GLEICH Jaroslav 19.3.1900-28.9.1976

Z Personal
Jaroslav GLEICH
Narození 19.3.1900
Místo narození Hodonín
Úmrtí 28.9.1976
Místo úmrtí Praha
Povolání 78- Hudební interpret

GLEICH, Jaroslav, * 19. 3. 1900 Hodonín, † 28. 9. 1976 Praha, operní pěvec

Syn amatérského tenoristy Karla G. a Kamily, roz. Gallerové. 1920–22 vystudoval farmacii na Přírodovědecké fakultě UK v Praze (PhMr. 1922). Krátce pracoval v lékárně (1922–23), 1923–27 byl úředníkem nemocenské pojišťovny. Zpěv studoval nejprve soukromě u J. H. Vávry v Praze, dále u M. Bavagnolliho v Miláně, 1925–28 na pražské konzervatoři u E. Fuchse, herectví u F. Pujmana. V září 1927 ho O. Ostrčil angažoval do ND v Praze, kde G. působil do odchodu na odpočinek 1962, přičemž pokračoval v dalším hlasovém školení, nejdéle u F. Carpiho (1935–47). Disponoval tenorem s lehkým témbrem a širokým hlasovým rozpětím, vynikal přitažlivým zjevem, kultivovaným herectvím i pohotovostí. Byl úspěšný v operách B. Smetany (Jeník i Vašek, Prodaná nevěsta; Jirka, Tajemství; Junoš, Braniboři v Čechách; Jarek, Čertova stěna), A. Dvořáka (Ovčák, Čert a Káča; Princ, Rusalka; Jiří, Jakobín; Rinaldo, Armida; Jeník i Václav, Šelma sedlák; Toník, Tvrdé palice), L. Janáčka (Števa, Její pastorkyňa; Kudrjáš, Káťa Kabanová), B. Martinů (Michel, Julietta) či O. Jeremiáše (Obhájce, Bratři Karamazovi). Ztvárnil i mnoho postav zahraničního repertoáru (Don José, G. Bizet: Carmen; Rytíř Des Grieux, G. Puccini, Manon Lescaut; Cavaradossi, Tosca; Alfréd, Traviata; Rudolf, Bohéma; Richard, G. Verdi, Maškarní ples; Vévoda mantovský, Rigoletto; Don Carlos, Don Carlos; Max, C. M. von Weber, Čarostřelec; Lohengrin, R. Wagner, Lohengrin). Jako první ztvárnil roli Anatola Kuragina v československé premiéře Vojny a míru S. Prokofjeva. Účinkoval i v melodramatických dílech Z. Fibicha a J. Suka. Od 1928 vystupoval na mnoha písňových i operních koncertech, účinkoval při provedení stěžejních kantát a oratorií A. Dvořáka, G. F. Händela, J. Haydna, W. A. Mozarta, L. van Beethovena, G. Verdiho, I. Stravinského (Oidipus rex) atd. Během své pěvecké dráhy nahrál několik gramofonových desek v Berlíně a v Praze pro firmy Odeon, Ultraphon a Esta. Jako pěvec i herec účinkoval ve třicátých letech v několika filmech (titulní role v Čapkově Loupežníkovi, 1931; Vašek Mícha, Prodaná nevěsta, 1933; Švanda dudák, 1937). Spolupracoval i s rozhlasem. Od 1961, kdy začal vyučovat zpěv na pražské Lidové konzervatoři, byl pedagogicky činný až do konce života. U příležitosti sedmdesátého výročí otevření Národního divadla mu bylo uděleno vyznamenání Za vynikající práci a 1966 titul zasloužilý umělec. Jeho manželkou byla tanečnice a baletka Marie Hoyerová-Gleichová (1908–1973), syn Petr (1935–2007) byl scénografem, syn Vladimír (* 1946) je architekt.

L: HS 1, s. 367; KRL 2 (1997), s. 1347–1348; E. Kopecký, Pěvci Národního divadla, 1983, s. 39–49, 142, 145, 146, 209, 211, 320; ND a jeho předchůdci, s. 115–116 (se soupisem rolí a starší literaturou); http://archiv.narodni-divadlo.cz (soupis rolí, stav k 23. 2. 2016); V. Pospíšil, Opera ND v období Otakara Ostrčila 3–6, 1989, passim; Český hraný flm II, 1930–1945, 1998, rejstřík; Fikejz 1, s. 315; http://www.ceskyhudebnislovnik.cz (stav k 16. 1. 2010); http://www.csfd.cz (stav k 16. 1. 2015).

Mojmír Sobotka