HELLER Simon 25.10.1843-4.5.1922: Porovnání verzí

Z Personal
(HELLER_Simon_4.5.1843-4.5.1922)
 
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Simon HELLER
 
| jméno = Simon HELLER
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Heller Simon portret.jpg
| datum narození = 4.5.1843
+
| datum narození = 25.10.1843
| místo narození =  
+
| místo narození = Tachov
 
| datum úmrtí = 4.5.1922
 
| datum úmrtí = 4.5.1922
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Vídeň (Rakousko)
 
| povolání = 61- Pedagog
 
| povolání = 61- Pedagog
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Simon HELLER
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 461-462
 +
}}
 +
'''HELLER, Simon''', ''* 25. 10. 1843 Tachov, † 4. 5. 1922 Vídeň (Rakousko), pedagog''
 +
 
 +
Pocházel z židovské rodiny. Absolvoval učitelský ústav v Olomouci a stal se soukromým učitelem v Tachově, poté působil
 +
na dívčí pokračovací škole ve Vídni. 1873 přijal místo ředitele
 +
Ústavu pro nevidomé izraelity v lokalitě Hohe Warte (XIX. vídeňský okres); v této funkci setrval až do smrti. Díky podpoře židovského etnika měl ústav vynikající zázemí. H. bádání v oboru tyflopedie (věda o výchově osob se zrakovým postižením, o zrakovém ústrojí a vadách zraku) dosáhlo evropského
 +
významu. Sestavil několik učebnic, tři z  nich vydal tiskem.
 +
První ''Lesebuch für Blindenschulen'' (Čítanka pro slepecké školy,
 +
1884) byla psána hladkou latinkou, zbylé dvě (rovněž 1884)
 +
Braillovým písmem. Na tvorbě dalších učebnic spolupracoval
 +
s rakouským tyflopedem a encyklopedistou A. Mellem.
 +
 
 +
Zúčastnil se mezinárodních kongresů učitelů nevidomých
 +
dětí, přednášel o  psychologii nevidomého člověka. Věnoval
 +
se úloze ostatních smyslů, hmatovému poznávání prostoru
 +
a abstrakci při poznávání (noetice). Pro V. kongres v Amsterodamu (1885) navrhl projekt ''Das Prinzip der Wechselwirkung''
 +
''in der Blindenschule'' (Princip interakce ve slepecké škole),
 +
v němž představil změny v organizaci ústavů pro nevidomé.
 +
Na VI. kongresu v Kolíně nad Rýnem (1888) vystoupil s příspěvkem ''Modellieren und Zeichnen in der Blindenschule'' (Modelování a kreslení ve slepecké škole, 1890). Text vyšel tiskem a získal ocenění.
 +
 
 +
H. bojoval za vznik odborné komise pro psychologii a fyziologii nevidomých. Poukazoval na význam psychologického
 +
přístupu v tyflopedii, kde dosud převládal empirismus, tj. důraz na zkušenost a učení. Jeho výzkum v oblasti slepecké psychologie se týkal především úlohy tzv. náhradních smyslů po
 +
ztrátě zraku. Z pedagogických zásad nejvíce uplatňoval názornost, proto vyzvedl modelování a kreslení při vzdělávání nevidomých. Jeho učebnice pro nevidomé žáky jak v běžném, tak
 +
slepeckém písmu byly všeobecně uznávány. Někteří odborníci
 +
označují H. za zakladatele moderní tyflopedie. V závěru života byl v USA jmenován profesorem pedagogiky nevidomých,
 +
působení na amerických univerzitách však odmítl. Zůstal ředitelem židovského slepeckého ústavu ve Vídni, kde vybudoval
 +
i pracoviště pomáhající lidem, kteří oslepli během první světové války. H. čestný hrob se nachází na vídeňském Ústředním
 +
hřbitově.
 +
 
 +
Z manželského svazku s Annou, roz. Adlerovou (* 7. 3. 1848,
 +
† 25. 9. 1923), se narodil syn '''Theodor H.''' (* 9. 6. 1869 Vídeň
 +
/Rakousko/, † 12. 12. 1938 Vídeň /Rakousko/). Vystudoval
 +
filozofii ve Vídni a  psychologii v  Lipsku (žák W. Wundta)
 +
a proslavil se jako zdravotní pedagog.
 +
 
 +
'''L:''' Neue Freie Presse 6. 5. 1922, s. 14 (zpráva o úmrtí); BL 1, s. 591; ÖBL 2,
 +
s. 262 (se soupisem díla a literatury); Czeike 3, s. 136; EBL 1, s. 209; BJB, s. 81;
 +
Wininger 3, s. 47 (s  datem narození 1844); F. Schuster, Tachau-Pfraumberger Heimat, Weiden 1962, s. 36–38; J. Smýkal, Tyflopedický lexikon jmenný, 2. vyd., 2006, s. 159–160; http://www.viennatouristguide.at/Friedhoefe/Zentralfriedhof/Tor1_pers/ehrengraeber/heller.htm (stav k  15.  10.  2019);
 +
de.wikipedia.org (s literaturou, stav k 15. 10. 2019).
 +
 
