolonie Nagybánya (dnes Baia Mare v Rumunsku), kde poznala | ||
+ | významného fauvistického malíře dalmatinského původu | ||
+ | Sándora Galimbertiho (* 31. 5. 1883 Kaposvár, Maďarsko, | ||
+ | † 20. 7. 1915 Budapešť, Maďarsko), za kterého se 1906 provdala. | ||
+ | 1907 s ním odjela do Paříže. Do 1911 studovala na Académie | ||
+ | de la Grande Chaumière, Academie Russe a Académie | ||
+ | de la Palette u F. Légera, jenž ji významně ovlivnil. Od 1911 | ||
+ | pravidelně vystavovala na pařížských Salon d’automne a Salon | ||
+ | des indépendants. Téhož roku se s manželem rozvedla. Zprvu | ||
+ | se pohybovala v okruhu avantgardy kolem Café du Dôme | ||
+ | (uzavřela tu přátelství s ruskými futuristkami M. Vasiljevovou | ||
+ | a A. Povorinovou), dočasně žila v kolonii Nagybánya, podnikla | ||
+ | studijní cesty po Itálii a Španělsku. 1917 se vrátila do Čech, | ||
+ | usadila se v Pravíkově (č. o. Kamenice nad Lipou). Poprvé vystavovala 1919 v Rubešově galerii v pražském Platýzu, dva | ||
+ | roky byla členkou Volného sdružení neodvislých výtvarníků | ||
+ | J. Váchala, 1921 s ním založila umělecké sdružení Tvorba. | ||
+ | 1925 vystavovala jako host SVU Mánes. Hluboký vztah k německé | ||
+ | malířce E. Weisové ji přivedl do umělecké kolonie Neue | ||
+ | Welt ve Würzburgu. 1931 vystavovala se skupinou ruských | ||
+ | malířů v emigraci Skify, 1931–35 studovala v Ukrajinském | ||
+ | studiu výtvarného umění u profesora S. Maka. 1935–49 byla | ||
+ | G.-P. členkou Sdružení výtvarníků v čele s B. S. Urbanem, | ||
+ | s nímž se spřátelila. Poslední roky života prožila v hmotné nouzi | ||
+ | a nemocná. Pohřbena byla v rodinné hrobce v Kamenici | ||
+ | nad Lipou. | ||
+ | |||
+ | Z malířského díla G.-P. se zachovalo jen torzo, autorka postupně | ||
+ | upadala do zapomenutí. Byla velmi sebekritická, proto | ||
+ | řadu svých obrazů zničila, část přemalovala, mnoho pláten | ||
+ | zůstalo v zahraničí. Po impresivních začátcích v Mnichově | ||
+ | objevila svět francouzského moderního malířství. V Uhrách | ||
+ | získala větší sebejistotu a osvojila si expresionistický malířský | ||
+ | rukopis. Zaměřovala se na krajinu, zátiší, figurální motivy, | ||
+ | portrét i autoportrét. Pařížský pobyt u ní rezonoval ohlasem | ||
+ | díla P. Cézanna, fauvismu, a především kubismu. Kubistické | ||
+ | ozvuky jsou silné i v mistrovských kresbách a příležitostné grafice. | ||
+ | Dočasné přátelství s J. Váchalem a intimní vztah k jeho | ||
+ | družce A. Mackové ji vedly ke zvýraznění expresionistického | ||
+ | výrazu a ke spolupráci s výtvarníky Váchalova okruhu, jako | ||
+ | byli např. J. Hodek či L. Sutnar. Její malby začaly být kritikou | ||
+ | (Š. Jež, F. Kobliha, E. Edgar, J. R. Marek) odmítány. Ve třicátých | ||
+ | letech G.-P. dospěla k originálnímu magickému realismu, | ||
+ | a to jak v četných obrazech kytic, tak v zátiších. Mladší kritici | ||
+ | (O. Mrkvička, A. Birnbaumová, A. Masaryková) její produkci | ||
+ | hájili a prosazovali. Novoklasická a fauvizující tendence | ||
+ | jejích krajin a symbolických pohledů na Prahu z let protektorátu | ||
+ | navzdory osobitosti byla více poplatná francouzským | ||
+ | vlivům. V oblasti portrétu došla ovlivněna A. Modiglianim | ||
+ | k pozoruhodné kubizující expresi. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Toman 1, s. 250; SČSVU 2, s. 328; A. Birnbaumová, M. G. in: Umění | ||
+ | dneška 3, 1945–46, s. 20–21; J. Weissová, M. G.-P. v kontextu českého | ||
+ | výtvarného umění počátku 20. století, 2006 (diplomová práce, FF UK, | ||
+ | Praha); M. Pachmanová a kol., Madame Gali. Expresionistické dílo M. G.-P., | ||
+ | 2011; www.zenyvumeni.cz (stav k 2. 3. 2016). | ||
+ | |||
+ | Martin Kučera | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
Řádka 17: | Řádka 88: | ||
[[Kategorie:1951]] | [[Kategorie:1951]] | ||
[[Kategorie:Litoměřice]] | [[Kategorie:Litoměřice]] | ||
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Galimberti-Provazkova Marie Krumlov.JPG|Český Krumlov, kolem 1923 (Muzeum Jindřichohradecka) | ||
+ | Galimberti-Provazkova Marie autoportret.JPG|Autoportrét, kolem 1940 (Galerie hl. m. Prahy) | ||
