GLÁZROVÁ Marie 12.7.1911-19.2.2000: Porovnání verzí
(GLÁZROVÁ_Marie_11.7.1911-2000) |
|||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
| jméno = Marie GLÁZROVÁ | | jméno = Marie GLÁZROVÁ | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = | + | | datum narození = 12.7.1911 |
− | | místo narození = Horní Suchá | + | | místo narození = Horní Suchá |
− | | datum úmrtí = 2000 | + | | datum úmrtí = 19.2.2000 |
| místo úmrtí = Praha | | místo úmrtí = Praha | ||
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec | | povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 647-649 |
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''GLÁZROVÁ, Marie''' ''(pův. jm. Glaserová), * 12. 7. 1911 Horní Suchá, † 19. 2. 2000 Praha, herečka'' | ||
+ | |||
+ | Bývá uváděno i chybné datum narození 11. 7. Na počátku | ||
+ | kariéry používala příjmení Glaserová. Dcera venkovského lékaře a nadšeného ochotníka Vavřince Glasera a Karolíny, roz. | ||
+ | Wolfové. Záliba v recitaci ji po soukromém školení u M. Markové-Nekolové a I. Grégrové přivedla na dramatické oddělení | ||
+ | pražské konzervatoře k M. Laudové-Hořicové, A. Suchánkové, | ||
+ | J. Hurtovi, R. Deylovi st. a M. Svobodovi. Během studia hostovala v Národním divadle. Po absolutoriu 1931 se ne- | ||
+ | úspěšně pokusila získat angažmá v Divadle Vlasty Buriana, | ||
+ | 1931/32 začínala v Městském divadle v Plzni, odkud na popud | ||
+ | J. Bora přešla na pět let do Městského divadla na Královských | ||
+ | Vinohradech, kde se jako Kateřina v Shakespearově ''Zkrocení zlé ženy'' (1932) uvedla do povědomí diváků i kritiky. Vynikla | ||
+ | v postavách energických mladých žen, nepostrádajících smysl | ||
+ | pro humor (např. Kleopatra, G. B. Shaw: ''Caesar a Kleopatra'', | ||
+ | 1936). 1937–39 se věnovala pouze filmování. 1939 byla po | ||
+ | krátkém hostování přijata do činohry Národního divadla. | ||
+ | |||
+ | Na první pražské scéně vytvořila mnoho postav z domácího | ||
+ | a světového repertoáru klasického i moderního. Jako herečka | ||
+ | disponovala širokým výrazovým rejstříkem zahrnujícím lyrickou něhu, temperamentní komiku i polohy dramatické a tragické. Zpočátku se stala jednou z hlavních představitelek lyrických hrdinek okouzlujících krásou, vroucností a hlubokým | ||
+ | prožitkem, které se ocitaly v dramatických situacích převážně | ||
+ | s tragickým vyústěním (Markéta, J. W. Goethe: ''Faust''; Desdemona, W. Shakespeare: ''Othello''; Mahulena, J. Zeyer: | ||
+ | ''Radúz a Mahulena''). Jejich protipólem byly veseloherní role. Patřily | ||
+ | k nim nejen rázovité české lidové postavy (Klásková, A. Jirásek: ''Lucerna''; Kordula, J. K. Tyl: ''Strakonický dudák''; Markytka, | ||
+ | L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), ale i hrdinky ze světového | ||
+ | repertoáru (Dorina, Molière: ''Tartuffe''; paní Pasqua, C. Goldoni: ''Poprask na laguně''), které všechny skrývaly pod drsnou | ||
+ | slupkou hluboký cit. Tvůrčího vrcholu G. dosáhla v tragických | ||
