HICKEL Carl Johann 19.9.1811-28.9.1855: Porovnání verzí

Z Personal
(HICKEL_Karl_11.9.1811-28.9.1855)
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = Karl HICKEL
+
| jméno = Carl Johann HICKEL
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 11.9.1811
+
| datum narození = 19.9.1811
| místo narození =  
+
| místo narození = Vídeň (Rakousko)
 
| datum úmrtí = 28.9.1855
 
| datum úmrtí = 28.9.1855
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Vídeň (Rakousko)
 
| povolání = 63- Spisovatel
 
| povolání = 63- Spisovatel
 
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karl HICKEL
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 585
 +
}}
 +
'''HICKEL, Carl Johann''' ''(pseud. Heinrich), * 19. 9. 1811 Vídeň (Rakousko), † 28. 9. 1855 Vídeň (Rakousko), žurnalista, spisovatel, dramatik''
 +
 
 +
Rodinou byl určen k vojenské službě a po absolvování pěti
 +
ročníků gymnázia sloužil 1831–36 jako kadet. Po sňatku
 +
s Augustou Breitschwerdovou (asi 1840), původem z Uher,
 +
armádu opustil a začal se věnovat literatuře a divadlu. Měl
 +
patrně další soukromé finanční prostředky a nebyl odkázán
 +
na zaměstnanecký plat. Publikoval drobné básně a ukázky
 +
z dramatických prací. Série jeho prvních textů vyšla ve Vídni
 +
1843 v časopise ''Der Adler (Probeszenen aus „Johann Hunyády“,
 +
hist. Trauerspiel)'', vídeňský časopis ''Der Wanderer'' otiskl ukázku
 +
H. prózy ''Die Zigeuner in Ungarn'' (30, 1843, č. 245–247)
 +
a několik básní; v čísle 234 vyšly ukázky z H. dramatu ''Frauensterne''. Podle nekrologu zůstala řada H. textů z těchto let
 +
v rukopise, nebo byla vydána pod (zatím neznámými) šiframi v drážďanských a lipských listech. Ve Vídni H. působil do
 +
1845, poté s rodinou odešel do Prahy a stal se dramaturgem
 +
Stavovského divadla. Jeho prvním pražským textem byla slavnostní hra (''Festspiel'') k otevření železnice z Vídně do Prahy
 +
(uvedena 21. 8. 1845). Do divadla nastoupil ještě za ředitele
 +
Johanna Augusta Stögera, chtěl však spolupracovat zejména
 +
s jeho pražským nástupcem Johannem Hoffmannem, který
 +
byl již pro stavovskou scénu designován s nástupem o Velikonocích 1846. Po ukončení Hoffmannovy smlouvy (1852)
 +
se do divadla opět vrátil Stöger. H. dodával Hoffmannovi
 +
do Vídně texty i během jeho nepřítomnosti (např. ''Lord und Theaterdiener'' pro Arénu Hernals v létě 1852). Se Stögerem
 +
spolupracoval pouze dva roky, pak se stal Hoffmannovým dramaturgem ve Vídni v Theater in der Josefstadt.
 +
 
