HEGENBARTH Emanuel 14.1.1868-18.7.1923: Porovnání verzí

Z Personal
(HEGENBARTH_Emanuel_14.1.1868-18.7.1923)
 
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Emanuel HEGENBARTH
 
| jméno = Emanuel HEGENBARTH
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = HEGENBARTHEM.jpg ‎
 
| datum narození = 14.1.1868
 
| datum narození = 14.1.1868
| místo narození =  
+
| místo narození = Česká Kamenice
 
| datum úmrtí = 18.7.1923
 
| datum úmrtí = 18.7.1923
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Drážďany (Německo)
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
+
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik<br />61- Pedagog
61- Pedagog
+
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Emanuel HEGENBARTH
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 388
 +
}}
 +
'''HEGENBARTH, Emanuel''', ''* 14. 1. 1868 Česká Kamenice, † 18. 7. 1923 Drážďany (Německo), malíř, pedagog''
 +
 
 +
Pocházel z rodiny severočeských obchodníků se sklem, Emanuela H. a Anny, roz. Wormové. Známým malířem se později
 +
stal také jeho bratranec Josef H. (1884–1962). Základy výtvarného školení získal v rodišti, od 1884 studoval na Akademii
 +
výtvarných umění v Mnichově, 1886 studia na otcovo přání
 +
přerušil a absolvoval obchodní školu v Lipsku. Vrátil se domů
 +
a dva roky byl zaměstnán v rodinné sklárně. 1892 se k malířství vrátil, a to nejprve na Akademii výtvarných umění v Berlíně a poté opět v Mnichově, kde byl žákem speciálky Heinricha von Zügela, malíře zvířat a jednoho ze spoluzakladatelů uměleckého spolku Münchener Secession. S jeho dcerou Annou
 +
Emilií (* 1880) se 1902 oženil a měl s ní dvě děti. Od 1901
 +
H. působil ve svobodném povolání jako malíř v  Mnichově.
 +
1903 byl povolán na drážďanskou Akademii výtvarných umění, kde se stal profesorem v  nově otevřeném ateliéru malby
 +
zvířat a kde vyučoval do konce života.
 +
 
 +
Ovlivněn studiem starých holandských mistrů, se specializoval
 +
na kresbu a malbu zvířat. Jeho pastózní malba byla zpočátku
 +
poplatná impresionismu, v pozdějších letech se H. přikláněl
 +
k expresionismu, na obrazech více dominovala linie a jednodušší kompozice. Převažujícím tématem olejomaleb byli koně,
 +
krávy, ale H. zobrazoval také psy, kozy, jelení zvěř či drůbež.
 +
V  závěru života se příležitostně věnoval také figurální tvorbě a ilustraci knih. Před první světovou válkou se pravidelně
 +
účastnil výstav pořádaných Spolkem německých výtvarných
 +
umělců v  Čechách (Verein deutscher bildender Künstler in
 +
Böhmen) v Praze a v Liberci. 1909 H. patřil ke spoluzakladatelům Česko-německého uměleckého svazu (Deutschböhmischer Künstlerbund). Oba spolky zanikly po začátku první světové války. H. obrazy jsou zastoupeny v německých a českých galeriích.
 +
 
 +
'''L:''' OSND 2/2, s. 1060; Thieme–Becker 16, s. 243–244; NDB 8, s. 225–226;
 +
Toman 1, s. 312; ÖBL 2, s. 237–238; BL 1, s. 567; Mitteilungen des Nordböhmischen Excursions-Club 46, 1923, s. 158; X. Schaffer, Der Maler
 +
E. H., in: Stifter-Jahrbuch 7, 1962, s. 257–264; E. Feilen, E. H. 1868–1923,
 +
Recklinghausen 1984; H. Götz, E. H. (katalog výstavy), tamtéž 1993;
 +
NEČVU 2, s. 901 (heslo Verein deutscher bildender Künstler in Böhmen);
 +
M.  Rumíšková, Deutsch-böhmischer Künstlerbund, jeho výstavy a  kritiky,
 +
2009 (bakalářská diplomová práce, FF MU, Brno), passim; A. Habánová,
 +
Metznerbund. Dějiny uměleckého spolku Metznerbund 1920–1945 / Metznerbund. Die Geschichte des Kunstvereins Metznerbund 1920–1945,
 +
2016, rejstřík; de.wikipedia.org (stav k  20. 6. 2019); https://cs.isabart.org/person/52966 (stav k 20. 11. 2019); https://kulturportal-west-ost.eu/biographien/hegenbarth-emanuel-2 (stav k 20. 6. 2019).
 +
 +
'''P:''' SOA, Litoměřice, Sbírka matrik, N řkt. f. ú. Česká Kamenice, inv. č. 979,
 +
sign. L17/17,1861–1870, fol. 209.
 +
 
