HERING František 15.3.1887-9.4.1961: Porovnání verzí

Z Personal
 
Řádka 36: Řádka 36:
 
| poznámky =  
 
| poznámky =  
 
| web =  
 
| web =  
| citace =  
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 513
 
}}
 
}}
 +
'''HERING, František''', ''* 15. 3. 1887 Rokycany, † 9. 4. 1961 Plzeň, podnikatel, výrobce jízdních kol''
  
 +
Syn rokycanského obchodníka Františka H. a  Pavlíny,
 +
roz. Hospodské. Vyučil se soustružníkem a 1910 si v rodišti otevřel obchod s jízdními koly; stal se obchodním zástupcem mnoha evropských značek. Kromě jízdních kol prodával náhradní díly a cyklistickou výbavu. Za první světové války
 +
musel kvůli nízké poptávce obchod uzavřít, 1919 ho obnovil
 +
a prodával kola značky Tripol, vedle toho rozšířil sortiment
 +
o elektropříslušenství a získal koncesi k zavádění elektrického
 +
proudu do domácností. Počátkem dvacátých let 20. století
 +
se odstěhoval do Plzně, kde zprvu zamýšlel postavit továrnu
 +
na výrobu jízdních kol, kterou nakonec vybudoval v Rokycanech. Ta se však potýkala s nízkým odbytem a H. ji 1922
 +
musel prodat konkurenční společnosti Stadion v Rakovníku.
 +
Přes počáteční neúspěch se nevzdal a 1923 začal spolupracovat s  chebskou továrnou Eska. S  jejími majiteli Ambrosem
 +
Swetlikem a Heinrichem Kastrupem společně založili novou
 +
dílnu na výrobu velocipedů značky Tripol, Hering Rokycany. Zpočátku se jízdní kola montovala ze součástek z chebské
 +
továrny. Produkce se rozrůstala, 1928–32 pracovalo v  podniku třicet pět zaměstnanců, kteří vyráběli sedm až osm tisíc
 +
kol ročně. H. se zajímal i o automobily, 1923 v Plzni otevřel
 +
vlastní obchod a  v  regionu jihozápadních Čech zastupoval
 +
italskou firmu Fiat.
  
'''HERING,''' ''rodina majitelů továrny na jízdní kola''
+
V době hospodářské krize ve třicátých letech se podnik dostal
 +
do potíží a po neshodách se společníky z něj H. 1933 odešel.
 +
Vrátil se do Rokycan, zažádal o vlastní výrobní koncesi a 1934
 +
otevřel na pozemcích někdejšího Tripolu (které odkoupil od
 +
společníků) novou továrnu, v  níž začal vyrábět kola značky
 +
Tudor. S více než padesáti zaměstnanci dodával 1936 na trh
 +
pět tisíc, 1939 už téměř osm tisíc jízdních kol. 1938 transformoval výrobu, rozšířil ji o  další součástky a  motokola. Jeho
 +
obchodní společnost Velo Tudor F. Hering Rokycany obchodovala i s pneumatikami a dalšími součástkami. Do podnikání
 +
se zapojil také syn '''František H. ml.''' (* 26. 7. 1918 Zbiroh,
 +
† 27. 5. 1992 Plzeň), syn z manželství s Marií, roz. Vikovou,
 +
ze Zbiroha, který se v podniku vyučil strojním zámečníkem
 +
a  později výrobu vedl. Během německé okupace H. omezil
 +
montáž jízdních kol a  orientoval se na zbrojní výrobu; po
 +
osvobození byl proto nařčen z kolaborace, která mu ale nebyla
 +
prokázána. Na jeho firmu byla 1945 uvalena nucená správa,
 +
1948 byla znárodněna a stala se součástí podniku ČZ Strakonice. Rodina se přestěhovala do Plzně, kde H. dožil.
 +
 +
Továrna se 1953 opět osamostatnila, byla přejmenována na
 +
Favorit a  postupně se stala největším výrobcem sportovních
 +
a cestovních jízdních kol v Československu.
  
 +
'''L:''' Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 3, 2003, s. 498–499
 +
(s další literaturou); J. Hučka – S. Gabriel, Z historie továrny na jízdní kola Favorit v Rokycanech, in: Sborník Muzea Dr. Bohuslava Horáka Rokycany 16,
 +
2004, s. 77–87; D. Hradilová, F. H., zakladatel výroby jízdních kol v Rokycanech, in: tamtéž 18, 2006, s. 12–20 (s prameny a literaturou); Myška 2,
 +
s. 131–132; J. Králík, Fenomén Favorit (= Reburber) – Zpravodaj Národního
 +
technického muzea 15, 2018, passim.
  