 +
Po příchodu do Prahy se H. věnoval též politice. Stýkal se
 +
s okruhem literátů kolem časopisu ''Ost und West'', 1848 krátce
 +
vydával vlastní deník ''Der Freund des Volkes'', byl členem Národního výboru a připojil se ke společnému česko-německému prohlášení Osvědčení pražských spisovatelů ze 4. 4. 1848,
 +
vyzývajícímu ke svornosti. Po formulaci samostatných českých
 +
požadavků se s českými literáty rozešel. Po porážce revoluce se věnoval pražskému divadlu, zejména jeho nově otevřené (1849) pobočné letní Aréně ve Pštrosce na Vinohradech.
 +
1850–54 redigoval, vydával a zčásti vlastními texty naplňoval
 +
kvalitní kulturní časopis ''Salon'', ''Blätter für Kunst Literatur'',
 +
''Theater u[nd] ges[ellschaftselliges] Leben''. Publikoval informace
 +
o divadle z Prahy i ze zahraničí, přetiskoval materiály k dějinám divadla, vedl polemiky o dramaturgii pražské scény
 +
apod. Od prosince 1850 přinášel Salon každodenní divadelní
 +
návěští, a to i pro česká představení, včetně obsazení rolí. Pro
 +
pražskou scénu H. napsal řadu her, z toho přibližně polovinu příležitostných scén k oficiálním společenským událostem.
 +
Upravoval též práce jiných autorů. Využíval zvláště svých vojenských zkušeností k bohatým scénickým aranžmá. Jeho hra
 +
se objevila i na mimopražské scéně (''Die Piraten von Venedig'',
 +
premiéra 11. 4. 1849 v Chebu). Napsal čtyři libreta pro pražské
 +
skladatele: parodii na dílo G. Meyerbeera (''Ein Prophet''), kterou
 +
zhudebnil 1851 sbormistr E. Tauwitz, dva H. texty komponoval F. Škroup (''Der Meergeuse'', 1851; Columbus, 1852) a jeden
 +
J. F. Kittl (''Die Waldblume'', 1851). Škroupova díla na H. texty byla později znovu uvedena (''Der Meergeuse'' v Rotterdamu
 +
1861, v Praze 2003; ''Columbus'' česky v Praze 1942, překlad
 +
F. Pujman). H. básnické dílo dosud nebylo nově zhodnoceno.
 +
 
 +
'''D:''' výběr: libreta: Das Abenteuer im Walde (pod pseud. Heinrich), 1849, hudba J. Fischer. Divadelní texty: Karl IV. oder Die Schreckensnacht in Pisa (oslava založení pražské univerzity); Die Töchter Luzifers, kouzelná hra, obě 1848;
 +
Der Rekruten Abschied und Heimkehr (v „rakouském“ nářečí pod pseud.
 +
Heinrich), 1849; Das Fest der Invaliden, hudba J. N. Maýr; Die Schweden vor
 +
Prag oder Bürgertreue und Heldenmuth, hudba týž, obě 1850; Die Zauberrose oder Der letzte Arlekin, hudba týž; Rekrut und Invalide, hudba ?, obě 1851;
 +
Dichter, Millionär, Bauer oder Was macht glücklich, hudba ?; Ein Teufelsweib,
 +
hudba J. N. Škroup, obě 1852; Othellerl, der kulturhistorische Mohr, hudba
 +
A. Scutta, 1853. Básně: Bilder und Klänge aus Marienbad, 1854.
 +
 
 +
'''L:''' nekrolog, in: Österreichischer Zuschauer 8. 9. 1855 (součást recenze
 +
H. sbírky básní Österreichische Kaiserlieder); Wiener Conversationsblatt 49,
 +
1855, č. 226, s. 915 (A. Bäuerle); Na úsvitě nové doby (Osvědčení pražských
 +
spisovatelův), 1848, s. 256; RSN 3, s. 783; Wurzbach 9, s. 4; J. Plavec, František Škroup, 1941, s. 354–396, 401–402, 413, 632–633, 637; J. Albrecht,
 +
Škroupův Kolumbus, in: Národní divadlo 19, 1941/42, č. 7, s. 2–4; A. Jakubcová, Théâtre paré DNES!, in: Hudební rozhledy 44, 1991, s. 232–233
 +
(železnice 1845); M. Bártová, Kolumbus. Škroupova opera, které nepřálo štěstí, in: Opus musicum 24, 1992, č. 1, s. 1–8; P. Petránek, František Škroup.
 +
Der Meergeuse a dokumenty ke Škroupově operní tvorbě, in: Sborník k premiéře Národního divadla 2003, 2003, s. 13–15; J. Ludvová a kol., Hudební
 +
divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, 2006, s. 194–197 (s bibliografií a literaturou); M. Pospíšil, Prophetenfieber und Distanzierung, in: Giacomo Meyerbeer. Le Prophète. Edition–Konzeption–Rezeption, M. Brzoska – A. Jacob – N. R. Strohmann (eds.), Bericht zum Internationalen Kongress 13.–16. Mai 2007 Folkwang Hochschule Essen-Werden, Hildesheim –
 +
Zürich – New York 2009. Musikwissenschaftliche Publikationen. Hrs. von
 +
H. Schneider, Bd. 33, s. 613–621; http://encyklopedie.idu.cz/index.php/Kategorie:Hudebn%C3%AD_divadlo (stav k 20. 9. 2020).
 +
 
