Verze z 25. 2. 2023, 15:03, kterou vytvořil Holoubková (diskuse | příspěvky) (Holoubková přesunul stránku HENRICUS FRATER 1600-18.4.1658 na HENRICUS frater ? 1600-18.4.1658 bez založení přesměrování)

HENRICUS frater ?1600-18.4.1658

Z Personal
HENRICUS frater
Narození ? 1600
Místo narození Cáchy ? (Německo)
Úmrtí 18.4.1658
Místo úmrtí Praha
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
49- Náboženský nebo církevní činitel
Citace Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 486
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=47239

HENRICUS frater, * ? 1600 Cáchy ? (Německo), † 18. 4. 1658 Praha, římskokatolický kněz, rytec

H., neboli bratr Jindřich, snad pocházel z německých Cách. V Praze pobýval patrně od roku 1643. Byl členem řádu bosých augustiniánů v klášteře na Zderaze v Praze. Působil jako malíř, lékař a lékárník, známá je zejména jeho grafická činnost. Zpracovával náboženské ilustrace především pro pražské tiskaře Jana Bylinu a Urbana Baltazara Goliáše. Práce podepisoval svým jménem či monogramem „FH“. Graficky doprovázel díla převora Aegidia a S. Joanne Baptista, a to dle předloh Karla Škréty, jak dokazuje svatováclavský cyklus mědirytů inspirovaný jeho závěsnými malbami, který H. vytvořil pro knihu Věnec blahoslavenému a věčně oslavenému knížeti českému … svatému Václavovi ze dvouch a třidceti růží … uvitý (1643). Cyklus byl použit také v latinské variantě téže publikace D. Venceslao Bohemorum duci ac martyri inclyto sertum ortus, vitae, necis e duabus supra triginta iconibus … contextum (1644). Pravděpodobně vlastním nákladem H. vydal nejstarší chalkograf u nás – tedy knihu, jejíž ilustrace i text vznikly technikou mědirytu. Nazývá se Corona virtutum et laudum s. ducis et martyris Boëmorum inclyti Wenceslai (1657) a prostřednictvím svatováclavského cyklu oslavuje korunování Leopolda I. českým králem.

D: knižní ilustrace: A. da S. Tomaso, Život svatého a Bohu milého vyznavače Mikuláše z Tolentina, 1646; E. Widemann, Comitium gloriae centum qua sanguine, qua virtute illustrium heroum iconibus instructum 2, Viennae 1649 (portréty); A. a S. Joanne Baptista, Brevis et succincta narratio mortis … quibus … addictus fuit venerabilis frater Alipius a Sancto Josepho, 1656; titulní strany tisků: J. M. Marci z Kronlandu, De proportione motus figurarum recti linearum et circuli quadratura ex motu, 1648; týž, Labyrintus in quo via ad circuli quadraturam pluribus modis exhibetur, 1654; frontispis: K. Vratislav z Mitrovic, Stimuli coelestes ad … reginam Mariam, 1655; pamětní rytina k vysvěcení kostela sv. Václava na Zderaze v Praze kardinálem Arnoštem Vojtěchem z Harrachu, 1646; pohled na Karlovy Vary dle Johanna Schindlera, 1652.

L: Dlabač 1, s. 592, 611–612; G. K. Nagler, Die Monogrammisten und diejenigen bekannten und unbekannten Künstler aller Schulen… 2, s. 789, 869; OSN 11, s. 106; MSN 3, s. 139; KSN 5, s. 91; G. K. Nagler, Neues allgemeines Künstler-Lexikon 6, Wien 1924, s. 459–460; Thieme-Becker 16, s. 299–300; Toman 1, s. 321; German engravings, etchings and woodcuts 1400–1700. Volume XIII, T. Falk – R. Zijlma (eds.), Blaricum 1984, s. 95–99; NEČVU 1, s. 226; Voit, s. 348–349; J. Royt, Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století, 1999, s. 293; Sláva barokní Čechie, V. Vlnas (ed.), 2001, s. 119; M. Lazarová – J. Lukas, Praha. Obraz města v 16. a 17. století. Soupis grafických pohledů 1, 2002, č. 39; P. Zelenková, Frater H. a Karel Škréta, in: Karel Škréta (1610–1674). Dílo a doba, L. Stolárová – K. Holečková (eds.), 2013, s. 149–163.

P: NA, Praha, fond 33, Archivy českých klášterů zrušených za Josefa II., Anály zderazského kláštera, inv. č. 2451–2456, sign. 10–15.

Jana Vlachová