GANS David ben Šlomo 1541-22.8.1613: Porovnání verzí
(GANS_David_1542-22.8.1613) |
|||
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = David GANS | + | | jméno = David ben Šlomo GANS |
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = | + | | datum narození = 1541 |
− | | místo narození = | + | | místo narození = Lippstadt (Vestfálsko, Německo) |
| datum úmrtí = 22.8.1613 | | datum úmrtí = 22.8.1613 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
− | | povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel | + | | povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel<br />53- Historik<br />9- Astronom nebo astrolog<br />56- Filozof<br />63- Spisovatel<br /> |
− | 53- Historik | + | |
− | 9- Astronom nebo astrolog | + | |
− | 56- Filozof | + | |
− | 63- Spisovatel | + | |
− | + | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 563-564 |
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''GANS, David ben Šlomo,''' ''* 1541 Lippstadt (Vestfálsko, Německo), † 22. 8. 1613 Praha, historik, astronom, matematik'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel z obchodnické rodiny, která patřila v Německu | ||
+ | k nejstarším židovským rodinám se stálým příjmením | ||
+ | a kořeny měla patrně ve Frankfurtu nad Mohanem. G. otec | ||
+ | Šlomo a bratr Jehošua (po dědovi také zv. Zeligman), kteří | ||
+ | se věnovali především mezinárodnímu obchodu a měli stálé | ||
+ | kontakty v německých centrech, jako byly Kolín nad Rýnem, | ||
+ | Mohuč a Frankfurt, přišli do Lippstadtu z hanzovního města | ||
+ | Lemgo. Jehošua s rodinou v sedmdesátých letech 16. stol. | ||
+ | odešel do Mindenu, rovněž hanzovního města, kde kromě | ||
+ | obchodní činnosti zastával funkce v židovské samosprávě | ||
+ | a kde 1609 zemřel. Rodina žila v Mindenu ještě řadu generací. | ||
+ | |||
+ | G. se z Lippstadtu vydal za vzděláním. Tradiční náboženské | ||
+ | disciplíny studoval v rabínských učilištích pod vedením | ||
+ | učenců – v Bonnu u R. Fuldy, ve Frankfurtu nad Mohanem | ||
+ | u E. Trevese a v Krakově u proslulého halachisty M. Isserlese. | ||
+ | Pod jeho vlivem se G. začal hlouběji zabývat studiem filozofie, | ||
+ | matematiky, astronomie a dějin. V Praze, kam přišel 1564, | ||
+ | nalezl dva učitele, kteří v něm podporovali touhu po poznání | ||
+ | světa, Sinaje ben Becalela a Jehudu Levu ben Becalela (rabiho | ||
+ | Löwa). V dalších letech G. krátce pobýval v saském Nordheimu, | ||
+ | kde se v domě svého tchána rabiho Mana věnoval studiu | ||
+ | Eukleida, ale zanedlouho se vrátil a Prahu – až na krátkodobé | ||
+ | obchodní cesty – již neopustil až do smrti. Byl pohřben na Starém | ||
+ | židovském hřbitově. | ||
+ | |||
+ | G. rodina se v Praze usadila natrvalo, jak lze soudit z nápisů | ||
+ | na náhrobcích židovského hřbitova, z nichž vyplývá, že její | ||
+ | členové žili také v Byšicích (u Mělníka) a v České Lípě. Z Byšic | ||
+ | jsou zde pohřbeni: Zeligman G. z Byšic († 1634), s největší | ||
+ | pravděpodobností syn G., dále se zmiňují Zeligmanova žena, | ||
+ | dcera a syn Aba Mari Ganz z Byšic († 1674) a vnukové. | ||
+ | G. měl údajně ještě syna Jisraela, který žil a zemřel v Krakově, | ||
+ | a dvě dcery, jejichž jména neznáme. Jedna z nich byla provdána | ||
+ | za W. Fleklse, soudce pražské židovské obce, a v její rodině | ||
+ | snad G. žil ke konci života. | ||
+ | |||
+ | G. v kronice uvedl několik příbuzných ze strany matky, která | ||
+ | pocházela z polské rodiny Spirů či Šapirů. Ti, které jmenoval, | ||
+ | byli vesměs uznávanými talmudisty: strýc Natan ben Šimšon | ||
+ | Spira z Grodna a jeho synové učenec Šaari, Jicchak, představený | ||
+ | Ješívy v Kovalu, a Jissachar z Pinsku, později rektor Ješívy | ||
+ | a rabín ve Wormsu. Jiné údaje o G. rodině nejsou známé | ||
+ | kromě jeho zmínky o blíže neurčeném pražském příbuzném, | ||
+ | lékaři Šmuelovi Rofem, který objevil a praktikoval nový způsob | ||
