GANS David ben Šlomo 1541-22.8.1613: Porovnání verzí

Z Personal
(GANS_David_1542-22.8.1613)
 
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = David GANS
+
| jméno = David ben Šlomo GANS
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1542
+
| datum narození = 1541
| místo narození =  
+
| místo narození = Lippstadt (Vestfálsko, Německo)
 
| datum úmrtí = 22.8.1613
 
| datum úmrtí = 22.8.1613
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel
+
| povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel<br />53- Historik<br />9- Astronom nebo astrolog<br />56- Filozof<br />63- Spisovatel<br />
53- Historik
+
9- Astronom nebo astrolog
+
56- Filozof
+
63- Spisovatel
+
 
+
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>David GANS
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 563-564
 +
}}
 +
 
 +
'''GANS, David ben Šlomo,''' ''* 1541 Lippstadt (Vestfálsko, Německo), † 22. 8. 1613 Praha, historik, astronom, matematik''
 +
 
 +
Pocházel z obchodnické rodiny, která patřila v Německu
 +
k nejstarším židovským rodinám se stálým příjmením
 +
a kořeny měla patrně ve Frankfurtu nad Mohanem. G. otec
 +
Šlomo a bratr Jehošua (po dědovi také zv. Zeligman), kteří
 +
se věnovali především mezinárodnímu obchodu a měli stálé
 +
kontakty v německých centrech, jako byly Kolín nad Rýnem,
 +
Mohuč a Frankfurt, přišli do Lippstadtu z hanzovního města
 +
Lemgo. Jehošua s rodinou v sedmdesátých letech 16. stol.
 +
odešel do Mindenu, rovněž hanzovního města, kde kromě
 +
obchodní činnosti zastával funkce v židovské samosprávě
 +
a kde 1609 zemřel. Rodina žila v Mindenu ještě řadu generací.
 +
 
 +
G. se z Lippstadtu vydal za vzděláním. Tradiční náboženské
 +
disciplíny studoval v rabínských učilištích pod vedením
 +
učenců – v Bonnu u R. Fuldy, ve Frankfurtu nad Mohanem
 +
u E. Trevese a v Krakově u proslulého halachisty M. Isserlese.
 +
Pod jeho vlivem se G. začal hlouběji zabývat studiem filozofie,
 +
matematiky, astronomie a dějin. V Praze, kam přišel 1564,
 +
nalezl dva učitele, kteří v něm podporovali touhu po poznání
 +
světa, Sinaje ben Becalela a Jehudu Levu ben Becalela (rabiho
 +
Löwa). V dalších letech G. krátce pobýval v saském Nordheimu,
 +
kde se v domě svého tchána rabiho Mana věnoval studiu
 +
Eukleida, ale zanedlouho se vrátil a Prahu – až na krátkodobé
 +
obchodní cesty – již neopustil až do smrti. Byl pohřben na Starém
 +
židovském hřbitově.
 +
 
 +
G. rodina se v Praze usadila natrvalo, jak lze soudit z nápisů
 +
na náhrobcích židovského hřbitova, z nichž vyplývá, že její
 +
členové žili také v Byšicích (u Mělníka) a v České Lípě. Z Byšic
 +
jsou zde pohřbeni: Zeligman G. z Byšic († 1634), s největší
 +
pravděpodobností syn G., dále se zmiňují Zeligmanova žena,
 +
dcera a syn Aba Mari Ganz z Byšic († 1674) a vnukové.
 +
G. měl údajně ještě syna Jisraela, který žil a zemřel v Krakově,
 +
a dvě dcery, jejichž jména neznáme. Jedna z nich byla provdána
 +
za W. Fleklse, soudce pražské židovské obce, a v její rodině
 +
snad G. žil ke konci života.
 +
 
 +
G. v kronice uvedl několik příbuzných ze strany matky, která
 +
pocházela z polské rodiny Spirů či Šapirů. Ti, které jmenoval,
 +
byli vesměs uznávanými talmudisty: strýc Natan ben Šimšon
 +
Spira z Grodna a jeho synové učenec Šaari, Jicchak, představený
 +
Ješívy v Kovalu, a Jissachar z Pinsku, později rektor Ješívy
 +
a rabín ve Wormsu. Jiné údaje o G. rodině nejsou známé
 +
kromě jeho zmínky o blíže neurčeném pražském příbuzném,
 +
lékaři Šmuelovi Rofem, který objevil a praktikoval nový způsob
 +
léčení syfilidy. Sporné je jeho příbuzenství s Chajimem či Joachimem G. (Gaunsem), jedním z prvních židů, kteří
 +
vstoupili na půdu anglických kolonií v Severní Americe.
 +
 
