HELLER Simon 25.10.1843-4.5.1922: Porovnání verzí
m (Procházková přesunul stránku HELLER Simon 4.5.1843-4.5.1922 na HELLER Simon 25.10.1843-4.5.1922) |
|||
Řádka 5: | Řádka 5: | ||
| místo narození = Tachov | | místo narození = Tachov | ||
| datum úmrtí = 4.5.1922 | | datum úmrtí = 4.5.1922 | ||
− | | místo úmrtí = Vídeň | + | | místo úmrtí = Vídeň (Rakousko) |
| povolání = 61- Pedagog | | povolání = 61- Pedagog | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 461-462 |
+ | }} | ||
+ | '''HELLER, Simon''', ''* 25. 10. 1843 Tachov, † 4. 5. 1922 Vídeň (Rakousko), pedagog'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel z židovské rodiny. Absolvoval učitelský ústav v Olomouci a stal se soukromým učitelem v Tachově, poté působil | ||
+ | na dívčí pokračovací škole ve Vídni. 1873 přijal místo ředitele | ||
+ | Ústavu pro nevidomé izraelity v lokalitě Hohe Warte (XIX. vídeňský okres); v této funkci setrval až do smrti. Díky podpoře židovského etnika měl ústav vynikající zázemí. H. bádání v oboru tyflopedie (věda o výchově osob se zrakovým postižením, o zrakovém ústrojí a vadách zraku) dosáhlo evropského | ||
+ | významu. Sestavil několik učebnic, tři z nich vydal tiskem. | ||
+ | První ''Lesebuch für Blindenschulen'' (Čítanka pro slepecké školy, | ||
+ | 1884) byla psána hladkou latinkou, zbylé dvě (rovněž 1884) | ||
+ | Braillovým písmem. Na tvorbě dalších učebnic spolupracoval | ||
+ | s rakouským tyflopedem a encyklopedistou A. Mellem. | ||
+ | |||
+ | Zúčastnil se mezinárodních kongresů učitelů nevidomých | ||
+ | dětí, přednášel o psychologii nevidomého člověka. Věnoval | ||
+ | se úloze ostatních smyslů, hmatovému poznávání prostoru | ||
+ | a abstrakci při poznávání (noetice). Pro V. kongres v Amsterodamu (1885) navrhl projekt ''Das Prinzip der Wechselwirkung'' | ||
+ | ''in der Blindenschule'' (Princip interakce ve slepecké škole), | ||
+ | v němž představil změny v organizaci ústavů pro nevidomé. | ||
+ | Na VI. kongresu v Kolíně nad Rýnem (1888) vystoupil s příspěvkem ''Modellieren und Zeichnen in der Blindenschule'' (Modelování a kreslení ve slepecké škole, 1890). Text vyšel tiskem a získal ocenění. | ||
+ | |||
+ | H. bojoval za vznik odborné komise pro psychologii a fyziologii nevidomých. Poukazoval na význam psychologického | ||
+ | přístupu v tyflopedii, kde dosud převládal empirismus, tj. důraz na zkušenost a učení. Jeho výzkum v oblasti slepecké psychologie se týkal především úlohy tzv. náhradních smyslů po | ||
+ | ztrátě zraku. Z pedagogických zásad nejvíce uplatňoval názornost, proto vyzvedl modelování a kreslení při vzdělávání nevidomých. Jeho učebnice pro nevidomé žáky jak v běžném, tak | ||
+ | slepeckém písmu byly všeobecně uznávány. Někteří odborníci | ||
+ | označují H. za zakladatele moderní tyflopedie. V závěru života byl v USA jmenován profesorem pedagogiky nevidomých, | ||
+ | působení na amerických univerzitách však odmítl. Zůstal ředitelem židovského slepeckého ústavu ve Vídni, kde vybudoval | ||
+ | i pracoviště pomáhající lidem, kteří oslepli během první světové války. H. čestný hrob se nachází na vídeňském Ústředním | ||
+ | hřbitově. | ||
+ | |||
+ | Z manželského svazku s Annou, roz. Adlerovou (* 7. 3. 1848, | ||
+ | † 25. 9. 1923), se narodil syn '''Theodor H.''' (* 9. 6. 1869 Vídeň | ||
+ | /Rakousko/, † 12. 12. 1938 Vídeň /Rakousko/). Vystudoval | ||
+ | filozofii ve Vídni a psychologii v Lipsku (žák W. Wundta) | ||
+ | a proslavil se jako zdravotní pedagog. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Neue Freie Presse 6. 5. 1922, s. 14 (zpráva o úmrtí); BL 1, s. 591; ÖBL 2, | ||
+ | s. 262 (se soupisem díla a literatury); Czeike 3, s. 136; EBL 1, s. 209; BJB, s. 81; | ||