+ | figurách urozených i prostých milenek a žen psychologického | ||
+ | a romantického repertoáru, které charakterizovala kultivovanou řečí a zřetelným přednesem s promyšlenými pauzami | ||
+ | a kadencemi. Za protektorátu zaujala jako ''Zuzana Vojířová'' | ||
+ | ve stejnojmenném Borově dramatu (1942). Její životní rolí se | ||
+ | stala Maryša bratří Mrštíků, kterou vytvořila ve třech nastudováních (1943, 1945, 1956). Hereččina muzikálnost spolu | ||
+ | s výrazným přednesem a smyslem pro rytmizaci ji předurčovaly pro antiku a melodram. V padesátých letech zazářila jako | ||
+ | Hippodamie v ''Námluvách Pelopových'' (1950) a ''Smíru Tantalově'' | ||
+ | (1958) J. Vrchlického a Z. Fibicha. Sehrála také role s vnitřně | ||
+ | složitější psychologií a prosadila se v hrách ruských a sovětských autorů (A. N. Ostrovskij, V. V. Višněvskij, M. Gorkij). | ||
+ | Od šedesátých let, kdy v herecké práci převážil civilní projev, byla již málo obsazována. Naposledy ztvárnila malou roli | ||
+ | Adelaidy Brucknerové v ''Kočičí hře'' I. Örkényho (1974), s níž | ||
+ | vystupovala osm let. V sedmdesátých letech odmítla podepsat | ||
+ | nedobrovolný odchod do důchodu a setrvala v angažmá až | ||
+ | do 1987, aniž by získala jedinou roli. 1970 hostovala v Divadle | ||
+ | Maringotka v dramatizaci románu A. Grina ''Jessie a její sestra''. | ||
+ | Obdobné typy rolí jako v divadle vytvářela G. také před kamerou. Pro film ji objevil M. Frič, který G. svěřil postavu Zdenky | ||
+ | v komedii F. X. Svobody ''Poslední muž'' (1934). Po úloze Rozáry | ||
+ | v ''Maryše'' (1935) dostala od režiséra J. Rovenského psychologicky náročný part Anny Doušové v přepisu románu J. Kopty | ||
+ | ''Hlídač č. 47'' (1937). Největší úspěchy slavila na sklonku první republiky a v období nacistické okupace ve snímcích O. Vávry | ||
+ | a F. Čápa, načas se stala filmovou hvězdou. Na plátně vynikla | ||
+ | v úlohách vitálních prostých dívek a žen z venkovského a občas | ||
+ | i městského prostředí: Patřily mezi ně např. Markytka v Kubáskově a Vančurově adaptaci ''Našich furiantů'', Anna Hošková | ||
+ | ve filmu ''Láska a lidé'' (oba 1937), Jenúfa v Cikánově ''Její pastorkyni'' (1938), Žofka Pečulíková v ''Turbině'' O. Vávry (1941), | ||
+ | Ančka Karasová v Binovcově ''Městečku na dlani'' (1942), Terezka v Čápově vesnickém dramatu ''Děvčica z Beskyd'' (1944), | ||
+ | a především hlavní postava ve Vávrově historické fresce podle | ||
+ | povídky Z. Wintra ''Rozina sebranec'' (1945). Pro svou krásu, | ||
+ | melodický hlas a elegantní vystupování našla široké uplatnění | ||
+ | také v salonních společenských rolích. Zaujala už jako paní | ||
+ | kněžna v Čápově ''Babičce'' (1940), kde se pokusila o realističtější | ||
+ | charakteristiku figury. Následovaly Helena Vargová v Čápově romanci ''Noční motýl'' (1941), Jitka Zykanová ve Vávrově | ||
+ | ''Okouzlené'', titulní role v Krňanského psychologickém dramatu | ||