 +
O G. životě v Praze nejsou známé žádné podrobnosti. Zřejmě
 +
se zabýval obchodem, neúčastnil se veřejného dění, ale
 +
věnoval se soukromému bádání v oblasti historie a přírodních
 +
věd. Dějiny studoval z klasické židovské literatury a ze spisů
 +
renesančních autorů židovských i křesťanských, jako astronom
 +
a matematik byl ve spojení s předními učenci své doby.
 +
 
 +
Z celého díla Davida G. se dochovaly pouze dva spisy: kronika
 +
''Cemach David'' (Ratolest Davidova, 1592) a astronomicko-
 +
matematická práce ''Magen David'' (Štít Davidův), jejíž
 +
prospektus vyšel v Praze 1612, stejně jako kronika v tiskárně
 +
rodiny Gersonidů; celý text teprve v 18. století pod názvem
 +
''Nechmad we-naim'' (Příjemný a milý, Jessnitz 1743). V předmluvách
 +
a v textu obou velkých knih autor jmenoval vedle
 +
''Magen David'' ještě další díla, která se nedochovala: ''Migdal David'' (Věž Davidova) a ''Maor ha-katan'' (Malé světlo). Kromě
 +
toho sliboval také práci o problematice chronologie a kalendáře,
 +
kterou někteří badatelé identifikovali s ''Maor ha-katan''.
 +
Další spis s názvem ''Prozdor'' (Předsálí) se ztratil již za G. života,
 +
ale podle některých badatelů je snad totožný s ''Magen David''.
 +
Astronomicko-matematický spis ''Nechmad we-naim'' představoval
 +
souhrn znalostí těchto oborů v G. době. G. prostudoval
 +
díla antických a středověkých autorů židovských i nežidovských
 +
(ta z překladů do hebrejštiny, příp. němčiny), z renesančních
 +
učenců znal a oceňoval M. Koperníka, ale sám byl
 +
stoupencem učení Tychona Braha, jehož geocentrickou teorii
 +
prosazoval. S Tychonem,
 +
s jeho asistentem J. Millerem a s J. Keplerem byl také v písemném i osobním kontaktu a ve své knize se
 +
zmiňuje o rozhovorech, které s těmito představiteli renesanční
 +
vědy vedl o astronomických a matematických problémech.
 +
Podal zprávu o práci na Tychonově observatoři v Benátkách
 +
nad Jizerou, kde se sám třikrát zúčastnil pozorování, a uvedl,
 +
že pro Tychona přeložil tzv. alfonsinské tabulky z hebrejštiny
 +
do němčiny.
 +
 
 +
Od vzniku vědy o židovství (Wissenschaft des Judentums)
 +
v 19. století je G. hodnocen jako jedna z osobností, které stály
 +
u zrodu moderní židovské historiografie. V prostředí střední
 +
a východní Evropy byl prvním židovským historikem s profesionálním
 +
přístupem ke zpracovávané látce, a to jak tematicky,
 +
tak technikou svého díla. Kroniku rozdělil na dvě části:
 +
První díl věnoval dějinám židů, druhý díl tvoří světová kronika.
 +
V obou částech chronologicky zachytil stručný průběh dějin
 +
od biblického stvoření světa až do roku vydání knihy 1592.
 +
Toto tradiční schéma je v obou částech paralelní a v řadě pasáží
 +
autor použil křížové odkazy. S formou středověké kroniky však
 +
kontrastuje humanistická historická metodologie, s níž se G. seznámil
 +
studiem židovských i nežidovských autorů ze 16. století.
 +
Sebral množství židovských pramenů i křesťanských německých
 +
historiografických spisů, srovnával údaje z různých zdrojů a téměř
 +
důsledně uváděl citace a odkazy na ně včetně paginace
 +
nebo čísel kapitol. Navzdory zachování středověké analistické formy tak vytvořil první dílo tohoto typu v židovské literatuře
 +
střední Evropy, v němž má prvenství i použití spisů nežidovských
 +
autorů.
 +
Další význam G. díla tkví v tom, že svoji kroniku
 +
nepsal jen se záměrem získat židovské čtenáře pro studium
 +
historie, ale sledoval široce popularizační cíl. Jeho spis neměl
 +
pouze poučovat,
 +
ale též bavit, a proto je psán jazykem a stylem,
 +
jemuž mohli rozumět
 +
i laičtí čtenáři. O oblibě, které se kronika
 +
dočkala,
 +
svědčí i sedmnáct vydání. Části Ratolesti Davidovy
 +
byly přeloženy do latiny 1644, jidiš 1698, němčiny 1890, poslední
 +
překlad kompletního díla byl pořízen do češtiny (2016).
 +
 
