HANZALÍKOVÁ Ludmila 23.3.1921-5.4.2002: Porovnání verzí

Z Personal
Řádka 5: Řádka 5:
 
| místo narození = Opava
 
| místo narození = Opava
 
| datum úmrtí = 5.4.2002
 
| datum úmrtí = 5.4.2002
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Semily
 
| povolání = 78- Hudební interpret
 
| povolání = 78- Hudební interpret
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
 +
|citace = Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 22-223
 
}}
 
}}
 +
'''Hanzalíková, Ludmila''' ''(provd. 1. Hradčovská, 2. Konečná), * 23. 3. 1921 Opava, † 5. 4. 2002 Semily, zpěvačka''
 +
 +
Oba její rodiče byli učitelé. Podle autobiografického textu,
 +
který je jediným životopisným pramenem, se učila zpívat od
 +
dětství a v šestnácti letech účinkovala v Opavě jako Svatava v Dvořákově oratoriu ''Svatá Ludmila''. 1936–38 navštěvovala
 +
odbornou školu pro ženská povolání, zároveň hudební školu
 +
(zpěv u ředitele Františka Chutného). 1939 se rodina přestěhovala z Opavy do Ostravy a H. tam studovala zpěv. Soukromě spolupracovala s  dirigentem ostravské opery Jaroslavem Voglem a naučila se řadu běžných rolí mezzosopránového a altového repertoáru. Při pobytu v jižních Čechách ji náhodně
 +
slyšeli pěvci Theodor Schütz a Zdeněk Otava a upozornili na
 +
její schopnosti Václava Talicha, který ji přijal 1939 jako elévku do Národního divadla. Jejími prvními rolemi byly Antonie (E. d’Albert: ''Nížina''), Žínka (A. Dvořák: ''Rusalka''), Olga (P. I. Čajkovskij: ''Eugen Oněgin'') a Suzuki (G. Puccini: ''Madame Butterfly''). Dále studovala u  Zdeňka Otavy a  Bedřicha Plaškeho a  pod Talichovým vedením získávala zkušenosti. 1940
 +
se stala sustentantkou Národního divadla (zahajovala kariéru
 +
v  budově tehdejšího Prozatímního divadla v  Karlíně, které
 +
nahradilo Stavovské divadlo, zabrané německým souborem).
 +
Vystupovala vždy pod dívčím jménem. Od začátku čtyřicátých
 +
let začala též zpívat koncertně a uváděla i málo známou písňovou tvorbu. Od srpna 1944 byla sólistkou opery ND, jejíž
 +
členkou zůstala do 1979, kdy byla penzionována. Ztvárňovala
 +
chlapecké role (1948 Záviš, B. Smetana: Čertova stěna; 1949
 +
Kuchtík, A. Dvořák: ''Rusalka''; 1954 Pes Lapák, L. Janáček:
 +
''Příhody Lišky Bystroušky'') i usedlé matky (Ludmila, B. Smetana: ''Prodaná nevěsta''). Podílela se na inscenacích nových poválečných oper (1946 Luciana, I. Krejčí: ''Pozdvižení v Efesu''; 1952 Uljana Gromovová, J. Mejtus: ''Mladá garda''; 1952, Zuzka, E.  Suchoň: ''Krútňava'') i  na běžném operním repertoáru, v němž často vystřídala několik mezzosopránových či altových
 +
rolí. Celkem vytvořila na scéně ND asi sto třicet postav. Během dlouholetého angažmá byla především spolehlivou oporou souboru jako pěvkyně širokých typových možností.
 +
 +
'''L:''' Lidové noviny 18. 1. 1941, s. 4 (Suzuki v Prozatímním divadle); 14. 5. 1941,
 +
s. 4 (hostování v Plzni); 2. 2. 1943, s. 4 (koncert v Městské knihovně); 20. 10.
 +
1943, s.  4 (koncert Družstva spojených umělců); Obrana lidu 2. 8. 1959,
 +
rubrika Jak začínali (autobiografický text, zaznamenal E.  K.); Rozhlasová bibliografie 1958, 1965, s.  142; http://archiv.narodni-divadlo.cz (stav
 +
k 19. 9. 2018); Národní divadlo 25, 1949/50, č. 16, 24–25; 26, 1950/51,
 +
č. 24–25; 27, 1951/52, č. 9 (fotografická dokumentace).
 +
 +
'''P:''' Divadelní ústav, Praha, dokumentace.
 +
 +
Jitka Ludvová
 +
 +
 +
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
Řádka 16: Řádka 50:
 