 +
'''P:''' NM – Divadelní oddělení, Praha, divadelní cedule Stavovského divadla
 +
1845–1854; AHMP, Soupis obyvatelstva 1830–1910, Aufnahmsbogen 1850,
 +
č. 453, krabice č. 450; NA, Praha, Policejní ředitelství I, Konskripce, kart.
 +
179, obr. 120.
 +
 
 +
Jitka Ludvová
 +
 
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
 
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
  
 
[[Kategorie:1811]]
 
[[Kategorie:1811]]
 +
[[Kategorie:Vídeň]]
 
[[Kategorie:1855]]
 
[[Kategorie:1855]]
 +
[[Kategorie:Vídeň]]

Verze z 10. 3. 2023, 15:32

Carl Johann HICKEL
Narození 19.9.1811
Místo narození Vídeň (Rakousko)
Úmrtí 28.9.1855
Místo úmrtí Vídeň (Rakousko)
Povolání 63- Spisovatel
Citace Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 585
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=47364

HICKEL, Carl Johann (pseud. Heinrich), * 19. 9. 1811 Vídeň (Rakousko), † 28. 9. 1855 Vídeň (Rakousko), žurnalista, spisovatel, dramatik

Rodinou byl určen k vojenské službě a po absolvování pěti ročníků gymnázia sloužil 1831–36 jako kadet. Po sňatku s Augustou Breitschwerdovou (asi 1840), původem z Uher, armádu opustil a začal se věnovat literatuře a divadlu. Měl patrně další soukromé finanční prostředky a nebyl odkázán na zaměstnanecký plat. Publikoval drobné básně a ukázky z dramatických prací. Série jeho prvních textů vyšla ve Vídni 1843 v časopise Der Adler (Probeszenen aus „Johann Hunyády“, hist. Trauerspiel), vídeňský časopis Der Wanderer otiskl ukázku H. prózy Die Zigeuner in Ungarn (30, 1843, č. 245–247) a několik básní; v čísle 234 vyšly ukázky z H. dramatu Frauensterne. Podle nekrologu zůstala řada H. textů z těchto let v rukopise, nebo byla vydána pod (zatím neznámými) šiframi v drážďanských a lipských listech. Ve Vídni H. působil do 1845, poté s rodinou odešel do Prahy a stal se dramaturgem Stavovského divadla. Jeho prvním pražským textem byla slavnostní hra (Festspiel) k otevření železnice z Vídně do Prahy (uvedena 21. 8. 1845). Do divadla nastoupil ještě za ředitele Johanna Augusta Stögera, chtěl však spolupracovat zejména s jeho pražským nástupcem Johannem Hoffmannem, který byl již pro stavovskou scénu designován s nástupem o Velikonocích 1846. Po ukončení Hoffmannovy smlouvy (1852) se do divadla opět vrátil Stöger. H. dodával Hoffmannovi do Vídně texty i během jeho nepřítomnosti (např. Lord und Theaterdiener pro Arénu Hernals v létě 1852). Se Stögerem spolupracoval pouze dva roky, pak se stal Hoffmannovým dramaturgem ve Vídni v Theater in der Josefstadt.

Po příchodu do Prahy se H. věnoval též politice. Stýkal se s okruhem literátů kolem časopisu Ost und West, 1848 krátce vydával vlastní deník Der Freund des Volkes, byl členem Národního výboru a připojil se ke společnému česko-německému prohlášení Osvědčení pražských spisovatelů ze 4. 4. 1848, vyzývajícímu ke svornosti. Po formulaci samostatných českých požadavků se s českými literáty rozešel. Po porážce revoluce se věnoval pražskému divadlu, zejména jeho nově otevřené (1849) pobočné letní Aréně ve Pštrosce na Vinohradech. 1850–54 redigoval, vydával a zčásti vlastními texty naplňoval kvalitní kulturní časopis Salon, Blätter für Kunst Literatur, Theater u[nd] ges[ellschaftselliges] Leben. Publikoval informace o divadle z Prahy i ze zahraničí, přetiskoval materiály k dějinám divadla, vedl polemiky o dramaturgii pražské scény apod. Od prosince 1850 přinášel Salon každodenní divadelní návěští, a to i pro česká představení, včetně obsazení rolí. Pro pražskou scénu H. napsal řadu her, z toho přibližně polovinu příležitostných scén k oficiálním společenským událostem. Upravoval též práce jiných autorů. Využíval zvláště svých vojenských zkušeností k bohatým scénickým aranžmá. Jeho hra se objevila i na mimopražské scéně (Die Piraten von Venedig, premiéra 11. 4. 1849 v Chebu). Napsal čtyři libreta pro pražské skladatele: parodii na dílo G. Meyerbeera (Ein Prophet), kterou zhudebnil 1851 sbormistr E. Tauwitz, dva H. texty komponoval F. Škroup (Der Meergeuse, 1851; Columbus, 1852) a jeden J. F. Kittl (Die Waldblume, 1851). Škroupova díla na H. texty byla později znovu uvedena (Der Meergeuse v Rotterdamu 1861, v Praze 2003; Columbus česky v Praze 1942, překlad F. Pujman). H. básnické dílo dosud nebylo nově zhodnoceno.

