HELLER Ferdinand 21.6.1824-9.6.1912: Porovnání verzí

Z Personal
Řádka 5: Řádka 5:
 
| místo narození = Vlašim
 
| místo narození = Vlašim
 
| datum úmrtí = 9.6.1912
 
| datum úmrtí = 9.6.1912
| místo úmrtí = Mšené-lázně
+
| místo úmrtí = Mšené-lázně (u Budyně nad Ohří)
 
| povolání = 78- Hudební interpret<br />80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života<br />77- Hudební skladatel
 
| povolání = 78- Hudební interpret<br />80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života<br />77- Hudební skladatel
 +
| jiná jména =
 +
| citace = Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 453
 +
}}
 +
'''HELLER, Ferdinand''', ''* 21. 6. 1824 Vlašim, † 9. 6. 1912 Mšené-lázně (u Budyně nad Ohří), hudební skladatel, sbormistr, hudební pedagog''
  
 +
Pocházel z  rodiny českého vlastence '''Antonína H.''' (*  11.  2. 1799 Vlašim, † 19. 11. 1870 Vlašim), regenschoriho a řídícího učitele. Bratr Serváce Bonifáce H. (1845–1922) a Saturnina Ondřeje H. (1840–1884).
 +
 +
Základy hry na housle, klavír a zpěvu získal od otce již v útlém
 +
dětství. 1841 odešel na varhanickou školu do Prahy, poté učil
 +
v  Jihlavě. V  době revoluce 1848 agitoval proti volbám do
 +
frankfurtského parlamentu. Za dalším vzděláním se odstěhoval do Vídně, kde se věnoval matematice, fyzice, a  zejména
 +
houslové hře u  prof. Josefa Hellmesbergera na konzervatoři
 +
(Konservatorium der Gesellschaft der Musikfreunde). Současně působil jako učitel zpěvu a také češtiny. Řadil se k aktivním
 +
členům české menšiny, rovněž vedl její pěvecký sbor. 1860 se
 +
vrátil do Prahy, kde byl pro podněcování odporu proti rakouskému policejnímu režimu postaven pod policejní dohled. Od
 +
1861 patřil k  aktivním členům společnosti pro založení Pěveckého spolku Hlahol, jehož se stal (spolu s J. L. Lukesem)
 +
sbormistrem (do 1865). Sbormistrovskou činnost vykonával
 +
u mnoha dalších pěveckých sborů, např. Zpěváckého spolku
 +
pražských typografů, řídil smíšený sbor Svatovítské hudební
 +
jednoty a aktivně působil v dalších společenstvích hudebního
 +
života. Zároveň vyučoval zpěv na gymnáziích a  dívčích učitelských ústavech. Stal se spolupracovníkem a blízkým přítelem Bedřicha Smetany, s  nímž 1864/65 vedl hudební ústav a jako sbormistr premiéroval jeho sbory ''Tři jezdci'' a ''Česká píseň''. Vlastní kompoziční tvorbu H. věnoval převážně vokálním
 +
skladbám, písním mnohdy podloženým protirakouskými texty a též úpravám lidových písní. Pro potřeby výuky sborového
 +
zpěvu a teorii hry na hudební nástroje (viola, violoncello) napsal několik škol. H. oblíbené a žádané dílo, melodicky inspirované českým folklorem a lidovými písněmi, jeho četné úpravy a aranže lidových písní vycházely tiskem v Praze. Na výzvu
 +
Jana Nerudy sestavil své nejznámější dílo, a to řadu českých
 +
tanců, vydaných pod titulem ''Česká beseda'' (někdy pouze ''Beseda''). Obsahovala nejen taneční melodie, ale i popisy choreografie (spolupracoval s tanečním mistrem Karlem Linkem); ''Beseda'' byla slavnostně provedena v pražském Konviktu 13. listopadu 1862 a dodnes je oblíbená a vyhledávaná. Objevovala se opakovaně v různých úpravách a instrumentacích nejen
 +
v 19. století, ale v reedicích i počátkem 20. století. H. synové
 +
z manželství s Rosalií, roz. Kutscherovou, Karel (1866–1923)
 +
a Ferdinand (1869–1925), se stali známými právníky.
 +
 +
'''D:''' výběr: Kadrila dle národních písní, 1854; Kadrila z  moravských písní,
 +
1861; Praktická cvičení ve zpěvu, 1881; Sbírka písní k potřebám ve vyšších
 +
ústavech školních…, b. d.; Praktická škola pro violoncello, 1888.
 +
 +
'''L:''' nekrolog, in: Národní listy 10. 6. 1912, s. 2; RSN 3, s. 719; OSN 11, s. 71;
 +
OSND 2/2, s. 1073; Pazdírek, s. 381; HS 1, s. 421–422 (se soupisem díla
 +
a literaturou); K. Link, Beseda, český salonní tanec, 1882, s. 34; Hudební revue 2, 1903, s. 380; A. Heller, in: Vzpomínky na B. Smetanu, 1940, s. 63–65;
 +
T. Volek, F. H., 1954 (diplomová práce, FF UK, Praha); J. Plavec, Smetanova
 +
tvorba sborová, 1954, s. 252; T. Šámalová, Společenský tanec v českém prostředí 2. poloviny 19. století, 2013 (magisterská diplomová práce, FF UK,
 +
Praha); H. Havelková, Historie, teorie a metodika nácviku salonního tance
 +
Česká beseda, 2016, s. 23; O. Mojžíšová, Die finanzielle Lage Bedřich Smetanas im Lichte der Quellen, in: Musica Olomucensia 27 (Acta Universitatis
 +
Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica – Aesthetica 51), 2018,
 +
s. 12–43; cs.wikipedia.org/wiki (s další literaturou, stav k 1. 9. 2019).
 +
 +
'''P:''' soupisy díla: RISM A/I, A/II (Répertoire International des Sources Musicales), http://www.rism.info/; NK ČR, Praha, Souborný hudební katalog
 +
(SHK).
 +
 +
Zuzana Petrášková
  
  
| jiná jména =
 
}}s Karlem Linkem autor České besedy
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]

