HEŘMANSKÝ Bohdan 29.1.1900-17.12.1974: Porovnání verzí

Z Personal
 
Řádka 41: Řádka 41:
  
 
Syn důstojníka rakousko-uherské armády povýšeného do  
 
Syn důstojníka rakousko-uherské armády povýšeného do  
šlechtického stavu. Od 1906 rodina žila ve Vídni. H. matu�roval 1918 na reálném gymnáziu, tři semestry studoval dějiny  
+
šlechtického stavu. Od 1906 rodina žila ve Vídni. H. maturoval 1918 na reálném gymnáziu, tři semestry studoval dějiny  
 
umění na univerzitě ve Vídni, 1920 absolvoval semestrální kurz  
 
umění na univerzitě ve Vídni, 1920 absolvoval semestrální kurz  
malby na Vysoké umělecké škole ve Stockholmu. Prostřed�nictvím spolužáka J. W. Schaukala se seznámil s A. Koligem,  
+
malby na Vysoké umělecké škole ve Stockholmu. Prostřednictvím spolužáka J. W. Schaukala se seznámil s A. Koligem,  
 
jedním ze čtyř zakladatelů výtvarné skupiny Nötscher Kreis,  
 
jedním ze čtyř zakladatelů výtvarné skupiny Nötscher Kreis,  
 
a u něho v korutanském městě Nötsch im Gailtail studoval  
 
a u něho v korutanském městě Nötsch im Gailtail studoval  
 
malbu. S Schaukalem a G. Franklem patřil k prvním členům  
 
malbu. S Schaukalem a G. Franklem patřil k prvním členům  
Koligovy umělecké dílny. 1925 mu malíř C. Moll zajistil me�cenát a na jeho stipendium H. podnikl studijní cestu do Itálie  
+
Koligovy umělecké dílny. 1925 mu malíř C. Moll zajistil mecenát a na jeho stipendium H. podnikl studijní cestu do Itálie  
a 1926 do Paříže. Od 1928 žil trvale v Praze a vrátil se k fo�netickému přepisu svého příjmení. 1931 cestoval do Švédska,  
+
a 1926 do Paříže. Od 1928 žil trvale v Praze a vrátil se k fonetickému přepisu svého příjmení. 1931 cestoval do Švédska,  
1933 znovu do Paříže. 1946–56 se živil jako optik a kovo�tepec. Od 1956 se vracel k malbě. Jako portrétista, krajinář  
+
1933 znovu do Paříže. 1946–56 se živil jako optik a kovotepec. Od 1956 se vracel k malbě. Jako portrétista, krajinář  
 
a vynikající kreslíř se dočkal uznání i v zahraničí. Dvacátá léta  
 
a vynikající kreslíř se dočkal uznání i v zahraničí. Dvacátá léta  
 
poznamenal vliv rakouského expresionismu (''Autoportét ze tří stran'', 1926), ve třicátých letech ho inspirovalo Cézannovo  
 
poznamenal vliv rakouského expresionismu (''Autoportét ze tří stran'', 1926), ve třicátých letech ho inspirovalo Cézannovo  
 
řešení prostoru a francouzský kolorismus. Přátelsky se stýkal  
 
řešení prostoru a francouzský kolorismus. Přátelsky se stýkal  
s O. Kokoschkou. 1938 souborně vystavoval ve Feiglově gale�rii, byl hostem SVU Mánes a Umělecké besedy. Jeho pozdní  
+
s O. Kokoschkou. 1938 souborně vystavoval ve Feiglově galerii, byl hostem SVU Mánes a Umělecké besedy. Jeho pozdní  
malířská produkce osobitě modifikovala kubismus, nápaditos�tí vynikaly zejména jeho pohledy na Prahu. Na sklonku živo�ta napsal a v Rakousku publikoval několik studií o Koligově  
+
malířská produkce osobitě modifikovala kubismus, nápaditostí vynikaly zejména jeho pohledy na Prahu. Na sklonku života napsal a v Rakousku publikoval několik studií o Koligově  
 
malířské dílně.  
 
malířské dílně.  
  
Řádka 60: Řádka 60:
  
 
'''L:''' J. Krofta, B. H. Katalog, 1938; J. Šetlík – B. Heřmanská, B. H. Obrazy  
 
'''L:''' J. Krofta, B. H. Katalog, 1938; J. Šetlík – B. Heřmanská, B. H. Obrazy  
a kresby. Katalog, 1964; Toman 1, s. 328; NEČVUD, s. 280 (s další lite�raturou); R. Glück, Das Frühwerk T. Herzmansky’s, später B. H. genannt,  
+
a kresby. Katalog, 1964; Toman 1, s. 328; NEČVUD, s. 280 (s další literaturou); R. Glück, Das Frühwerk T. Herzmansky’s, später B. H. genannt,  
 
1900–1928, 1998 (disertační práce, Wien).
 
1900–1928, 1998 (disertační práce, Wien).
  

Aktuální verze z 8. 3. 2023, 17:14

Bohdan HEŘMANSKÝ
Narození 29.1.1900
Místo narození Prostějov
Úmrtí 17.12.1974
Místo úmrtí Praha
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Citace Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 561
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=142003

HEŘMANSKÝ, Bohdan (též HERZMANSKY, Theodor), * 29. 1. 1900 Prostějov, † 17. 12. 1974 Praha, malíř

Syn důstojníka rakousko-uherské armády povýšeného do šlechtického stavu. Od 1906 rodina žila ve Vídni. H. maturoval 1918 na reálném gymnáziu, tři semestry studoval dějiny umění na univerzitě ve Vídni, 1920 absolvoval semestrální kurz malby na Vysoké umělecké škole ve Stockholmu. Prostřednictvím spolužáka J. W. Schaukala se seznámil s A. Koligem, jedním ze čtyř zakladatelů výtvarné skupiny Nötscher Kreis, a u něho v korutanském městě Nötsch im Gailtail studoval malbu. S Schaukalem a G. Franklem patřil k prvním členům Koligovy umělecké dílny. 1925 mu malíř C. Moll zajistil mecenát a na jeho stipendium H. podnikl studijní cestu do Itálie a 1926 do Paříže. Od 1928 žil trvale v Praze a vrátil se k fonetickému přepisu svého příjmení. 1931 cestoval do Švédska, 1933 znovu do Paříže. 1946–56 se živil jako optik a kovotepec. Od 1956 se vracel k malbě. Jako portrétista, krajinář a vynikající kreslíř se dočkal uznání i v zahraničí. Dvacátá léta poznamenal vliv rakouského expresionismu (Autoportét ze tří stran, 1926), ve třicátých letech ho inspirovalo Cézannovo řešení prostoru a francouzský kolorismus. Přátelsky se stýkal s O. Kokoschkou. 1938 souborně vystavoval ve Feiglově galerii, byl hostem SVU Mánes a Umělecké besedy. Jeho pozdní malířská produkce osobitě modifikovala kubismus, nápaditostí vynikaly zejména jeho pohledy na Prahu. Na sklonku života napsal a v Rakousku publikoval několik studií o Koligově malířské dílně.

Jeho dcerou je historička umění Beket Bukovinská (* 1943) a vnučkou historička umění Gabriela Kotíková (* 1971).

L: J. Krofta, B. H. Katalog, 1938; J. Šetlík – B. Heřmanská, B. H. Obrazy a kresby. Katalog, 1964; Toman 1, s. 328; NEČVUD, s. 280 (s další literaturou); R. Glück, Das Frühwerk T. Herzmansky’s, später B. H. genannt, 1900–1928, 1998 (disertační práce, Wien).

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Martin Kučera