D: výběr: libreta: Das Abenteuer im Walde (pod pseud. Heinrich), 1849, hudba J. Fischer. Divadelní texty: Karl IV. oder Die Schreckensnacht in Pisa (oslava založení pražské univerzity); Die Töchter Luzifers, kouzelná hra, obě 1848; Der Rekruten Abschied und Heimkehr (v „rakouském“ nářečí pod pseud. Heinrich), 1849; Das Fest der Invaliden, hudba J. N. Maýr; Die Schweden vor Prag oder Bürgertreue und Heldenmuth, hudba týž, obě 1850; Die Zauberrose oder Der letzte Arlekin, hudba týž; Rekrut und Invalide, hudba ?, obě 1851; Dichter, Millionär, Bauer oder Was macht glücklich, hudba ?; Ein Teufelsweib, hudba J. N. Škroup, obě 1852; Othellerl, der kulturhistorische Mohr, hudba A. Scutta, 1853. Básně: Bilder und Klänge aus Marienbad, 1854.

L: nekrolog, in: Österreichischer Zuschauer 8. 9. 1855 (součást recenze H. sbírky básní Österreichische Kaiserlieder); Wiener Conversationsblatt 49, 1855, č. 226, s. 915 (A. Bäuerle); Na úsvitě nové doby (Osvědčení pražských spisovatelův), 1848, s. 256; RSN 3, s. 783; Wurzbach 9, s. 4; J. Plavec, František Škroup, 1941, s. 354–396, 401–402, 413, 632–633, 637; J. Albrecht, Škroupův Kolumbus, in: Národní divadlo 19, 1941/42, č. 7, s. 2–4; A. Jakubcová, Théâtre paré DNES!, in: Hudební rozhledy 44, 1991, s. 232–233 (železnice 1845); M. Bártová, Kolumbus. Škroupova opera, které nepřálo štěstí, in: Opus musicum 24, 1992, č. 1, s. 1–8; P. Petránek, František Škroup. Der Meergeuse a dokumenty ke Škroupově operní tvorbě, in: Sborník k premiéře Národního divadla 2003, 2003, s. 13–15; J. Ludvová a kol., Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, 2006, s. 194–197 (s bibliografií a literaturou); M. Pospíšil, Prophetenfieber und Distanzierung, in: Giacomo Meyerbeer. Le Prophète. Edition–Konzeption–Rezeption, M. Brzoska – A. Jacob – N. R. Strohmann (eds.), Bericht zum Internationalen Kongress 13.–16. Mai 2007 Folkwang Hochschule Essen-Werden, Hildesheim – Zürich – New York 2009. Musikwissenschaftliche Publikationen. Hrs. von H. Schneider, Bd. 33, s. 613–621; http://encyklopedie.idu.cz/index.php/Kategorie:Hudebn%C3%AD_divadlo (stav k 20. 9. 2020).

P: NM – Divadelní oddělení, Praha, divadelní cedule Stavovského divadla 1845–1854; AHMP, Soupis obyvatelstva 1830–1910, Aufnahmsbogen 1850, č. 453, krabice č. 450; NA, Praha, Policejní ředitelství I, Konskripce, kart. 179, obr. 120.

Jitka Ludvová