+ | Wininger 3, s. 47 (s datem narození 1844); F. Schuster, Tachau-Pfraumberger Heimat, Weiden 1962, s. 36–38; J. Smýkal, Tyflopedický lexikon jmenný, 2. vyd., 2006, s. 159–160; http://www.viennatouristguide.at/Friedhoefe/Zentralfriedhof/Tor1_pers/ehrengraeber/heller.htm (stav k 15. 10. 2019); | ||
+ | de.wikipedia.org (s literaturou, stav k 15. 10. 2019). | ||
+ | |||
+ | Vojtěch Szajkó | ||
+ | |||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:61- Pedagog]] | [[Kategorie:61- Pedagog]] |
Verze z 27. 3. 2022, 10:53
Simon HELLER | |
Narození | 25.10.1843 |
---|---|
Místo narození | Tachov |
Úmrtí | 4.5.1922 |
Místo úmrtí | Vídeň (Rakousko) |
Povolání | 61- Pedagog |
Citace | Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 461-462 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=82637 |
HELLER, Simon, * 25. 10. 1843 Tachov, † 4. 5. 1922 Vídeň (Rakousko), pedagog
Pocházel z židovské rodiny. Absolvoval učitelský ústav v Olomouci a stal se soukromým učitelem v Tachově, poté působil na dívčí pokračovací škole ve Vídni. 1873 přijal místo ředitele Ústavu pro nevidomé izraelity v lokalitě Hohe Warte (XIX. vídeňský okres); v této funkci setrval až do smrti. Díky podpoře židovského etnika měl ústav vynikající zázemí. H. bádání v oboru tyflopedie (věda o výchově osob se zrakovým postižením, o zrakovém ústrojí a vadách zraku) dosáhlo evropského významu. Sestavil několik učebnic, tři z nich vydal tiskem. První Lesebuch für Blindenschulen (Čítanka pro slepecké školy, 1884) byla psána hladkou latinkou, zbylé dvě (rovněž 1884) Braillovým písmem. Na tvorbě dalších učebnic spolupracoval s rakouským tyflopedem a encyklopedistou A. Mellem.
Zúčastnil se mezinárodních kongresů učitelů nevidomých dětí, přednášel o psychologii nevidomého člověka. Věnoval se úloze ostatních smyslů, hmatovému poznávání prostoru a abstrakci při poznávání (noetice). Pro V. kongres v Amsterodamu (1885) navrhl projekt Das Prinzip der Wechselwirkung in der Blindenschule (Princip interakce ve slepecké škole), v němž představil změny v organizaci ústavů pro nevidomé. Na VI. kongresu v Kolíně nad Rýnem (1888) vystoupil s příspěvkem Modellieren und Zeichnen in der Blindenschule (Modelování a kreslení ve slepecké škole, 1890). Text vyšel tiskem a získal ocenění.
H. bojoval za vznik odborné komise pro psychologii a fyziologii nevidomých. Poukazoval na význam psychologického přístupu v tyflopedii, kde dosud převládal empirismus, tj. důraz na zkušenost a učení. Jeho výzkum v oblasti slepecké psychologie se týkal především úlohy tzv. náhradních smyslů po ztrátě zraku. Z pedagogických zásad nejvíce uplatňoval názornost, proto vyzvedl modelování a kreslení při vzdělávání nevidomých. Jeho učebnice pro nevidomé žáky jak v běžném, tak slepeckém písmu byly všeobecně uznávány. Někteří odborníci označují H. za zakladatele moderní tyflopedie. V závěru života byl v USA jmenován profesorem pedagogiky nevidomých, působení na amerických univerzitách však odmítl. Zůstal ředitelem židovského slepeckého ústavu ve Vídni, kde vybudoval i pracoviště pomáhající lidem, kteří oslepli během první světové války. H. čestný hrob se nachází na vídeňském Ústředním hřbitově.
Z manželského svazku s Annou, roz. Adlerovou (* 7. 3. 1848, † 25. 9. 1923), se narodil syn Theodor H. (* 9. 6. 1869 Vídeň /Rakousko/, † 12. 12. 1938 Vídeň /Rakousko/). Vystudoval filozofii ve Vídni a psychologii v Lipsku (žák W. Wundta) a proslavil se jako zdravotní pedagog.
L: Neue Freie Presse 6. 5. 1922, s. 14 (zpráva o úmrtí); BL 1, s. 591; ÖBL 2, s. 262 (se soupisem díla a literatury); Czeike 3, s. 136; EBL 1, s. 209; BJB, s. 81; Wininger 3, s. 47 (s datem narození 1844); F. Schuster, Tachau-Pfraumberger Heimat, Weiden 1962, s. 36–38; J. Smýkal, Tyflopedický lexikon jmenný, 2. vyd., 2006, s. 159–160; http://www.viennatouristguide.at/Friedhoefe/Zentralfriedhof/Tor1_pers/ehrengraeber/heller.htm (stav k 15. 10. 2019); de.wikipedia.org (s literaturou, stav k 15. 10. 2019).
Vojtěch Szajkó