Van den BOSSCHE Philipp †?1615: Porovnání verzí
(BOSSCHE_van_den_Philipp_1580) |
|||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = Philipp | + | | jméno = Philipp van den BOSSCHE |
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = | + | | datum narození = |
| místo narození = | | místo narození = | ||
− | | datum úmrtí = | + | | datum úmrtí = po 1615 |
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = | ||
| povolání = 88- Umělecký řemeslník | | povolání = 88- Umělecký řemeslník | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''van den BOSSCHE, Philipp,''' ''* ?, † po 1615 ?, nizozemský umělecký vyšívač, kreslíř, čalouník'' | ||
+ | |||
+ | O činnosti B. jsme informováni pouze v krátkém úseku života | ||
+ | 1604–15, kdy je doložen jeho pobyt v Praze a Augsburku. | ||
+ | Na dvoře Rudolfa II. působil od července 1604 až do | ||
+ | císařovy smrti 1612. O práci B. předtím není známo nic, | ||
+ | stejně tak chybí informace týkající se jeho původu a vyučení. | ||
+ | Hlavní oblast B. umělecké tvorby zaujímaly výšivky. Význam | ||
+ | a postavení vyšívačského řemesla v této době dokládá i jeho | ||
+ | plat, který činil 30 zlatých měsíčně. Dle inventáře kunstkomory | ||
+ | (císařské klenotnice) v Praze z let 1607–11 byl autorem | ||
+ | ''Krajiny se sv. Josefem a Pannou Marií'', ''Krajiny s pokušením sv.'' | ||
+ | ''Antonína'', ''Zátiší s květinami a ptáky''. Vyšíváním se zabývala | ||
+ | i dcera Elisabeth, jež byla v tomtéž inventáři uvedena jako | ||
+ | autorka vyšívaného obrazu představujícího džbán s květinami. | ||
+ | V jiném písemném prameni bylo autorství této výšivky | ||
+ | či práce se stejným námětem připsáno jejímu manželovi | ||
+ | H. Cappelmannovi. Podle B. předlohy vznikl také obraz | ||
+ | velkolepého panoramatického grafického pohledu na Prahu | ||
+ | z roku 1606, který vyryl Johannes Wechter a vydal Jiljí Sadeler. | ||
+ | Z práce B. se však zachovalo pouze torzo zachycující část | ||
+ | Karlova náměstí a Emauzy. Dílo svědčí o vysoké míře trpělivosti, | ||
+ | jakou výšivka vyžadovala, a vyjadřuje snahu autora | ||
+ | o maximálně věrné zachycení nejen architektury, ale i života | ||
+ | ve městě. Zobrazené prostranství je zaplněno množstvím | ||
+ | lidí, povozů, skládek dřeva ad. Patrně nejpozději v době | ||
+ | svého pražského pobytu si B. oblíbil kresby nizozemského | ||
+ | krajináře a zlatníka Paula van Vianena. Krajinářské kresby B. | ||
+ | byly však mnohem prokomponovanější, velmi jemné, se snahou | ||
+ | o zachycení atmosférických a světelných efektů, neboť | ||
+ | patrně zároveň sloužily jako předlohy pro vyšívané obrazy. | ||
+ | Jeho ústředním dílem je skalnatá krajina v popředí s loveckou | ||
+ | scénou. Krajiny, zátiší či figurální výjevy zobrazované | ||
+ | B. byly tvořeny jemnými čarami pera, obdobně jako se jím | ||
+ | zhotovené výšivky skládaly z drobných pravidelných stehů, | ||
+ | vyznačujících se precizním jemným provedením. Známa je | ||
+ | dosud asi desítka signovaných kreseb, u nichž lze doložit B. | ||
+ | autorství. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' H. Modern, Eine Landschaft von Philipp van den B., 1902; E. Fučíková, | ||
+ | Veduta v rudolfínském krajinářství, in: Umění 31, s. 391n.; Toman 1, | ||
+ | s. 80. | ||
+ | |||
+ | Ivana Ebelová | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:88- Umělecký řemeslník]] | [[Kategorie:88- Umělecký řemeslník]] | ||
− | + | [[Kategorie:1615]] | |
− | [[Kategorie: | + |
Verze z 20. 10. 2016, 16:43
Philipp van den BOSSCHE | |
Úmrtí | po 1615 |
---|---|
Povolání | 88- Umělecký řemeslník |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41895 |
van den BOSSCHE, Philipp, * ?, † po 1615 ?, nizozemský umělecký vyšívač, kreslíř, čalouník
O činnosti B. jsme informováni pouze v krátkém úseku života 1604–15, kdy je doložen jeho pobyt v Praze a Augsburku. Na dvoře Rudolfa II. působil od července 1604 až do císařovy smrti 1612. O práci B. předtím není známo nic, stejně tak chybí informace týkající se jeho původu a vyučení. Hlavní oblast B. umělecké tvorby zaujímaly výšivky. Význam a postavení vyšívačského řemesla v této době dokládá i jeho plat, který činil 30 zlatých měsíčně. Dle inventáře kunstkomory (císařské klenotnice) v Praze z let 1607–11 byl autorem Krajiny se sv. Josefem a Pannou Marií, Krajiny s pokušením sv. Antonína, Zátiší s květinami a ptáky. Vyšíváním se zabývala i dcera Elisabeth, jež byla v tomtéž inventáři uvedena jako autorka vyšívaného obrazu představujícího džbán s květinami. V jiném písemném prameni bylo autorství této výšivky či práce se stejným námětem připsáno jejímu manželovi H. Cappelmannovi. Podle B. předlohy vznikl také obraz velkolepého panoramatického grafického pohledu na Prahu z roku 1606, který vyryl Johannes Wechter a vydal Jiljí Sadeler. Z práce B. se však zachovalo pouze torzo zachycující část Karlova náměstí a Emauzy. Dílo svědčí o vysoké míře trpělivosti, jakou výšivka vyžadovala, a vyjadřuje snahu autora o maximálně věrné zachycení nejen architektury, ale i života ve městě. Zobrazené prostranství je zaplněno množstvím lidí, povozů, skládek dřeva ad. Patrně nejpozději v době svého pražského pobytu si B. oblíbil kresby nizozemského krajináře a zlatníka Paula van Vianena. Krajinářské kresby B. byly však mnohem prokomponovanější, velmi jemné, se snahou o zachycení atmosférických a světelných efektů, neboť patrně zároveň sloužily jako předlohy pro vyšívané obrazy. Jeho ústředním dílem je skalnatá krajina v popředí s loveckou scénou. Krajiny, zátiší či figurální výjevy zobrazované B. byly tvořeny jemnými čarami pera, obdobně jako se jím zhotovené výšivky skládaly z drobných pravidelných stehů, vyznačujících se precizním jemným provedením. Známa je dosud asi desítka signovaných kreseb, u nichž lze doložit B. autorství.
L: H. Modern, Eine Landschaft von Philipp van den B., 1902; E. Fučíková, Veduta v rudolfínském krajinářství, in: Umění 31, s. 391n.; Toman 1, s. 80.
Ivana Ebelová