HANZL Oldřich 5.2.1921-9.5.1992: Porovnání verzí

Z Personal
(HANZL_Oldřich_5.2.1921-9.5.1992)
 
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od jednoho dalšího uživatele.)
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 5.2.1921
 
| datum narození = 5.2.1921
| místo narození =  
+
| místo narození = Držovice (u Prostějova)
 
| datum úmrtí = 9.5.1992
 
| datum úmrtí = 9.5.1992
 
| místo úmrtí = Brno
 
| místo úmrtí = Brno
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Oldřich HANZL
+
|citace = Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 226-227
 +
}}
 +
'''HANZL, Oldřich''', ''* 5. 2. 1921 Držovice (u Prostějova), † 9. 5. 1992 Brno, malíř, grafik, sochař''
 +
 
 +
Maturoval 1940 na reálce v Olomouci, 1942 se vyučil kamenosochařem u Jana Třísky v Prostějově, 1942–45 byl totálně
 +
nasazen v Drážďanech. 1945–47 studoval kresbu a modelování
 +
u  Františka Doubravy a  Vincence Makovského na brněnské
 +
VŠT, 1947–49 výtvarnou výchovu u  profesora Eduarda Miléna na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Od 1949
 +
byl Milénovým asistentem, od 1962 docentem výtvarné výchovy, 1970 musel z politických důvodů z univerzity odejít. Od
 +
1958 byl členem brněnské tvůrčí skupiny Profil 58, s níž často
 +
vystavoval. V malířském, grafickém a sochařském díle dospěl
 +
ke značnému znakovému zjednodušení a nefigurativnímu projevu, zabýval se i asambláží a skrumáží. Jeho celoživotní dílo je
 +
spjato s Brnem. Začínal jako krajinář, zobrazoval motivy z okolí Tuřan a opuštěných brněnských zákoutí. Od přelomu padesátých a šedesátých let se zaměřil na zátiší a figurální kompozice. Výtvarný výraz odvodil z francouzského fauvismu, nejčastěji
 +
zobrazoval lidskou postavu a předměty běžné denní potřeby,
 +
v grafických listech kohouty a ryby. U dřevořezeb věnoval pozornost struktuře letorostů. Často užíval grafické techniky monotypu v malbě akvarelu, stále výrazněji si vytvářel vlastní pojetí
 +
soudobého výtvarného znaku, založeného na kombinaci barevných ploch a tvarů blízkých surrealistickému vidění. V sedmdesátých a  osmdesátých letech zobrazoval důmyslné sestavy
 +
objektů z různých pohledových úhlů. Své dílo uzavřel rozsáhlými hravými cykly pastelů ''Pády a Mimozemšťané''. V sochařské tvorbě se soustředil na sevřené kamenné a dřevěné bloky zobrazující náznaky hlav a figur, svářel však i dekorativní či bizarní kompozice ze zbytků materiálů v duchu pop-artu.
 +
 
 +
'''L:''' I. Zhoř, O. H. (katalog), 1962; NEČVUD, s. 264; SČSVU 3, s. 73–74;
 +
https://encyklopedie.brna.cz (se soupisem výstav, stav k 19. 4. 2018); http://abart-full.artarchiv.cz (se soupisem výstav a další literaturou, stav k 19. 4. 2018).
 +
 
 +
Martin Kučera
  
== Literatura ==
 
 
   
 
   
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
Řádka 17: Řádka 37:
  
 
[[Kategorie:1921]]
 
[[Kategorie:1921]]
 +
[[Kategorie:Držovice]]
 
[[Kategorie:1992]]
 
[[Kategorie:1992]]
 
[[Kategorie:Brno]]
 
[[Kategorie:Brno]]

Aktuální verze z 1. 3. 2021, 10:19

Oldřich HANZL
Narození 5.2.1921
Místo narození Držovice (u Prostějova)
Úmrtí 9.5.1992
Místo úmrtí Brno
Povolání 75- Sochař nebo medailér
Citace Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 226-227
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=136144

HANZL, Oldřich, * 5. 2. 1921 Držovice (u Prostějova), † 9. 5. 1992 Brno, malíř, grafik, sochař

Maturoval 1940 na reálce v Olomouci, 1942 se vyučil kamenosochařem u Jana Třísky v Prostějově, 1942–45 byl totálně nasazen v Drážďanech. 1945–47 studoval kresbu a modelování u Františka Doubravy a Vincence Makovského na brněnské VŠT, 1947–49 výtvarnou výchovu u profesora Eduarda Miléna na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Od 1949 byl Milénovým asistentem, od 1962 docentem výtvarné výchovy, 1970 musel z politických důvodů z univerzity odejít. Od 1958 byl členem brněnské tvůrčí skupiny Profil 58, s níž často vystavoval. V malířském, grafickém a sochařském díle dospěl ke značnému znakovému zjednodušení a nefigurativnímu projevu, zabýval se i asambláží a skrumáží. Jeho celoživotní dílo je spjato s Brnem. Začínal jako krajinář, zobrazoval motivy z okolí Tuřan a opuštěných brněnských zákoutí. Od přelomu padesátých a šedesátých let se zaměřil na zátiší a figurální kompozice. Výtvarný výraz odvodil z francouzského fauvismu, nejčastěji zobrazoval lidskou postavu a předměty běžné denní potřeby, v grafických listech kohouty a ryby. U dřevořezeb věnoval pozornost struktuře letorostů. Často užíval grafické techniky monotypu v malbě akvarelu, stále výrazněji si vytvářel vlastní pojetí soudobého výtvarného znaku, založeného na kombinaci barevných ploch a tvarů blízkých surrealistickému vidění. V sedmdesátých a osmdesátých letech zobrazoval důmyslné sestavy objektů z různých pohledových úhlů. Své dílo uzavřel rozsáhlými hravými cykly pastelů Pády a Mimozemšťané. V sochařské tvorbě se soustředil na sevřené kamenné a dřevěné bloky zobrazující náznaky hlav a figur, svářel však i dekorativní či bizarní kompozice ze zbytků materiálů v duchu pop-artu.

L: I. Zhoř, O. H. (katalog), 1962; NEČVUD, s. 264; SČSVU 3, s. 73–74; https://encyklopedie.brna.cz (se soupisem výstav, stav k 19. 4. 2018); http://abart-full.artarchiv.cz (se soupisem výstav a další literaturou, stav k 19. 4. 2018).

Martin Kučera