== Literatura ==
+
'''P:''' SOA, Plzeň, sbírka matrik, matrika řkt. f. ú. Rokycany, sv. 35 (1878–1894),
 +
s. 215; tamtéž, fond Velo Tudor, F. H., Rokycany.
 +
 
 +
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/ab3e2275-b2eb-4512-9a22-0d0748483af6 Bibliografie dějin Českých zemí]
 +
 
 +
Tomáš Burda
  
Podnikatelé II., M. Myška a kol., s.131-2
 
  
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
 
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
 
[[Kategorie:36- Ostatní průmyslová odvětví]]
 
[[Kategorie:36- Ostatní průmyslová odvětví]]
 +
 
[[Kategorie:1887]]
 
[[Kategorie:1887]]
 
[[Kategorie:Rokycany]]
 
[[Kategorie:Rokycany]]
 
[[Kategorie:1961]]
 
[[Kategorie:1961]]
 
[[Kategorie:Plzeň]]
 
[[Kategorie:Plzeň]]

Aktuální verze z 6. 3. 2023, 11:03

František HERING
Narození 15.3.1887
Místo narození Rokycany
Úmrtí 9.4.1961
Místo úmrtí Plzeň
Povolání 36- Ostatní průmyslová odvětví
28- Strojař nebo elektrotechnik
Děti František *26.7.1918 Zbiroh †27.5.1992 Plzeň
Citace Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 513
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=137550

HERING, František, * 15. 3. 1887 Rokycany, † 9. 4. 1961 Plzeň, podnikatel, výrobce jízdních kol

Syn rokycanského obchodníka Františka H. a Pavlíny, roz. Hospodské. Vyučil se soustružníkem a 1910 si v rodišti otevřel obchod s jízdními koly; stal se obchodním zástupcem mnoha evropských značek. Kromě jízdních kol prodával náhradní díly a cyklistickou výbavu. Za první světové války musel kvůli nízké poptávce obchod uzavřít, 1919 ho obnovil a prodával kola značky Tripol, vedle toho rozšířil sortiment o elektropříslušenství a získal koncesi k zavádění elektrického proudu do domácností. Počátkem dvacátých let 20. století se odstěhoval do Plzně, kde zprvu zamýšlel postavit továrnu na výrobu jízdních kol, kterou nakonec vybudoval v Rokycanech. Ta se však potýkala s nízkým odbytem a H. ji 1922 musel prodat konkurenční společnosti Stadion v Rakovníku. Přes počáteční neúspěch se nevzdal a 1923 začal spolupracovat s chebskou továrnou Eska. S jejími majiteli Ambrosem Swetlikem a Heinrichem Kastrupem společně založili novou dílnu na výrobu velocipedů značky Tripol, Hering Rokycany. Zpočátku se jízdní kola montovala ze součástek z chebské továrny. Produkce se rozrůstala, 1928–32 pracovalo v podniku třicet pět zaměstnanců, kteří vyráběli sedm až osm tisíc kol ročně. H. se zajímal i o automobily, 1923 v Plzni otevřel vlastní obchod a v regionu jihozápadních Čech zastupoval italskou firmu Fiat.

V době hospodářské krize ve třicátých letech se podnik dostal do potíží a po neshodách se společníky z něj H. 1933 odešel. Vrátil se do Rokycan, zažádal o vlastní výrobní koncesi a 1934 otevřel na pozemcích někdejšího Tripolu (které odkoupil od společníků) novou továrnu, v níž začal vyrábět kola značky Tudor. S více než padesáti zaměstnanci dodával 1936 na trh pět tisíc, 1939 už téměř osm tisíc jízdních kol. 1938 transformoval výrobu, rozšířil ji o další součástky a motokola. Jeho obchodní společnost Velo Tudor F. Hering Rokycany obchodovala i s pneumatikami a dalšími součástkami. Do podnikání se zapojil také syn František H. ml. (* 26. 7. 1918 Zbiroh, † 27. 5. 1992 Plzeň), syn z manželství s Marií, roz. Vikovou, ze Zbiroha, který se v podniku vyučil strojním zámečníkem a později výrobu vedl. Během německé okupace H. omezil montáž jízdních kol a orientoval se na zbrojní výrobu; po osvobození byl proto nařčen z kolaborace, která mu ale nebyla prokázána. Na jeho firmu byla 1945 uvalena nucená správa, 1948 byla znárodněna a stala se součástí podniku ČZ Strakonice. Rodina se přestěhovala do Plzně, kde H. dožil.

Továrna se 1953 opět osamostatnila, byla přejmenována na Favorit a postupně se stala největším výrobcem sportovních a cestovních jízdních kol v Československu.

L: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 3, 2003, s. 498–499 (s další literaturou); J. Hučka – S. Gabriel, Z historie továrny na jízdní kola Favorit v Rokycanech, in: Sborník Muzea Dr. Bohuslava Horáka Rokycany 16, 2004, s. 77–87; D. Hradilová, F. H., zakladatel výroby jízdních kol v Rokycanech, in: tamtéž 18, 2006, s. 12–20 (s prameny a literaturou); Myška 2, s. 131–132; J. Králík, Fenomén Favorit (= Reburber) – Zpravodaj Národního technického muzea 15, 2018, passim.

P: SOA, Plzeň, sbírka matrik, matrika řkt. f. ú. Rokycany, sv. 35 (1878–1894), s. 215; tamtéž, fond Velo Tudor, F. H., Rokycany.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Tomáš Burda