+ | ''Gabriela'' (obojí 1942) a primabalerína Clo Satranová v Čápově melodramatu ''Tanečnice'' (1943). Na okraji tehdejší tvorby | ||
+ | G. zůstaly její úlohy v nenáročných komediích a sentimentálních příbězích. Po skončení války, kdy se změnilo tematické a žánrové zaměření kinematografe, se soustředila na práci | ||
+ | v divadle a natáčela již jen sporadicky. Film jí většinou nabídl | ||
+ | pouze okrajové role manželek a matek, které ani zdaleka neodpovídaly jejímu talentu. Jistou výjimkou byl part vdovy | ||
+ | Kubátové v pohádce ''Byl jednou jeden král'' (1954). Nostalgické | ||
+ | ohlédnutí za velkými vášněmi mládí představovaly postavy | ||
+ | Lenory Roselliové v Krškově přepisu Turgeněvovy novely ''Jarní vody'' (1968) a Olgy v Hanibalově snímku ''Hvězda'' (1969). | ||
+ | 1986 se ještě mihla ve filmu ''Velká filmová loupež'', kde hrála | ||
+ | sebe samu. V televizi se G. objevovala jen zřídkakdy (''Vojnarka'', | ||
+ | 1953; ''Jejich den'', 1962; ''Ministerstvo strachu'', 1966; ''Zločin lorda Savilla'', 1967; ''Lepší pán'', 1971; | ||
+ | ''Nebožtík si nepřál květy'', 1985). | ||
+ | Mnohé příležitosti jí poskytl rozhlas, kde vytvářela dramatické | ||
+ | postavy a často recitovala převážně českou poezii. Celoživotně | ||
+ | se věnovala uměleckému přednesu. Proslula především jako vynikající interpretka melodramů a Bezručových ''Slezských písní'', | ||
+ | se kterými vystupovala na zájezdech. | ||
+ | |||
+ | Provdala se 1947 za operního pěvce Eduarda Hakena (1910 až | ||
+ | 1996), s nímž měla dceru Marii, provd. Ulrichovou (* 20. 9. | ||
+ | 1948, Praha), publicistku, scenáristku, dramaturgyni, překladatelku a komunální političku. G. byla nositelkou Národní | ||
+ | ceny (1942), vyznamenaní Za vynikající práci (1958), titulů | ||
+ | zasloužilá členka Národního divadla (1960) a zasloužilá | ||
+ | umělkyně (1963). Pohřbena je v Praze na Vyšehradském hřbitově. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' divadelní role: http://vis.idu.cz/Productions.aspx (úplný soupis divadelních rolí 1945–1974, stav k 14. 5. 2015); http://archiv.narodni-divadlo.cz/ | ||
+ | (soupis divadelních rolí v Národním divadle, stav k 14. 5. 2015); Městské | ||
+ | divadlo na Královských Vinohradech, Praha, výběr: titulní, Aristofanes: | ||
+ | Lysistrata (1935); Rozára, A. a V. Mrštíkové: Maryša (1936); Stáza, F. Šrámek: | ||
+ | Léto (1937). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' MČE 2, s. 614; ČBS, s. 167; Tomeš 1, s. 366; Slezsko 5 (17), s. 65–66; | ||
+ | M. Churaň, Kdo byl kdo v našich dějinách ve 20. století 2/1, 1998, s. 172; | ||
+ | ND a jeho předchůdci, s. 114–115 (s neúplným soupisem rolí); FPH 1, | ||
+ | s. 118–119; Fikejz 1, s. 313–315; http://www.csfd.cz (se soupisem filmových | ||
+ | rolí, stav k 14. 5. 2015); http://www.fdb.cz (se soupisem filmových | ||
+ | rolí, stav k 14. 5. 2015); Český hraný film II, 1998; III, 2001; IV, 2004; | ||