+ | léčení syfilidy. Sporné je jeho příbuzenství s Chajimem či Joachimem G. (Gaunsem), jedním z prvních židů, kteří | ||
+ | vstoupili na půdu anglických kolonií v Severní Americe. | ||
+ | |||
+ | O G. životě v Praze nejsou známé žádné podrobnosti. Zřejmě | ||
+ | se zabýval obchodem, neúčastnil se veřejného dění, ale | ||
+ | věnoval se soukromému bádání v oblasti historie a přírodních | ||
+ | věd. Dějiny studoval z klasické židovské literatury a ze spisů | ||
+ | renesančních autorů židovských i křesťanských, jako astronom | ||
+ | a matematik byl ve spojení s předními učenci své doby. | ||
+ | |||
+ | Z celého díla Davida G. se dochovaly pouze dva spisy: kronika | ||
+ | ''Cemach David'' (Ratolest Davidova, 1592) a astronomicko- | ||
+ | matematická práce ''Magen David'' (Štít Davidův), jejíž | ||
+ | prospektus vyšel v Praze 1612, stejně jako kronika v tiskárně | ||
+ | rodiny Gersonidů; celý text teprve v 18. století pod názvem | ||
+ | ''Nechmad we-naim'' (Příjemný a milý, Jessnitz 1743). V předmluvách | ||
+ | a v textu obou velkých knih autor jmenoval vedle | ||
+ | ''Magen David'' ještě další díla, která se nedochovala: ''Migdal David'' (Věž Davidova) a ''Maor ha-katan'' (Malé světlo). Kromě | ||
+ | toho sliboval také práci o problematice chronologie a kalendáře, | ||
+ | kterou někteří badatelé identifikovali s ''Maor ha-katan''. | ||
+ | Další spis s názvem ''Prozdor'' (Předsálí) se ztratil již za G. života, | ||
+ | ale podle některých badatelů je snad totožný s ''Magen David''. | ||
+ | Astronomicko-matematický spis ''Nechmad we-naim'' představoval | ||
+ | souhrn znalostí těchto oborů v G. době. G. prostudoval | ||
+ | díla antických a středověkých autorů židovských i nežidovských | ||
+ | (ta z překladů do hebrejštiny, příp. němčiny), z renesančních | ||
+ | učenců znal a oceňoval M. Koperníka, ale sám byl | ||
+ | stoupencem učení Tychona Braha, jehož geocentrickou teorii | ||
+ | prosazoval. S Tychonem, | ||
+ | s jeho asistentem J. Millerem a s J. Keplerem byl také v písemném i osobním kontaktu a ve své knize se | ||
+ | zmiňuje o rozhovorech, které s těmito představiteli renesanční | ||
+ | vědy vedl o astronomických a matematických problémech. | ||
+ | Podal zprávu o práci na Tychonově observatoři v Benátkách | ||
+ | nad Jizerou, kde se sám třikrát zúčastnil pozorování, a uvedl, | ||
+ | že pro Tychona přeložil tzv. alfonsinské tabulky z hebrejštiny | ||
+ | do němčiny. | ||
+ | |||
+ | Od vzniku vědy o židovství (Wissenschaft des Judentums) | ||
+ | v 19. století je G. hodnocen jako jedna z osobností, které stály | ||
+ | u zrodu moderní židovské historiografie. V prostředí střední | ||
+ | a východní Evropy byl prvním židovským historikem s profesionálním | ||
+ | přístupem ke zpracovávané látce, a to jak tematicky, | ||
+ | tak technikou svého díla. Kroniku rozdělil na dvě části: | ||
+ | První díl věnoval dějinám židů, druhý díl tvoří světová kronika. | ||
+ | V obou částech chronologicky zachytil stručný průběh dějin | ||
+ | od biblického stvoření světa až do roku vydání knihy 1592. | ||
+ | Toto tradiční schéma je v obou částech paralelní a v řadě pasáží | ||
+ | autor použil křížové odkazy. S formou středověké kroniky však | ||
+ | kontrastuje humanistická historická metodologie, s níž se G. seznámil | ||
+ | studiem židovských i nežidovských autorů ze 16. století. | ||
+ | Sebral množství židovských pramenů i křesťanských německých | ||
+ | historiografických spisů, srovnával údaje z různých zdrojů a téměř | ||
+ | důsledně uváděl citace a odkazy na ně včetně paginace | ||
+ | nebo čísel kapitol. Navzdory zachování středověké analistické formy tak vytvořil první dílo tohoto typu v židovské literatuře | ||
+ | střední Evropy, v němž má prvenství i použití spisů nežidovských | ||
+ | autorů. | ||
+ | Další význam G. díla tkví v tom, že svoji kroniku | ||
+ | nepsal jen se záměrem získat židovské čtenáře pro studium | ||