 +
'''D:''' Sefer Cemach David le-rabi David Ganz (Prag 352–1592), M. Breuer (ed.),
 +
Jerušalajim 1983; Chronologia Sacra-Profana A mundi conditu ad annum
 +
M. 5352 vel Christi 1592, dicta Ṣemaḥ David Germen Davidis. Auctore
 +
R. D. G. … Ex Hebraeo in Latinum versa, et Observationibus illustrata per
 +
Guilielmum Henric. Vorstium C. F., Lugduni Batavorum (= Leiden) 1644;
 +
D. G. Chronikartige Weltgeschichte unter dem Titel Zemach David, verfasst
 +
im Jahre 1593, zum ersten Male aus dem hebr. Originaltext in’s Deutsche
 +
übertragen und mit Anmerkungen versehen von Gutmann Klemperer, 1890;
 +
Ratolest Davidova, 2016.
 +
 
 +
'''L:''' G. Alter, Two Renaissance Astronomers: D. G. – Joseph Delmedigo,
 +
in: Rozpravy ČSAV, řada matematických a přírodních věd 68, sešit 11, 1958;
 +
M. Breuer, „Modernism and Traditionalism in Sixteenth-Century Jewish
 +
Historiography: A Study of D. G.’ ‚Tzemah David‘ “, in: Jewish Thought in
 +
the Sixteenth Century, B. D. Cooperman (ed.), Cambridge (Mass.) 1983,
 +
s. 49–88; O. Muneles, Epitaphs from the Ancient Jewish Cemetery of Prague,
 +
Jerusalem 1988; N. J. Efron, „Irenism and Natural Philosophy in Rudolfine
 +
Prague: The Case of D. G.“, in: Science in Context 10, 1994, s. 627–649; A. von
 +
Gans – M. Groening, Die Familie G. 1350–1963. Ursprung und Schicksal
 +
einer wiederentdeckten Gelehrten- und Wirtschaftsdynastie, Heidelberg
 +
2006; J. Šedinová, D. G., pražský renesanční židovský historik, 2016.
 +
 
 +
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/6c8ee62d-694d-4663-b41f-9064dbe30c36 Bibliografie dějin Českých zemí]
 +
 
 +
Jiřina Šedinová
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
 
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
Řádka 21: Řádka 159:
 
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
 
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
  
[[Kategorie:1542]]
+
[[Kategorie:1541]]
 +
[[Kategorie:Lippstadt]]
 
[[Kategorie:1613]]
 
[[Kategorie:1613]]
 +
[[Kategorie:Praha]]
 +
 +
<gallery>
 +
Gans David hrob.jpeg|Náhrobek Davida Ganse na Starém židovském hřbitově v Praze
 +
</gallery>

Aktuální verze z 2. 1. 2022, 18:06

David ben Šlomo GANS
Narození 1541
Místo narození Lippstadt (Vestfálsko, Německo)
Úmrtí 22.8.1613
Místo úmrtí Praha
Povolání 49- Náboženský nebo církevní činitel
53- Historik
9- Astronom nebo astrolog
56- Filozof
63- Spisovatel
Citace Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 563-564
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46376

GANS, David ben Šlomo, * 1541 Lippstadt (Vestfálsko, Německo), † 22. 8. 1613 Praha, historik, astronom, matematik

Pocházel z obchodnické rodiny, která patřila v Německu k nejstarším židovským rodinám se stálým příjmením a kořeny měla patrně ve Frankfurtu nad Mohanem. G. otec Šlomo a bratr Jehošua (po dědovi také zv. Zeligman), kteří se věnovali především mezinárodnímu obchodu a měli stálé kontakty v německých centrech, jako byly Kolín nad Rýnem, Mohuč a Frankfurt, přišli do Lippstadtu z hanzovního města Lemgo. Jehošua s rodinou v sedmdesátých letech 16. stol. odešel do Mindenu, rovněž hanzovního města, kde kromě obchodní činnosti zastával funkce v židovské samosprávě a kde 1609 zemřel. Rodina žila v Mindenu ještě řadu generací.

