HETTEŠ Karel 29.7.1909-21.9.1976: Porovnání verzí

Z Personal
(Literatura)
 
Řádka 6: Řádka 6:
 
| datum úmrtí = 21.9.1976
 
| datum úmrtí = 21.9.1976
 
| místo úmrtí = Praha
 
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 35- Odborník sklářství nebo keramiky
+
| povolání = 35- Odborník sklářství nebo keramiky<br />73- Uměnovědec nebo historik umění
73- Uměnovědec nebo historik umění
+
 
+
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karel HETTEŠ
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 570
 +
}}
 +
'''HETTEŠ, Karel''', ''* 29. 7. 1909 Praha, † 21. 9. 1976 Praha, historik umění, kritik, publicista''
 +
 
 +
Po maturitě na gymnáziu studoval dějiny umění na univerzitě
 +
v Mnichově, École du Louvre a nakonec navštěvoval 1931–34
 +
École libre des sciences politiques v Paříži. Několik let byl přispěvatelem a dopisovatelem novin z Bruselu, kde se orientoval
 +
především na výzkum dobových tendencí v uměleckém průmyslu. 1938–40 pracoval jako redaktor České grafické unie
 +
a Pražských akciových tiskáren, 1941–45 byl zástupcem šéfredaktora ''Národních novin''. 1945–47 působil jako tiskový referent ministerstva průmyslu. Po 1948 se stal šéfredaktorem
 +
revuí ''Tvar'' a ''Věci a lidé'', 1951–53 se živil jako pomocný dělník.
 +
1953 nastoupil jako odborný pracovník oddělení skla Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Od 1964 zasedal v předsednictvu Svazu československých výtvarných umělců, 1965–66
 +
předsedal sekci užitého umění a průmyslového výtvarnictví,
 +
1967–70 výstavní radě. 1969–71 byl redaktorem časopisu ''Výtvarná práce'', od 1971 odborným pracovníkem Slovenské národní galerie v Bratislavě, kde se významně zasloužil o sbírku
 +
uměleckého skla. Organizoval výstavy československého skla na
 +
Expo ’58 (za vynikající doprovodnou publikaci obdržel Zlatou
 +
medaili), na přehlídkách v Corningu v USA (1959), v Moskvě
 +
(1960), v New Yorku (1964) a v Montrealu (1967). Aktivně se
 +
podílel a mezinárodní pozornost vzbudil na sklářských kongresech v Damašku (1964), Bruselu (1965) a Ravenně (1967). Byl
 +
členem Umělecké besedy, Mezinárodní asociace kritiků umění, Mezinárodní komise skla, Mezinárodní asociace pro dějiny
 +
sklářství, Direktoria světové rady řemesel, v šedesátých letech
 +
vedl československý národní komitét kongresu Journées Internationales du Verre. Historii a současnost uměleckého sklářství
 +
zkoumal a sledoval v kontextu vývoje užitého umění jako celku
 +
a v mezinárodních souvislostech. Ovlivňoval českou a slovenskou sklářskou výrobu, stanovil kritéria umělecké kvality a řadil
 +
se k předním teoretikům československého sklářství, které ve
 +
svých textech i svými mezinárodními kontakty začlenil do světových trendů. Jako kurátor připravil několik velkých výstav:
 +
500 let českého skla (1954), expozice československého skla na
 +
Triennale v Miláně (1957), Aktuální tendence českého užitého umění (1966), Současné české sklo (1970). V roce 1967
 +
obdržel prestižní Cenu Antonína Matějčka. V H. rozsáhlém
 +
publikačním díle převažují glosy, úvahy a kritiky v tuzemském
 +
i zahraničním tisku. Napsal monografii ''A. Dürer'' (Bratislava
 +
1953) a četné publikace věnované především českému sklu,
 +
které vycházely v několika jazykových mutacích: ''Bohemian Glass'' (1954), ''Glass in Czechoslovakia'' (1958), ''Old Venetian Glass''
 +
(London 1960), ''Venetian Trends in Bohemian Glassmaking in the Sixteenth and Seventeenth Centuries'' (New York 1963) a ''Modern Ceramics'' (s Pravoslavem Radou, 1965); knihy se dočkaly světového ohlasu.
 +
 
 +
Jeho manželkou byla dcera malíře Josefa Tomáše Blažka
 +
(1884–1962) '''Eva Hettešová-Blažková''' (* 6. 2. 1911 Praha,
 +
† 14. 2. 1970 Praha), malířka, řezbářka a typografka. 1927/28
 +
studovala u Františka Kysely na Uměleckoprůmyslové škole
 +
v Praze, 1928/29 na lyceu v Nice, soukromě se vzdělávala
 +
u svého otce a u sochaře Emanuela Kodeta, v Malířské škole Spolku výtvarných umělců Mánes u Vladimíra Sychry a na
 +
pražské VŠUP. Navrhovala knižní obálky, věnovala se ilustraci
 +
a kresbě pro časopisy včetně módních žurnálů.
 +
 
 +
'''L:''' Kdo je kdo v Československu 1, 1969, s. 253; NEČVU 1, s. 257;
 +
SČSVU 3, s. 145; Slovník historiků umění, výtvarných kritiků, teoretiků
 +
a publicistů v českých zemích…, L. Slavíček a kol. (eds.), 1, 2016, s. 415;
 +
nekrology: A. Adlerová, Nachruf für K. H., in: Glassrevue 41, 1976, č. 12,
 +
s. 17; Na paměť K. H. (samizdat), 1976; E. Poche, In memoriam K. H., in:
 +
Umění 25, 1977, s. 273–274; https://cs.isabart.org/person/6564 (s bibliografií, stav k 30. 3. 2020). Eva Hettešová-Blažková: Toman 1, s. 329; SČSVU 3,
 +
s. 145; https://cs.isabart.org/person/21961 (stav k 30. 3. 2020).
 +
 
