BURGER Hanuš 4.1.1909-1991

Z Personal
Hanuš BURGER
Narození 4.1.1909
Místo narození Praha
Úmrtí listopad 1991
Místo úmrtí Mnichov (Německo)
Povolání 85- Filmař nebo filmový podnikatel

BURGER, Hanuš, * 4. 1. 1909 Praha, † listopad 1991 Mnichov (Německo), dramaturg, režisér, spisovatel

Rodina se několikrát stěhovala po Evropě. Reálné gymnázium studoval ve Frankfurtu nad Mohanem, 1928 maturoval ve Vídni. Současně se věnoval hudbě a výtvarnému umění. Po ukončení školy přechodně pracoval v Praze-Vysočanech. 1929–30 pokračoval ve studiu divadelní vědy u A. Kutschera v Mnichově, poté nastoupil jako asistent do divadla ve Frankfurtu, 1930–31 působil v Brémách, 1931–32 jako dramaturg v Hamburku. Brzy začal mít kvůli svému židovskému původu problémy s uplatněním v Německu, kde se k moci dostával nacistický režim, a proto přijal místo v Praze, které mu nabídl tehdejší ředitel Německého divadla (Neues Deutsches Theater) Paul Eger. 1933 tam B. inscenoval mj. monodrama J. Cocteaua Lidský hlas. Zapojil se do činnosti Dělnické divadelní organizace, 1935 se stal členem KSČ. Věnoval se experimentální práci s amatérským divadlem, filmu, německému vysílání pražského rozhlasu (jako politický komentátor dění v Sudetech) a žurnalistice. 1933–38 působil rovněž v Dělnické divadelní organizaci Československa. 1933–34 byl členem Studia 1934, antifašistického exilového kabaretu Heddy Zinnerové a podílel se i na dalších aktivitách německé antifašistické emigrace v ČSR. Publikoval v tisku příspěvky z oblasti umění (Die rote Fahne, Prager Tagblatt). 1937 odešel do Vídně do Theater an der Wien a Theater in der Josefstadt, kde inscenoval několik představení. 1938 v ČSR natočil film o politické situaci Krize (též Böhmens Haine und Seen). 1938 pak emigroval přes Francii do USA. 1939–40 přednášel divadelní historii v New Yorku na divadelní škole Lee Strasberga. Poté se během války věnoval divadlu a dokumentárnímu filmu. 1941 byl přijat do americké armády, prošel vojenským výcvikem a natočil pro armádu film Kill or Be Killed (Zabít nebo být zabit). 1944 se účastnil spojenecké invaze do Normandie, pracoval jako redaktor armádního rozhlasu a realizoval dokumentární film Todesmühlen (Mlýny smrti) o německých koncentračních táborech. V 50. letech v době McCarthyho pronásledování za protiamerickou činnost znovu žil v Praze, překládal, psal scénáře, pracoval pro divadlo, film a televizi, především pro děti, mládež a publikoval v tisku. Příležitostně působil i ve východoněmeckém divadle a filmu. Podepsal manifest Dva tisíce slov a znovu s rodinou emigroval, tentokrát do Mnichova, kde pak žil až do konce života. Užíval též pseudonymu Hans Herbert, v Československu pak Petr Hradec.

D: film – námět, scénář, režie: Die Todesmühlen/Death mills, 1945; Nedělní dostaveníčko, 1954; Parta nezradí…?, 1957; Důvěra, 1959 (krátké filmy); Východisko, 1955; režie: Ledové moře volá, 1961; literární: 1212 sendet: Tatsachenroman, Berlin (Ost) 1964; Der Frühling war es wert: Erinnerungen, München 1977.

L: MČE 1, s. 620; BJB, s. 30; BHDE 2, s. 171n. (s bibliografií); W. Sternfeld – E. Tiedemann, Deutsche Exil-Literatur 1933–1945, Heidelberg 1970, s. 189; F. Trapp, u. a. (ed.), Handbuch des deutschsprachigen Exiltheaters 1933–1945. Biographisches Lexikon der Theaterkünstler 1, München 1999, s. 134; www.cine-holocaust.de/.

P: Archiv Divadelního ústavu Praha. Marie Makariusová