HIERONIMUS Otto 26.7.1879-8.5.1922: Porovnání verzí
m (Makariusová přesunul stránku HIERONYMUS Otto 1879-8.5.1922 na HIERONYMUS Otto 26.7.1879-8.5.1922 bez založení přesměrování) |
m (Holoubková přesunul stránku HIERONYMUS Otto 26.7.1879-8.5.1922 na HIERONIMUS Otto 26.7.1879-8.5.1922 bez založení přesměrování) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = Otto | + | | jméno = Otto HIERONiMUS |
− | | obrázek = | + | | obrázek = HIERONYMUSO.jpg |
− | | datum narození = 1879 | + | | datum narození = 26.7.1879 |
− | | místo narození = | + | | místo narození = Kolín nad Rýnem (Německo) |
| datum úmrtí = 8.5.1922 | | datum úmrtí = 8.5.1922 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Kainbach bei Graz (Rakousko) |
− | | povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik | + | | povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik<br />72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury |
− | 72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury | + | |
− | + | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 590 |
+ | }} | ||
+ | '''HIERONIMUS, Otto''', ''* 26. 7. 1879 Kolín nad Rýnem (Německo), † 8. 5. 1922 Kainbach bei Graz (Rakousko), konstruktér, automobilový závodník, průkopník letectví'' | ||
+ | |||
+ | H. nastoupil 1895 do učení u Karla Benze v Mannheimu, | ||
+ | dále se vzdělával v Hildburghausenu v Durynsku. 1899 odešel | ||
+ | k Benzovu obchodnímu zástupci Arnoldu Spitzovi do Vídně, | ||
+ | kde začal také závodit. Od 1907 pracoval jako konstruktér | ||
+ | v továrně Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, 1911 tam byl | ||
+ | jmenován hlavním konstruktérem. Podílel se na vývoji cestovních i sportovních automobilů. Na vozech značky Laurin | ||
+ | & Klement startoval na domácích i zahraničních soutěžích, | ||
+ | vytvořil několik traťových rychlostních rekordů. Prosadil se | ||
+ | např. v závodech Zbraslav–Jíloviště (1911), na Semmeringu | ||
+ | v Rakousku (1908 a 1909), ve vytrvalostních Alpských jízdách | ||
+ | (1910 a 1913), v dálkových jízdách Petrohrad–Moskva (1908) | ||
+ | a Petrohrad–Sevastopol (1911). Zasloužil se o ocenění firmy | ||
+ | Laurin & Klement, která 1912 získala Thurn-Taxisovu průmyslovou cenu. V Mladé Boleslavi 1909 zkonstruoval též letecký motor a stal se průkopníkem aviatiky. Po havárii svého | ||
+ | letounu na závodišti v Chuchli v dubnu 1910 absolvoval ještě téhož roku v říjnu úspěšný dvacetisedmiminutový přelet | ||
+ | nad okolím Mladé Boleslavi. 1911 přijal nabídku zaměstnání | ||
+ | ve vídeňském podniku Werner & Pfleiderer, kde se věnoval | ||
+ | stavbě leteckých motorů; až do konce 1912 zůstal současně | ||
+ | konstrukčním poradcem továrny Laurin & Klement. Letecké motory H. konstrukce, které v monarchii patřily k prvním | ||
+ | průmyslově vyráběným, nesly označení Hiero a používaly se | ||
+ | v rakouských letadlech za první světové války. Od 1915 se na | ||
+ | jejich výrobě podílela též firma Breitfeld, Daněk & spol. | ||
+ | v pražském Karlíně. Po válce H. pracoval v rakouské zbrojovce Österreichische Waffenfabriks-Gesellschaft a vrátil se také | ||
+ | k automobilovým soutěžím. Zahynul po havárii vozu Steyr | ||
+ | při tréninku do vrchu Rieß (Štýrský Hradec), pohřben byl ve | ||
+ | Vídni. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' nekrolog: V. Heinz, in: Auto, květen 1922, s. 221–223 (foto); O. H. †, | ||
+ | in: Allgemeine Automobil-Zeitung 28. 5. 1922, s. 31–32 (foto); V. Rypl, | ||
