HANZELKA Boleslav 6.6.1890-3.4.1961

Z Personal
Boleslav HANZELKA
Narození 6.6.1890
Místo narození Kopřivnice
Úmrtí 3.4.1961
Místo úmrtí Prostějov
Povolání 28- Strojař nebo elektrotechnik
Citace Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 223
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=138920

HANZELKA, Boleslav, * 6. 6. 1890 Kopřivnice, † 3. 4. 1961 Prostějov, automobilový konstruktér

Syn kováře a zámečníka v kopřivnické továrně na vozy Vincence H. (* 25. 9. 1859 Závišice /u Kopřivnice/, † 4. 6. 1890 Kopřivnice) a Marie, roz. Šustalové (* 13. 12. 1862 Kopřivnice, † 10. 3. 1916 Kopřivnice), z chudé větve fojtského rodu. Měl dva bratry, Emila (1886–1973) a nevlastního Rudolfa (* 1900). Bezprostředně před narozením mu zemřel otec, o H. výchovu se starala matka. Navštěvoval reálné gymnázium v Moravské Ostravě. Na základě vynikajících studijních výsledků mu ředitel gymnázia zajistil stipendium na vídeňské technice, kterou absolvoval 1914 (Ing.). Vrátil se do Kopřivnice a krátce pracoval v konstrukční kanceláři továrny na výrobu automobilů, kde se seznámil s konstruktérem Hansem Ledwinkou. V době první světové války byl zaměstnán v automobilce Perl ve Vídni-Liesingu vyrábějící traktory, motorové pluhy a automobily, kde se stal později šéfkonstruktérem a následně členem užšího vedení. Několik let se podílel na technickém rozvoji výrobního programu zaměřeného na malé automobily, drezíny a traktory. Zkonstruoval a postavil závodní automobil, se kterým automobilka dosáhla řady úspěchů, včetně známého závodu v jízdě do vrchu v rakouském Semmeringu. V dobovém tisku byl uváděn jako Hans Selka. 1924 odešel z Vídně a krátce pracoval u brněnské firmy Hrček-Neugebauer (později Karosa) vyrábějící hasičská a komunální vozidla. Na konci 1924 se stal přednostou konstrukce strojírenského oddělení firmy Wichterle–Kovařík v Prostějově. 1926 byl jmenován vedoucím výroby její automobilky Wikov a v této funkci setrval až do ukončení výroby automobilů 1940. Za jeho působení se vyráběla řada osobních, sportovních, závodních, dodávkových a nákladních typů aut vysoké kvality a pod jeho vedením byl vyroben první vůz prostějovské konstrukce označený 7/28, z něhož se postupně odvozovaly další varianty vozů Wikov. Patřil k iniciátorům prvního skutečného aerodynamického automobilu postaveného v Československu Wikow 35 (přezdívaného Kapka), který vzbudil velkou pozornost na autosalonu v Praze 1931. V prostějovském podniku H. zůstal i po jeho znárodnění 1946 a začlenění do n. p. Agrostroj. 1957 odešel na odpočinek. S manželkou Žofií (1890–1973) měl syny Boleslava (1918–2003) a Otakara (1921–2003), hudebníka. Město Kopřivnice mu 2008 udělilo čestné občanství.

L: P. Moš, B. H. alias Hans Selka, in: Prostějovský deník 12. 7. 2009; O. Šalek, Čestní občané města Kopřivnice, 2009, s. 34; M. Šuman-Hreblay, WIKOV. Osobní a sportovní automobily, užitková vozidla, traktory 1925–1940, 2015, s. 100.

Petr Kašing