+ | historie, ale sledoval široce popularizační cíl. Jeho spis neměl | ||
+ | pouze poučovat, | ||
+ | ale též bavit, a proto je psán jazykem a stylem, | ||
+ | jemuž mohli rozumět | ||
+ | i laičtí čtenáři. O oblibě, které se kronika | ||
+ | dočkala, | ||
+ | svědčí i sedmnáct vydání. Části Ratolesti Davidovy | ||
+ | byly přeloženy do latiny 1644, jidiš 1698, němčiny 1890, poslední | ||
+ | překlad kompletního díla byl pořízen do češtiny (2016). | ||
+ | |||
+ | '''D:''' Sefer Cemach David le-rabi David Ganz (Prag 352–1592), M. Breuer (ed.), | ||
+ | Jerušalajim 1983; Chronologia Sacra-Profana A mundi conditu ad annum | ||
+ | M. 5352 vel Christi 1592, dicta Ṣemaḥ David Germen Davidis. Auctore | ||
+ | R. D. G. … Ex Hebraeo in Latinum versa, et Observationibus illustrata per | ||
+ | Guilielmum Henric. Vorstium C. F., Lugduni Batavorum (= Leiden) 1644; | ||
+ | D. G. Chronikartige Weltgeschichte unter dem Titel Zemach David, verfasst | ||
+ | im Jahre 1593, zum ersten Male aus dem hebr. Originaltext in’s Deutsche | ||
+ | übertragen und mit Anmerkungen versehen von Gutmann Klemperer, 1890; | ||
+ | Ratolest Davidova, 2016. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' G. Alter, Two Renaissance Astronomers: D. G. – Joseph Delmedigo, | ||
+ | in: Rozpravy ČSAV, řada matematických a přírodních věd 68, sešit 11, 1958; | ||
+ | M. Breuer, „Modernism and Traditionalism in Sixteenth-Century Jewish | ||
+ | Historiography: A Study of D. G.’ ‚Tzemah David‘ “, in: Jewish Thought in | ||
+ | the Sixteenth Century, B. D. Cooperman (ed.), Cambridge (Mass.) 1983, | ||
+ | s. 49–88; O. Muneles, Epitaphs from the Ancient Jewish Cemetery of Prague, | ||
+ | Jerusalem 1988; N. J. Efron, „Irenism and Natural Philosophy in Rudolfine | ||
+ | Prague: The Case of D. G.“, in: Science in Context 10, 1994, s. 627–649; A. von | ||
+ | Gans – M. Groening, Die Familie G. 1350–1963. Ursprung und Schicksal | ||
+ | einer wiederentdeckten Gelehrten- und Wirtschaftsdynastie, Heidelberg | ||
+ | 2006; J. Šedinová, D. G., pražský renesanční židovský historik, 2016. | ||
+ | |||
+ | '''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/6c8ee62d-694d-4663-b41f-9064dbe30c36 Bibliografie dějin Českých zemí] | ||
+ | |||
+ | Jiřina Šedinová | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | [[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | ||
Řádka 21: | Řádka 159: | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:1541]] |
+ | [[Kategorie:Lippstadt]] | ||
[[Kategorie:1613]] | [[Kategorie:1613]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] | ||
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Gans David hrob.jpeg|Náhrobek Davida Ganse na Starém židovském hřbitově v Praze | ||
+ | </gallery> |
Aktuální verze z 2. 1. 2022, 18:06
David ben Šlomo GANS | |
Narození | 1541 |
---|---|
Místo narození | Lippstadt (Vestfálsko, Německo) |
Úmrtí | 22.8.1613 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
49- Náboženský nebo církevní činitel 53- Historik 9- Astronom nebo astrolog 56- Filozof 63- Spisovatel |
Citace | Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 563-564 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46376 |
GANS, David ben Šlomo, * 1541 Lippstadt (Vestfálsko, Německo), † 22. 8. 1613 Praha, historik, astronom, matematik
Pocházel z obchodnické rodiny, která patřila v Německu k nejstarším židovským rodinám se stálým příjmením a kořeny měla patrně ve Frankfurtu nad Mohanem. G. otec Šlomo a bratr Jehošua (po dědovi také zv. Zeligman), kteří se věnovali především mezinárodnímu obchodu a měli stálé kontakty v německých centrech, jako byly Kolín nad Rýnem, Mohuč a Frankfurt, přišli do Lippstadtu z hanzovního města Lemgo. Jehošua s rodinou v sedmdesátých letech 16. stol. odešel do Mindenu, rovněž hanzovního města, kde kromě obchodní činnosti zastával funkce v židovské samosprávě a kde 1609 zemřel. Rodina žila v Mindenu ještě řadu generací.
