HEJLEK Benjamin 28.4.1924-29.6.1993: Porovnání verzí

Z Personal
(HEJLEK_Benjamin_28.4.1924-29.6.1993)
 
 
Řádka 7: Řádka 7:
 
| místo úmrtí = Praha
 
| místo úmrtí = Praha
 
| povolání = 89- Průmyslový výtvarník
 
| povolání = 89- Průmyslový výtvarník
 
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Benjamin HEJLEK
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 429
 +
}}
 +
'''HEJLEK, Benjamin''', ''* 28. 4. 1924 Písek, † 29. 6. 1993 Praha, sklářský výtvarník''
 +
 
 +
Státní grafickou školu v Praze absolvoval 1942 a ve studiu uměleckého sklářství pokračoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové u prof. J. V. Holečka, studia zakončil 1948 ve speciálním
 +
ateliéru J. Nováka pro dekorativní malbu, hračku, loutku a výstavnictví VŠUP. 1948–50 pracoval ve výtvarném oddělení
 +
skláren v Novém Boru, pak ve svobodném povolání. Věnoval
 +
se tvorbě komorních skleněných plastik i monumentálních architektonických realizací. Originálně je skládal z dekorativních
 +
tabulí kladených a  hlazených za tepla, následně je pískoval,
 +
emailoval, vnitřně zdobil zatavovaným drátem či dřevěnými
 +
pruty. Nové technologie, které vyvíjel od druhé poloviny padesátých let, využíval při tvorbě dekorativních stěn, monumentálních panó a  vitráží (hotel International, Praha, 1956–58;
 +
dále: s J. Soukupem vitráže pro chrám sv. Víta /1963–64/ a pro
 +
klenotnici Pražského hradu /1964–66/; výzdoba letištní haly
 +
v Bratislavě, 1967; panó pro EXPO ’67 v Montrealu; výzdoba
 +
stanice metra Kačerov, 1974; hotelu Praha, 1978–79; Úřadu
 +
české vlády, 1980). Na několika realizacích autorsky spolupracoval s grafikem a sklářem F. Burantem. Světlíky v podobě
 +
skleněných zdobených kupolí provedl společně se sochařem
 +
S. Kostkou ve zrekonstruované budově Národního divadla
 +
(1980–83). Jeho dílo se stalo důležitým příspěvkem k mezinárodnímu renomé českého uměleckého skla.
 +
 
 +
'''L:''' Toman D, s. 66; NEČVUD, s. 274–275 (s další literaturou); SČSVU 3,
 +
s. 120; K. Hetteš, B. H. – F. Burant, Vitráže, katalog 1967; A. Langhamer,
 +
Mezníky ve vývoji českého ateliérového skla, in: Sklář a keramik 51, 2001,
 +
č. 1–2, s. 14–16; https://cs.isabart.org/person/486 (se soupisem výstav a další
 +
literaturou; stav k 20. 11. 2019); P. Karous, B. H., dostupné z: http://www.vetrelciavolavky.cz/sochari/benjamin-hejlek (stav k 12. 4. 2019).
 +
 
 +
Martin Kučera
 +
 
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:89- Průmyslový výtvarník]]
 
[[Kategorie:89- Průmyslový výtvarník]]

Aktuální verze z 13. 3. 2022, 11:51

Benjamin HEJLEK
Narození 28.4.1924
Místo narození Písek
Úmrtí 29.6.1993
Místo úmrtí Praha
Povolání 89- Průmyslový výtvarník
Citace Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 429
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=48633

HEJLEK, Benjamin, * 28. 4. 1924 Písek, † 29. 6. 1993 Praha, sklářský výtvarník

Státní grafickou školu v Praze absolvoval 1942 a ve studiu uměleckého sklářství pokračoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové u prof. J. V. Holečka, studia zakončil 1948 ve speciálním ateliéru J. Nováka pro dekorativní malbu, hračku, loutku a výstavnictví VŠUP. 1948–50 pracoval ve výtvarném oddělení skláren v Novém Boru, pak ve svobodném povolání. Věnoval se tvorbě komorních skleněných plastik i monumentálních architektonických realizací. Originálně je skládal z dekorativních tabulí kladených a hlazených za tepla, následně je pískoval, emailoval, vnitřně zdobil zatavovaným drátem či dřevěnými pruty. Nové technologie, které vyvíjel od druhé poloviny padesátých let, využíval při tvorbě dekorativních stěn, monumentálních panó a vitráží (hotel International, Praha, 1956–58; dále: s J. Soukupem vitráže pro chrám sv. Víta /1963–64/ a pro klenotnici Pražského hradu /1964–66/; výzdoba letištní haly v Bratislavě, 1967; panó pro EXPO ’67 v Montrealu; výzdoba stanice metra Kačerov, 1974; hotelu Praha, 1978–79; Úřadu české vlády, 1980). Na několika realizacích autorsky spolupracoval s grafikem a sklářem F. Burantem. Světlíky v podobě skleněných zdobených kupolí provedl společně se sochařem S. Kostkou ve zrekonstruované budově Národního divadla (1980–83). Jeho dílo se stalo důležitým příspěvkem k mezinárodnímu renomé českého uměleckého skla.

L: Toman D, s. 66; NEČVUD, s. 274–275 (s další literaturou); SČSVU 3, s. 120; K. Hetteš, B. H. – F. Burant, Vitráže, katalog 1967; A. Langhamer, Mezníky ve vývoji českého ateliérového skla, in: Sklář a keramik 51, 2001, č. 1–2, s. 14–16; https://cs.isabart.org/person/486 (se soupisem výstav a další literaturou; stav k 20. 11. 2019); P. Karous, B. H., dostupné z: http://www.vetrelciavolavky.cz/sochari/benjamin-hejlek (stav k 12. 4. 2019).

Martin Kučera