HÁŠA Pavel 1.6.1929-5.8.2009: Porovnání verzí
(HÁŠA_Pavel_1.9.1929-5.8.2009) |
m (Holoubková přesunul stránku HÁŠA Pavel 1.9.1929-5.8.2009 na HÁŠA Pavel 1.6.1929-5.8.2009 bez založení přesměrování) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
| jméno = Pavel HÁŠA | | jméno = Pavel HÁŠA | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = 1. | + | | datum narození = 1.6.1929 |
| místo narození = Praha | | místo narození = Praha | ||
| datum úmrtí = 5.8.2009 | | datum úmrtí = 5.8.2009 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 82- Dramaturg, režisér nebo choreograf | | povolání = 82- Dramaturg, režisér nebo choreograf | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 280-281 |
+ | }} | ||
+ | '''HÁŠA, Pavel''', ''* 1. 6. 1929 Praha, † 5. 8. 2009 Praha, režisér'' | ||
+ | |||
+ | Narodil se v rodině divadelního a filmového podnikatele Josefa | ||
+ | Antonína H. (* 25. 11. 1902 Praha, † 17. 9. 1952 Praha), spolumajitele a administrativního ředitele Osvobozeného divadla | ||
+ | (1927–32), zakladatele kabaretu Červené eso (1932–33), po | ||
+ | válce ředitele národního podniku Gramofonový průmysl. Po | ||
+ | maturitě na reálném gymnáziu (1948) studoval H. dějiny umění a estetiku na FF UK, školu nedokončil. Nastoupil jako asistent režie ve zlínských (gottwaldovských) filmových ateliérech. | ||
+ | Od 1951 vykonával vojenskou prezenční službu v Československém armádním filmu (ČAF), kde poté působil jako režisér | ||
+ | a scenárista dokumentárních filmů až do nuceného odchodu | ||
+ | 1970. Realizoval tu široké spektrum krátkých a celovečerních | ||
+ | snímků odlišných žánrů, často s nevojenskou tematikou. Začínal instruktážními a výukovými filmy (''Věda jde s lidem'', 1952; | ||
+ | ''Vojenská přehlídka'', 1953). Pravidelně se vracel k reportážím ze | ||
+ | života armády (nasazení vojáků při maďarských událostech, | ||
+ | ochrana hranic, pomoc při povodních, soutěž vojenských motorkářů, armádní cvičení, chov koní atd.) s politicko-ideovým | ||
+ | vyzněním (''V prvním sledu''; ''Stalo se jedné noci'', 1956; ''Člověk není sám'', 1958; ''O vteřinu a přátelství'', 1962; ''Pevný bod'' /s M. Burgerem/, 1965; ''Curriculum vitae'', 1970). Reportážně zpracovával i civilní témata (např. ''Veliká pouť'' /1967/ o světové výstavě | ||
+ | v Montrealu). Při mapování armádní umělecké činnosti (např. | ||
+ | dokument ''Armádní umělecké divadlo'' /1954/ věnovaný scéně | ||
+ | E. F. Buriana) zaujal snímkem o přehlídce dechových vojenských kapel ''Plechová neděle'' (1967), který získal několik festivalových ocenění (Karlovy Vary, Lipsko, Cork, Oděsa). Natáčel | ||
+ | i medailony (dokument ''Reportér'' /1963/ o fotografu K. Hájkovi s komentářem J. Wericha). Od schematismu se postupně | ||
+ | dokázal oprostit v historických dokumentech (např. ''Mistr Jan Hus'', 1955). Po dvoudílném snímku ''Svědectví'' (1961, s I. Tomanem), líčícím historii ČSR od vypuknutí hospodářské krize po | ||
+ | osvobození v květnu 1945, připravil nepatetické ''Lidice'' (1965), | ||
+ | popisující okolnosti vypálení obce, a především ''Devět kapitol ze starého dějepisu'' (1969, scénář R. Hlaváč), v nichž objektivně | ||
+ | přiblížil obraz národně osvobozeneckého zápasu Čechů a Slováků v letech 1914–20 včetně aktivit legií, což vedlo ke stažení | ||
+ | dokumentu z distribuce. V armádní produkci si vyzkoušel také | ||
+ | hraný film s vojenskou a špionážní tematikou. | ||
+ | |||
+ | Po propuštění z ČAF zahájil počátkem sedmdesátých let soustavnou, byť externí, spolupráci s televizí. Režíroval zábavné | ||
+ | pořady (cca 40 dílů ''Televarieté'', 1977–98; recitály W. Matušky | ||
+ | ''Co neodnesl čas'', 1978–81 aj.), převzaté záznamy divadelních | ||
+ | představení, řadu ''Nedělních chvilek poezie''. Soustředil se především na hranou tvorbu v podobě inscenací a adaptací děl | ||