G. se z Lippstadtu vydal za vzděláním. Tradiční náboženské disciplíny studoval v rabínských učilištích pod vedením učenců – v Bonnu u R. Fuldy, ve Frankfurtu nad Mohanem u E. Trevese a v Krakově u proslulého halachisty M. Isserlese. Pod jeho vlivem se G. začal hlouběji zabývat studiem filozofie, matematiky, astronomie a dějin. V Praze, kam přišel 1564, nalezl dva učitele, kteří v něm podporovali touhu po poznání světa, Sinaje ben Becalela a Jehudu Levu ben Becalela (rabiho Löwa). V dalších letech G. krátce pobýval v saském Nordheimu, kde se v domě svého tchána rabiho Mana věnoval studiu Eukleida, ale zanedlouho se vrátil a Prahu – až na krátkodobé obchodní cesty – již neopustil až do smrti. Byl pohřben na Starém židovském hřbitově.
G. rodina se v Praze usadila natrvalo, jak lze soudit z nápisů na náhrobcích židovského hřbitova, z nichž vyplývá, že její členové žili také v Byšicích (u Mělníka) a v České Lípě. Z Byšic jsou zde pohřbeni: Zeligman G. z Byšic († 1634), s největší pravděpodobností syn G., dále se zmiňují Zeligmanova žena, dcera a syn Aba Mari Ganz z Byšic († 1674) a vnukové. G. měl údajně ještě syna Jisraela, který žil a zemřel v Krakově, a dvě dcery, jejichž jména neznáme. Jedna z nich byla provdána za W. Fleklse, soudce pražské židovské obce, a v její rodině snad G. žil ke konci života.
G. v kronice uvedl několik příbuzných ze strany matky, která pocházela z polské rodiny Spirů či Šapirů. Ti, které jmenoval, byli vesměs uznávanými talmudisty: strýc Natan ben Šimšon Spira z Grodna a jeho synové učenec Šaari, Jicchak, představený Ješívy v Kovalu, a Jissachar z Pinsku, později rektor Ješívy a rabín ve Wormsu. Jiné údaje o G. rodině nejsou známé kromě jeho zmínky o blíže neurčeném pražském příbuzném, lékaři Šmuelovi Rofem, který objevil a praktikoval nový způsob léčení syfilidy. Sporné je jeho příbuzenství s Chajimem či Joachimem G. (Gaunsem), jedním z prvních židů, kteří vstoupili na půdu anglických kolonií v Severní Americe.
O G. životě v Praze nejsou známé žádné podrobnosti. Zřejmě se zabýval obchodem, neúčastnil se veřejného dění, ale věnoval se soukromému bádání v oblasti historie a přírodních věd. Dějiny studoval z klasické židovské literatury a ze spisů renesančních autorů židovských i křesťanských, jako astronom a matematik byl ve spojení s předními učenci své doby.
Z celého díla Davida G. se dochovaly pouze dva spisy: kronika Cemach David (Ratolest Davidova, 1592) a astronomicko- matematická práce Magen David (Štít Davidův), jejíž prospektus vyšel v Praze 1612, stejně jako kronika v tiskárně rodiny Gersonidů; celý text teprve v 18. století pod názvem Nechmad we-naim (Příjemný a milý, Jessnitz 1743). V předmluvách a v textu obou velkých knih autor jmenoval vedle Magen David ještě další díla, která se nedochovala: Migdal David (Věž Davidova) a Maor ha-katan (Malé světlo). Kromě toho sliboval také práci o problematice chronologie a kalendáře, kterou někteří badatelé identifikovali s Maor ha-katan. Další spis s názvem Prozdor (Předsálí) se ztratil již za G. života, ale podle některých badatelů je snad totožný s Magen David. Astronomicko-matematický spis Nechmad we-naim představoval souhrn znalostí těchto oborů v G. době. G. prostudoval díla antických a středověkých autorů židovských i nežidovských (ta z překladů do hebrejštiny, příp. němčiny), z renesančních učenců znal a oceňoval M. Koperníka, ale sám byl stoupencem učení Tychona Braha, jehož geocentrickou teorii prosazoval. S Tychonem, s jeho asistentem J. Millerem a s J. Keplerem byl také v písemném i osobním kontaktu a ve své knize se zmiňuje o rozhovorech, které s těmito představiteli renesanční vědy vedl o astronomických a matematických problémech. Podal zprávu o práci na Tychonově observatoři v Benátkách nad Jizerou, kde se sám třikrát zúčastnil pozorování, a uvedl, že pro Tychona přeložil tzv. alfonsinské tabulky z hebrejštiny do němčiny.