Verze z 21. 3. 2022, 17:22

Ferdinand HELLER
Narození 21.6.1824
Místo narození Vlašim
Úmrtí 9.6.1912
Místo úmrtí Mšené-lázně (u Budyně nad Ohří)
Povolání 78- Hudební interpret
80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života
77- Hudební skladatel
Citace Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 453
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=47155

HELLER, Ferdinand, * 21. 6. 1824 Vlašim, † 9. 6. 1912 Mšené-lázně (u Budyně nad Ohří), hudební skladatel, sbormistr, hudební pedagog

Pocházel z rodiny českého vlastence Antonína H. (* 11. 2. 1799 Vlašim, † 19. 11. 1870 Vlašim), regenschoriho a řídícího učitele. Bratr Serváce Bonifáce H. (1845–1922) a Saturnina Ondřeje H. (1840–1884).

Základy hry na housle, klavír a zpěvu získal od otce již v útlém dětství. 1841 odešel na varhanickou školu do Prahy, poté učil v Jihlavě. V době revoluce 1848 agitoval proti volbám do frankfurtského parlamentu. Za dalším vzděláním se odstěhoval do Vídně, kde se věnoval matematice, fyzice, a zejména houslové hře u prof. Josefa Hellmesbergera na konzervatoři (Konservatorium der Gesellschaft der Musikfreunde). Současně působil jako učitel zpěvu a také češtiny. Řadil se k aktivním členům české menšiny, rovněž vedl její pěvecký sbor. 1860 se vrátil do Prahy, kde byl pro podněcování odporu proti rakouskému policejnímu režimu postaven pod policejní dohled. Od 1861 patřil k aktivním členům společnosti pro založení Pěveckého spolku Hlahol, jehož se stal (spolu s J. L. Lukesem) sbormistrem (do 1865). Sbormistrovskou činnost vykonával u mnoha dalších pěveckých sborů, např. Zpěváckého spolku pražských typografů, řídil smíšený sbor Svatovítské hudební jednoty a aktivně působil v dalších společenstvích hudebního života. Zároveň vyučoval zpěv na gymnáziích a dívčích učitelských ústavech. Stal se spolupracovníkem a blízkým přítelem Bedřicha Smetany, s nímž 1864/65 vedl hudební ústav a jako sbormistr premiéroval jeho sbory Tři jezdci a Česká píseň. Vlastní kompoziční tvorbu H. věnoval převážně vokálním skladbám, písním mnohdy podloženým protirakouskými texty a též úpravám lidových písní. Pro potřeby výuky sborového zpěvu a teorii hry na hudební nástroje (viola, violoncello) napsal několik škol. H. oblíbené a žádané dílo, melodicky inspirované českým folklorem a lidovými písněmi, jeho četné úpravy a aranže lidových písní vycházely tiskem v Praze. Na výzvu Jana Nerudy sestavil své nejznámější dílo, a to řadu českých tanců, vydaných pod titulem Česká beseda (někdy pouze Beseda). Obsahovala nejen taneční melodie, ale i popisy choreografie (spolupracoval s tanečním mistrem Karlem Linkem); Beseda byla slavnostně provedena v pražském Konviktu 13. listopadu 1862 a dodnes je oblíbená a vyhledávaná. Objevovala se opakovaně v různých úpravách a instrumentacích nejen v 19. století, ale v reedicích i počátkem 20. století. H. synové z manželství s Rosalií, roz. Kutscherovou, Karel (1866–1923) a Ferdinand (1869–1925), se stali známými právníky.

D: výběr: Kadrila dle národních písní, 1854; Kadrila z moravských písní, 1861; Praktická cvičení ve zpěvu, 1881; Sbírka písní k potřebám ve vyšších ústavech školních…, b. d.; Praktická škola pro violoncello, 1888.

L: nekrolog, in: Národní listy 10. 6. 1912, s. 2; RSN 3, s. 719; OSN 11, s. 71; OSND 2/2, s. 1073; Pazdírek, s. 381; HS 1, s. 421–422 (se soupisem díla a literaturou); K. Link, Beseda, český salonní tanec, 1882, s. 34; Hudební revue 2, 1903, s. 380; A. Heller, in: Vzpomínky na B. Smetanu, 1940, s. 63–65; T. Volek, F. H., 1954 (diplomová práce, FF UK, Praha); J. Plavec, Smetanova tvorba sborová, 1954, s. 252; T. Šámalová, Společenský tanec v českém prostředí 2. poloviny 19. století, 2013 (magisterská diplomová práce, FF UK, Praha); H. Havelková, Historie, teorie a metodika nácviku salonního tance Česká beseda, 2016, s. 23; O. Mojžíšová, Die finanzielle Lage Bedřich Smetanas im Lichte der Quellen, in: Musica Olomucensia 27 (Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica – Aesthetica 51), 2018, s. 12–43; cs.wikipedia.org/wiki (s další literaturou, stav k 1. 9. 2019).

P: soupisy díla: RISM A/I, A/II (Répertoire International des Sources Musicales), http://www.rism.info/; NK ČR, Praha, Souborný hudební katalog (SHK).

Zuzana Petrášková