[[Kategorie:Opava]]
 
[[Kategorie:Opava]]
 
[[Kategorie:2002]]
 
[[Kategorie:2002]]
 +
[[Kategorie:Semily]]

Verze z 24. 2. 2021, 10:27

Ludmila HANZALÍKOVÁ
Narození 23.3.1921
Místo narození Opava
Úmrtí 5.4.2002
Místo úmrtí Semily
Povolání 78- Hudební interpret
Citace Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 22-223
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=70828

Hanzalíková, Ludmila (provd. 1. Hradčovská, 2. Konečná), * 23. 3. 1921 Opava, † 5. 4. 2002 Semily, zpěvačka

Oba její rodiče byli učitelé. Podle autobiografického textu, který je jediným životopisným pramenem, se učila zpívat od dětství a v šestnácti letech účinkovala v Opavě jako Svatava v Dvořákově oratoriu Svatá Ludmila. 1936–38 navštěvovala odbornou školu pro ženská povolání, zároveň hudební školu (zpěv u ředitele Františka Chutného). 1939 se rodina přestěhovala z Opavy do Ostravy a H. tam studovala zpěv. Soukromě spolupracovala s dirigentem ostravské opery Jaroslavem Voglem a naučila se řadu běžných rolí mezzosopránového a altového repertoáru. Při pobytu v jižních Čechách ji náhodně slyšeli pěvci Theodor Schütz a Zdeněk Otava a upozornili na její schopnosti Václava Talicha, který ji přijal 1939 jako elévku do Národního divadla. Jejími prvními rolemi byly Antonie (E. d’Albert: Nížina), Žínka (A. Dvořák: Rusalka), Olga (P. I. Čajkovskij: Eugen Oněgin) a Suzuki (G. Puccini: Madame Butterfly). Dále studovala u Zdeňka Otavy a Bedřicha Plaškeho a pod Talichovým vedením získávala zkušenosti. 1940 se stala sustentantkou Národního divadla (zahajovala kariéru v budově tehdejšího Prozatímního divadla v Karlíně, které nahradilo Stavovské divadlo, zabrané německým souborem). Vystupovala vždy pod dívčím jménem. Od začátku čtyřicátých let začala též zpívat koncertně a uváděla i málo známou písňovou tvorbu. Od srpna 1944 byla sólistkou opery ND, jejíž členkou zůstala do 1979, kdy byla penzionována. Ztvárňovala chlapecké role (1948 Záviš, B. Smetana: Čertova stěna; 1949 Kuchtík, A. Dvořák: Rusalka; 1954 Pes Lapák, L. Janáček: Příhody Lišky Bystroušky) i usedlé matky (Ludmila, B. Smetana: Prodaná nevěsta). Podílela se na inscenacích nových poválečných oper (1946 Luciana, I. Krejčí: Pozdvižení v Efesu; 1952 Uljana Gromovová, J. Mejtus: Mladá garda; 1952, Zuzka, E. Suchoň: Krútňava) i na běžném operním repertoáru, v němž často vystřídala několik mezzosopránových či altových rolí. Celkem vytvořila na scéně ND asi sto třicet postav. Během dlouholetého angažmá byla především spolehlivou oporou souboru jako pěvkyně širokých typových možností.

L: Lidové noviny 18. 1. 1941, s. 4 (Suzuki v Prozatímním divadle); 14. 5. 1941, s. 4 (hostování v Plzni); 2. 2. 1943, s. 4 (koncert v Městské knihovně); 20. 10. 1943, s. 4 (koncert Družstva spojených umělců); Obrana lidu 2. 8. 1959, rubrika Jak začínali (autobiografický text, zaznamenal E. K.); Rozhlasová bibliografie 1958, 1965, s. 142; http://archiv.narodni-divadlo.cz (stav k 19. 9. 2018); Národní divadlo 25, 1949/50, č. 16, 24–25; 26, 1950/51, č. 24–25; 27, 1951/52, č. 9 (fotografická dokumentace).

P: Divadelní ústav, Praha, dokumentace.

Jitka Ludvová