HELLER Otto 3.9.1896-17.2.1970: Porovnání verzí

Z Personal
(HELLER_Ota_(Otto)_3.9.1896-17.2.1970)
 
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = Ota (Otto) HELLER
+
| jméno = Otto HELLER
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Heller Otto portret.jpg
 
| datum narození = 3.9.1896
 
| datum narození = 3.9.1896
| místo narození =  
+
| místo narození = Praha
 
| datum úmrtí = 17.2.1970
 
| datum úmrtí = 17.2.1970
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Londýn (Velká Británie)
 
| povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel
 
| povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Ota (Otto) HELLER
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 458-459
 +
}}
 +
'''HELLER, Otto''', ''* 3. 9. 1896 Praha, † 17. 2. 1970 Londýn (Velká Británie), kameraman''
 +
 
 +
Narodil se v židovské rodině krejčího Leopolda H. (1864 až
 +
1943)a Reginy, roz. Reitlerové (* 1866). Měl sestru Martu
 +
(*  1890) a  bratra Karla (* 1893). Po dokončení měšťanky
 +
nastoupil do učení v obchodě s textilem, brzy ho ale zlákal
 +
film. Pracoval jako uvaděč v pražském kině Lido-Bio a poté
 +
jako promítač v Lucerně. Na praxi ve fotozávodě se seznámil
 +
s fotografickou technikou. Za první světové války byl krátce
 +
promítačem polního biografu na italské frontě, odkud ho převeleli do vojenských filmových laboratoří ve Vídni. K filmové
 +
kameře se poprvé dostal jako asistent vojenského reportéra při
 +
pohřbu císaře Františka Josefa I. Po vzniku ČSR nastoupil jako
 +
kameraman do pražského Pragafilmu, kde se v prosinci 1918
 +
samostatně uvedl reportáží o  příjezdu prezidenta Masaryka
 +
do vlasti. Záhy se Svatoplukem Innemannem natočil hrané
 +
snímky ''Československý Ježíšek'' (1918) a  ''Aloisův los'' (1919).
 +
V Excelsiorfilmu se seznámil s filmovým režisérem a hercem
 +
Karlem Lamačem, s nímž začal úzce spolupracovat. Společně s  herečkou Anny Ondrákovou vytvořili „silnou trojku“
 +
českého filmu, která se prosadila i v zahraničí. S Lamačem
 +
a  dalšími tvůrci natáčel od konce dvacátých let v  Německu, ve Francii a  v  Rakousku. V  domácí produkci patřil ve
 +
dvacátých a  třicátých letech k  nejvíce zaměstnávaným kameramanům. Realizoval téměř sedmdesát němých, více než
 +
čtyřicet zvukových celovečerních filmů a sérii dokumentárních a kulturních snímků. S Lamačem natočil mj. společenské melodrama ''Bílý ráj'' (1924), komedie ''Chyťte ho!'' (1924) a ''Dobrý voják Švejk'' (1926), sérii komedií s Vlastou Burianem (''C. a k. polní maršálek'', 1930; ''On a jeho sestra'';
 +
''To neznáte Hadimršku'', 1931; ''Funebrák''; ''Lelíček ve službách Sherlocka Holmesa,'' 1932; ''Nezlobte dědečka'', 1934; ''Ducháček to zařídí'',
 +
1938). Pracoval také s režiséry Janem Stanislavem Kolárem
 +
(''Příchozí z temnot'', 1921; ''Svatý Václav'', 1929), Karlem Antonem (''Tu ten kámen'', 1923), Gustavem Machatým (''Kreutzerova sonáta'', 1926), Hugo Haasem (''Bílá nemoc; Děvčata, nedejte se!'', 1937), Vladislavem Vančurou (''Před maturitou'', 1932),
 +
Václavem Binovcem (''Jízdní hlídka'', 1936), Otakarem Vávrou
 +
(''Filosofská historie'', 1937), a  především s  Martinem Fričem
 +
''(Páter Vojtěch'', 1928; ''Anton Špelec, ostrostřelec'', 1932; ''Hej rup!'',
 +
1934; ''Ulička v  ráji'', 1936; ''Svět patří nám'', 1937; ''Krok do tmy'', 1938). Zaujal zejména interiérovou fotografií s dokonale zasvětlenou scénou a uhlazenými portrétními záběry. Společně s Jaroslavem Blažkem a Karlem Deglem patřil k zakladatelům české kameramanské školy. K vývoji českého filmu
 +
přispěl nejen vlastní tvůrčí prací, ale i výchovou kameramanů
 +
mladší generace (Václav Vích, Jan Stallich). Byl autorem řady
 +
technických zdokonalení filmových kamer. V šesti hraných
 +
snímcích se objevil v epizodních rolích. V krátkometrážním
 +
dokumentu ''Továrna na iluze'' (1937) byl zachycen při natáčení ''Bílé nemoci''.
 +
 
