GOVIČ Václav 19.11.1821-6.10.1875: Porovnání verzí
(GOVIČ_Václav_19.11.1821-6.10.1875) |
|||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = Václav GOVIČ | + | | jméno = Václav GOVIČ (též Wenzel GOWITZ, GOWITSCH) |
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 19.11.1821 | | datum narození = 19.11.1821 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Praha |
| datum úmrtí = 6.10.1875 | | datum úmrtí = 6.10.1875 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 20, Praha 2017, s. 708 |
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''GOVIČ, Václav''' ''(též GOWITZ, GOWITSCH, Wenzel), * 19. 11. 1821 Praha, † 6. 10. 1875 Praha, malíř'' | ||
+ | |||
+ | O jeho životě se nezachoval dostatek informací, jako umělec byl dlouho přehlížen. 1835–45 se školil na pražské AVU u Václava Mánesa, F. Tkadlíka a Ch. Rubena, patřil ke spolužákům a zprvu i přátelům Josefa Mánesa. Na rozdíl od J. Mánesa, ovlivněného nejvíce Tkadlíkem, byl G. především odchovancem Rubenovým, k němuž chodil na kresbu podle modelu ještě i po absolutoriu. G. se orientoval výlučně na portrétní malbu. Po smrti A. Machka a V. Mánesa byl v době biedermeieru vyhledávaným portrétistou pražského měšťanstva. S oblibou maloval manželské páry, nejlépe se mu dařily tříčtvrtinové profily a polopostavy, nevyhýbal se ani miniatuře. V portrétu padesátých a počátku šedesátých let 19. století dosáhl poměrně vysoké úrovně, kvalitou se přiblížil dobové vídeňské produkci | ||
+ | (podobizny ''Ferdinand Urbánek'' a ''Anna Urbánková'', ''Vlastní podobizna'', ''Podobizna slečny z Rittersbergů'' ad.). S nástupem nových výtvarných směrů ve druhé polovině 19. století G. obliba výrazně klesla. Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách Galerie výtvarného umění v Litoměřicích a Národní galerie v Praze. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' F. X. Jiřík, Miniatura a drobná podobizna v době empirové a probuzenecké v Čechách, 1930, s. 99–100; Toman 1, s. 266; NEČVUD, s. 244; Thieme-Becker 14, s. 453. | ||
+ | |||
+ | Martin Kučera | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
[[Kategorie:1821]] | [[Kategorie:1821]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:1875]] | [[Kategorie:1875]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] | ||
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Govic Vaclav portret zeny.jpg|Portrét mladé ženy, 1843 | ||
+ | Govic Vaclav divky.jpg|Dvojportrét dívek, 1844 | ||
+ | </gallery> |
Aktuální verze z 14. 4. 2021, 14:08
Václav GOVIČ (též Wenzel GOWITZ, GOWITSCH) | |
Narození | 19.11.1821 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 6.10.1875 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Citace | Biografický slovník českých zemí 20, Praha 2017, s. 708 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=74735 |
GOVIČ, Václav (též GOWITZ, GOWITSCH, Wenzel), * 19. 11. 1821 Praha, † 6. 10. 1875 Praha, malíř
O jeho životě se nezachoval dostatek informací, jako umělec byl dlouho přehlížen. 1835–45 se školil na pražské AVU u Václava Mánesa, F. Tkadlíka a Ch. Rubena, patřil ke spolužákům a zprvu i přátelům Josefa Mánesa. Na rozdíl od J. Mánesa, ovlivněného nejvíce Tkadlíkem, byl G. především odchovancem Rubenovým, k němuž chodil na kresbu podle modelu ještě i po absolutoriu. G. se orientoval výlučně na portrétní malbu. Po smrti A. Machka a V. Mánesa byl v době biedermeieru vyhledávaným portrétistou pražského měšťanstva. S oblibou maloval manželské páry, nejlépe se mu dařily tříčtvrtinové profily a polopostavy, nevyhýbal se ani miniatuře. V portrétu padesátých a počátku šedesátých let 19. století dosáhl poměrně vysoké úrovně, kvalitou se přiblížil dobové vídeňské produkci (podobizny Ferdinand Urbánek a Anna Urbánková, Vlastní podobizna, Podobizna slečny z Rittersbergů ad.). S nástupem nových výtvarných směrů ve druhé polovině 19. století G. obliba výrazně klesla. Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách Galerie výtvarného umění v Litoměřicích a Národní galerie v Praze.
L: F. X. Jiřík, Miniatura a drobná podobizna v době empirové a probuzenecké v Čechách, 1930, s. 99–100; Toman 1, s. 266; NEČVUD, s. 244; Thieme-Becker 14, s. 453.
Martin Kučera