+ | </gallery> |
Verze z 16. 1. 2021, 16:12
Marie GALIMBERTI-PROVÁZKOVÁ | |
Narození | 13.2.1880 |
---|---|
Místo narození | Jindřichův Hradec |
Úmrtí | 4.8.1951 |
Místo úmrtí | Litoměřice |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Citace | Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 547 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=55153 |
GALIMBERTI-PROVÁZKOVÁ, Marie, * 13. 2. 1880 Jindřichův Hradec, † 4. 8. 1951 Litoměřice, malířka
Dcera česky smýšlejícího rakouského plukovníka Josefa Prowazka z Lanova (1842–1922) a Marie, roz. Koppové (1851–1930), sestra bakteriologa Stanislava Prowazka (1875–1915). Dětství prožívala v místech otcových posádek v Komárně, Šumperku a Plzni. Po pravděpodobných gymnazijních studiích se 1899–1901 výtvarně vzdělávala v soukromé malířské škole H. Strehblowa ve Vídni. 1901 přešla do soukromé malířské školy maďarského malíře S. Hollósyho v Mnichově. Díky učiteli pronikla do maďarské modernistické malířské kolonie Nagybánya (dnes Baia Mare v Rumunsku), kde poznala významného fauvistického malíře dalmatinského původu Sándora Galimbertiho (* 31. 5. 1883 Kaposvár, Maďarsko, † 20. 7. 1915 Budapešť, Maďarsko), za kterého se 1906 provdala. 1907 s ním odjela do Paříže. Do 1911 studovala na Académie de la Grande Chaumière, Academie Russe a Académie de la Palette u F. Légera, jenž ji významně ovlivnil. Od 1911 pravidelně vystavovala na pařížských Salon d’automne a Salon des indépendants. Téhož roku se s manželem rozvedla. Zprvu se pohybovala v okruhu avantgardy kolem Café du Dôme (uzavřela tu přátelství s ruskými futuristkami M. Vasiljevovou a A. Povorinovou), dočasně žila v kolonii Nagybánya, podnikla studijní cesty po Itálii a Španělsku. 1917 se vrátila do Čech, usadila se v Pravíkově (č. o. Kamenice nad Lipou). Poprvé vystavovala 1919 v Rubešově galerii v pražském Platýzu, dva roky byla členkou Volného sdružení neodvislých výtvarníků J. Váchala, 1921 s ním založila umělecké sdružení Tvorba. 1925 vystavovala jako host SVU Mánes. Hluboký vztah k německé malířce E. Weisové ji přivedl do umělecké kolonie Neue Welt ve Würzburgu. 1931 vystavovala se skupinou ruských malířů v emigraci Skify, 1931–35 studovala v Ukrajinském studiu výtvarného umění u profesora S. Maka. 1935–49 byla G.-P. členkou Sdružení výtvarníků v čele s B. S. Urbanem, s nímž se spřátelila. Poslední roky života prožila v hmotné nouzi a nemocná. Pohřbena byla v rodinné hrobce v Kamenici nad Lipou.
Z malířského díla G.-P. se zachovalo jen torzo, autorka postupně upadala do zapomenutí. Byla velmi sebekritická, proto řadu svých obrazů zničila, část přemalovala, mnoho pláten zůstalo v zahraničí. Po impresivních začátcích v Mnichově objevila svět francouzského moderního malířství. V Uhrách získala větší sebejistotu a osvojila si expresionistický malířský rukopis. Zaměřovala se na krajinu, zátiší, figurální motivy, portrét i autoportrét. Pařížský pobyt u ní rezonoval ohlasem díla P. Cézanna, fauvismu, a především kubismu. Kubistické ozvuky jsou silné i v mistrovských kresbách a příležitostné grafice. Dočasné přátelství s J. Váchalem a intimní vztah k jeho družce A. Mackové ji vedly ke zvýraznění expresionistického výrazu a ke spolupráci s výtvarníky Váchalova okruhu, jako byli např. J. Hodek či L. Sutnar. Její malby začaly být kritikou (Š. Jež, F. Kobliha, E. Edgar, J. R. Marek) odmítány. Ve třicátých letech G.-P. dospěla k originálnímu magickému realismu, a to jak v četných obrazech kytic, tak v zátiších. Mladší kritici (O. Mrkvička, A. Birnbaumová, A. Masaryková) její produkci hájili a prosazovali. Novoklasická a fauvizující tendence jejích krajin a symbolických pohledů na Prahu z let protektorátu navzdory osobitosti byla více poplatná francouzským vlivům. V oblasti portrétu došla ovlivněna A. Modiglianim k pozoruhodné kubizující expresi.
L: Toman 1, s. 250; SČSVU 2, s. 328; A. Birnbaumová, M. G. in: Umění dneška 3, 1945–46, s. 20–21; J. Weissová, M. G.-P. v kontextu českého výtvarného umění počátku 20. století, 2006 (diplomová práce, FF UK, Praha); M. Pachmanová a kol., Madame Gali. Expresionistické dílo M. G.-P., 2011; www.zenyvumeni.cz (stav k 2. 3. 2016).
Martin Kučera