+ | českých a světových autorů. Natáčel komedie, dramata, detektivky či muzikály. Výrazného ohlasu dosáhl inscenacemi odkazujícími na historické události a jejich aktéry (''Poslední exil'', | ||
+ | 1975; ''Ve věci J. R. Oppenheimera'', 1979; ''Dvě noci s císařem'', | ||
+ | 1983; ''Šťastlivec Sulla'', 1991; ''Noc rozhodnutí'', 1993; ''Generál Eliáš'', 1995). Často spolupracoval s O. Daňkem. Za televizní | ||
+ | hru ''Svědkové obžaloby'' (1974) byl oceněn Stříbrnou nymfou | ||
+ | na mezinárodním televizním festivalu v Monte Carlu (1975). | ||
+ | V televizi se příležitostně vracel i k dokumentu. | ||
+ | |||
+ | 1981 přijal angažmá v Divadle S. K. Neumanna (od 1990 | ||
+ | Divadlo pod Palmovkou), kde působil až do odchodu do důchodu 1991. Ve svých režiích spoléhal především na herecké | ||
+ | výkony (B. Hrabal – V. Nývlt: ''Ostře sledované vlaky'', 1982; | ||
+ | J. Kainar: ''Nasredin'', 1983; A. Nicolaj: ''Tři na lavičce'', 1986; | ||
+ | I. Langer: ''Periferie'', 1987; M. V. Gazzo: ''Klobouk plný deště'', | ||
+ | 1990). Na přelomu osmdesátých a devadesátých let vícekrát | ||
+ | hostoval v kladenském a mladoboleslavském divadle. Od | ||
+ | 1992 režíroval bulvární tituly pro Pražskou divadelní agenturu | ||
+ | V. Hanzlíčka (např. R. Anderson: ''Víš přece, že neslyším, když teče voda'', 1998). | ||
+ | |||
+ | Poprvé se oženil s Emou, roz. Černou, s níž měl tři děti. Ve druhém manželství s herečkou Květou Fialovou (1929–2017) se | ||
+ | narodila dcera Zuzana (* 1962), řezbářka a umělecká restaurátorka. Byl bratrem lékaře MUDr. Jana H. (1925–1998). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' MČE 2, s. 725; ČBS, s. 193; Tomeš 1, s. 421; http://vis.idu.cz/Productions. | ||
+ | aspx (se soupisem divadelních režií, stav k 22. 12. 2017); http://www.csfd.cz | ||
+ | (se soupisem režií, stav k 22. 12. 2017); http://www.fdb.cz/ (se soupisem režií, | ||
+ | stav k 12. 12. 2017); M. Valtrová – O. Ornest, Hraje váš tatínek ještě na | ||
+ | housle?, 1993, s. 362, 365; Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, | ||
+ | 2000, rejstřík; Český hraný film IV, 2004, rejstřík; V. Šmídrkal, Armáda a stříbrné plátno. Československý armádní film 1951–1999, 2009; M. Štoll, Český | ||
+ | film. Režiséři–dokumentaristé, 2009, s. 176–178. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Divadelní ústav, Praha, dokumentace. | ||
+ | |||
+ | Zdeněk Doskočil | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]] | [[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]] | ||
Řádka 19: | Řádka 79: | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:2009]] | [[Kategorie:2009]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Aktuální verze z 10. 3. 2021, 18:36
Pavel HÁŠA | |
Narození | 1.6.1929 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 5.8.2009 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 82- Dramaturg, režisér nebo choreograf |
Citace | Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 280-281 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=48586 |
HÁŠA, Pavel, * 1. 6. 1929 Praha, † 5. 8. 2009 Praha, režisér
Narodil se v rodině divadelního a filmového podnikatele Josefa Antonína H. (* 25. 11. 1902 Praha, † 17. 9. 1952 Praha), spolumajitele a administrativního ředitele Osvobozeného divadla (1927–32), zakladatele kabaretu Červené eso (1932–33), po válce ředitele národního podniku Gramofonový průmysl. Po maturitě na reálném gymnáziu (1948) studoval H. dějiny umění a estetiku na FF UK, školu nedokončil. Nastoupil jako asistent režie ve zlínských (gottwaldovských) filmových ateliérech. Od 1951 vykonával vojenskou prezenční službu v Československém armádním filmu (ČAF), kde poté působil jako režisér a scenárista dokumentárních filmů až do nuceného odchodu 1970. Realizoval tu široké spektrum krátkých a celovečerních snímků odlišných žánrů, často s nevojenskou tematikou. Začínal instruktážními a výukovými filmy (Věda jde s lidem, 