 +
Pro svůj židovský původ byl ohrožen nacismem, po mnichovské dohodě emigroval nejprve do Nizozemska (1938–39)
 +
a poté do Francie (1939–40), kde nasnímal několik celovečerních snímků s různými režiséry (např. sociální drama ''L’enfer des anges'' /Peklo andělů/). Po pádu Francie uprchl do Velké
 +
Británie, v níž se natrvalo usadil a pracoval až do smrti (více
 +
než sedmdesát snímků). 1945 obdržel britské občanství. I zde
 +
spolupracoval s Karlem Lamačem (''They Met in the Dark'' /Setkání ve tmě/, 1943), dále s režiséry Charlesem Crichtonem
 +
(''The Divided Heart'', 1954), Haroldem Frenchem (''Mr. Emmanuel'', 1945; ''The Man Who Watched Trains Go By'', 1952).
 +
S  Albertem Cavalcantim natočil 1947 noirové krimidrama
 +
''They Made Me a Fugitive'' (Kvůli nim jsem uprchl), s Thoroldem Dickinsonem 1948 horror ''The Queen of Spades''. K H. nejvýznamnějším kameramanským počinům patřily širokoúhlý barevný film Laurence Oliviera ''Richard III.'' (1955) a  černá
 +
kriminální komedie Alexandra Mackendricka ''The Ladykillers''
 +
(Pět lupičů a stará dáma, 1955). V šedesátých letech H. přispěl
 +
k úspěchu dramatu ''The Life for Ruth'' (Život pro Ruth, 1962).
 +
Za snímek ''The Ipcress File'' obdržel cenu BAFTA za nejlepší
 +
kameru v kategorii barevného filmu.
 +
 
 +
'''L:''' OSND 2/2, s. 1073; MČE, s. 748; ČBS, s. 204; Tomeš 1, s. 444; BJB,
 +
s.  80; FP, s. 134–138 (s  filmografií do 1963 a  výběrovou bibliografií);
 +
SČSVU 3, s. 127; www.csfd.cz (s filmografií, stav ke 12. 7. 2019); www.fdb.cz
 +
(s filmografií, stav ke 12. 7. 2019); Český hraný film I, 1995; II, 1998, rejstřík;
 +
J. Brož – M. Frída, Historie československého filmu v obrazech 1898–1930,
 +
1959, rejstřík; tíž, Historie československého filmu v obrazech 1930–1945, 1966,
 +
rejstřík; L. Bartošek, Muži za kamerou, 1984, s. 9–11; týž, Náš film. Kapitoly
 +
z dějin (1896–1945), 1985, rejstřík; O. Vávra, Podivný život režiséra, 1997,
 +
rejstřík; M. Fiala, Martin Frič. Muž, který rozdával smích, 2008, rejstřík;
 +
K.  Boušová, Než film promluvil. Němý film 1896–1930, 2012; Úsměvy
 +
O. H., televizní pořad, Česká televize 2003.
 +
 +
'''P:''' NA, Praha, matrika nar. židovské náboženské obce Praha, 1896 (chlapci),
 +
inv. č. 2551, fol. 88, č. řádku 123; AHMP, Archivní katalog, soupis pražského
 +
obyvatelstva (1830–1920), poř. č. 168, kart. 88, obr. 28588, rodina Leopolda
 +
H; www.holocaust.cz (stav k 11. 3. 2020).
 +
 
