HELLER Jan 22.4.1925-15.1.2008: Porovnání verzí

Z Personal
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Jan HELLER
 
| jméno = Jan HELLER
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Heller Jan portret.png
 
| datum narození = 22.4.1925
 
| datum narození = 22.4.1925
 
| místo narození = Plzeň
 
| místo narození = Plzeň

Aktuální verze z 21. 7. 2022, 13:08

Jan HELLER
Narození 22.4.1925
Místo narození Plzeň
Úmrtí 15.1.2008
Místo úmrtí Praha
Povolání 49- Náboženský nebo církevní činitel
56- Filozof
Citace Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 454-455
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=82134

HELLER, Jan, * 22. 4. 1925 Plzeň, † 15. 1. 2008 Praha, teolog, biblista, religionista, evangelický kazatel, pedagog

Pocházel z učitelské rodiny. Během studia na gymnáziu ho zaujalo křesťanství a Bible. Před koncem druhé světové války se stal prozatímním diakonem (laickým kazatelem) Českobratrské církve evangelické. Po znovuotevření vysokých škol absolvoval v Praze Husovu evangelickou bohosloveckou fakultu (od 1950 Komenského evangelická bohoslovecká fakulta, dnes Evangelická teologická fakulta UK), 1947/48 studoval v Basileji. 1948–50 působil jako evangelický kazatel v Hořovicích, kde poznal budoucí manželku Danuši, roz. Vondruškovou, s níž vychoval dva syny. Obhájil disertační práci Mesiášská tradice efraimská (ThDr. 1951) a nastoupil na fakultu jako lektor biblických jazyků a asistent katedry Starého zákona. Prostřednictvím Otto Munelese, jenž v padesátých letech vedl knihovnu Židovského muzea v Praze, se seznámil s rabínskými a mystickými tradicemi židovství. Kvůli různicím na fakultě a domácím politickým poměrům se pro obor Starého zákona habilitoval až 1966. V letech 1966–68 přednášel v Berlíně, nejprve na Humboldtově univerzitě (NDR), poté na západoberlínské Kirchliche Hochschule. Po návratu do Prahy se habilitoval také z religionistiky, kterou vyučoval do 1977, kdy převzal vedení katedry Starého zákona. V osmdesátých letech kolem sebe shromáždil skupinu studentů přírodních věd, s nimiž se pokoušel o dialog vědy a víry, později působil v ekologické sekci Křesťanské akademie. Po 1989 vedl práci rehabilitační komise Evangelické teologické fakulty reflektující křivdy předchozího režimu. 1990 stál v čele odborné komise, která pomáhala transformovat někdejší Ústav vědeckého ateismu ČSAV v Ústav religionistiky při Masarykově univerzitě v Brně. 1993 se stal prvním šéfredaktorem jeho nového časopisu Religio. 1992 odešel do částečné penze, dále však vedl na Evangelické teologické fakultě výběrové kurzy ze Starého zákona a religionistiky. 2002–04 vyučoval Starý zákon na Katolické teologické fakultě UK. Důsledkem H. existenciálního pojetí víry byl jeho trvalý zájem o Martina Bubera, ale také o východoasijská karmická náboženství, což se v devadesátých letech projevilo v opakovaně vypisované četbě Tao te-ťing a Bubera. H. byl členem starozákonní i novozákonní překladatelské komise Českého ekumenického překladu Bible a iniciátorem mezináboženského a mezioborového dialogu. K jeho žákům patří starozákoníci Martin Prudký a Jiří Beneš.

V přístupu ke Starému zákonu vycházel z historické kritiky Bible, jak se v 19. století pěstovala v Německu, Švýcarsku a ve Skandinávii, ale také z kritiky tohoto přístupu, jak ji v českém prostředí vyslovil Slavomil C. Daněk. V biblistice aplikoval lingvistický obrat, tedy přesun zájmu od popisovaných událostí k pragmatice jejich recepce, k dynamickému procesu stále se aktualizující tradice. Ve svých pracích o biblických jménech ukázal, že významy a konotace jmen jednotlivých hrdinů jsou ve Starém zákoně součástí zamýšlené strategie vypravěče. V otázce vzájemného vztahu Starého a Nového zákona vyzdvihl paradoxní motiv sklánějícího se a trpícího Boha, který nachází plné vyjádření v Ježíši Kristu.

V oblasti religionistiky se soustředil na široce pojaté dobové pozadí Starého zákona. Vycházel z hypotézy filozofa Karla Jasperse o axiální epoše a etickém zlomu v 7. a 6. stol. př. Kr., díky čemuž mají náboženství vzniklá v té době mnoho shodných rysů.

D: výběr: Náboženské systémy starého Egypta, Mezopotamie a Kenaanu, 1978; Autorita a výklad Písma (s P. Filipi), in: Křesťanská revue 46, 1979, s. 158–160; Der Traditionsprozess in der Auffassung der Prager Alttestamentler, in: Vetus Testamentum 32, 1982, s. 219–224; Prameny života. Obraz člověka a světa ve starých kulturách (s O. Klímou a E. Merhautovou), 1982; Zákon a proroci (s M. Mrázkem), 1984; Nástin religionistiky (s týmž), 1988; Bůh sestupující. Pokus o christologii Starého zákona, 1994; Tři svědkové: Mojžíš–Izajáš–žalmista, 1995; Výkladový slovník biblických jmen, 2003; Podvečerní děkování. Vzpomínky, texty a rozhovory, 2005 (s autorem komentovanou bibliografií k roku 2005); Hlubinné vrty. Rozbory biblických statí a pojmů, 2008.

L: SČF, s. 168–169; Tomeš 1, s. 444; P. Pokorný, Profesor J. H. sedmdesátiletý, in: Religio 3, 1995, s. 89–97; Landgabe. Festschrift für J. H. zum 70. Geburtstag, M. Prudký (ed.), 1995; týž, J. H. k 80. narozeninám, in: Podvečerní děkování, 2005, s. 257–268; nekrology: D. Antalík, Zemřel profesor J. H., in: Lidé města. Urban People 10, 2008, č. 1, s. 148–151; P. Sláma, Za J. H., in: Listy filologické 131, 2008, č. 3–4, s. 508–512; cs.wikipedia.org (stav k 5. 9. 2019).

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Petr Sláma