BOŽAN Jan Josef ?1644-1.6.1716: Porovnání verzí
(BOŽAN_Jan_Josef_27.12.1644-1.7.1716) |
|||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
| jméno = Jan Josef BOŽAN | | jméno = Jan Josef BOŽAN | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = | + | | datum narození = ?1644 |
− | | místo narození = Frýdek | + | | místo narození = Frýdek-Místek |
| datum úmrtí = 1.7.1716 | | datum úmrtí = 1.7.1716 | ||
− | | místo úmrtí = Chroustovice | + | | místo úmrtí = Chroustovice u Chrudimi |
| povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel | | povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel | ||
78- Hudební interpret | 78- Hudební interpret | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BOŽAN, Jan Josef,''' ''* ? 1644 asi Frýdek-Místek, † 1. 6. 1716 Chroustovice u Chrudimi, katolický kněz, sestavovatel kancionálu'' | ||
+ | |||
+ | Zpráv o B. životě se dochovalo velmi málo (''Český bohovědný'' | ||
+ | ''slovník'' uvádí, že se narodil 1656 ve Frýdku). 1679 a 1681 | ||
+ | přijal postupně nižší i vyšší kněžské svěcení a v souvislosti | ||
+ | s ním byl propuštěn z rodné diecéze vratislavské do diecéze | ||
+ | pražské. Kněžskou službu nastoupil ve farnosti Úboč | ||
+ | u Domažlic, odkud po dvou letech odešel do Chroustovic | ||
+ | na Chrudimsku, kde působil až do své smrti a byl ve zdejším | ||
+ | kostele také pohřben. Jak dosvědčuje dochovaný inventář | ||
+ | jeho pozůstalosti, byly jeho majetkové poměry spíše skromné. | ||
+ | Sepsanou knihovnu lze pak hodnotit jako nepříliš rozsáhlou | ||
+ | (18 knih). | ||
+ | |||
+ | S B. jménem bylo spojeno pouze jediné dílo – kancionál ''Slaviček'' | ||
+ | ''rájský''. Za jakých okolností ani jak dlouho dílo vznikalo, | ||
+ | není známo. Je však doloženo, že 1714 B. žádal pražskou | ||
+ | konzistoř o jeho schválení kvůli uveřejnění. Text byl předložen | ||
+ | pardubickému vikáři A. A. Synetiovi, který však ani po | ||
+ | urgenci vyjádření nevypracoval. Proto v lednu 1716 zvolila | ||
+ | konsistoř jiného posuzovatele Jana Ficka, faráře v Dolním | ||
+ | Újezdě u Litomyšle. Na základě jeho aprobace pak 2. 4. | ||
+ | 1716 bylo vydáno svolení k tisku, doprovázené však žádostí | ||
+ | o předložení smlouvy s tiskařem a dokladů o krytí nákladů | ||
+ | na tisk. B. se obrátil s prosbou o pomoc na hraběte Šporka, | ||
+ | který mu vyhověl. Další informace o stycích obou mužů se | ||
+ | nedochovaly, a proto, vzhledem k názorové odlišnosti tradicionalisticky | ||
+ | smýšlejícího B. a jansenismem ovlivněného | ||
+ | Šporka, šlo asi o jediné protnutí jejich osudů. B. sice své dílo | ||
+ | stihl ještě svému dobrodinci věnovat, ale vydání se nedožil. | ||
+ | Nám neznámé průtahy způsobily, že kancionál byl publikován | ||
+ | v Hradci Králové v tiskárně V. Tybelyho až 1719. Tento | ||
+ | výpravný tisk foliového formátu vyšel patrně v dosti velkém | ||
+ | nákladu a byl v 18. století poměrně hojně rozšířen zejména | ||
+ | na kůrech kostelů východních Čech, severní Moravy a Slezska. | ||
+ | Při jeho distribuci hrál velkou roli opět hrabě Špork, | ||
+ | který kancionál daroval řadě kůrů i jednotlivců. | ||
+ | |||
+ | Krom dedikace, předmluvy a rejstříku jsou v kancionálu dva | ||