Od vzniku vědy o židovství (Wissenschaft des Judentums) v 19. století je G. hodnocen jako jedna z osobností, které stály u zrodu moderní židovské historiografie. V prostředí střední a východní Evropy byl prvním židovským historikem s profesionálním přístupem ke zpracovávané látce, a to jak tematicky, tak technikou svého díla. Kroniku rozdělil na dvě části: První díl věnoval dějinám židů, druhý díl tvoří světová kronika. V obou částech chronologicky zachytil stručný průběh dějin od biblického stvoření světa až do roku vydání knihy 1592. Toto tradiční schéma je v obou částech paralelní a v řadě pasáží autor použil křížové odkazy. S formou středověké kroniky však kontrastuje humanistická historická metodologie, s níž se G. seznámil studiem židovských i nežidovských autorů ze 16. století. Sebral množství židovských pramenů i křesťanských německých historiografických spisů, srovnával údaje z různých zdrojů a téměř důsledně uváděl citace a odkazy na ně včetně paginace nebo čísel kapitol. Navzdory zachování středověké analistické formy tak vytvořil první dílo tohoto typu v židovské literatuře střední Evropy, v němž má prvenství i použití spisů nežidovských autorů. Další význam G. díla tkví v tom, že svoji kroniku nepsal jen se záměrem získat židovské čtenáře pro studium historie, ale sledoval široce popularizační cíl. Jeho spis neměl pouze poučovat, ale též bavit, a proto je psán jazykem a stylem, jemuž mohli rozumět i laičtí čtenáři. O oblibě, které se kronika dočkala, svědčí i sedmnáct vydání. Části Ratolesti Davidovy byly přeloženy do latiny 1644, jidiš 1698, němčiny 1890, poslední překlad kompletního díla byl pořízen do češtiny (2016).
D: Sefer Cemach David le-rabi David Ganz (Prag 352–1592), M. Breuer (ed.), Jerušalajim 1983; Chronologia Sacra-Profana A mundi conditu ad annum M. 5352 vel Christi 1592, dicta Ṣemaḥ David Germen Davidis. Auctore R. D. G. … Ex Hebraeo in Latinum versa, et Observationibus illustrata per Guilielmum Henric. Vorstium C. F., Lugduni Batavorum (= Leiden) 1644; D. G. Chronikartige Weltgeschichte unter dem Titel Zemach David, verfasst im Jahre 1593, zum ersten Male aus dem hebr. Originaltext in’s Deutsche übertragen und mit Anmerkungen versehen von Gutmann Klemperer, 1890; Ratolest Davidova, 2016.
L: G. Alter, Two Renaissance Astronomers: D. G. – Joseph Delmedigo, in: Rozpravy ČSAV, řada matematických a přírodních věd 68, sešit 11, 1958; M. Breuer, „Modernism and Traditionalism in Sixteenth-Century Jewish Historiography: A Study of D. G.’ ‚Tzemah David‘ “, in: Jewish Thought in the Sixteenth Century, B. D. Cooperman (ed.), Cambridge (Mass.) 1983, s. 49–88; O. Muneles, Epitaphs from the Ancient Jewish Cemetery of Prague, Jerusalem 1988; N. J. Efron, „Irenism and Natural Philosophy in Rudolfine Prague: The Case of D. G.“, in: Science in Context 10, 1994, s. 627–649; A. von Gans – M. Groening, Die Familie G. 1350–1963. Ursprung und Schicksal einer wiederentdeckten Gelehrten- und Wirtschaftsdynastie, Heidelberg 2006; J. Šedinová, D. G., pražský renesanční židovský historik, 2016.
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Jiřina Šedinová