+ | V, 2007, rejstřík; M. Rutte – J. Štěch, Filmové herectví, 1944; M. Nováková, | ||
+ | Ohnivý žebřík, 1945; J. Wenig, Filmoví herci o sobě, 1959, s. 32–34; | ||
+ | F. Černý, Pozdravy za divadelní rampu, 1970, s. 96, 141–143; P. Hořec, | ||
+ | Herecká ohlédnutí, 1977, s. 38–43; F. Černý, Měnivá tvář divadla, 1978, | ||
+ | s. 270; K. Höger, Z hercova zápisníku, 1979, rejstřík; L. Boháč, Tisíc a jeden | ||
+ | život, 1981, rejstřík; DČD 4, 1983, rejstřík; B. Bezouška – V. Pivcová – | ||
+ | J. Švehla, Thespidova kára Jana Pivce, 1985, rejstřík; V. Fabianová, Jsem | ||
+ | to já?, 1993, rejstřík; K. Čáslavský – V. Merhaut, Hvězdy českého flmu 1, | ||
+ | 1995, s. 52; I. Hutařová, Národní divadlo – 33 portrétů, 2001, s. 70–75; | ||
+ | J. Černý, Osudy českého divadla po druhé světové válce 1945–1955, 2007, | ||
+ | rejstřík; Z. Sílová – R. Hrdinová – A. Kožíková – V. Mohylová, Divadlo | ||
+ | na Vinohradech 1907–2007. Vinohradský ansámbl, 2007, s. 45, 48, 192; | ||
+ | L. Kašpar, Český hraný film a filmaři za protektorátu, 2007, s. 133, 153, | ||
+ | 158, 179–180, 449; F. Černý, Portréty pražských herců, 2010, s. 133–136. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' ZA, Opava, matrika nar. řkt. f. ú. Horní Suchá, inv. č. 11821, sig Ka IV | ||
+ | 1 (1867–1911), fol. 427; Archiv ND, Praha, M. G. (osobní spis, výstřižkový | ||
+ | archiv); Divadelní ústav, Praha, dokumentace. | ||
+ | |||
+ | Zdeněk Doskočil | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | [[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] |
Verze z 3. 12. 2019, 20:45
Marie GLÁZROVÁ | |
Narození | 12.7.1911 |
---|---|
Místo narození | Horní Suchá |
Úmrtí | 19.2.2000 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 83- Divadelní interpret nebo herec |
Citace | Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 647-649 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=48124 |
GLÁZROVÁ, Marie (pův. jm. Glaserová), * 12. 7. 1911 Horní Suchá, † 19. 2. 2000 Praha, herečka
Bývá uváděno i chybné datum narození 11. 7. Na počátku kariéry používala příjmení Glaserová. Dcera venkovského lékaře a nadšeného ochotníka Vavřince Glasera a Karolíny, roz. Wolfové. Záliba v recitaci ji po soukromém školení u M. Markové-Nekolové a I. Grégrové přivedla na dramatické oddělení pražské konzervatoře k M. Laudové-Hořicové, A. Suchánkové, J. Hurtovi, R. Deylovi st. a M. Svobodovi. Během studia hostovala v Národním divadle. Po absolutoriu 1931 se ne- úspěšně pokusila získat angažmá v Divadle Vlasty Buriana, 1931/32 začínala v Městském divadle v Plzni, odkud na popud J. Bora přešla na pět let do Městského divadla na Královských Vinohradech, kde se jako Kateřina v Shakespearově Zkrocení zlé ženy (1932) uvedla do povědomí diváků i kritiky. Vynikla v postavách energických mladých žen, nepostrádajících smysl pro humor (např. Kleopatra, G. B. Shaw: Caesar a Kleopatra, 1936). 1937–39 se věnovala pouze filmování. 1939 byla po krátkém hostování přijata do činohry Národního divadla.