 +
Vojtěch Szajkó
 +
 
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
  
 
[[Kategorie:1843]]
 
[[Kategorie:1843]]
 +
[[Kategorie:Tachov]]
 
[[Kategorie:1922]]
 
[[Kategorie:1922]]
 +
[[Kategorie:Vídeň]]

Aktuální verze z 9. 8. 2022, 13:27

Simon HELLER
Narození 25.10.1843
Místo narození Tachov
Úmrtí 4.5.1922
Místo úmrtí Vídeň (Rakousko)
Povolání 61- Pedagog
Citace Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 461-462
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=82637

HELLER, Simon, * 25. 10. 1843 Tachov, † 4. 5. 1922 Vídeň (Rakousko), pedagog

Pocházel z židovské rodiny. Absolvoval učitelský ústav v Olomouci a stal se soukromým učitelem v Tachově, poté působil na dívčí pokračovací škole ve Vídni. 1873 přijal místo ředitele Ústavu pro nevidomé izraelity v lokalitě Hohe Warte (XIX. vídeňský okres); v této funkci setrval až do smrti. Díky podpoře židovského etnika měl ústav vynikající zázemí. H. bádání v oboru tyflopedie (věda o výchově osob se zrakovým postižením, o zrakovém ústrojí a vadách zraku) dosáhlo evropského významu. Sestavil několik učebnic, tři z nich vydal tiskem. První Lesebuch für Blindenschulen (Čítanka pro slepecké školy, 1884) byla psána hladkou latinkou, zbylé dvě (rovněž 1884) Braillovým písmem. Na tvorbě dalších učebnic spolupracoval s rakouským tyflopedem a encyklopedistou A. Mellem.

Zúčastnil se mezinárodních kongresů učitelů nevidomých dětí, přednášel o psychologii nevidomého člověka. Věnoval se úloze ostatních smyslů, hmatovému poznávání prostoru a abstrakci při poznávání (noetice). Pro V. kongres v Amsterodamu (1885) navrhl projekt Das Prinzip der Wechselwirkung in der Blindenschule (Princip interakce ve slepecké škole), v němž představil změny v organizaci ústavů pro nevidomé. Na VI. kongresu v Kolíně nad Rýnem (1888) vystoupil s příspěvkem Modellieren und Zeichnen in der Blindenschule (Modelování a kreslení ve slepecké škole, 1890). Text vyšel tiskem a získal ocenění.

H. bojoval za vznik odborné komise pro psychologii a fyziologii nevidomých. Poukazoval na význam psychologického přístupu v tyflopedii, kde dosud převládal empirismus, tj. důraz na zkušenost a učení. Jeho výzkum v oblasti slepecké psychologie se týkal především úlohy tzv. náhradních smyslů po ztrátě zraku. Z pedagogických zásad nejvíce uplatňoval názornost, proto vyzvedl modelování a kreslení při vzdělávání nevidomých. Jeho učebnice pro nevidomé žáky jak v běžném, tak slepeckém písmu byly všeobecně uznávány. Někteří odborníci označují H. za zakladatele moderní tyflopedie. V závěru života byl v USA jmenován profesorem pedagogiky nevidomých, působení na amerických univerzitách však odmítl. Zůstal ředitelem židovského slepeckého ústavu ve Vídni, kde vybudoval i pracoviště pomáhající lidem, kteří oslepli během první světové války. H. čestný hrob se nachází na vídeňském Ústředním hřbitově.

Z manželského svazku s Annou, roz. Adlerovou (* 7. 3. 1848, † 25. 9. 1923), se narodil syn Theodor H. (* 9. 6. 1869 Vídeň /Rakousko/, † 12. 12. 1938 Vídeň /Rakousko/). Vystudoval filozofii ve Vídni a psychologii v Lipsku (žák W. Wundta) a proslavil se jako zdravotní pedagog.

L: Neue Freie Presse 6. 5. 1922, s. 14 (zpráva o úmrtí); BL 1, s. 591; ÖBL 2, s. 262 (se soupisem díla a literatury); Czeike 3, s. 136; EBL 1, s. 209; BJB, s. 81; Wininger 3, s. 47 (s datem narození 1844); F. Schuster, Tachau-Pfraumberger Heimat, Weiden 1962, s. 36–38; J. Smýkal, Tyflopedický lexikon jmenný, 2. vyd., 2006, s. 159–160; http://www.viennatouristguide.at/Friedhoefe/Zentralfriedhof/Tor1_pers/ehrengraeber/heller.htm (stav k 15. 10. 2019); de.wikipedia.org (s literaturou, stav k 15. 10. 2019).

Vojtěch Szajkó