 +
Marie Makariusová
 +
 
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
Řádka 16: Řádka 54:
  
 
[[Kategorie:1868]]
 
[[Kategorie:1868]]
 +
[[Kategorie:Česká Kamenice]]
 
[[Kategorie:1923]]
 
[[Kategorie:1923]]
 +
[[Kategorie:Drážďany]]
 +
 +
<gallery>
 +
Hegenbarth Emanuel mann.jpg|Mann mit Dogge (Muž s dogou), 1904
 +
Hegenbarth Emanuel akt.jpg|Sitzender weiblicher Akt (Sedící akt)
 +
</gallery>

Aktuální verze z 8. 6. 2022, 13:13

Emanuel HEGENBARTH
Narození 14.1.1868
Místo narození Česká Kamenice
Úmrtí 18.7.1923
Místo úmrtí Drážďany (Německo)
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
61- Pedagog
Citace Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 388
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=47078

HEGENBARTH, Emanuel, * 14. 1. 1868 Česká Kamenice, † 18. 7. 1923 Drážďany (Německo), malíř, pedagog

Pocházel z rodiny severočeských obchodníků se sklem, Emanuela H. a Anny, roz. Wormové. Známým malířem se později stal také jeho bratranec Josef H. (1884–1962). Základy výtvarného školení získal v rodišti, od 1884 studoval na Akademii výtvarných umění v Mnichově, 1886 studia na otcovo přání přerušil a absolvoval obchodní školu v Lipsku. Vrátil se domů a dva roky byl zaměstnán v rodinné sklárně. 1892 se k malířství vrátil, a to nejprve na Akademii výtvarných umění v Berlíně a poté opět v Mnichově, kde byl žákem speciálky Heinricha von Zügela, malíře zvířat a jednoho ze spoluzakladatelů uměleckého spolku Münchener Secession. S jeho dcerou Annou Emilií (* 1880) se 1902 oženil a měl s ní dvě děti. Od 1901 H. působil ve svobodném povolání jako malíř v Mnichově. 1903 byl povolán na drážďanskou Akademii výtvarných umění, kde se stal profesorem v nově otevřeném ateliéru malby zvířat a kde vyučoval do konce života.

Ovlivněn studiem starých holandských mistrů, se specializoval na kresbu a malbu zvířat. Jeho pastózní malba byla zpočátku poplatná impresionismu, v pozdějších letech se H. přikláněl k expresionismu, na obrazech více dominovala linie a jednodušší kompozice. Převažujícím tématem olejomaleb byli koně, krávy, ale H. zobrazoval také psy, kozy, jelení zvěř či drůbež. V závěru života se příležitostně věnoval také figurální tvorbě a ilustraci knih. Před první světovou válkou se pravidelně účastnil výstav pořádaných Spolkem německých výtvarných umělců v Čechách (Verein deutscher bildender Künstler in Böhmen) v Praze a v Liberci. 1909 H. patřil ke spoluzakladatelům Česko-německého uměleckého svazu (Deutschböhmischer Künstlerbund). Oba spolky zanikly po začátku první světové války. H. obrazy jsou zastoupeny v německých a českých galeriích.

L: OSND 2/2, s. 1060; Thieme–Becker 16, s. 243–244; NDB 8, s. 225–226; Toman 1, s. 312; ÖBL 2, s. 237–238; BL 1, s. 567; Mitteilungen des Nordböhmischen Excursions-Club 46, 1923, s. 158; X. Schaffer, Der Maler E. H., in: Stifter-Jahrbuch 7, 1962, s. 257–264; E. Feilen, E. H. 1868–1923, Recklinghausen 1984; H. Götz, E. H. (katalog výstavy), tamtéž 1993; NEČVU 2, s. 901 (heslo Verein deutscher bildender Künstler in Böhmen); M. Rumíšková, Deutsch-böhmischer Künstlerbund, jeho výstavy a kritiky, 2009 (bakalářská diplomová práce, FF MU, Brno), passim; A. Habánová, Metznerbund. Dějiny uměleckého spolku Metznerbund 1920–1945 / Metznerbund. Die Geschichte des Kunstvereins Metznerbund 1920–1945, 2016, rejstřík; de.wikipedia.org (stav k 20. 6. 2019); https://cs.isabart.org/person/52966 (stav k 20. 11. 2019); https://kulturportal-west-ost.eu/biographien/hegenbarth-emanuel-2 (stav k 20. 6. 2019).

P: SOA, Litoměřice, Sbírka matrik, N řkt. f. ú. Česká Kamenice, inv. č. 979, sign. L17/17,1861–1870, fol. 209.

Marie Makariusová