Na první pražské scéně vytvořila mnoho postav z domácího a světového repertoáru klasického i moderního. Jako herečka disponovala širokým výrazovým rejstříkem zahrnujícím lyrickou něhu, temperamentní komiku i polohy dramatické a tragické. Zpočátku se stala jednou z hlavních představitelek lyrických hrdinek okouzlujících krásou, vroucností a hlubokým prožitkem, které se ocitaly v dramatických situacích převážně s tragickým vyústěním (Markéta, J. W. Goethe: Faust; Desdemona, W. Shakespeare: Othello; Mahulena, J. Zeyer: Radúz a Mahulena). Jejich protipólem byly veseloherní role. Patřily k nim nejen rázovité české lidové postavy (Klásková, A. Jirásek: Lucerna; Kordula, J. K. Tyl: Strakonický dudák; Markytka, L. Stroupežnický: Naši furianti), ale i hrdinky ze světového repertoáru (Dorina, Molière: Tartuffe; paní Pasqua, C. Goldoni: Poprask na laguně), které všechny skrývaly pod drsnou slupkou hluboký cit. Tvůrčího vrcholu G. dosáhla v tragických figurách urozených i prostých milenek a žen psychologického a romantického repertoáru, které charakterizovala kultivovanou řečí a zřetelným přednesem s promyšlenými pauzami a kadencemi. Za protektorátu zaujala jako Zuzana Vojířová ve stejnojmenném Borově dramatu (1942). Její životní rolí se stala Maryša bratří Mrštíků, kterou vytvořila ve třech nastudováních (1943, 1945, 1956). Hereččina muzikálnost spolu s výrazným přednesem a smyslem pro rytmizaci ji předurčovaly pro antiku a melodram. V padesátých letech zazářila jako Hippodamie v Námluvách Pelopových (1950) a Smíru Tantalově (1958) J. Vrchlického a Z. Fibicha. Sehrála také role s vnitřně složitější psychologií a prosadila se v hrách ruských a sovětských autorů (A. N. Ostrovskij, V. V. Višněvskij, M. Gorkij). Od šedesátých let, kdy v herecké práci převážil civilní projev, byla již málo obsazována. Naposledy ztvárnila malou roli Adelaidy Brucknerové v Kočičí hře I. Örkényho (1974), s níž vystupovala osm let. V sedmdesátých letech odmítla podepsat nedobrovolný odchod do důchodu a setrvala v angažmá až do 1987, aniž by získala jedinou roli. 1970 hostovala v Divadle Maringotka v dramatizaci románu A. Grina Jessie a její sestra. Obdobné typy rolí jako v divadle vytvářela G. také před kamerou. Pro film ji objevil M. Frič, který G. svěřil postavu Zdenky v komedii F. X. Svobody Poslední muž (1934). Po úloze Rozáry v Maryše (1935) dostala od režiséra J. Rovenského psychologicky náročný part Anny Doušové v přepisu románu J. Kopty Hlídač č. 47 (1937). Největší úspěchy slavila na sklonku první republiky a v období nacistické okupace ve snímcích O. Vávry a F. Čápa, načas se stala filmovou hvězdou. Na plátně vynikla v úlohách vitálních prostých dívek a žen z venkovského a občas i městského prostředí: Patřily mezi ně např. Markytka v Kubáskově a Vančurově adaptaci Našich furiantů, Anna Hošková ve filmu Láska a lidé (oba 1937), Jenúfa v Cikánově Její pastorkyni (1938), Žofka Pečulíková v Turbině O. Vávry (1941), Ančka Karasová v Binovcově Městečku na dlani (1942), Terezka v Čápově vesnickém dramatu Děvčica z Beskyd (1944), a především hlavní postava ve Vávrově historické fresce podle povídky Z. Wintra Rozina sebranec (1945). Pro svou krásu, melodický hlas a elegantní vystupování našla široké uplatnění také v salonních společenských rolích. Zaujala už jako paní kněžna v Čápově Babičce (1940), kde se pokusila o realističtější charakteristiku figury. Následovaly Helena Vargová v Čápově romanci Noční motýl (1941), Jitka Zykanová ve Vávrově Okouzlené, titulní role v Krňanského psychologickém dramatu Gabriela (obojí 1942) a primabalerína Clo Satranová v Čápově melodramatu Tanečnice (1943). Na okraji tehdejší tvorby G. zůstaly její úlohy v nenáročných komediích a sentimentálních příbězích. Po skončení války, kdy se změnilo tematické a žánrové zaměření kinematografe, se soustředila na práci v divadle a natáčela již jen sporadicky. Film jí většinou nabídl pouze okrajové role manželek a matek, které ani zdaleka neodpovídaly jejímu talentu. Jistou výjimkou byl part vdovy Kubátové v pohádce Byl jednou jeden král (1954). Nostalgické ohlédnutí za velkými vášněmi mládí představovaly postavy Lenory Roselliové v Krškově přepisu Turgeněvovy novely Jarní vody (1968) a Olgy v Hanibalově snímku Hvězda (1969). 1986 se ještě mihla ve filmu Velká filmová loupež, kde hrála sebe samu. V televizi se G. objevovala jen zřídkakdy (Vojnarka, 1953; Jejich den, 1962; Ministerstvo strachu, 1966; Zločin lorda Savilla, 1967; Lepší pán, 1971; Nebožtík si nepřál květy, 1985). Mnohé příležitosti jí poskytl rozhlas, kde vytvářela dramatické postavy a často recitovala převážně českou poezii. Celoživotně se věnovala uměleckému přednesu. Proslula především jako vynikající interpretka melodramů a Bezručových Slezských písní, se kterými vystupovala na zájezdech.