1952; Vojenská přehlídka, 1953). Pravidelně se vracel k reportážím ze života armády (nasazení vojáků při maďarských událostech, ochrana hranic, pomoc při povodních, soutěž vojenských motorkářů, armádní cvičení, chov koní atd.) s politicko-ideovým vyzněním (V prvním sledu; Stalo se jedné noci, 1956; Člověk není sám, 1958; O vteřinu a přátelství, 1962; Pevný bod /s M. Burgerem/, 1965; Curriculum vitae, 1970). Reportážně zpracovával i civilní témata (např. Veliká pouť /1967/ o světové výstavě v Montrealu). Při mapování armádní umělecké činnosti (např. dokument Armádní umělecké divadlo /1954/ věnovaný scéně E. F. Buriana) zaujal snímkem o přehlídce dechových vojenských kapel Plechová neděle (1967), který získal několik festivalových ocenění (Karlovy Vary, Lipsko, Cork, Oděsa). Natáčel i medailony (dokument Reportér /1963/ o fotografu K. Hájkovi s komentářem J. Wericha). Od schematismu se postupně dokázal oprostit v historických dokumentech (např. Mistr Jan Hus, 1955). Po dvoudílném snímku Svědectví (1961, s I. Tomanem), líčícím historii ČSR od vypuknutí hospodářské krize po osvobození v květnu 1945, připravil nepatetické Lidice (1965), popisující okolnosti vypálení obce, a především Devět kapitol ze starého dějepisu (1969, scénář R. Hlaváč), v nichž objektivně přiblížil obraz národně osvobozeneckého zápasu Čechů a Slováků v letech 1914–20 včetně aktivit legií, což vedlo ke stažení dokumentu z distribuce. V armádní produkci si vyzkoušel také hraný film s vojenskou a špionážní tematikou.
Po propuštění z ČAF zahájil počátkem sedmdesátých let soustavnou, byť externí, spolupráci s televizí. Režíroval zábavné pořady (cca 40 dílů Televarieté, 1977–98; recitály W. Matušky Co neodnesl čas, 1978–81 aj.), převzaté záznamy divadelních představení, řadu Nedělních chvilek poezie. Soustředil se především na hranou tvorbu v podobě inscenací a adaptací děl českých a světových autorů. Natáčel komedie, dramata, detektivky či muzikály. Výrazného ohlasu dosáhl inscenacemi odkazujícími na historické události a jejich aktéry (Poslední exil, 1975; Ve věci J. R. Oppenheimera, 1979; Dvě noci s císařem, 1983; Šťastlivec Sulla, 1991; Noc rozhodnutí, 1993; Generál Eliáš, 1995). Často spolupracoval s O. Daňkem. Za televizní hru Svědkové obžaloby (1974) byl oceněn Stříbrnou nymfou na mezinárodním televizním festivalu v Monte Carlu (1975). V televizi se příležitostně vracel i k dokumentu.
1981 přijal angažmá v Divadle S. K. Neumanna (od 1990 Divadlo pod Palmovkou), kde působil až do odchodu do důchodu 1991. Ve svých režiích spoléhal především na herecké výkony (B. Hrabal – V. Nývlt: Ostře sledované vlaky, 1982; J. Kainar: Nasredin, 1983; A. Nicolaj: Tři na lavičce, 1986; I. Langer: Periferie, 1987; M. V. Gazzo: Klobouk plný deště, 1990). Na přelomu osmdesátých a devadesátých let vícekrát hostoval v kladenském a mladoboleslavském divadle. Od 1992 režíroval bulvární tituly pro Pražskou divadelní agenturu V. Hanzlíčka (např. R. Anderson: Víš přece, že neslyším, když teče voda, 1998).
Poprvé se oženil s Emou, roz. Černou, s níž měl tři děti. Ve druhém manželství s herečkou Květou Fialovou (1929–2017) se narodila dcera Zuzana (* 1962), řezbářka a umělecká restaurátorka. Byl bratrem lékaře MUDr. Jana H. (1925–1998).
L: MČE 2, s. 725; ČBS, s. 193; Tomeš 1, s. 421; http://vis.idu.cz/Productions. aspx (se soupisem divadelních režií, stav k 22. 12. 2017); http://www.csfd.cz (se soupisem režií, stav k 22. 12. 2017); http://www.fdb.cz/ (se soupisem režií, stav k 12. 12. 2017); M. Valtrová – O. Ornest, Hraje váš tatínek ještě na housle?, 1993, s. 362, 365; Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, 2000, rejstřík; Český hraný film IV, 2004, rejstřík; V. Šmídrkal, Armáda a stříbrné plátno. Československý armádní film 1951–1999, 2009; M. Štoll, Český film. Režiséři–dokumentaristé, 2009, s. 176–178.
P: Divadelní ústav, Praha, dokumentace.
Zdeněk Doskočil