 +
Zdeněk Doskočil
 +
 
 +
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]]
 
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]]
  
 
[[Kategorie:1896]]
 
[[Kategorie:1896]]
 +
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1970]]
 
[[Kategorie:1970]]
 +
[[Kategorie:Londýn]]

Aktuální verze z 9. 8. 2022, 13:16

Otto HELLER
Narození 3.9.1896
Místo narození Praha
Úmrtí 17.2.1970
Místo úmrtí Londýn (Velká Británie)
Povolání 85- Filmař nebo filmový podnikatel
Citace Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 458-459
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=47205

HELLER, Otto, * 3. 9. 1896 Praha, † 17. 2. 1970 Londýn (Velká Británie), kameraman

Narodil se v židovské rodině krejčího Leopolda H. (1864 až 1943)a Reginy, roz. Reitlerové (* 1866). Měl sestru Martu (* 1890) a bratra Karla (* 1893). Po dokončení měšťanky nastoupil do učení v obchodě s textilem, brzy ho ale zlákal film. Pracoval jako uvaděč v pražském kině Lido-Bio a poté jako promítač v Lucerně. Na praxi ve fotozávodě se seznámil s fotografickou technikou. Za první světové války byl krátce promítačem polního biografu na italské frontě, odkud ho převeleli do vojenských filmových laboratoří ve Vídni. K filmové kameře se poprvé dostal jako asistent vojenského reportéra při pohřbu císaře Františka Josefa I. Po vzniku ČSR nastoupil jako kameraman do pražského Pragafilmu, kde se v prosinci 1918 samostatně uvedl reportáží o příjezdu prezidenta Masaryka do vlasti. Záhy se Svatoplukem Innemannem natočil hrané snímky Československý Ježíšek (1918) a Aloisův los (1919). V Excelsiorfilmu se seznámil s filmovým režisérem a hercem Karlem Lamačem, s nímž začal úzce spolupracovat. Společně s herečkou Anny Ondrákovou vytvořili „silnou trojku“ českého filmu, která se prosadila i v zahraničí. S Lamačem a dalšími tvůrci natáčel od konce dvacátých let v Německu, ve Francii a v Rakousku. V domácí produkci patřil ve dvacátých a třicátých letech k nejvíce zaměstnávaným kameramanům. Realizoval téměř sedmdesát němých, více než čtyřicet zvukových celovečerních filmů a sérii dokumentárních a kulturních snímků. S Lamačem natočil mj. společenské melodrama Bílý ráj (1924), komedie Chyťte ho! (1924) a Dobrý voják Švejk (1926), sérii komedií s Vlastou Burianem (C. a k. polní maršálek, 1930; On a jeho sestra; To neznáte Hadimršku, 1931; Funebrák; Lelíček ve službách Sherlocka Holmesa, 1932; Nezlobte dědečka, 1934; Ducháček to zařídí, 1938). Pracoval také s režiséry Janem Stanislavem Kolárem (Příchozí z temnot, 1921; Svatý Václav, 1929), Karlem Antonem (Tu ten kámen, 1923), Gustavem Machatým (Kreutzerova sonáta, 1926), Hugo Haasem (Bílá nemoc; Děvčata, nedejte se!, 1937), Vladislavem Vančurou (Před maturitou, 1932), Václavem Binovcem (Jízdní hlídka, 1936), Otakarem Vávrou (Filosofská historie, 1937), a především s Martinem Fričem (Páter Vojtěch, 1928; Anton Špelec, ostrostřelec, 1932; Hej rup!, 1934; Ulička v ráji, 1936; Svět patří nám, 1937; Krok do tmy, 1938). Zaujal zejména interiérovou fotografií s dokonale zasvětlenou scénou a uhlazenými portrétními záběry. Společně s Jaroslavem Blažkem a Karlem Deglem patřil k zakladatelům české kameramanské školy. K vývoji českého filmu přispěl nejen vlastní tvůrčí prací, ale i výchovou kameramanů mladší generace (Václav Vích, Jan Stallich). Byl autorem řady technických zdokonalení filmových kamer. V šesti hraných snímcích se objevil v epizodních rolích. V krátkometrážním dokumentu Továrna na iluze (1937) byl zachycen při natáčení Bílé nemoci.