G. se z Lippstadtu vydal za vzděláním. Tradiční náboženské disciplíny studoval v rabínských učilištích pod vedením učenců – v Bonnu u R. Fuldy, ve Frankfurtu nad Mohanem u E. Trevese a v Krakově u proslulého halachisty M. Isserlese. Pod jeho vlivem se G. začal hlouběji zabývat studiem filozofie, matematiky, astronomie a dějin. V Praze, kam přišel 1564, nalezl dva učitele, kteří v něm podporovali touhu po poznání světa, Sinaje ben Becalela a Jehudu Levu ben Becalela (rabiho Löwa). V dalších letech G. krátce pobýval v saském Nordheimu, kde se v domě svého tchána rabiho Mana věnoval studiu Eukleida, ale zanedlouho se vrátil a Prahu – až na krátkodobé obchodní cesty – již neopustil až do smrti. Byl pohřben na Starém židovském hřbitově.

G. rodina se v Praze usadila natrvalo, jak lze soudit z nápisů na náhrobcích židovského hřbitova, z nichž vyplývá, že její členové žili také v Byšicích (u Mělníka) a v České Lípě. Z Byšic jsou zde pohřbeni: Zeligman G. z Byšic († 1634), s největší pravděpodobností syn G., dále se zmiňují Zeligmanova žena, dcera a syn Aba Mari Ganz z Byšic († 1674) a vnukové. G. měl údajně ještě syna Jisraela, který žil a zemřel v Krakově, a dvě dcery, jejichž jména neznáme. Jedna z nich byla provdána za W. Fleklse, soudce pražské židovské obce, a v její rodině snad G. žil ke konci života.

G. v kronice uvedl několik příbuzných ze strany matky, která pocházela z polské rodiny Spirů či Šapirů. Ti, které jmenoval, byli vesměs uznávanými talmudisty: strýc Natan ben Šimšon Spira z Grodna a jeho synové učenec Šaari, Jicchak, představený Ješívy v Kovalu, a Jissachar z Pinsku, později rektor Ješívy a rabín ve Wormsu. Jiné údaje o G. rodině nejsou známé kromě jeho zmínky o blíže neurčeném pražském příbuzném, lékaři Šmuelovi Rofem, který objevil a praktikoval nový způsob léčení syfilidy. Sporné je jeho příbuzenství s Chajimem či Joachimem G. (Gaunsem), jedním z prvních židů, kteří vstoupili na půdu anglických kolonií v Severní Americe.

O G. životě v Praze nejsou známé žádné podrobnosti. Zřejmě se zabýval obchodem, neúčastnil se veřejného dění, ale věnoval se soukromému bádání v oblasti historie a přírodních věd. Dějiny studoval z klasické židovské literatury a ze spisů renesančních autorů židovských i křesťanských, jako astronom a matematik byl ve spojení s předními učenci své doby.

Z celého díla Davida G. se dochovaly pouze dva spisy: kronika Cemach David (Ratolest Davidova, 1592) a astronomicko- matematická práce Magen David (Štít Davidův), jejíž prospektus vyšel v Praze 1612, stejně jako kronika v tiskárně rodiny Gersonidů; celý text teprve v 18. století pod názvem Nechmad we-naim (Příjemný a milý, Jessnitz 1743). V předmluvách a v textu obou velkých knih autor jmenoval vedle Magen David ještě další díla, která se nedochovala: Migdal David (Věž Davidova) a Maor ha-katan (Malé světlo). Kromě toho sliboval také práci o problematice chronologie a kalendáře, kterou někteří badatelé identifikovali s Maor ha-katan. Další spis s názvem Prozdor (Předsálí) se ztratil již za G. života, ale podle některých badatelů je snad totožný s Magen David. Astronomicko-matematický spis Nechmad we-naim představoval souhrn znalostí těchto oborů v G. době. G. prostudoval díla antických a středověkých autorů židovských i nežidovských (ta z překladů do hebrejštiny, příp. němčiny), z renesančních učenců znal a oceňoval M. Koperníka, ale sám byl stoupencem učení Tychona Braha, jehož geocentrickou teorii prosazoval. S Tychonem, s jeho asistentem J. Millerem a s J. Keplerem byl také v písemném i osobním kontaktu a ve své knize se zmiňuje o rozhovorech, které s těmito představiteli renesanční vědy vedl o astronomických a matematických problémech. Podal zprávu o práci na Tychonově observatoři v Benátkách nad Jizerou, kde se sám třikrát zúčastnil pozorování, a uvedl, že pro Tychona přeložil tzv. alfonsinské tabulky z hebrejštiny do němčiny.