+ | druhy textů. Jednotlivé oddíly kancionálu obsahují čtyřicet | ||
+ | prozaických rozjímání, která napsal B. na základě různých | ||
+ | pramenů a předloh. Zajímavá je zejména předmluva ke Šteyerovu | ||
+ | kancionálu a v inventáři pozůstalosti jmenovaná ''Uzda'' | ||
+ | ''duchovní'' V. Martinedese. Hlavní náplň ''Slavička rájského'' ale | ||
+ | představuje téměř 900 písní, z nichž přes 60 je latinských | ||
+ | (jde zejména o antifony, hymny a sekvence) a 823 českých. | ||
+ | Mezi nimi lze v zásadě nalézt dvě skupiny: české duchovní | ||
+ | písně v obvyklém významu písně lidu uplatňované mimo | ||
+ | vlastní liturgii a písně doprovázející přímo mešní obřady. | ||
+ | V našich i středoevropských dobových kancionálech je zařazení | ||
+ | takových písní úžeji či velmi volně parafrázujících texty | ||
+ | ordinária velmi neobvyklé. České duchovní písně, které tvoří | ||
+ | většinu kancionálu, byly rozděleny do dvou oddílů, z nichž | ||
+ | první sledoval průběh církevního roku, tj. začínal písněmi | ||
+ | adventními a končil trojičními, a druhý zahrnoval jednak | ||
+ | písně k Panně Marii a svatým a jednak texty týkající se obecných | ||
+ | témat křesťanského života, jako je věčnost, nebe, peklo, | ||
+ | smrt apod. Více než polovina písní byla opatřena notací pro | ||
+ | jedno či vícehlasý zpěv a číslovaným generálbasem. U ostatních | ||
+ | textů byl nápěv určen poznámkou „Zpívá se jako…“. | ||
+ | B. sestavil svůj kancionál na základě řady zdrojů. Tím nejdůležitějším | ||
+ | byly podobné práce jeho současníků a předchůdců, | ||
+ | mezi nimiž přední místo zaujímá 3. a 4. vydání ''Kancionálu'' | ||
+ | ''českého'' M. V. Šteyera a ''Capella regia musicalis'' V. K. Holana | ||
+ | Rovenského. V kancionálu jsou zastoupeny i písně A. Michny | ||
+ | z Otradovic a také starších katolických autorů J. Hlohovského | ||
+ | a Š. Lomnického z Budče. Nejstarší vrstvu pak tvoří | ||
+ | písně středověké. Do kancionálu se zejména prostřednictvím | ||
+ | Šteyera dostala i řada písní nekatolických (nejméně 20 %), | ||
+ | ať už utrakvistických (přes 50), bratrských (necelých 50) | ||
+ | nebo luteránských, z nich některé převzal B. bez doloženého | ||
+ | prostředníka. B. se krom tištěných zdrojů opíral i o místně | ||
+ | dostupné sborníky rukopisné, zejména kancionál Matyáše | ||
+ | Devotyho. Přibližně 120 písní se objevuje ve ''Slavičku rájském'' | ||
+ | poprvé a lze je připsat B., který se sám hlásí jen k převodům | ||
+ | latinských písní. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' Slaviček rájský na stromě života slávu Tvůrci svému prozpěvující, tj. Kancionál | ||
+ | anebo Kniha písební (rozličné nábožné písně s mnohým spasitelným | ||
+ | přemyšlováním obsahující, netoliko žákům kostelním při službách Boží | ||
+ | pohodlí, ale také jednomu každému k potěšení a prospěchu duchovnímu | ||
+ | odjinud porozdílně sebraná a spořádaná od dvojí cti hodného kněze J. J. B., | ||
+ | faráře chroustovského, 1719, Knihopis 1247. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' B. Pavlok, Slavíček rajský J. J. B., in: Svědectví písně, 1994; M. Ryantová, | ||
+ | J. J. B., autor kancionálu „Slavíček rajský“, in: Východočeská duchovní a slovesná | ||