Provdala se 1947 za operního pěvce Eduarda Hakena (1910 až 1996), s nímž měla dceru Marii, provd. Ulrichovou (* 20. 9. 1948, Praha), publicistku, scenáristku, dramaturgyni, překladatelku a komunální političku. G. byla nositelkou Národní ceny (1942), vyznamenaní Za vynikající práci (1958), titulů zasloužilá členka Národního divadla (1960) a zasloužilá umělkyně (1963). Pohřbena je v Praze na Vyšehradském hřbitově.
D: divadelní role: http://vis.idu.cz/Productions.aspx (úplný soupis divadelních rolí 1945–1974, stav k 14. 5. 2015); http://archiv.narodni-divadlo.cz/ (soupis divadelních rolí v Národním divadle, stav k 14. 5. 2015); Městské divadlo na Královských Vinohradech, Praha, výběr: titulní, Aristofanes: Lysistrata (1935); Rozára, A. a V. Mrštíkové: Maryša (1936); Stáza, F. Šrámek: Léto (1937).
L: MČE 2, s. 614; ČBS, s. 167; Tomeš 1, s. 366; Slezsko 5 (17), s. 65–66; M. Churaň, Kdo byl kdo v našich dějinách ve 20. století 2/1, 1998, s. 172; ND a jeho předchůdci, s. 114–115 (s neúplným soupisem rolí); FPH 1, s. 118–119; Fikejz 1, s. 313–315; http://www.csfd.cz (se soupisem filmových rolí, stav k 14. 5. 2015); http://www.fdb.cz (se soupisem filmových rolí, stav k 14. 5. 2015); Český hraný film II, 1998; III, 2001; IV, 2004; V, 2007, rejstřík; M. Rutte – J. Štěch, Filmové herectví, 1944; M. Nováková, Ohnivý žebřík, 1945; J. Wenig, Filmoví herci o sobě, 1959, s. 32–34; F. Černý, Pozdravy za divadelní rampu, 1970, s. 96, 141–143; P. Hořec, Herecká ohlédnutí, 1977, s. 38–43; F. Černý, Měnivá tvář divadla, 1978, s. 270; K. Höger, Z hercova zápisníku, 1979, rejstřík; L. Boháč, Tisíc a jeden život, 1981, rejstřík; DČD 4, 1983, rejstřík; B. Bezouška – V. Pivcová – J. Švehla, Thespidova kára Jana Pivce, 1985, rejstřík; V. Fabianová, Jsem to já?, 1993, rejstřík; K. Čáslavský – V. Merhaut, Hvězdy českého flmu 1, 1995, s. 52; I. Hutařová, Národní divadlo – 33 portrétů, 2001, s. 70–75; J. Černý, Osudy českého divadla po druhé světové válce 1945–1955, 2007, rejstřík; Z. Sílová – R. Hrdinová – A. Kožíková – V. Mohylová, Divadlo na Vinohradech 1907–2007. Vinohradský ansámbl, 2007, s. 45, 48, 192; L. Kašpar, Český hraný film a filmaři za protektorátu, 2007, s. 133, 153, 158, 179–180, 449; F. Černý, Portréty pražských herců, 2010, s. 133–136.
P: ZA, Opava, matrika nar. řkt. f. ú. Horní Suchá, inv. č. 11821, sig Ka IV 1 (1867–1911), fol. 427; Archiv ND, Praha, M. G. (osobní spis, výstřižkový archiv); Divadelní ústav, Praha, dokumentace.
Zdeněk Doskočil