Od vzniku vědy o židovství (Wissenschaft des Judentums) v 19. století je G. hodnocen jako jedna z osobností, které stály u zrodu moderní židovské historiografie. V prostředí střední a východní Evropy byl prvním židovským historikem s profesionálním přístupem ke zpracovávané látce, a to jak tematicky, tak technikou svého díla. Kroniku rozdělil na dvě části: První díl věnoval dějinám židů, druhý díl tvoří světová kronika. V obou částech chronologicky zachytil stručný průběh dějin od biblického stvoření světa až do roku vydání knihy 1592. Toto tradiční schéma je v obou částech paralelní a v řadě pasáží autor použil křížové odkazy. S formou středověké kroniky však kontrastuje humanistická historická metodologie, s níž se G. seznámil studiem židovských i nežidovských autorů ze 16. století. Sebral množství židovských pramenů i křesťanských německých historiografických spisů, srovnával údaje z různých zdrojů a téměř důsledně uváděl citace a odkazy na ně včetně paginace nebo čísel kapitol. Navzdory zachování středověké analistické formy tak vytvořil první dílo tohoto typu v židovské literatuře střední Evropy, v němž má prvenství i použití spisů nežidovských autorů. Další význam G. díla tkví v tom, že svoji kroniku nepsal jen se záměrem získat židovské čtenáře pro studium historie, ale sledoval široce popularizační cíl. Jeho spis neměl pouze poučovat, ale též bavit, a proto je psán jazykem a stylem, jemuž mohli rozumět i laičtí čtenáři. O oblibě, které se kronika dočkala, svědčí i sedmnáct vydání. Části Ratolesti Davidovy byly přeloženy do latiny 1644, jidiš 1698, němčiny 1890, poslední překlad kompletního díla byl pořízen do češtiny (2016).

D: Sefer Cemach David le-rabi David Ganz (Prag 352–1592), M. Breuer (ed.), Jerušalajim 1983; Chronologia Sacra-Profana A mundi conditu ad annum M. 5352 vel Christi 1592, dicta Ṣemaḥ David Germen Davidis. Auctore R. D. G. … Ex Hebraeo in Latinum versa, et Observationibus illustrata per Guilielmum Henric. Vorstium C. F., Lugduni Batavorum (= Leiden) 1644; D. G. Chronikartige Weltgeschichte unter dem Titel Zemach David, verfasst im Jahre 1593, zum ersten Male aus dem hebr. Originaltext in’s Deutsche übertragen und mit Anmerkungen versehen von Gutmann Klemperer, 1890; Ratolest Davidova, 2016.

L: G. Alter, Two Renaissance Astronomers: D. G. – Joseph Delmedigo, in: Rozpravy ČSAV, řada matematických a přírodních věd 68, sešit 11, 1958; M. Breuer, „Modernism and Traditionalism in Sixteenth-Century Jewish Historiography: A Study of D. G.’ ‚Tzemah David‘ “, in: Jewish Thought in the Sixteenth Century, B. D. Cooperman (ed.), Cambridge (Mass.) 1983, s. 49–88; O. Muneles, Epitaphs from the Ancient Jewish Cemetery of Prague, Jerusalem 1988; N. J. Efron, „Irenism and Natural Philosophy in Rudolfine Prague: The Case of D. G.“, in: Science in Context 10, 1994, s. 627–649; A. von Gans – M. Groening, Die Familie G. 1350–1963. Ursprung und Schicksal einer wiederentdeckten Gelehrten- und Wirtschaftsdynastie, Heidelberg 2006; J. Šedinová, D. G., pražský renesanční židovský historik, 2016.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Jiřina Šedinová