+ | kultura v 18. století, 1999, s. 338n., 493n.; P. Kosek, B. J. J., Mariánské | ||
+ | písně, in: Alternativa, 8. vyd. 1998, roč. 4, s. 320n.; týž, B. J. J., Ona lékařka | ||
+ | výborná. Písně k mariánským poutím v baroku, in: Romboid, 9. vyd. 1999, | ||
+ | roč. 34, s. 10n.; J. Malura – P. Kosek, J. J. B., Slaviček rájský, in: Čeština | ||
+ | doma a ve světě, 1999, roč. 7, sv. 3, s. 204n.; P. Kosek, Rozbor nářečních | ||
+ | prvků v kancionálu J. J. B. „Slaviček rájský“, 1999, s. 127n. | ||
+ | |||
+ | Kateřina Valentová | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | [[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1644]] | [[Kategorie:1644]] | ||
− | [[Kategorie:Frýdek]] | + | [[Kategorie:Frýdek-Místek]] |
[[Kategorie:1716]] | [[Kategorie:1716]] | ||
[[Kategorie:Chroustovice]] | [[Kategorie:Chroustovice]] |
Verze z 30. 10. 2016, 20:20
Jan Josef BOŽAN | |
Narození | ?1644 |
---|---|
Místo narození | Frýdek-Místek |
Úmrtí | 1.7.1716 |
Místo úmrtí | Chroustovice u Chrudimi |
Povolání |
49- Náboženský nebo církevní činitel 78- Hudební interpret 63- Spisovatel |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42300 |
BOŽAN, Jan Josef, * ? 1644 asi Frýdek-Místek, † 1. 6. 1716 Chroustovice u Chrudimi, katolický kněz, sestavovatel kancionálu
Zpráv o B. životě se dochovalo velmi málo (Český bohovědný slovník uvádí, že se narodil 1656 ve Frýdku). 1679 a 1681 přijal postupně nižší i vyšší kněžské svěcení a v souvislosti s ním byl propuštěn z rodné diecéze vratislavské do diecéze pražské. Kněžskou službu nastoupil ve farnosti Úboč u Domažlic, odkud po dvou letech odešel do Chroustovic na Chrudimsku, kde působil až do své smrti a byl ve zdejším kostele také pohřben. Jak dosvědčuje dochovaný inventář jeho pozůstalosti, byly jeho majetkové poměry spíše skromné. Sepsanou knihovnu lze pak hodnotit jako nepříliš rozsáhlou (18 knih).
S B. jménem bylo spojeno pouze jediné dílo – kancionál Slaviček rájský. Za jakých okolností ani jak dlouho dílo vznikalo, není známo. Je však doloženo, že 1714 B. žádal pražskou konzistoř o jeho schválení kvůli uveřejnění. Text byl předložen pardubickému vikáři A. A. Synetiovi, který však ani po urgenci vyjádření nevypracoval. Proto v lednu 1716 zvolila konsistoř jiného posuzovatele Jana Ficka, faráře v Dolním Újezdě u Litomyšle. Na základě jeho aprobace pak 2. 4. 1716 bylo vydáno svolení k tisku, doprovázené však žádostí o předložení smlouvy s tiskařem a dokladů o krytí nákladů na tisk. B. se obrátil s prosbou o pomoc na hraběte Šporka, který mu vyhověl. Další informace o stycích obou mužů se nedochovaly, a proto, vzhledem k názorové odlišnosti tradicionalisticky smýšlejícího B. a jansenismem ovlivněného Šporka, šlo asi o jediné protnutí jejich osudů. B. sice své dílo stihl ještě svému dobrodinci věnovat, ale vydání se nedožil. Nám neznámé průtahy způsobily, že kancionál byl publikován v Hradci Králové v tiskárně V. Tybelyho až 1719. Tento výpravný tisk foliového formátu vyšel patrně v dosti velkém nákladu a byl v 18. století poměrně hojně rozšířen zejména na kůrech kostelů východních Čech, severní Moravy a Slezska. Při jeho distribuci hrál velkou roli opět hrabě Špork, který kancionál daroval řadě kůrů i jednotlivců.