Pro svůj židovský původ byl ohrožen nacismem, po mnichovské dohodě emigroval nejprve do Nizozemska (1938–39) a poté do Francie (1939–40), kde nasnímal několik celovečerních snímků s různými režiséry (např. sociální drama L’enfer des anges /Peklo andělů/). Po pádu Francie uprchl do Velké Británie, v níž se natrvalo usadil a pracoval až do smrti (více než sedmdesát snímků). 1945 obdržel britské občanství. I zde spolupracoval s Karlem Lamačem (They Met in the Dark /Setkání ve tmě/, 1943), dále s režiséry Charlesem Crichtonem (The Divided Heart, 1954), Haroldem Frenchem (Mr. Emmanuel, 1945; The Man Who Watched Trains Go By, 1952). S Albertem Cavalcantim natočil 1947 noirové krimidrama They Made Me a Fugitive (Kvůli nim jsem uprchl), s Thoroldem Dickinsonem 1948 horror The Queen of Spades. K H. nejvýznamnějším kameramanským počinům patřily širokoúhlý barevný film Laurence Oliviera Richard III. (1955) a černá kriminální komedie Alexandra Mackendricka The Ladykillers (Pět lupičů a stará dáma, 1955). V šedesátých letech H. přispěl k úspěchu dramatu The Life for Ruth (Život pro Ruth, 1962). Za snímek The Ipcress File obdržel cenu BAFTA za nejlepší kameru v kategorii barevného filmu.

L: OSND 2/2, s. 1073; MČE, s. 748; ČBS, s. 204; Tomeš 1, s. 444; BJB, s. 80; FP, s. 134–138 (s filmografií do 1963 a výběrovou bibliografií); SČSVU 3, s. 127; www.csfd.cz (s filmografií, stav ke 12. 7. 2019); www.fdb.cz (s filmografií, stav ke 12. 7. 2019); Český hraný film I, 1995; II, 1998, rejstřík; J. Brož – M. Frída, Historie československého filmu v obrazech 1898–1930, 1959, rejstřík; tíž, Historie československého filmu v obrazech 1930–1945, 1966, rejstřík; L. Bartošek, Muži za kamerou, 1984, s. 9–11; týž, Náš film. Kapitoly z dějin (1896–1945), 1985, rejstřík; O. Vávra, Podivný život režiséra, 1997, rejstřík; M. Fiala, Martin Frič. Muž, který rozdával smích, 2008, rejstřík; K. Boušová, Než film promluvil. Němý film 1896–1930, 2012; Úsměvy O. H., televizní pořad, Česká televize 2003.

P: NA, Praha, matrika nar. židovské náboženské obce Praha, 1896 (chlapci), inv. č. 2551, fol. 88, č. řádku 123; AHMP, Archivní katalog, soupis pražského obyvatelstva (1830–1920), poř. č. 168, kart. 88, obr. 28588, rodina Leopolda H; www.holocaust.cz (stav k 11. 3. 2020).

Zdeněk Doskočil