Verze z 8. 3. 2020, 14:23, kterou vytvořil Holoubková (diskuse | příspěvky) (Holoubková přesunul stránku HADRABOVÁ Eva 12.1.1902-13.2.1973 na HADRABOVÁ-NEDBALOVÁ Eva 12.1.1902-13.2.1973 bez založení přesměrování)

HADRABOVÁ-NEDBALOVÁ Eva 12.1.1902-13.2.1973

Z Personal
Eva HADRABOVÁ-NEDBALOVÁ
Narození 12.1.1902
Místo narození Lužná (u Rakovníka)
Úmrtí 13.2.1973
Místo úmrtí Vídeň (Rakousko)
Povolání 78- Hudební interpret
Citace Biografický slovník českých zemí 21, Praha 2018, s. 49-50
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=71645

HADRABOVÁ-NEDBALOVÁ, Eva (provd. Hardenová), *12. 1. 1902 Lužná (u Rakovníka), † 13. 2. 1973 Vídeň (Rakousko), zpěvačka

Absolvovala obchodní školu v Praze a 1919–24 operní zpěv na pražské konzervatoři, potom studovala soukromě u Franze Steinera ve Vídni. 1925/26 nastoupila do operního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde už 1922 debutovala v roli Micaely v Bizetově opeře Carmen (1935/36 tam ještě hostovala jako Jenůfa v Její pastorkyni L. Janáčka a Mařenka v Prodané nevěstě B. Smetany, tyto role patřily v kariéře k jejím nejúspěšnějším). 1926–28 byla členkou opery v Olomouci, současně 1923–30 účinkovala jako stálý host v opeře Slovenského národního divadla v Bratislavě, kde se vypracovala na sopranistku s dokonalou pěveckou technikou. Její dramatický soprán vynikal v rolích Krasavy (B. Smetana: Libuše, 1923), Milady (Dalibor), Leonory (G. Verdi: Trubadúr, obě 1924), Toscy (G. Puccini: Tosca, 1924, 1929), Venuše (R. Wagner: Tannhäuser, 1926), Jenůfy (L. Janáček: Její pastorkyňa), Chrysothemis (R. Strauss: Elektra), Evy (J. B. Foerster: Eva), Mileny (O. Nedbal: Sedlák Jakub, vše 1928), Karolíny (B. Smetana: Dvě vdovy), Micaely (G. Bizet: Carmen), Rechy (J. F. Halévy: Židovka), Kněžny (A. Dvořák: Čert a Káča), v titulní roli opery Mona Lisa M. v. Schillingse (vše 1929) aj. Vedle svých hlasových dispozic zaujala také hereckým projevem, a to např. v opeře N. Rimského-Korsakova Zlatý kohoutek, v níž ztvárnila Královnu Šemachu (1928), či jako Tarsie (K. B. Jirák: Žena a bůh, 1929). S Bratislavským symfonickým orchestrem Slovenského národního divadla (pod taktovkou svého prvního manžela Karla Nedbala /1888 až 1964/) vystoupila 1933 na slavnostním koncertu při příležitosti oslav narozenin prezidenta T. G. Masaryka. 1929–35 byla sólistkou Státní opery ve Vídni, 1936/37 Národního divadla v Praze, kde zaujala nejen ve svých již starších rolích, ale také jako Elisa (P. I. Čajkovskij: Piková dáma). 1938/39 účinkovala v opeře ve Štýrském Hradci, 1939–42 v Norimberku, převážnou část kariéry však strávila ve Vídni. Vystupovala i na operních festivalech, např. v Krakově, Antverpách, Sopotech, od 1931 pravidelně zajížděla do Salcburku. 1933 zpívala v Covent Garden v Londýně. 1934 jela na turné po Severní Americe. Největší úspěchy ve své bohaté umělecké kariéře slavila v rolích Oktaviána v Růžovém kavalírovi R. Strausse nebo Dorabelly v Mozartově Così fan tutte. Její hlas byl zachycen na dvou gramofonových nahrávkách.

L: Pazdírek 1, s. 354; OSND 4/1, s. 482; F. Hadamowsky – A. Witeschnik, Jubiläumsausstellung 100 Jahre Wiener Oper am Ring, Wien 1969, s. 146; HS 1, s. 389; KRL 2, s. 1464–1465; L. Galandová, Dramaticko-inscenačné umenie, divadlo, film, rozhlas na Slovensku 1918–1928, 1/1–2, Martin 1979, rejstřík; V. Pospíšil, Opera Národního divadla v období Otakara Ostrčila 6, 1989, rejstřík (jako Hadrabová); Encyklopédia dramatických umení Slovenska 1, Bratislava 1989, s. 434; A. Láng – O. Láng, Chronik der Wiener Staatsoper 1869–2009, Tl. 2, Künstlerverzeichnis, Wien 2009, s. 111; Lexikon österreichischer Frauen 1, Wien 2016, s. 1143; http://archiv.narodni-divadlo.cz (se soupisem rolí); http://www.ceskyhudebnislovnik.cz (stav k 8. 8. 2017); http://www.musiklexikon.ac.at (stav k 8. 8. 2017).

Anna Šourková