+ | Z dějin naší vzduchoplavby, 1927, s. 143–156 (foto); R. Štechmiler – O. Peukert – D. Loučková, Naše automobily včera, 1957, passim; A. Babuška, Od | ||
+ | Laurinky ke Škodě 1000 MB, 1967; P. Kožíšek – J. Králík, L & K – Škoda 1895–1995, 1, 1995, passim; de.wikipedia.org (s další literaturou, stav | ||
+ | k 16. 1. 2020). | ||
+ | |||
+ | Ladislav Mergl | ||
+ | |||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]] | [[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]] | ||
Řádka 16: | Řádka 52: | ||
[[Kategorie:1879]] | [[Kategorie:1879]] | ||
+ | [[Kategorie:Kolín nad Rýnem]] | ||
[[Kategorie:1922]] | [[Kategorie:1922]] | ||
+ | [[Kategorie:Kainbach bei Graz]] |
Aktuální verze z 10. 3. 2023, 16:29
Otto HIERONiMUS | |
Narození | 26.7.1879 |
---|---|
Místo narození | Kolín nad Rýnem (Německo) |
Úmrtí | 8.5.1922 |
Místo úmrtí | Kainbach bei Graz (Rakousko) |
Povolání |
28- Strojař nebo elektrotechnik 72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury |
Citace | Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 590 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=83579 |
HIERONIMUS, Otto, * 26. 7. 1879 Kolín nad Rýnem (Německo), † 8. 5. 1922 Kainbach bei Graz (Rakousko), konstruktér, automobilový závodník, průkopník letectví
H. nastoupil 1895 do učení u Karla Benze v Mannheimu, dále se vzdělával v Hildburghausenu v Durynsku. 1899 odešel k Benzovu obchodnímu zástupci Arnoldu Spitzovi do Vídně, kde začal také závodit. Od 1907 pracoval jako konstruktér v továrně Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, 1911 tam byl jmenován hlavním konstruktérem. Podílel se na vývoji cestovních i sportovních automobilů. Na vozech značky Laurin & Klement startoval na domácích i zahraničních soutěžích, vytvořil několik traťových rychlostních rekordů. Prosadil se např. v závodech Zbraslav–Jíloviště (1911), na Semmeringu v Rakousku (1908 a 1909), ve vytrvalostních Alpských jízdách (1910 a 1913), v dálkových jízdách Petrohrad–Moskva (1908) a Petrohrad–Sevastopol (1911). Zasloužil se o ocenění firmy Laurin & Klement, která 1912 získala Thurn-Taxisovu průmyslovou cenu. V Mladé Boleslavi 1909 zkonstruoval též letecký motor a stal se průkopníkem aviatiky. Po havárii svého letounu na závodišti v Chuchli v dubnu 1910 absolvoval ještě téhož roku v říjnu úspěšný dvacetisedmiminutový přelet nad okolím Mladé Boleslavi. 1911 přijal nabídku zaměstnání ve vídeňském podniku Werner & Pfleiderer, kde se věnoval stavbě leteckých motorů; až do konce 1912 zůstal současně konstrukčním poradcem továrny Laurin & Klement. Letecké motory H. konstrukce, které v monarchii patřily k prvním průmyslově vyráběným, nesly označení Hiero a používaly se v rakouských letadlech za první světové války. Od 1915 se na jejich výrobě podílela též firma Breitfeld, Daněk & spol. v pražském Karlíně. Po válce H. pracoval v rakouské zbrojovce Österreichische Waffenfabriks-Gesellschaft a vrátil se také k automobilovým soutěžím. Zahynul po havárii vozu Steyr při tréninku do vrchu Rieß (Štýrský Hradec), pohřben byl ve Vídni.
L: nekrolog: V. Heinz, in: Auto, květen 1922, s. 221–223 (foto); O. H. †, in: Allgemeine Automobil-Zeitung 28. 5. 1922, s. 31–32 (foto); V. Rypl, Z dějin naší vzduchoplavby, 1927, s. 143–156 (foto); R. Štechmiler – O. Peukert – D. Loučková, Naše automobily včera, 1957, passim; A. Babuška, Od Laurinky ke Škodě 1000 MB, 1967; P. Kožíšek – J. Králík, L & K – Škoda 1895–1995, 1, 1995, passim; de.wikipedia.org (s další literaturou, stav k 16. 1. 2020).
Ladislav Mergl