Krom dedikace, předmluvy a rejstříku jsou v kancionálu dva druhy textů. Jednotlivé oddíly kancionálu obsahují čtyřicet prozaických rozjímání, která napsal B. na základě různých pramenů a předloh. Zajímavá je zejména předmluva ke Šteyerovu kancionálu a v inventáři pozůstalosti jmenovaná Uzda duchovní V. Martinedese. Hlavní náplň Slavička rájského ale představuje téměř 900 písní, z nichž přes 60 je latinských (jde zejména o antifony, hymny a sekvence) a 823 českých. Mezi nimi lze v zásadě nalézt dvě skupiny: české duchovní písně v obvyklém významu písně lidu uplatňované mimo vlastní liturgii a písně doprovázející přímo mešní obřady. V našich i středoevropských dobových kancionálech je zařazení takových písní úžeji či velmi volně parafrázujících texty ordinária velmi neobvyklé. České duchovní písně, které tvoří většinu kancionálu, byly rozděleny do dvou oddílů, z nichž první sledoval průběh církevního roku, tj. začínal písněmi adventními a končil trojičními, a druhý zahrnoval jednak písně k Panně Marii a svatým a jednak texty týkající se obecných témat křesťanského života, jako je věčnost, nebe, peklo, smrt apod. Více než polovina písní byla opatřena notací pro jedno či vícehlasý zpěv a číslovaným generálbasem. U ostatních textů byl nápěv určen poznámkou „Zpívá se jako…“. B. sestavil svůj kancionál na základě řady zdrojů. Tím nejdůležitějším byly podobné práce jeho současníků a předchůdců, mezi nimiž přední místo zaujímá 3. a 4. vydání Kancionálu českého M. V. Šteyera a Capella regia musicalis V. K. Holana Rovenského. V kancionálu jsou zastoupeny i písně A. Michny z Otradovic a také starších katolických autorů J. Hlohovského a Š. Lomnického z Budče. Nejstarší vrstvu pak tvoří písně středověké. Do kancionálu se zejména prostřednictvím Šteyera dostala i řada písní nekatolických (nejméně 20 %), ať už utrakvistických (přes 50), bratrských (necelých 50) nebo luteránských, z nich některé převzal B. bez doloženého prostředníka. B. se krom tištěných zdrojů opíral i o místně dostupné sborníky rukopisné, zejména kancionál Matyáše Devotyho. Přibližně 120 písní se objevuje ve Slavičku rájském poprvé a lze je připsat B., který se sám hlásí jen k převodům latinských písní.
D: Slaviček rájský na stromě života slávu Tvůrci svému prozpěvující, tj. Kancionál anebo Kniha písební (rozličné nábožné písně s mnohým spasitelným přemyšlováním obsahující, netoliko žákům kostelním při službách Boží pohodlí, ale také jednomu každému k potěšení a prospěchu duchovnímu odjinud porozdílně sebraná a spořádaná od dvojí cti hodného kněze J. J. B., faráře chroustovského, 1719, Knihopis 1247.
L: B. Pavlok, Slavíček rajský J. J. B., in: Svědectví písně, 1994; M. Ryantová, J. J. B., autor kancionálu „Slavíček rajský“, in: Východočeská duchovní a slovesná kultura v 18. století, 1999, s. 338n., 493n.; P. Kosek, B. J. J., Mariánské písně, in: Alternativa, 8. vyd. 1998, roč. 4, s. 320n.; týž, B. J. J., Ona lékařka výborná. Písně k mariánským poutím v baroku, in: Romboid, 9. vyd. 1999, roč. 34, s. 10n.; J. Malura – P. Kosek, J. J. B., Slaviček rájský, in: Čeština doma a ve světě, 1999, roč. 7, sv. 3, s. 204n.; P. Kosek, Rozbor nářečních prvků v kancionálu J. J. B. „Slaviček rájský“, 1999, s. 127n.
Kateřina Valentová