HAMPL Jiří 24.4.1929-23.11.2009: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „{{Infobox - osoba | jméno = Jiří HAMPL | obrázek = No male portrait.png | velikost obrázku = | popisek obrázku = | rodné jméno = | datum narozen…“) |
|||
Řádka 6: | Řádka 6: | ||
| rodné jméno = | | rodné jméno = | ||
| datum narození = 24.4.1929 | | datum narození = 24.4.1929 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Úvaly |
| datum úmrtí = 23.11.2009 | | datum úmrtí = 23.11.2009 | ||
| místo úmrtí = Praha | | místo úmrtí = Praha | ||
Řádka 36: | Řádka 36: | ||
| poznámky = | | poznámky = | ||
| web = | | web = | ||
− | | citace = Biografický slovník českých zemí , Praha , | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 21, Praha 2018, s. 153 |
}} | }} | ||
− | + | '''HAMPL, Jiří''', ''* 24. 4. 1929 Úvaly (u Prahy), † 23. 11. 2009 Praha, fotograf'' | |
− | SČSVU 3, s. 54; | + | |
+ | Maturoval na reálném gymnáziu v Kladně, z kádrových důvodů pracoval do 1954 jako pomocný dělník, v té době se začal věnovat umělecké fotografii. Od 1955 byl fotografem Kabinetu pro teorii a dějiny umění ČSAV, pozdějšího Ústavu teorie a dějin umění ČSAV, 1966–86 vedoucím jeho fotoateliéru. Publikoval v časopisech, které se zabývaly výtvarným uměním (''Umění'', ''Výtvarný život'', ''Výtvarná kultura'', ''Umění a řemeslo''), spolupracoval s nakladatelstvími Obelisk, Odeon, Artia, Albatros a Panorama, realizoval četné výstavní katalogy, kalendáře a pohlednice s výtvarnými artefakty. Stěžejní zájem věnoval volné tvorbě. Ve druhé polovině padesátých let se odklonil od tradiční fotografie a dále formoval (deformoval) záběr ve stadiu jeho vyvolávání, kopírování, zvětšování apod., prováděl výřezy detailů. Inspiroval se soudobým imaginativním uměním i surrealismem, konstruktivismem a abstraktní malbou, k nimž vytvářel fotografickou paralelu. Vrcholu dosáhl v polovině šedesátých let osobitým typem strukturální fotografie. Účastnil se tří skotských fotosalonů, vystavoval v Rakousku a Německu. 1968 byl zakládajícím členem Klubu konkrétistů, ke kterému dal podnět teoretik Arsen Pohribný. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' J. Valoch – A. Pohribný – D. Jelínková, Klub konkrétistů, 1997, passim; P. Balajka a kol., Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 102; SČSVU 3, s. 54; http://abart-full.artarchiv.cz (se soupisem výstav a další literaturou, stav k 9. 3. 2017). | ||
+ | |||
+ | '''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/434281 Bibliografie dějin Českých zemí] | ||
+ | |||
+ | Martin Kučera | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:87- Fotograf]] | [[Kategorie:87- Fotograf]] | ||
+ | |||
[[Kategorie:1929]] | [[Kategorie:1929]] | ||
− | [[Kategorie: Úvaly | + | [[Kategorie:Úvaly]] |
[[Kategorie:2009]] | [[Kategorie:2009]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] |
Aktuální verze z 30. 3. 2020, 20:57
Jiří HAMPL | |
Narození | 24.4.1929 |
---|---|
Místo narození | Úvaly |
Úmrtí | 23.11.2009 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
87- Fotograf |
Citace | Biografický slovník českých zemí 21, Praha 2018, s. 153 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=137683 |
HAMPL, Jiří, * 24. 4. 1929 Úvaly (u Prahy), † 23. 11. 2009 Praha, fotograf
Maturoval na reálném gymnáziu v Kladně, z kádrových důvodů pracoval do 1954 jako pomocný dělník, v té době se začal věnovat umělecké fotografii. Od 1955 byl fotografem Kabinetu pro teorii a dějiny umění ČSAV, pozdějšího Ústavu teorie a dějin umění ČSAV, 1966–86 vedoucím jeho fotoateliéru. Publikoval v časopisech, které se zabývaly výtvarným uměním (Umění, Výtvarný život, Výtvarná kultura, Umění a řemeslo), spolupracoval s nakladatelstvími Obelisk, Odeon, Artia, Albatros a Panorama, realizoval četné výstavní katalogy, kalendáře a pohlednice s výtvarnými artefakty. Stěžejní zájem věnoval volné tvorbě. Ve druhé polovině padesátých let se odklonil od tradiční fotografie a dále formoval (deformoval) záběr ve stadiu jeho vyvolávání, kopírování, zvětšování apod., prováděl výřezy detailů. Inspiroval se soudobým imaginativním uměním i surrealismem, konstruktivismem a abstraktní malbou, k nimž vytvářel fotografickou paralelu. Vrcholu dosáhl v polovině šedesátých let osobitým typem strukturální fotografie. Účastnil se tří skotských fotosalonů, vystavoval v Rakousku a Německu. 1968 byl zakládajícím členem Klubu konkrétistů, ke kterému dal podnět teoretik Arsen Pohribný.
L: J. Valoch – A. Pohribný – D. Jelínková, Klub konkrétistů, 1997, passim; P. Balajka a kol., Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 102; SČSVU 3, s. 54; http://abart-full.artarchiv.cz (se soupisem výstav a další literaturou, stav k 9. 3. 2017).
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Martin Kučera