 +
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/3f2c7343-e690-46ea-a1fc-74d48bf411ff Bibliografie dějin Českých zemí] 
 +
 
 +
Martin Kučera
 +
 
  
== Literatura ==
 
Knapík, 99; Historici umění, s. 415
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:35- Odborník sklářství nebo keramiky]]
 
[[Kategorie:35- Odborník sklářství nebo keramiky]]

Aktuální verze z 9. 3. 2023, 20:01

Karel HETTEŠ
Narození 29.7.1909
Místo narození Praha
Úmrtí 21.9.1976
Místo úmrtí Praha
Povolání 35- Odborník sklářství nebo keramiky
73- Uměnovědec nebo historik umění
Citace Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 570
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=67058

HETTEŠ, Karel, * 29. 7. 1909 Praha, † 21. 9. 1976 Praha, historik umění, kritik, publicista

Po maturitě na gymnáziu studoval dějiny umění na univerzitě v Mnichově, École du Louvre a nakonec navštěvoval 1931–34 École libre des sciences politiques v Paříži. Několik let byl přispěvatelem a dopisovatelem novin z Bruselu, kde se orientoval především na výzkum dobových tendencí v uměleckém průmyslu. 1938–40 pracoval jako redaktor České grafické unie a Pražských akciových tiskáren, 1941–45 byl zástupcem šéfredaktora Národních novin. 1945–47 působil jako tiskový referent ministerstva průmyslu. Po 1948 se stal šéfredaktorem revuí Tvar a Věci a lidé, 1951–53 se živil jako pomocný dělník. 1953 nastoupil jako odborný pracovník oddělení skla Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Od 1964 zasedal v předsednictvu Svazu československých výtvarných umělců, 1965–66 předsedal sekci užitého umění a průmyslového výtvarnictví, 1967–70 výstavní radě. 1969–71 byl redaktorem časopisu Výtvarná práce, od 1971 odborným pracovníkem Slovenské národní galerie v Bratislavě, kde se významně zasloužil o sbírku uměleckého skla. Organizoval výstavy československého skla na Expo ’58 (za vynikající doprovodnou publikaci obdržel Zlatou medaili), na přehlídkách v Corningu v USA (1959), v Moskvě (1960), v New Yorku (1964) a v Montrealu (1967). Aktivně se podílel a mezinárodní pozornost vzbudil na sklářských kongresech v Damašku (1964), Bruselu (1965) a Ravenně (1967). Byl členem Umělecké besedy, Mezinárodní asociace kritiků umění, Mezinárodní komise skla, Mezinárodní asociace pro dějiny sklářství, Direktoria světové rady řemesel, v šedesátých letech vedl československý národní komitét kongresu Journées Internationales du Verre. Historii a současnost uměleckého sklářství zkoumal a sledoval v kontextu vývoje užitého umění jako celku a v mezinárodních souvislostech. Ovlivňoval českou a slovenskou sklářskou výrobu, stanovil kritéria umělecké kvality a řadil se k předním teoretikům československého sklářství, které ve svých textech i svými mezinárodními kontakty začlenil do světových trendů. Jako kurátor připravil několik velkých výstav: 500 let českého skla (1954), expozice československého skla na Triennale v Miláně (1957), Aktuální tendence českého užitého umění (1966), Současné české sklo (1970). V roce 1967 obdržel prestižní Cenu Antonína Matějčka. V H. rozsáhlém publikačním díle převažují glosy, úvahy a kritiky v tuzemském i zahraničním tisku. Napsal monografii A. Dürer (Bratislava 1953) a četné publikace věnované především českému sklu, které vycházely v několika jazykových mutacích: Bohemian Glass (1954), Glass in Czechoslovakia (1958), Old Venetian Glass (London 1960), Venetian Trends in Bohemian Glassmaking in the Sixteenth and Seventeenth Centuries (New York 1963) a Modern Ceramics (s Pravoslavem Radou, 1965); knihy se dočkaly světového ohlasu.

Jeho manželkou byla dcera malíře Josefa Tomáše Blažka (1884–1962) Eva Hettešová-Blažková (* 6. 2. 1911 Praha, † 14. 2. 1970 Praha), malířka, řezbářka a typografka. 1927/28 studovala u Františka Kysely na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, 1928/29 na lyceu v Nice, soukromě se vzdělávala u svého otce a u sochaře Emanuela Kodeta, v Malířské škole Spolku výtvarných umělců Mánes u Vladimíra Sychry a na pražské VŠUP. Navrhovala knižní obálky, věnovala se ilustraci a kresbě pro časopisy včetně módních žurnálů.

L: Kdo je kdo v Československu 1, 1969, s. 253; NEČVU 1, s. 257; SČSVU 3, s. 145; Slovník historiků umění, výtvarných kritiků, teoretiků a publicistů v českých zemích…, L. Slavíček a kol. (eds.), 1, 2016, s. 415; nekrology: A. Adlerová, Nachruf für K. H., in: Glassrevue 41, 1976, č. 12, s. 17; Na paměť K. H. (samizdat), 1976; E. Poche, In memoriam K. H., in: Umění 25, 1977, s. 273–274; https://cs.isabart.org/person/6564 (s bibliografií, stav k 30. 3. 2020). Eva Hettešová-Blažková: Toman 1, s. 329; SČSVU 3, s. 145; https://cs.isabart.org/person/21961 (stav k 30. 3. 2020).

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Martin Kučera